sunnuntai 20. marraskuuta 2022

Sally Line - Sally Line osaksi Siljaa

Sally Line fuusioidaan Silja Lineen

Matkailumarkkinoiden seurattua äärimmäisen heikkoa yleistä taloudellista kehitystä EffJohn-konsernissa aloitettiin laaja saneerausohjelma tavoitteena leikata vuosittaisia kustannuksia 300 miljoonalla markalla. Tavoitteen saavuttamisesksi tiivistettiin organisaatiorankennetta ja vähenettiin henkilökuntaa ja siirrtyttiin entistä joustavampaan työvoiman käyttöön. Tämän seurauksena Sally Line fuusioitiin osaksi Silja Linea 1.9.1992. Yhdistämisellä saavutettiin merkittäviä kustannussäästöjä ja sen myötä 60 henkilön työt loppuivat.

Sally Albatross - Hannu Vallas

Fuusiosta huolimatta Sally Albatross jatkoi Siljan hallinnoimana ja markkinoima omana tuotteena, eikä laivaan vaihdettu Silja Linen tunnuksia kylkeen tai korsteeniin. Kuva: Hannu Vallas / Museoviraston kuvakokoelma 

Sally Albatross - Hannu Vallas

Vuonna 1992 Sally Line harjoitti risteilyliikennettä alkuvuodesta m/s Sally Clipperillä ja maaliskuun lopulla liikenteessä aloitti uusi m/s Sally Albatross.  Vuoden 1992 aikana Sally Linen risteilyillä oli mukana 340 624 matkustajaa. Kuva: Hannu Vallas / Museoviraston kuvakokoelma 

Silja Europa saapuu

Silja Europan tulo Silja Linen liikenteeseen aiheutti liikenneruletin. Silja Europa oli tulossa Helsingin linjalle Silja Serenaden tilalle ja Silja Serenade oli siirtymässä tekemään 24 tunnin risteilyitä Sally Albatrossin tilalle. 

Sally Albatross - Hannu Vallas

Silja Serenaden ajateltiin olevan ylivoimainen vaihtoehto kilpailijaan nähden. Siljalla oltiin keskittymässä risteilytuotteen kehittämiseen Sallyn luoman laatujohtajuuden pohjalta. Sally Albatrossin tulevaisuus oli ratkeamassa myöhemmin, Siljalla uskottiin että hienolle risteilyalukselle löytyisi sopiva liikennevaihtoehto. Kuva: Hannu Vallas / Museoviraston kuvakokoelma 

Silja Festival

Helmikuussa Silja Line ilmoitti ottavansa hoitoonsa Eurowayn matkustajaliikenteen Ruotsin Malmön ja Saksan Lyypekin välillä. Tämä taas pyöräytti liikennerulettia uudelleen. Silja Linen päätti siirtää Silja Festivalin ensin Vaasaan ja sieltä kesän alussa Eurowayn Frans Suellin pariksi, jolloin Silja Serenade siirtyikin Turkuun korvaamaan Silja Festivalin ja Sally Albatross jatkoi 24 tunnin risteilyliikennettä entiseen tapaan.

Sally Albatross - Hannu Vallas

Risteilyliikenne m/s Sally Albatrrossilla Helsingistä Tallinnaan ja keskäkuukausina myös Visbyhyn lisääntyi voimakkaasti ja saavutti 37 % markkinaosuuden (vuonna 1992 24%). Oman liikenteen lisäksi alus teki joukon charter-risteilyjä. Vuoden 1993 aikana Sally Linen risteilyillä oli mukana 598 670 matkustajaa. Kuva: Hannu Vallas / Museoviraston kuvakokoelma 

Silja Life 1994

Alkuvuonna 1994 julkaistusta tonniston sijoittelusuunnitelmassa m/s Silja Festival päätettiin asettaa Helsingin risteilyliikenteeseen syksy-, talvi, ja kevätkausiksi ja siirtää m/s Sally Albatross pois Silja Linen liikenteestä kesän 1994 jälkeen. 

Sally Albatross karilla

Maaliskuussa tapahtuneen karilleajon vuoksi lyhytristeilyt Helsingistä keskeytyivät syksyyn 1994 saakka.

Silja Festival

Kesän jälkeen m/s Silja Festival siirtyi risteilyliikenteseen Helsingin ja Tallinnan välille.

Silja Life

Artikkeli Silja Festivalin siirtymisestä Tallinnan reitille Silja Linen henkilöstölehti Silja Lifessä. (Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi.)

