maanantai 7. lokakuuta 2019

Siljan Turun laivat - m/s Holmia


Vuonna 1965 Oy Siljavarustamon laivastossa aloitti m/s Holmia.

Alus oli valmistunut vuonna 1960 Lion Ferryn liikenteeseen m/s Prins Bertil -nimisenä. Alus liikennöi Halmstad - Århus -reitillä. Vuonna 1964 alus aikarahdattiin Rederi AB Nordölle ja liikenne jatkui m/s Calmar Nyckel -nimisenä, Helsinki - Visby - Kalmar - Rönne - Travemünde -reitillä.


Tammikuussa 1965 Expresslinjen AB aloitti neuvottelut m/s Calmar Nyckelin hankkimisesta Siljavarustamon liikenteeseen. Kuukauden neuvotteluiden jälkeen Oy Siljavarustamo osti aluksen 8,6 miljoonalla Ruotsin kruunulla. Maaliskuussa alusta remontoitiin Finnbodan telakalla, jotta se soveltuisi paremmin Turku - Norrtälje -linjalle.

m/s Holmiaksi nimetty laiva aloitti liikennöimisen Turusta Norrtäljeen 7.5.1965. Aluksi m/s Holmia tuurasi m/s Skandiaa ja m/s Nordiaa telakontien aikana.


m/s Holmian kyytiin mahtui 644 matkustajaa ja 90 henkilöautoa. Hyttejä oli matkustajakäytössä 11 ja niissä oli yhteensä 34 vuodepaikkaa.

20.5.1965 m/s Holmia ajoi karille Maarianhaminan edustalla. Aluksen sähköistetyssä peräsinlaitteessa ollut vika teki sen purjehduskelvottomaksi, jolloin m/s Holmia ajoi karille seitsemän solmun nopeudella. Karille ajoa yritettiin estää laskemalla ankkurit veteen jo useita satoja metrejä ennen törmäystä. Tunti onnettomuuden jälkeen alus pääsi omien koneiden avulla irti karilta. Aluksella oli kyydissä 200 matkustajaa, jotka jatkoivat matkaansa toisella lautalla.


Kesällä kaikki kolme laivaa olivat liikenteessä Turku - Maarianhamina - Norrtälje -reitillä.
(Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi)


Mainontaa vuodelta 1965.


Lokakuussa 1965 aluksen jäävahvistusta parannettiin Wärtsilän telakalla Turussa.


Joulukuun 2. päivä 1965 m/s Holmia aloitti liikennöimisen Naantalista Långnäsin kautta Tukholman Värtanille. Naantalin satama oli vastarakennettu ja sen uskottiin olevan erinomainen lisäsatama Turun ohella. Siljavarustamo ja Naantalin kaupunki solmivat kolmen vuoden sopimuksen, jonka mukaan Siljavarustamo täytyi ylläpitää keskeytymätöntä liikennettä, lukuunottamatta alusten telakoinnista aiheutuvia katkoja. Siljavarustamo sai yksinoikeuden liikennöidä satamasta sopimuskauden ajan.

Uusi autolauttasatama perustettiin Värtanille, koska autolautat eivät pysyneet lastaamaan keskustassa sijaitsevassa Skeppsbronilla. m/s Holmia oli ensimmäinen Värtanille säännöllisesti liikennöinyt Siljan laiva.



m/s Holmia Naantalissa joulukuussa 1965.


Meno-paluu Naantalista Tukholmaan maksoi 25 markkaa (nykyrahassa 46,42 euroa), jos paluu tapahtui 15 päivän sisällä.


Henkilöauton kuljetus Naantalista Tukholmaan maksoi keskimäärin 30 markkaa (55,70 €)


m/s Holmialla sai syödä viidellä markalla (9,28 €) katkarapuja niin paljon kuin jaksoi.





m/s Holmian joulupöydän herkkuja pääsi syömään 7,50 markalla (13,93 €).


Helmikuussa 1966 m/s Holmian liikenne keskeytyi jäätilanteen vuoksi. Maaliskuun alussa liikenne taas jatkui. 15.3.1966 alus sain jäistä painaumia kylkiinsä ja liikenne kesketyi telakoinnin ajaksi.

Huhtikuussa liikenne taas jatkui kolmella viikottaisella lähdöllä. Juhannuksesta elokuun puoliväliin m/s Holmia lähti Naantalista päivittäin klo 10.00 ja saapui Tukholmaan klo 19.30. Tukholmasta lähtö oli klo 21.00 ja perillä Naantalissa oltiin klo 8.30 seuraavana päivänä.



