tiistai 13. syyskuuta 2022

Jäähyväiset Galaxylle 10.9.-11.9.2022

Silja Galaxy

Tallink 
ilmoitti heinäkuussa vuokraavansa Galaxyn majoituslaivaksi Hollantiin 20.9.2022 alkaen seitsemäksi kuukaudeksi, jonka jälkeen sopimusta on mahdollista jatkaa tarvittaessa kolmella kuukaudella. Viimeiselle risteilylle Turusta laiva lähti lauantaina 10.9.2022 ja lähdimme koko perhe sanomaan Galaxylle heipat. Matka toteutettiin yhteistyössä Tallink Siljan kanssa.

Silja Galaxy
Galaxy valmistui vuonna 2006 Rauman telakalta Tallinkille ja laiva asetettiin liikenteeseen Helsingin ja Tallinnan välille toukokuussa.  Ensimmäisen matkani tein Galaxylla kesäkuussa 2007. 
Silja Linen Turun linjalle laiva siirrettiin 23.7.2008.

Silja Galaxy

Ensimmäisen matkani Silja Linen liikenteessä olevalla Galaxylla tein 26.7.2008.

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Matka oli samalla 3 kuukauden ikäisen tyttäreni ensimmäinen laivamatka.

Silja Galaxy

Tälle jäähyväisristeilylle lähdimme ajamaan kotoa hyvin aikaisin aamulla.

Silja Galaxy

Turussa oltiin perillä samaan aikaan Galaxyn kanssa.

Silja Galaxy

Vuodet ovat vierineet ja Galaxy on seilannut Turun ja Tukholman väliä 14 vuoden ajan. Omat matkat Galaxylla ovat olleet pääasiassa reittimatkoja tai saaristoristeilyjä. 

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Lähtöselvityksen jälkeen siirryimme terminaalin yläkertaan odottelemaan laivaannousun alkamista.

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Tällä kertaa pääsimme testaamaan "uuden" Harri Hylje -perhehytin. Harri Hylje -teemalla sisustetuttuja perhehyttejä valmistui kesän aikana Galaxyn lisäksi Silja Europalle, Baltic Princessille ja Baltic Queenille.

Silja Galaxy

Hytit sijaitsevat kannella 5.

Harri Hylje -perhehytti


Harri Hylje -perhehytti

Kaikilla edellä mainituilla laivoilla perhehytit ovat sellaisia, missä on väliovi. Väliovi on valmiiksi auki. 

Harri Hylje -perhehytti

Harri Hylje -perhehytti

Galaxylla, Baltic Princessillä ja Baltic Queenilla kaikki Harri Hylje -perhehytit ovat ikkunallisia 18 neliön hyttejä.

Harri Hylje -perhehytti

Harri Hylje -perhehytti

Neljän hengen hytit ovat 4 hengen lapsiperheille, joista vähintään 2 on lapsia, 6 hengen hytit vähintään 5 hengelle, joista vähintään 2 on lapsia ja 8 hengen hytit vähintään 6 hengelle, joista vähintään 2 on lapsia.

Harri Hylje -perhehytti

Harri Hylje -perhehytti

Hyteissä on kaksi vessaa ja kaksi suihkua.

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Matka alkoi mukavasti Grill Housen erikoisaamiaisella. 

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Galaxyn siirtyessä Silja Linen liikenteeseen odotin, että Tallinkin korsteenimerkki olisi korvattu hylkeellä, mutta siihen jäi kuten myös Baltic Princessille.

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Laivan kotisatamana on ollut Tukholma heinäkuusta 2008 lähtien ja perässä on liehunut Ruotsin lippu.

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Kevään 2008 markkinointimateriaaleissa laivaa kutsuttiin Silja Galaxyksi, mutta Galaxyna laiva on kulkenut kaikki nämä vuodet.

Silja Galaxy

Galaxyn kylkiin on maalattu 13 pingviiniä, mutta ei yhtään hyljettä.

Silja Galaxy

Laivan reitti on kulkenut 14 vuoden ajan läpi maailman kauneimman saariston.