24 tunnin risteilyt Tallinnaan

24 tunnin Tallinnan risteilyjen aikataulut.

Silja Festival
Vuoden 1994 aikana Helsingistä lähtevillä risteilyillä oli mukana yhteensä 384 209 matkustajaa. 

Aikataulu 1995



Risteilyliikenteen 24 tunnin säännön poistuminen vuoden 1995 alussa, antoi mahdollisuuden muuttaa aikatauluja käytännöllisemmäksi ja samoiksi joka päivä. Saman aikaan laivalla aloitettiin kuljettamaan myös rahtia. 

Silja Festival

Syksyllä 1995 siirryttiin kahteen päivittäiseen lähtöön molemmista satamista. Näin liikennettä kehitettiin askelittain puhtaasta risteilyliikenteestä matkustaja- ja lastinkuljetuslinjaksi. 

Silja Festival

Silja Life -lehden artikkeli Tallinnan liikenteen uudesta ajasta. (Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi.)

Silja Festival

Vuonna 1995 Silja Linen Helsinki - Tallinna -reitin matkustajamäärä oli 885 624 matkustajaa ja Silja Linen markkinaosuus reitillä oli 20 % (vuonna 1994 12 %). 



Silja Festival

Silja Linen reiteistä Tallinnan liikenne kasvoi eniten ja Silja Line vakiinnutti asemansa tässä liikenteessä. Vuonna 1996 m/s Silja Festival liikennöi linjalla koko vuoden ja m/s Wasa Queen talvi-, kevät-, ja syyskausina.

Wasa Queen

Tax Free-myyntiä koskevan ns. 20 tunnin säännön tuleminen uudstaan voimaan heikensi kuitenkin Silja Linen kannattavuutta kilpailutilanteessa, joka oli epäedullinen suomalaisvarustamoille. Vuonna 1996 Silja Linen kuljetti Helsinki - Tallinna -reitillä 1 337 527 matkustajaa ja markkinaosuus reitillä nousi 28 %.

GTS Finnjet

Vuonna 1997 Helsinki - Tallinna -reitillä liikennöi koko vuoden ajan m/s Wasa Queen, kun m/s Silja Festival siirtyi Turun linjalle huhtikuussa. Lokakuusta lähtien kapasitetti lisääntyi GTS Finnjetin siirryttyä talvikauden ajaksi Helsinki - Muuga -reitille. Reitin kasvavan matkustajaliikenteen kokonaismarkkinat ylittivät viiden miljoonan matkustajan rajan. Silja Linen matkustajamäärä reitillä oli 1 046 560 matkustajaa, vähennystä edelliseen vuoteen oli 22 prosenttia huippukauteen ajoittuneen kapasitettin vähennyksen vuoksi. Silja Linen markkinaosuus laski 20 prosenttiin. Liikenteen kannattavuutta heikensi korkea kustannustaso verrattuna virolaisvarustamoihin.

GTS Finnjet

Vuoden 1998 aikana Silja Line liikennöi Helsinki - Tallinna -reitillä koko vuoden ajan m/s Wasa Queenilla ja tammikuusta kesäkuun alkuun ja syyskuun puolivälistä vuoden loppuun GTS Finnjetillä Helsinki - Muuga -reitillä. Silja Linen matkustajamäärä Helsinki - Tallinna/Muuga -reitillä kasvoi vuoden aikana 17 prosenttia eli 1 223 842 matkustajaan ja yhtiön markkinaosuus 21 prosenttiin. Reitin kokonaismatkustajamäärät kasvoivat edelleen voimakkaasti ja kohosivat vuoden aikana lhes 5,8 miljoonaan matkustajaan. Virolaisten varustamoiden yhteenlaskettu markkinaosuus oli yli 50 prosenttia. 

Wasa Queen

Vuonna 1999 m/s Wasa Queen liikennöi Helsinki - Tallinna -linjalla syyskuun puoliväliin saakka, jolloin se siirtyi Merenkurkun liikenteeseen. GTS Finnjet liikennöi Helsinki - Tallinna -reitillä tammikuusta kesäkuun puoliväliin ja syyskuun puolivälistä vuoden loppuun. Vuoden aikana Silja Linen matkustajamärä reitillä väheni 5 prosenttia eli 1 158 592 matkustajaan. Kapasiteetin vähentymisen vuoksi yhtiön markkinaosuus oli 19 prosenttia. Suomen ja Viron välisen laivaliikenteen kokonaismarkkinat kohosi vuoden aikana yli 6 miljoonaan matkustajaan ja virolaisvarustamoiden yhteinen markkinaosuus oli yli 50 prosenttia. 