Armeijan kalustoa lastataan m/s Holmiaan Naantalissa 1966.


Oy Siljavarustamo ja Naantalin kaupunki ajautuivat erimielisyksiin sopimuksen sisällöstä ja Oy Siljavarustamo päätti lopettaa liikennöimisen Naantalista syyskuussa 1965. m/s Holmia siirtyi Turku - Norrtälje -reitille m/s Skandian ja m/s Nordian telakointien ajaksi.



m/s Fennian ajaessa karille lokakuussa 1966, lastattiin autot proomusillan avulla m/s Holmiaan. m/s Holmia liikennöi Turusta Norrtäljeen m/s Fennian telakoinnin ajan.


Vuonna 1967 m/s Holmia riisuttiin ja vuokrattiin ensin Rederi AB Göteborg-Frederikshavn -Linjenillle. Vuokrauksen jälkeen m/s Holmia liikennöi huhtikuussa Turusta Tukholmaan, jonka jälkeen se vuokrattiin Kristiansands Dambskipsselskap A/S -varustamolle kesäksi.

1960 -luvun alussa oli Viking Line aloittanut liikennöinnin Paraisten Lillmälöstä Kapellskäriin. Viking Linen liikenne Paraisilta päättyi syyskuussa 1967, kun varustamo siirtyi liikennöimään Oy Siljavarustamon hylkäämästä Naantalista. Samaan aikaan kun Viking Line siirtyi Naantaliin, aloitti Oy Siljavarustamon m/s Holmia aloitti liikennöimisen Kapellskäriin. Samalla alkoi myös hintasota, Siljavarustamo oli halvin viidella markalla (nykyrahassa 8,45 €)   Paraisilta, kun Viking Linen matka Naantalista maksoi 6,50 markkaa (10,99 €).


Helmikuussa 1968 liikenne Parainen -Kapellskär -reitillä lopetettiin uuden matkustajaveron vuoksi. Vero nosti matkan hintaa 158 prosentilla. Alus riisuttiin kahden kuukauden ajaksi.

Huhtikuussa 1968 m/s Holmia aloitti liikennöimään Kapellskärin sijasta Norrjäljeen. Kesällä reitillä liikennöi myös m/s Nordia. Paraisilta Norrtäljeen pääsi 15 markalla (23,39 €). Tammikuussa 1969 liikenne keskeytyi talven ajaksi ja jatkui taas 1.4.1969.




Tammikuun ensimmäinen päivä vuonna 1970 merkitsi virstanpylvästä: uusi yhteistyösopimus muutti Siljavarustamon toiminnan. Emoyhtiöt ottivat laivaston ja miehistön. Siljavarustamo muutti nimensä Oy Silja Line Ab:ksi ja keskittyi markkinoimaan ja hoitamaan liikennettä. Laivojen kylkiin maalattiin Silja Line nimi ja uusi hylje-kuvio. Siljavarustamon varsinainen varustamotoiminta päättyi kokonaan vuonna 1973. m/s Holmiaa ei siirretty emoyhtiöille, vaan se jatkoi Siljavarustamon omistuksessa.


Tammikuussa 1970 keskeytynyt liikenne jatkui 1.4.1970 ensin Turusta Norrtäljeen ja 1.5. alkaen Parainen - Norrtälje -reitillä.  19.5.1970 tehtiin esisopimus aluksen myynnistä italialaiselle Navigazione Toscana S.p.A:lle. Sopimuksen mukaan alus luovutettaisiin tammikuussa 1971.


Elokuussa 1970 Silja Line lopetti Paraisten liikenteen. Kunta ei halunnut maksaa tullista aiheutuvia kustannuksia, vaan odotti valtion rakentavan oman tulliaseman. Edellisinä vuosina vallinnut hintasota Vikingin kanssa oli myös koetellut Silja Linen Paraisten liikennettä ankarasti. m/s Holmia siirrettiin Turku - Norrtälje -reitille vuoden loppuun saakka.


Vuosina 1967 - 1970 Silja Line kuljetti Paraisilta yhteensä 310 184 matkustajaa, 78 233 henkilöautoa, 10 588 rekka-autoa sekä 1 595 linja-autoa.