Silja Galaxy

Saa nähdä milloin Ruotsin lippu lasketaan alas ja tilalle nostetaan Viron lippu. Laivan vuokrasopimusten teon yhteydessä Tallink teki ilmoituksen Ruotsin ammattiliitoille ja aloitti prosessin vaihtaakseen Galaxyn Ruotsin lipun alta Viron lipun alle. 

Silja Galaxy

Laivan myymälöissä alkoi alennusmyynnit hyvissä ajoin ja viimeisillä matkoilla kaikki myytiin pois 70 prosentin alennuksella (pl. tupakkatuotteet). Hyvät alennukset herättivät kiinnostusta ja Tax Freen edessä olikin jo aikamoinen jono ennen myymälän avaamista.

Silja Galaxy

Ensimmäisen ostoskierroksen jälkeen onnellinen pikkupoika sai ison kassillisen karkkia kotiinviemisiksi.

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Fashion Street -myymälässä ei paljon enää tavaraa ollut.

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Parfymeriasta tuli tehtyä löytöjä, vaikka hyllyt enimmäkseen tyhjinä olivat.

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Gifs & Toys -myymälästäkin löytyi ostettavaa, vaikka valikoima aika suppea olikin.

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Tehokkaan ostosaamun jälkeen oli hyvä käydä vähän nauttimassa lounasta Grande Buffetissa.

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Siitä on taas jokunen tovi kulunut, kun viimeksi olen laivalla buffetissa käynyt.

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Mutta mukavastihan sitä löysi syötävää ja juotavaa, eikä mitään älytöntä tungosta tai hulinaa ravintolassa ollut.

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Pian olimmekin jo Maarianhaminassa ja laivalla väki väheni.

Maarianhamina

Maarianhamina

Maarianhamina

Maarianhamina

Maarianhamina

Maarianhamina

Maarianhamina

Tällä kertaa emme palanneet Baltic Princessillä takaisin Turkuun, vaan jatkoimme matkaa Galaxylla.

Silja Galaxy

Harmi, kun Club Silja-kortti jäi kotiin...

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Onneksi myös Club One Gold -asiakkaan etuihin kuuluu ilmainen tervetulojuoma.

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Kauppojen taas avauduttua oli aika viimeisen ostoskierroksen.

Silja Galaxy

Kyllähän sitä aika paljon ostoksia kertyi. Kun kerran halvalla sai.

Silja Galaxy

Loppumatka Tukholmaan sujui rennosti hytissä...

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Silja Galaxy

ja riemuiten pallomeressä...

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Silja Galaxy

sekä hassutellen kannella.

Silja Line Happy Lobster

Illallisella kävimme vielä Happy Lobsterissa.

Silja Line Happy Lobster

Silja Line Happy Lobster

Mun uusi suosikkivíini.

Silja Line Happy Lobster

Keittiön tervehdys.

Silja Line Happy Lobster

Alkuun hummerikeittoa. En muista milloin olisin noin hyvää hummerikeittoa syönyt.

Silja Line Happy Lobster

Silja Line Happy Lobster

Silja Line Happy Lobster

Silja Line Happy Lobster

Happy Lobsterin äyriäisvati on klassikko ja nyt klassikkoannosta testasi ensimmäistä kertaa tyttäreni Tuuli.

Silja Line Happy Lobster

Ekaluokkalaisen Onnin luottoannos tänä kesänä on ollut kananugetit. Nugetteja meni tilaukseen myös tällä kertaa.

Silja Line Happy Lobster

"Päivän saalis" oli tällä kertaa kala-äyriäispata. Paljon kalaa ja äyriäisiä sekä makua, todella runsas ja täyttävä annos.

Silja Line Happy Lobster

Vaimoni valinta oli paahdettua nieriää.

Silja Line Happy Lobster

Kun äyräiset oli vadilta saatu syötyä oli aika lähteä jo nukkumaan, sillä seuraavanakin aamuna odotti aikainen herätys.

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Aamu alkoi taas mukavasti Grill Housen erikoisaamiaisella.

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Turkuun saavuttaessa oli komea aamu.