SuperSeaCat Four

Vuonna 2000 liikenne Helsingin ja Tallinnan välillä muuttui radikaalisti, kun Silja Linen uusi pääomistaja SeaContainers Ltd. asetti reitille huhtikuussa nopeakulkuisen hsc SuperSeaCat Four -aluksen, alus liikennöi Italian lipun alla ja Silja Line hoiti aluksen markkinoinnin. GTS Finnjet liikennöi Helsinki - Tallinna -reitillä tuttuun tapaan tammikuusta kesäkuuhun ja syyskuusta vuoden loppuun. Kesällä laiva poikkesi Tallinnassa Helsinki -Rostock -reitillä liikennöidessään. Vaikka kapasiteetti oli ensimmäisen vuosineljänneksen aikana pienempi kuin edellisenä vuonna, Silja Linen matkustajamäärät (ml. SuperSeaCat Four) nousivat samalle tasolla kuin edellisvuonna eli 1 167 122 matkustajaan, josta SuperSeaCat -liikenteen osuus oli 536 475 matkustajaa.

Silja Line 2001

Vuonna 2001 GTS Finnjet liikennöi Helsingin ja Tallinnan välillä tammikuusta toukokuuhun sekä syyskuusta joulukuuhun. Kesällä laiva poikkesi Tallinnassa Helsinki -Rostock -reitillä liikennöidessään. Huhtikuun alusta vuoden loppuun reitillä liikennöi hsc SuperSeaCat Four tehden 3-4 edestakaista matkaa vuorokaudessa. Marras-joulukuussa jouduttiin peruuttamaan yhteensä 90 lähtöä kovan tuulen vuoksi. Sää- ja jääolosuhteiden vuoksi SuperSeaCat-liikenne jouduttiin lopettamaan suunniteltua aikaisemmin. Silja Linen matkustajamäärät Helsinki - Tallinna reitillä yltivät edellisvuoden tasolle 1 162510 matkustajaan, josta SuperSeaCat -liikenteen osuus oli 546 245 matkustajaa. Silja Linen makrrinaosuus linjalla oli 20 prosenttia ja SuperSeaCatin markkinaosuus ns. fast ferry -liikenteessä 34 prosenttia.

Finnjet 25

Vuonna 2002 GTS Finnjet liikennöi Helsingin ja Tallinnan välillä tammikuusta toukokuuhun sekä syyskuusta joulukuuhun. Kesällä laiva poikkesi Tallinnassa Helsinki -Rostock -reitillä liikennöidessään. Huhtikuun alusta joulukuun loppuun linjalla liikennöi myös nopeakulkuinen hsc SuperSeaCat Four tehden 3-4 edestakaista matkaa vuorokaudessa. Silja Linen kokonaismarkkinaosuus linjalla oli 19 prosenttia ja SuperSeaCat -liikenteen osuus nopeakulkuisten laivojen liikenteestä 30 prosenttia. Kokonaismatkustajamäärä oli 1 144 932, josta SuperSeaCatin osuus oli 516 657 matkustajaa.

Silja Opera

Kesäkuun lopussa Silja Linen liikenteessä aloitti m/s Silja Opera (ex. Sally Albatross) tehden risteilyjä kahdesti viikossa Helsingistä Visbyhyn ja lyhytristeilyjä Tallinnaan. Tarkoituksena oli aloittaa syksyllä risteilyt Pietariin, mutta Venäjän äkillisesti muuttuneiden viisumimääräysten vuoksi määränpääksi vaihtui Riika, jonne alus teki kaksi risteilyä viikossa ja muina päivinä lyhytristeilyjä Tallinnaan. m/s Silja Operan risteilyliikenteen matkustajamäärä oli yhteensä 172 629 matkustajaa.

SuperSeaCat Three

Tallinnan liikenteen suosio jatkui myös vuonna 2003 ja kesäsesongin ulkopuolella GTS Finnjet teki risteilyjä Helsingistä Tallinnaan ja kesäisin laiva pysähtyi Tallinna Helsinki - Rostock -reitillä liikennöidessään. Nopeakulkuinen hsc SuperSeaCat Fourin lisäksi linjalla aloitti hsc SuperSeaCat Three ja samalla Silja nousi markkinajohtajaksi pika-alusliikenteessä. Vuoden aikana Silja Linen markkinaosuus reitillä nousi 24 prosenttiin ja matkustajia kuljetettiin yhteenä 1 346 480.

