keskiviikko 10. syyskuuta 2014

m/s Silja Symphonylla Naantaliin 6.9.-7.9.2014


Sain Tallink Siljalta kutsun ainutlaatuiselle matkalle saattamaan Silja Symphonya telakalle.


Ohjelman mukaan matkalle lähtijöillä oli tapaaminen Olympiaterminaalissa klo 20.00, josta siirryimme autokentälle odottelemaan pääsyä laivaan.


Silja Symphony ja Olympiaterminaalin maihinnoususillat.


Laivaan menimme sisälle autokannen kautta.


Promenadelle noustessani huomasin kuinka paljon oli saatu jo purettua siitä, kun aamulla poistuin laivasta viimeisen risteilyn jälkeen.



Hyttinä minulla matkan aikana oli Family-luokan hytti 11417.


Hytistä oli varaa valita nukkumapaikka, kun varustukseen kuuluu neljä sänkyä ja vuodesohva.




Hytteihin asettautumisen jälkeen kokoonnuimme Atlantis Casinon Just Barin tiloihin esittäytymistä, ohjelman läpikäymistä ja keskustelua varten. Mukana matkassa oli toimittajia, laivaharrastajia sekä tietysti Tallink Siljan laivareportteri Vesa Mäkinen.


Iltapalalla kävimme miehistön messissä 5. kannella.


Jonka jälkeen oli vapaata ohjelmaa, ihan niin kauan kun vain jaksoi valvoa.


Näkymä hyttini ikkunasta.


Laiva lähti Helsingistä kohti Naantalia puolen yön aikaan.




Yön aikana Silja Symphony oli saapunut Utön edustalle, jossa suoritettiin ankkurikokeet.


Sää merellä oli aurinkoinen.



Sinisen meren ihailun jälkeen suuntasin aamiaiselle.


Ruokailuita varten oli rakennettu kokousosastolle messi ja messin ulkopuolella oli rakennettu käsien pesupaikat. Sisällä messissä oli käsien desifiointia varten oma piste.


Messi.


Aamiaisen jälkeen Tallink Silja Oy:n viestintäjohtaja Marika Nöjd, laivan indententti Jan Wickström, projektipäällikkö Pasi Väänänen sekä koordinaattori Johanna Kaijo kertoivat telakoinnin kulusta ja mitä kaikkea telakoinnin aikana laivalle tehdään.


Saimme Tallink Siljalta käyttöömme turvakengät, kypärän, suojalasit ja huomioliivin, jotta liikkuminen purkukohteissa olisi turvallista.

Kokoushuoneesta nousimme ylös komentosillalle,  jossa kapteeni Tobias Magnusson esitteli meille laitteita ja kertoi komentosillan toiminnoista.



Komentosillalla.


Komentosillalla.


Näkymä komentosillalta.


Pääsimme myös käymään komentosillan katolla, jota myös kutsutaan nimellä "monkey bridge".


Tutkamasto.


Laivan keula komentosillan päältä kuvattuna.


Kapteeni esitteli meille kompassin ja puhelimen, joka toimii veivin avulla ilman sähköä.

Silja Symphonyn musta laatikko.



Helikopterikenttä ja korsteeni.


Varustamon lippu liehui tutkamastossa.


Mielenkiintoisen komentosilta visiitin jälkeen osa meistä lähti käymään 5.kannen keulassa katsomassa ankkurinketjuja ja laivan köysiä.


Tätä paikkaa kutsutaan myös nimellä "backen".


Laivan peräosassa vastaava paikka on nimeltään "poppen".


Menimme kannelle odottelemaan luotsin saapumista...


Luotsin saapumisen jälkeen matka Naantalia kohden pääsi jatkumaan.


Promenade.


Promenade.


Promenade.


Klo 12.30 oli lounaan vuoro.


Lounaan jälkeen lähdimme tutustumaan laivan konehuoneeseen, jossa meitä kierrätti jo eläkkeelle jäänyt konepäällikkö Mats Göras.



Mats on työskennellyt Silja Symphonylla aivan alusta asti, jonka vuoksi häntä oltiin vielä pyydetty telakoinnin ajaksi konehuoneeseen töihin.


Kierros konehuoneessa.


Yksi pääkoneista.


Koskaan aikaisemmin en ole konehuoneessa käynyt laivan liikkuessa...


...satamassa oloaikana useamminkin kerran.


Autokansi.


Autokansi.


Ohjelmamme jatkui kierroksella laivalla.


Aloitimme 5. kannelta, jossa Bellamaren sisustusta purettiin. Ja tilalle rakennetaan uusi Silja Land. Ennen Bellamarea tilassa toimi vuoteen 2006 asti, alunperin kokousasiakkaiden käytössä ollut, Caracalla Bath.




Havainnekuva uudesta Silja Landista.


Havainnekuva uudesta Silja Landista.


Ollessani viimeisellä risteilyllä ennen telakointia Bellamaressa näytti tältä.


Myös huutokauppaan menevät patsaat olivat paikoillaan.


Sunnuntaihin mennessä oli Bellamarea saatu purettua jo aika paljon verrattuna perjantai iltana otettuun kuvaan.


Caracalla Bath-kylpylän aikoina näiden ikkunoiden edessä oli iso poreallas.


Taulu Caracalla Bath -kylpylän ajoilta.


Kierros jatkui 6. kannella, joka menee melkein kokonaan uusiksi.




Maximen, Café Orientin ja Tax Freen tilalle rakennetaan Tax Free Superstore ja Tavolàta -ravintola.



Café Orient.


Café Orient, jonka tilalla alunperin oli Marco Polo -baari.


Bistro Maximen tilalla oli vuoteen 2006 asti Vuokko Laakson suunnittelema Maxim à la Carte-ravintola.