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Silja Galaxy

Viimeisen kerran Galaxy kiinnittyi Turun Silja-terminaalin laituriin ja oli aika poistua kaikkien ostosten kanssa laivasta autolle. Autolla suuntasimme seuraavaksi Ruissaloon odottamaan Galaxyn viimeistä lähtöä Turusta.

Galaxy viimeisen kerran Turussa

Turusta Galaxy lähti sumutorven soidessa kolme kertaa.

Galaxy viimeisen kerran Turussa

Galaxy viimeisen kerran Turussa

Galaxy viimeisen kerran Turussa

Galaxy viimeisen kerran Turussa

Galaxy viimeisen kerran Turussa

Galaxy viimeisen kerran Turussa

Galaxy viimeisen kerran Turussa

Galaxy viimeisen kerran Turussa

Galaxy viimeisen kerran Turussa

Hei, hei Galaxy ja kiitos kaikista mukavista matkoista! Turvallista matkaa Hollantiin ja ehkä me vielä nähdään...

Galaxy viimeisen kerran Turussa

...mutta nähdäänkö Galaxya enää Siljan Turun linjalla? 


sunnuntai 4. syyskuuta 2022

Sally Line - Sallyn historia

Rederi Ab Sally

Ahvenanmaalainen Rederi Ab Sally oli perustamassa Viking Linea, omisti lukuisia tankkereita,  Vaasanlaivojen liikenteen ja harjoitti liikennettä Karibialla ja Englannin kanaalissa. Vuonna 1985 varustamo päätti laajentaa liiketoimintaansa perustamalla Oy Sally Line Ab:n. Tässä blogisarjassa käydään ensin lyhyesti läpi Rederi Ab Sallyn historiaa matkustajaliikenteessä ja sen jälkeen keskitytään vuonna 1985 perustetun Oy Sally Line Ab:n historiaan ja esitellään yhtiön liikenteessä kulkeneet laivat.

Algot Johansson

Vuonna 1937 Algot Johanssonin perustama Rederi Ab Sally tuli tunnetuiksi Suomen suurimpana tankkerivarustamona ja Viking Linen suurinpana osakkaana. 1970-luvulla ja 1980-luvun alussa Sally kasvoi agressiivisesti autolauttaliikenteessä ja tankkivarustamona. Varustamolla oli Ahvenanmaalla myös oma pesula, telakka ja useita kiinteistöjä. 

Rederi Ab Sally

1980-luvun vaihteessa  yhtiön liikevaihto kasvoi, mutta samanaikaisesti korkovelka lisääntyi. Tulosta yritettiin parantaa myymällä kolme tankkeria ja yksi matkusta-autolautta, mutta näistä saatavat tulot eivät riittäneet yli suuresta velkataakasta suoriutumiseen. Siinä missä yhtiön kotimaisest lauttalinjat tuottivat tulosta, ulkomaalaiset uudishankkeet aikaansaivat vakavia ongelmia, jotka kuluttivat käytettävissä olevia resursseja.

Viking 1

Vuonna 1984 yhtiö aloitti uudelleenjärjestelemään tomintaansa. Marraskuussa yhtiö ilmoitti laskenvansa liikkeelle 42 miljoonan markan vaihtovelkakirjalainan. Yhtiön  päärahoittaja Suomen Yhdyspankki Oy takasi lainan. Lainan merkintäajan päättyessä olivat vanhat osakkeenomistajat merkinneet 89 velkakirjaa sekä henkilökunta 48. Loput 8 263 velkakirjaa merkitsi pankki.

Rederi AB Sally & Yhdyspankki

Pahasti velkaantunut Rederi Ab Sally joutui rahoittajansa Suomen Yhdyspankin ohjaukseen. Vuonna 1985 Yhdyspankki otti haltuunsa Sallyn koko osakekannan ja varutamon johtoon nimitettiin Ingmar Ingvesgård. Yhdyspankin johdolla Sally keskittyi matkustajaliikenteeseen, tankkerit ja kaksi autolauttaa myytiin, mutta tappiollisista Englannin kanaalin ja Karibian liikenteistä ei luovuttu.