Silja Opera & SuperSeaCat Four

m/s Silja Opera risteili vuoden aikana Riikaan, Visbhyn, Tallinnaan ja Pietariin kuljettaen vuoden aikana 329 631 matkustajaa.

Pietari

Pietari oli vuonna 2004 vahvan panostuksen kohteena. m/s Silja Opera teko touko-syyskuussa risteilyjä Helsingistä Pietariin sekä Visbyhyn. GTS Finnjet lopetti huhtikuussa liikennöimisen Helsinki - Tallinna -reitillä ja siirtyi kesän alussa Pietari - Tallinna -Rostock -reitille. 

SuperSeaCat 2004

Aktiivinen matkojen tarjonta kasvatti vuonna 2004 laivamatkustusta Helsingin ja Tallinnan välillä seitsenän prosenttia ja nopeiden laivojen matkustus (SuperSeaCat Four ja Three) kasvoi jopa 32 prosenttia ja nie kasvattivat markkinaosuuttaan reitillä 38 prosenttiin. Vuoden aikana Viro ja Tallinna lähtivät mielenkiinnossa kasvuun myös Ruotsin markkinoilla. Kohde nousi kiinnostuksessa yhä lähemmäksi perinteisiä laivamatkustuksen kohteita. 

Silja Opera Tukholma

m/s Silja Opera operoi syksyn 2004 Tukholmasta Tallinnaan positiivisin tuloksin. Silja Linen Helsinki - Tallinna -reitin kokonaismatkustajamäärä oli vuoden aikana 1 203 004 matkustajaa ja m/s Silja Operan risteilyillä 261 909 matkustajaa.

SuperSeaCat One

Vuonna 2005 SuperSeaCat -liikenteessä Helsingistä Tallinnan liikennöivät huhtikuusta lähtien hsc SuperSeaCat Four ja hsc SuperSeaCat Three. Kesällä kapasiteettia lisättiin vielä hsc SuperSeaCat One -aluksella. Vuoden aikana SuperSeaCat -alukset kuljettivat 920 788 matkustajaa. 

Silja Opera Suomenlinna

m/s Silja Opera puolestaan teki risteilyjä Helsingistä Tallinnaan, Pietariin ja Visbyhyn kuljettaen vuoden aikana 363 034 matkustajaa.

Silja Opera

Marraskuussa 2005 Silja Line oli asetettu myyntiin. Vuoden 2006 alussa m/s Silja Opera liikennöi Turusta Kapellskäriin, kun m/s Silja Europa oli tuuraamassa Helsinki - Tukholma -reitillä liikennöiviä m/s Silja Serenadea ja m/s Silja Symphonya niiden ollessa telakalla. m/s Silja Opera lopetti liikennöimisen Silja Line laivastossa helmikuussa 2006 ja laiva jäi odottamaan Tukholmaan kohtaloaan.

Tallink

Kesäkuussa 2006 Tallink osti Silja Linen. Kilpailuviranomaisten hyväksyttyä Silja Oy Ab:n osakekannan myynnin Tallink Grupp AS:lle  Sea Containers Ltd ja Tallink allekirjoittivat kaupan lopullisesti vahvistavat asiakirjat 19.7.2006. Kaupan ulkopuolelle jäivät  m/s Silja Opera, GTS Finnjet ja SuperSeaCat-liikenne. 

SSC mainos Metro 2006

Helsingin ja Tallinnan välillä liikennöivät hsc SuperSeaCat Four ja hsc SuperSeaCat Three liikennöivät Silja Linen logoilla 20. heinäkuuta saakka. Silja Line jatkoi SuperSeaCat -matkojen myyntiä lokakuun loppuun saakka. SuperSeaCat -liikennettä jatkoi Sea Containers Finland Oy, joka vaihtoi vuonna 2008 nimensä Superseacat Oy:ksi. Superseacat Oy asetettiin konkurssiin lokakuussa 2008.

Tallink kartta

Silja Linen liikenne keskittyi Suomi - Ruotsi -reiteille, Tallinkin hoitaessa muut yhtiön liikennöimät reitit.