Tammikuussa 1971 m/s Holmia myytiin Italiaan, Navigazione Toscana S.p.A:lle, sai alus nimekseen m/s Flaminia Nuova. Vuosina 1974 - 1990 alus liikennöi Toscana Regionale Marittima S.p.A:n omistuksessa, m/s Capo Bianco-nimisenä. Vuonna 1992 alus päätyi Saudi-Arabiaan ja liikennöi siellä useilla eri nimillä. Elokuussa 2011 alus poistettiin rekisteristä, eikä sen olemassaolosta ole tietoa.


http://www.valkeatlaivat.net/blogi/Siljan_Turun_laivat/index.htmMuista Siljan Turun laivoista pääset lukemaan klikkaamalla tästä.

torstai 3. lokakuuta 2019

Siljan Turun laivat - m/s Nordia





Siljavarustamo tilasi m/s Skandian sisaraluksen Wärtsilän Hietalahden telakalta 2.11.1960.


24.10.1961 rouva Elsa Högberg kastoi aluksen m/s Nordiaksi vesillelaskun yhteydessä.


m/s Nordia luovutettiin Oy Siljavarustamolle 3.5.1962. Luovutusristeily järjestettiin kutsuvieraille Helsingin edustalla.



m/s Nordia asetettiin liikenteeseen Turku-Maarianhamina-Norrtälje -reitille 7.5.1962.



m/s Nordialta oli ollennaisilta osilta samankaltainen sisaralus m/s Skandian kanssa.



m/s Nordian näköalasalonki oli varustettu lentokonetuoleilla.



Tupakkasalonki.



Taidetta m/s Nordian ruokasalin seinällä.









Ruokasali.

Lasten leikkihuone.

Lastenhoitohuone.



Lentokoneen istuimia muistuttavat lepotuolit olivat osoittautuneet erikoisen suosituiksi m/s Skandialla ja m/s Nordialla niiden määrää oli lisätty.


Hyttejä m/s Nordialla oli 47 ja niistä löytyi yhteensä 106 vuodepaikkaa.



Myyntipisteitä oli m/s Nordialla järjestetty erilailla sisaralukseen verrattuna.



m/s Nordian kahvilan muotoilua oli paranneltu palvelun nopeuttamiseksi ruuka-aikoina, lisäksi ylemmälle kannelle oli rakennettu toinen itsepalvelukahvila.

Mainontaa vuodelta 1962.


m/s Nordia ja m/s Skandia liikennöivät non-stop liikennettä Turun ja Norrtäljen välillä.


20.1.1963 matkalla Norrtäljestä Maarianhaminaan alus ajoi yöllä 14 - 15 solmun nopeudella maihin, Hertonklubbin karin luona, aivan lähellä väylää. Kaikki 46 matkustajaa ja suurin osa taloushenkilökunnasta kuljetettiin luotsi- ja merivartiostoaluksilla Maarianhaminaan.


Alusta yritettiin irrottaa karilta jäänmurtajien avulla. Kahdeksan vuorokauden jälkeen alus saatiin irti karilta ja hinattiin Maarianhaminaan, missä rekka-autot ajettiin pois aluksesta. Maarianhaminassa alus tutkittiin ennen lähtöä Tukholmaan, Finnbodan telakalle.

Telakalla todettiin huomattavia pohjapelti- kuin sisustusvaurioita. Telakointi kesti noin kaksi kuukautta. Liikenne jatkui jäätilanteen vuoksi poikkeusaikataululla.


Huhtikuussa m/s Nordia jatkoi liikennöintiä normaalin aikataulun mukaisesti.


18.3.1963 m/s Nordia palasi liikenteeseen.

Marraskuussa 1963 m/s Nordia riisuttiin kolmen viikon ajaksi.


Mainontaa vuodelta 1963. (Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi)



1.3.1965 m/s Nordia kävi ensimmäisenä laivana Siljavarustamon uudessa Långnäsin satamassa. Aluksen kyydissä oli terminaalin rakennustarvikkeilla lastattuja kuorma-autoja.


Nopeuden ollessa valttia Siljavarustamo päätti rakentaa Ahvenanmaan liikenteen hoitamiseksi oman lauttasataman, Långnäsiin, kolmisenkymmentä kilometriä Maarianhaminasta itään. Långnäsistä oli ruotsinlaivojen väylälle vain merimailin matka.




Långnäsiin rakennettiin 1965 arkkitehti Bengt Lundstenin suunnittelema ns. uuden ajan matkustajapaviljonki. Sen arkkitehtoninen ratkaisu oli persoonallinen: toisesta päästä kallioon ankkuroitua lasi-teräs-rakennusta kannattivat betonipalkit ja tukivaijerit.


Rakennus oli sijoitettu kohtisuoraan laituria vasten siten, että matkustajat ylätasolle pysähtyneistä busseista pääsivät rakennuksen kautta mahdollisimman lähelle aluksia. Tällä tavoin saatiin myös laivojen satama-aika supistettua minimiin.