Lopulta yhtiö joutuikin pääasiallisen velkojansa Yhdyspankin haltuun ja vuonna 1987 osake-enemmistö siirtyi Effoalle ja Johnson Linelle. 

Rederiaktiebolaget Vikinglinjen

Rederiaktiebolaget Vikinglinjen perustettiin vuonna 1959 ja Algot Johansson lähti hankkeeseen mukaan merkitsemällä vastaperustetun yhtiön osakkeita. Vuonna 1962 Vikinglinjenin osakkaat ajautuivat kuitenkin riitoihin. Yhtiön varsinaisen perustaja, Gunnar Eklund halusi yhtiön keskittyvän ainoastaan autolauttaliikenteeseen, kun taas Algot Johansson halusi laajentaa Vikinglinjenin toimintaa myös rahtilaivoihin. Riitojen vuoksi Gunnar Eklund jätti Rederiaktiebolaget  Vikinglinjenin, joka jäi Rederi Ab Sallyn omistajan Algot Johanssonin haltuun. Vikinglinjenistä lähdettyään Gunnar Eklund perusti 1963 uuden varustamon, Ålandsfärjan Ab:n.

Mariehamn

Kolme varustamoa (Vikinglinjen, Slite, Ålandsfärjan) kilpaili 1960-luvun alkuvuosina paitsi keskenään, myös Silja Linea ja sen osakasvarustamoita vastaan. Vuonna 1966  Rederiaktiebolaget Vikinglinjen, Rederi AB Slite ja Ålandsfärjan Ab aloittivat yhteistyön ja perustivat yhtiön, Vikinglinjen Ab:n, markkinoimaan aluksiensa liikennettä. Yhtiö merkittiin kaupparekisteriin 19. elokuuta 1966 ja sen osakepääoma oli 30 000 markkaa, josta kukin osakasvarustamo merkitsi kolmasosan. Samalla kaikki uudessa Vikinglinjen-markkinointiyhtiössä mukana olevat varustamot maalasivat laivansa Sliten mallin mukaisesti punavalkoisiksi ja Rederiaktiebolaget Vikinglinjen muutti nimensä Rederiaktiebolaget Solstadiksi, ja siitä tuli Rederi Ab Sallyn tytäryhtiö, kunnes varustamo lopulta sulautui täysin emoyhtiöönsä.

Sally Line - Sagasta Albatrossiksi

Vuodesta 1974 lähtien Rederi Ab Sallyn laivat liikennöivät Viking Linen Helsinki - Tukholma -linjalla.

Sally Line - Sagasta Albatrossiksi


Viimeiset laivat Rederi Ab Sally rakennutti Viking Linen Helsinki - Tukholma linjalle vuonna 1980. Tuolloin valmistuivat Wärtsilän Turun telakalta sisaralukset m/s Viking Saga ja m/s Viking Song. Vuonna 1982 m/s Viking Saga myytiin Suomen Yritysrahoitus Oy:lle, joka vuokrasi aluksen Rederi Ab Sallylle. Viking Linen toiminta kasvoi kolmen varustamon yhteistyöllä, kunnes 1980-luvulla Rederi Ab Sally ajautui huomattaviin taloudellisiin vaikeuksiin.

Sally Line - Sagasta Albatrossiksi

Rederi Ab Sallyn yksinoikeus Helsinki - Tukholma -reittiin päättyi, kun m/s Viking Song väistyi SF-Linen uudisrakennuksen, m/s Mariellan, tieltä pois toukokuussa 1985. Alus oli jo myyty alkuvuodesta norjalaiselle Fred. Olsen Co. -varustamolle.

Sally Line - Sagasta Albatrossiksi

Seuraavana vuonna oli m/s Viking Sagan vuoro, kun Rederi AB Sliten m/s Olympia aloitti liikennöimisen. m/s Viking Sagalle kehiteltiin uutta liikennekonseptia ja sitä varten perustettiin Oy Sally Line Ab.