Tallink Grupp 2021

Vaikka Sally Linen liikenne loppui jo vuonna 1992, säilyi Sally Ab konsernin omistuksessa. Nykyään maarianhaminalainen Sally Ab on Tallink Silja Oy:n tytäryhtiö

sunnuntai 13. marraskuuta 2022

Sally Line - Uusi m/s Sally Albatross

Sally Albatross

Palaneen m/s Sally Albatrossin tilalle aloitettiin rakentamaan uutta laivaa syksyllä 1990. Tulipalosta säästyneet koneet ja vedenalaiset osat käytettiin hyödyksi uutta laivaa rakennettaessa.

Sally Albatross - Sally Line

"Form follows function" eli muodon pitää palvellu suunniteltuja toimintoja oli Sally Albatrossin pääarkkitehdin, Lasse Heikkisen, mottona hänen lähtiessään suunnittelemaan uutta risteilyalusta Itämerelle.

Sally Albatross - Sally Line

Varustamon vilkkaan, koko ajan uutta luovan projektitoiminnan ansiosta pystyttiin lyhessä ajassa suunnittelemaan ja rakentamaan menetetyn tilalle uuden aallon risteilyalus, jolle entinen alus antoi vain mittasuhteet. Uuden aluksen siluetti muodostui maaliskuussa 1990 ajatuksesta kävelyllä satamassa "miksi laivat eivät voisi olla enemmän laivan näköisiä".

Sally Albatross - Sally Line

Sally Albatrossin kohdalla muodon piti kertoa asiakkaalle heti ensisilmäyksellä, että kyseessä on risteilijä. Jahti-ajattelu antoi sille sopusuhtaisen ja houkuttelevan ulkomuodon, sulavalinjaisen profiilin ja ylpeän keulan.

Sally Albatross - Sally Line

Sally Albatrossissa kehitettiin ulkomuodon ohella viittä risteilijälle tarkoitettua yksityiskohtaa: aurinkokantta, Show Roomia, hyttejä, ravintoloita ja Expo Deckiä

Sally Albatross - Sally Line

"Laivan lähes 700 neliön aurinkokansi, Riviera, on kokonaan risteilyvieraiden käytössä, sillä tekniikka on siirretty ylimmästä kerroksesta rungon keskiosiin. Tila uima-altaineen, baareineen ja ravintoloineen  luo aidon beach-tunnelman. Se voidaan kesän sateilla ja talven pakkasilla suojata lasikatolla. Myös parvekkeilla varustetut, täyden yksityisyyden takaavat, sauna sijaitsevat aurinkokannennella. Koko laivan kiertää 320 metriä pitkä kävelykansi."

Sally Albatross - Sally Line

"Uusi Sally Albatross on jalostanut suosittua Show Boat -linjaansa edelleen: amerikkalaisesta yökerhosta on rakennettu seurustelupaikka, josta ei suinkaan poistuta shown jälkeen, sillä se toimii viihtyisänä tanssiravintolana. Broadway-tyyppisen näyttämön verho paljastaa panoraamanäkymät laivan keulan yli suoraan merelle."

Sally Albatross - Sally Line

Kaikilla laivan suunnittelijoilla oli päämääränä tehdä Sally Albatrossista maailman kaunein laiva, joka kulttuuriltaan oli selvästi kuitenkin eurooppalainen. Laivan sisustus kunnioitti eri tilojen käyttötarkoitusta ja muodosti harmoonisen kokonaisuuden.

Sally Albatross - Sally Line

Laivan sisustuksesta vastasivat: Aprocos Ky (á la Carte-ravintola ja saunaosasto), Lerber Plan Oy (Day & Night Club ja Tax Free-myymälä), Windell & Riikonen Design (Fastfood restaurant ja ulkoalueet), Yran & Storbraaten (Show Room, Conference ja Casino) sekä Pirjo Kovanen (Buffet-ravintola).

Sally Albatross - Sally Line
Kun uutta laivaa aloitettiin suunnittelemaan päätettiin, että siitä tulee paitsi Itämeren kaunein myös korkeinta turvallisuusastetta vastaava laiva. Uusi Sally Albatross täytti kaikkein ankarimmat turvallisuusmääräykset ja jopa ylitti ne. 

Sally Albatross

Valmistuessaan laiva oli ainoa Itämerellä, jossa savuntunnistusjärjestelmä oli näin pitkälle toteutettu. Automatiikkaa oli käytetty hyväksi savuntunnistus-, palohälytys- ja sprinklerijärjestemässä, johon kaikki tilat oli kytketty.