Bistro Maxime.


Bistro Maxime.


Café Orientin vierssä sijainnut leikkitila ja oikeassa reunassa vielä vanhat Maximin puiset seinät.


Tax Freen vanha sisäänkäynti, jonka kohdalla sijaitsi vuosina 1991-1992 kaksi kerroksinen Disco Caméléon.


Alkuperäinen Tax Free oli kooltaan vain 350 neliötä ja sitä laajennetiin vuonna 1992.







Tax Free Market.


Tax Free Market.



Tax Free Market.


Tax Free Market.


Tax Free Market.


Vuosina 1991-1992 Tax Freen kassoja vastapäätä oli Parfymerie Cleopatra, jossa yli 30-metrisen tiskin takaa kosmetiikka ja parfyymit myytiin.


Tax Freesta jatkoimme Buffet-ravintolan puolelle.


Buffet-ravintolan asiakaspaikat lisääntyvät telakoinnin aikana.


Buffet-ravintola.


Buffet-ravintola.

Buffet-ravintola.


Buffet-ravintola.


Buffet-ravintola.


Matka jatkui Promenadelle, jonka julkisivu uudistetaan telakoinnin aikana.








Siljalandin tilalle rakennetaan uusi Sushi & Co -ravintola.


Havainnekuva uudesta Sushi & Co-ravintolasta.


Havainnekuva uudesta Sushi & Co-ravintolasta.



Siljaland.


Siljaland.



Siljaland.


Siljalandin vieressä olleessa pelihuoneessa oli alkuvuosina Siljaland Toy Shop.



Seuraavaksi menimme katsomaan, miltä näyttää purkutyöt Sunflower Oasiksessa, joka rakennetaan telakoinnin aikana kokonaan uudestaan.


Havainnekuva uudesta Sunflower Oasiksesta.


Sunflower Oasis.


Sunflower Oasis.


Sunflower Oasis.


Aurinkokannelle oli kastattu Commodore-hyttien vanhat kalusteet.


Commodore-hyttien kalusteita.


Seuraavaksi pääsimme katsomaan miltä Commodore-hytit näyttivät.


Commodore.


Commodore.







Commodore-luokan hytti 11324 rakennettaan soveltuvaksi liikuntaesteisille.


Myös Symphonylle tulee allergiahytit Commodore-luokaan, parvekkeella ja ilman.


Commodore Lounge saa myös uuden ilmeen.


Commodore Loungen alapuolella purettiin vanhoja kokoussviittejä uusien Junior-sviittien tieltä.


Junior-sviittien teemoina tulee olemaan kevät, kesä ja syksy, kuten Silja Serenadellakin.





Purkutöitä hytissä 9196.


Purkutöitä hytissä 9194.


Atlantis Palace saa telakoinnissa uudet seinäpinnat, kokolattiamatot ja kalusteet verhoillaan uudelleen. Myös valaistusta ja äänentoistoa parannetaan.


Promenaden liikkeet uudistetaan samanlaiseksi kuin sisaraluksellakin.


Entinen Fashion Shop.


Entinen Gift & Toys.


Myymälöiden valoja kasattuna Promenadelle.


Entinen Perfumes.


Entinen Perfumes.


Entinen Perfumes.


Entinen Perfumes.


Kierroksen jälkeen oli vapaata aikaa illalliseen asti.


Remontin keskeltä oli mukava lähteä katselemaan saaristoa kannelta.


Aurinkokannen perälle oli kasattu entinen Sunflower Oasis paloina.


Harri Hylje.


Aurinkokannella.


Silja Europa lähti Naantalista kohti Tallinnaa ja laivojen kohdatessa Symphony tervehti Europaa sumutorvella, johon Europa vastasi omalla sumutorvellaan.


Silja Europan lipui pikkuhiljaa pois näkyvistä.


Pelastusveneitä laskettiin veteen.


Pelastusvene.


Ja seuraavana olikin vuorossa illallinen.



Illallisen jälkeen oli vielä aikaa kierrellä laivalla.

Aurinkokannella.


Aurinkokannella.


Pelastusveneet.


Laivan kiinnittyessä telakan laituriin, oli aika mennä hyttiiin pakkaamaan tavarat...


...lähteä alas Promenadelle, josta yhdessä siiryimme alas autokannelle.


Luultavasti Naantalin isoin kahvila löytyy Silja Symphonyn autokannelta ;)


Laivasta poistuimme peräporttien kautta ja laiturilla meitä odottikin bussi, jonka kyydissä matkustimme takaisin Helsinkiin.


Oli mahtava kokemus päästä hieman erilaiselle laivamatkalle mukaan.


Kiitokset Tallink Siljalle ainutlaatuisen matkan järjestämisestä ja mahdollisuudesta osallistua mukaan! Kiitokset myös Silja Symphonyn mahtavalle miehistölle, joka piti meistä hyvän huolen koko matkan ajan - nähdään taas 16.10.2014!


1 kommentti:

  1. Olen onnellinen sun puolesta kun pääsit mukaan ainutkertaiselle matkalle ja voimme sanoa että olit mukana viimeisellä matkalla kun laivassa oli Siljan tunnukset perinteisellä fontilla. Täytyy ittekin vuodenvaihteessa kai testata molemmat sisaret uudistettuina kun pisteitäkin on hyvin ja lahjakorttikin varmaan tulee. Olen ollu neljä kertaa perättäin Baltic Princessillä ja pakko sanoa että se kyllä toimii Turun hektisellä linjalla hyvin ja harvoin myöhästyy jos koskaan. Mut 5/5 raportille. Toivoopi se toinen Silja fani.

    VastaaPoista