Rakennuksen alle jäi katettu tila, jota käytettiin autojen tullaukseen. Varsinaisen paviljongin alla oli lisäksi tullin ja poliisin tarvitsemat aputilat. Paviljongissa oli myös pieni kahvila.



Ensimmäinen vuoron Långnäsiin ajettiin 1.11.1965. Parin tappiollisen vuoden jälkeen matkustajamäärien pudotessa Turku - Tukholma -linjan liikenne Långnäsin kautta päättyi 1967. Norrtälje -linjan lautat lakkasivat käymästä Långnäsissä yövuoroilla 1975. Sen jälkeen Långnäsiä ovat käyttäneet lähinnä saariston yhteysalukset. Myöhemmin Silja Line myi Långnäsin sataman maakunnalle ja vanha matkustajapaviljonki purettiin.

Aikataulu syksyltä 1965.


Vaikean jäätilanteen vuoksi m/s Skandia liikennöi Turusta Tukholmaan 2.2. - 8.2.1966 välisenä aikana, jonka jälkeen Turusta Nynäshamniin 14.2.1966 asti. Tämän jälkeen liikenne Suomen ja Ruotsin välillä keskeytyi maaliskuun alkuun asti.

m/s Nordia Norrtäljessä.


17.10.1966 m/s Nordia ja m/s Holmian ottivat autoja merellä, proomusillan välityksellä, Bogskärin luona karille ajaneesta Fenniasta.


7.10.1967 m/s Nordia ajoi karille, Nötön saaren rannassa Föglön saaristossa, väistäessään lastilaivaa. Autot lastattiin proomun välityksellä m/s Holmiaan.



Liikennöi Parainen - Kapellskär -reitillä 15. - 25.11.1967.


Liikennöi kesällä 1968 Paraisilta Maarianhaminan kautta Norrtäljeen. Kesän jälkeen palasi Turku - Långnäs/Maarianhamina - Norrtälje -reitille.


Liikennöi kesällä 1968 Paraisilta Maarianhaminan kautta Norrtäljeen. Kesän jälkeen palasi Turku - Långnäs/Maarianhamina - Norrtälje -reitille.



m/s Nordian kansikartta 1960-1970 luvun vaihteesta. (Klikkaamalla kuvia saat ne suuremmaksi)


Tammikuun ensimmäinen päivä vuonna 1970 merkitsi virstanpylvästä: uusi yhteistyösopimus muutti Siljavarustamon toiminnan. Emoyhtiöt ottivat laivaston ja miehistön.


Siljavarustamo muutti nimensä Oy Silja Line Ab:ksi ja keskittyi markkinoimaan ja hoitamaan liikennettä. Laivojen kylkiin maalattiin Silja Line nimi ja uusi hylje-kuvio. Siljavarustamon varsinainen varustamotoiminta päättyi kokonaan vuonna 1973.



Mainontaa vuodelta 1970.


Liikennöi kesällä 1970 Paraisilta Maarianhaminan kautta Norrtäljeen. Kesän jälkeen palasi Turku - Långnäs/Maarianhamina - Norrtälje -reitille.

Vuonna 1970 vietettiin Turku - Norrtälje -reitin 10-vuotissynttäreitä.


Kesällä 1971 liikennöitiin Turusta Norrtäljeen kolme kertaa päivässä.


7.4.1972 m/s Nordian omistus siirtyi Oy Silja Line Ab:lle.


1.9.1973 m/s Nordian omistus siirtyi Oy Svea Line Ab:lle. Alus poistettiin liikenteestä joulukuussa 1973 öljypulan vuoksi. Palasi liikenteeseen helmikuussa 1974.


Kesäkauden 1974 jälkeen m/s Nordia riisuttiin Turussa ja asetettiin myyntiin.


Syyskuussa 1974 m/s Nordia myytiin Venezuelaan. Jatkoi liikennettä m/s Isla De Coche -nimisenä maaliskuuhun 1986 asti, jolloin myytiin Kreikkaan. Kreikassa liikennöi m/s Theoskepasti -nimisenä vuoteen 1987 asti. Vuonna 1987 vaurioitui törmäyksessä Rafinan satamassa ja myöhemmin lisää korjauksen aikana, minkä vuoksi päätyi romutettavaksi seuraavana vuonna.


http://www.valkeatlaivat.net/blogi/Siljan_Turun_laivat/index.htm

Muista Siljan Turun laivoista pääset lukemaan klikkaamalla tästä.