Sally Albatross - Sally Line

Uusi Sally Albatross suunniteltiin myös ympäristöystävälliseksi laivaksi. Se noudatti kaikkia määräyksia ja toivomuksia ja käytti esim. satama-alueella vähärikkistä polttoainetta ja mitään jätteitä ei laskettu mereen.

Sally Albatross - Sally Line

Sally Eurocruiser -työnimellä rakennettavalle laivalle etsittiin nimeä keväällä 1991. Kaikkien nimiehdotuksien lähettäneiden kesken arvottiin risteilyjä uudella laivalla ja parhaan nimen keksineelle luvattiin kutsu kastajaisiin.

Sally Albatross - Sally Line

25.7.1991 oli kastajaisten ja vesillelaskun vuoro.

Sally Albatross - Sally Line

Sallyn omistavan EffJohn Ab:n toimitusjohtaja Robert G. Ehrnrooth kiitti puheessaan rakentajan erinomaista osaamista ja yhteistyöstä. Hänen mukaansa Rauma Yards oli ainoa rakentaja, jonka voitiin odottaa vastaavan näin suuriin odotuksiin.

Sally Albatross - Sally Line

"Tämä on suuri päivä sekä laivan tilaajalle EffJohnille sekä Rauma Yardsin telakalle" sanoi vuorineuvos Tauno Matomäki juhlapuheessaan. Huolimatta suurista ennakko-odotuksista uusi laiva onnistui yllättämään kaikki mukanaolijat. Rauma Yardsin 309. alus ja samalla sen historian suurin matkustajalaiva oli poikkeuksellisen kaunis ja sulavalinjainen.

Sally Albatross - Sally Line

Laivan kummina toimi Helsingin kaupunginjohtajan puoliso Auli Rahkamo.

Sally Albatross - Sally Line

"Tervetuloa Helsingin rantojen kaunistukseksi. Tulet olemaan kuin koru muiden laivojen joukossa. Seuratkoon sinua onni matkoillasi maailman merillä" sanoi laivan kummi Auli Rahkamo kastaessaan laivan.

Sally Albatross - Sally Line

Sally Albatross - Sally Line

Tämän jälkeen uusi Sally Albatross liukui telakalta Pohjanlahteen.

Sally Albatross - Sally Line

Nimikilpailuun oli osallistunut 25 000 henkilöä ja ylivoimainen enemmisto oli sitä mieltä, että uusi laiva pitäisi nimetä edeltäjänsä mukaan Sally Albatrossiksi.

Sally Albatross - Sally Line

Muistoesine Sally Albatrossin kastajaisista.

Sally Albatross - Sally Line

Laivan rakentaminen jatkui telakan varustelulaiturissa. Hollmingin ja Rauma-Repolan telakkatoiminnot yhdistettiin vuonna 1991 Finnyards Oy:ksi.

Sally Albatross - Sally Line

5. helmikuuta 1992 oli koeajon vuoro.

Sally Albatross - Sally Line
Sally Albatross luovutettiin Finnyardsin telakalta Sally Linelle 23.3.1992.

Sally Albatross - Sally Line

Telakalta laiva lähti esittelyristeilylle Maarianhaminan kautta Helsinkiin.

Sally Albatross
Helsinkiin laiva saapui ensimmäisen kerran 24.3.1992.

Sally Albatross - Sally Line

Helsingistä neitsytristeilylle Tallinnaan lähdettiin 25.3.1992.

Sally Albatross

Muistoesine neitsytristeilyltä.

Sally Albatross - Sally Line

Risteilyliikenne Helsingistä alkoi 26.3.1992.

Sally Albatross - Sally Line
m/s Sally Albatrossin kansikartta. (Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi)

Sally Albatross - Sally Line

Kokousosaston kartta.

Sally Albatross - Sally Line

Sally Albatross tarjosi majoittautumiselle uudet ulottuvuudet. Vieraat pystyivät valitsemaan hyttinsä kymmenenstä kategoriasta. Kaikissa hyteissä oli korkeatasoinen sisustus, wc ja suihku ja televisio. Yli puolet hyteistä oli ikkunallisia.

Sally Albatross - Sally Line

Parempien hyttiluokkien sisustus messinkiheloituksineen ja punapuusisusteineen edustivat huvipursitasoa. Kaikki kiinteät kalusteet oli varustettu peilinkirkkain pinnoin, joka korosti jahtivaikutelmaa.