Commodore Cruise Line

Vuonna 1980 Länsi-Saksaan perustetun Sally Shipping GmbH:n toiminnan tarkoituksena oli tutkia kansainvälisiä projekteja, joissa Sally-konsernin henkisten ja materiaalisten resurssien hyödyntäminen voisi luoda uusia mahdollisuuksia työpaikkoihin ja tuloihin. Yhtiö hankki omistukseensa vuonna 1953 rakennetun matkustajalaiva Olympian, joka oli 1970-luvun puolivälistä saakka ollut makuutettuna Kreikassa. Alus vaati kunnon remontin ennen kuin se pystyttiin asettamaan liikenteeseen.

Commodore Cruise Line

Toukokuussa 1981 Commodore Cruise Line (perustettu 1966) ja yhtiön laiva Bohème (rak. 1968) siirtyi Sallyn omistukseen ja näin Sally oli päässyt osalliseksi USA:n risteilymarkkinoille, Olympian kunnostus ja uudelleenrakentaminen vietiin loppuun suurten kustannusten kera ja se asetettiin Caribe I -nimisenä Commodore Cruise Linen liikenteeseen vuonna 1983.

Commodore Cruise Line

Sallyn sijoitukset Karibian risteilyihin osoittautuivat huomattavan tappiollisiksi, jotka olivat osasyy varustamon taloudellisiin vaikeuksiin. Commodore Cruise Linen EffJohn myi vuonna 1995 JeMJ Financial Services, Inc-yhtiölle ja uuden yhtiön toimesta liikenne jatkui aina vuoteen 2001 asti.

Sally UK

Vuonna 1981 Rederi AB Sally perusti Sally Line Ltd. liikennöimään autolautoilla Englannin kanaalissa Ramsgaten ja Dunkerquen välillä. Yhtiö hankki myöhemmin omistukseensa myös Ramsgaten sataman. Liikeideoina olivat lautan korkea taso, yksinkertaiset aikataulut, yhtenäiset hinnat ja liikenneyhteyksiltään helppokulkuiset satamat.

Sally UK

Ongelmiin törmättiin jo alkuvaiheessa. Oli mm. vaikeaa löytää kykenevää paikallista palveluhenkilökuntaa. Noin kahden kuukauden liikennöinnin jälkeen The Vikingin moottorit rikkoutuivat ja alus oli korvattava vuokralaivalla. 

Sally The Viking Line

Myös suojattoman Ramsgaten sataman tuuliongelmat aiheuttivat peruutuksia lähdöille ja liikenne lopetettiin pian sesongin loppumisen jälkeen. Ensimmäisen kauden jälkeen liikevaihto oli kasvussa 32 prosenttia, mutta tilinpäätös näytti tappiollista tulosta. Sally Tours Ltd. matkatoimisto perustettiin myymään pakettimatkoja Englannista ulkomaille.

Sally UK - Viking 2

Sallyn tappiollista liikennettä Englannin kanaalissa jatkettiin aina vuoteen 1997 asti.

Vaasanlaivat

Vuonna 1948 perustettiin Vaasassa Varustamo Oy Vaasa-Uumaja (Rederi Ab Vasa-Umeå). Vuonna 1958 Enso-Gutzeitin tytäryhtiö, Merivienti Oy hankki osake-enemmistön Varustamo Oy Vaasa-Uumajasta. Vuonna 1965 yhtiö sai uudeksi nimekseen Oy Vaasa-Uumaja Ab. Enso-Gutzeit osti loput yhtiön osakekannasta vuonna 1979 ja yhtiön nimi vaihtui Vaasanlaivat Oy:ksi

Vaasanlaivat


Vuonna 1982 Rederi Ab Sally hankki omistukseensa Vaasanlaivat Oy:n. Kauppa sisälsi Vaasanlaivojen linjat, käyttö- ja markkinointiorganisaatiot sekä varustamon kolme omaa alusta.

Vaasanlaivat

Vaasanlaivojen liikenne oli Sallyn liikenteistä tuottavinta ja liikenne jatkui Vaasanlaivat nimellä aina vuoteen 1990 asti, jolloin yhtiön nimeksi vaihdettiin Wasa Line. Osaksi Silja Linea Wasa Line fuusioitiin alkuvuodesta 1993.



Sally Linen blogisarjan etusivulle pääset tästä.