Sally Albatross - Sally Line

Sally Albatross - Sally Line

Parvekkeellisissa sviiteissä oli kokoustilaa 6-8 hengelle.

Sally Albatross - Sally Line

Sally Albatross - Sally Line

Hyttien koot vaihtelivat 5 neliön yhden hengen sisähytistä aina 36 neliön sviitteihin. Perushyttien koko oli 9-12 neliötä.

Sally Albatross - Sally Line

Yksityskohtia laivalta.

Sally Albatross - Sally Line

Show Room Champangessa oli porrastettu katsomo.

Sally Albatross - Sally Line

Sally Albatross - Sally Line

Sally Albatross - Sally Line

Sally Albatross - Sally Line

Sally Albatross - Sally Line

Danny ja Armi olivat Sally Albatrossin vakioesiintyjiä. 

Sally Albatross - Sally Line

Sally Albatross - Sally Line

Sally Albatross - Sally Line

Sally Albatross - Sally Line

A la Carte Ravintola Royal oli jaettu kolmeen osaan: ranskalaiseen, italaialaiseen ja englantilaiseen.

Sally Albatross - Sally Line

Riviera aurinkokansi. 

Sally Albatross - Sally Line

Sky Bar - Day & Night Club.

Sally Albatross - Sally Line

5. kannen aula.

Sally Albatross - Sally Line

Parfyymit ja kosmetiikka olivat myynnissä palvelutiskillä.

Sally Albatross - Sally Line

Tax Free -myymälä sijaitsi 5. kannella.

Sally Albatross - Sally Line

Sallyn risteilyt lähtivät Helsingistä Kanavaterminaalista.



m/s Sally Albatrossin tv-mainos.

Sally Albatross - Silja Line

Sally Albatross - Sally Line

Kevään 1992 aikataulut 24 tunnin risteilyille.

Sally Albatross - Silja Line

Sally Albatross - Sally Line

Sally Albatross - Sally Line

Kesän 1992 aikataulut Visbyn ja Pietarin risteilyille.

Sally Albatross - Sally Line

Sally Albatross - Sally Line

Sally Albatross - Sally Line

Hyttiopas vuodelta 1992.  (Klikkaamalla kuvia saat ne suuremmaksi)

Sally Albatross - Hannu Vallas

m/s Sally Albatross. Kuva: Hannu Vallas / Museoviraston kuvakokoelma 

Sally Albatross - Hannu Vallas

m/s Sally Albatross. Kuva: Hannu Vallas / Museoviraston kuvakokoelma 

Sally Albatross - Sally Line

m/s Sally Albatross The EffJohn World -lehden kannessa keväällä 1992.

Sally Albatross - Sally Line

m/s Sally Albatross oli vuokrattuna Ruotsin vienninedistämishankkeen Svea 92:n käyttöön, Barcelonan olympialaisiin, 23.7.- 10.8.1992, hotelli- ja kongressilaivaksi. Aluksen vuokratuoton mainittiin olevan 1 000 000 markkaa vuorokaudessa. Tämän vuoksi laiva oli poissa Sally Linen risteilyliikenteestä 16.7.-17.8.1992.

Sally Albatross - Sally Line - SVEA92

Vuonna 1989 julkaistuun Svea ´92 projektiin oli ajateltu vuokrattavaksi Silja Linen m/s Svea, mutta huhtikuussa 1991 laivana kerrottiin olevan Sally Linen uusi Eurocruiser. 

Sally Albatross - Sally Line - SVEA92 
Kohti Barcelonaa laiva lähti 16.7.1992 ja saapui perille 24.7.1992.

Sally Albatross - Sally Line - SVEA92


Sally Albatross - Sally Line - SVEA92

Svea ´92 ohjelma.

Sally Albatross - Sally Line - SVEA92

Barcelonassa m/s Sally Albatross oli kaupungin parhaimmalla laituripaikalla.

Sally Albatross - Sally Line

m/s Sally Albatross Tukholmassa.

Sally Line - Sally Albatross
1.9.1992 Sally Linen toiminta fuusioitiin osaksi Silja Linea. Vaikka aluksen hallinnointi ja markkinointi siirtyi Silja Linelle, jatkoi Sally Albatross omalla tuotenimellään. 

Sally Albatross - Silja Line

EffJohn -konsernin kustannusrakennetta tehostamalla väheni konsernista 60 henkilöä, kun Sallyn liiketoiminta yhdistettiin osaksi Silja Linea. Samaan aikaan puhuttiin myös Silja Linen ja Wasa Linen yhteistöstä ja sen tuomista säästöistä ja tämä fuusioituminen tapahtui tammikuussa 1993.

Sally Albatross - Silja Line

Sally Albatross Silja Linen esitteessä syksyllä 1992.
Sally Albatross - Silja Line

Sally Albatross - Silja Line


Sally Albatross - Silja Line
m/s Sally Albatrossin hyttikartta. (Klikkaamalla kuvia saat ne suuremmaksi)
Sally Albatross - Silja Line

Hyttien pohjapiirrokset ja määrät.

Sally Albatross - Silja Line

Siljalla siirtymisen myötä Albatross-luokka sai nimekseen Silja-luokka ja myöhemmin, muut hyttiluokat nimettiin samaan tyyliin muiden Silja Linen laivojen kanssa,

Sally Albatross - Silja Line

Tax Free -kuvasto syksyltä 1992.

Sally Albatross konjakki

Tax Freessaä oli myynnissä Larsenin konjakkia laivan muotoisessa pullossa.

Sally Albatross - Silja Line

Hintoja ja aikataulut syksyltä 1992.

Sally Albatross - Silja Line

m/s Sally Albatross Helsingissä sykysllä 1992.

Sally Albatross Joulu

Jouluna 1992 m/s Sally Albatross risteili Tallinnaan ja Riikaan. 23.12.1992 laiva lähti Helsingistä Tallinnaan, minne laiva saapui seuraavana päivänä. Tallinnasta matka jatkui Riikaan, missä laiva oli joulupäivän. Tapaninpäivänä oli loppuunmyydyn Allu-risteilyn vuoro Helsingistä 

Sally Albatross - Silja Line
Telakalla laiva oli 11.1-14.1.1993 ja sen jälkeen jatkui risteilyt Tallinnaan.

Sally Albatross - Silja Line

Talvella 1993 Silja suunnitteli korvaavansa m/s Sally Albatrossin m/s Silja Serenadella, kun uusi m/s Silja Europa aloittaisi Helsinki - Tukholma -reitillä.

Sally Albatross - Silja Line

Suunnitelmat muuttuivat ja 24 tunnin risteilyjen sijaan m/s Silja Serenade siirtyi Turku - Tukholma -reitille m/s Silja Festivalin tilalle, joka puolestaan siirtyi ensin Vaasa - Uumaja -reitille ja sieltä alkukesästä Silja Line Eurowayn Malmö – Travemünde -reitille.

Sally Albatross - Silja Line

Allu Albatrossi jatkoi laivan maskottina ja yhdessä Harri Hylkeen kanssa ne toimivat Pikku Kippari -kerhon isäntinä.

Sally Albatross - Silja Line

Sally Albatross - Silja Line

24 tunnin risteilyn hintoja vuodelta keväältä ja syksyltä 1993.

Sally Albatross - Silja Line

Sally Albatross - Silja Line

Kesällä 1993 24 tunnin risteilyjä tehtiin vain perjantaisin.

Sally Albatross - Silja Line

Sally Albatross - Silja Line

Muina päivinä laiva teki risteilyjä Visbyhyn.


Video m/s Sally Albatrossilta heinäkuiselta Visbyn risteilyltä vuodelta 1993.

Sally Albatross - Silja Line

Merellä-lehdessä 2/93 oli juttua m/s Sally Albatrossilta. (Klikkaamalla kuva saat sen suuremmaksi)

Sally Albatross - Silja Line

Sally Albatross - Silja Line


Sally Albatross - Silja Line

m/s Sally Albatrossin tietoja Silja Linen Myyntitieto-kirjasta vuodelta 1993.

Sally Albatross - Silja Line

Aikataulut ja hinnat Silja Linen Myyntitieto-kirjasta vuodelta 1993.

Sally Albatross - Silja Line


Silja Viihdemeri
Silja Viihdemeri

Sally Albatross - Silja Line

m/s Sally Albatrossin teemoja ja esiintyjiä Siljan Viihdemeri -esitteestä syksyltä 1993.

Sally Albatross - Silja Line

Sally Albatross - Silja Line
Keväälle 1994 laivalle oli suunniteltu pääsiäisristeily Helsingistä Riikaan.

Sally Albatross - Silja Line

4.3.1994 laiva ajoi, kolmen aikaan, karille 19 solmun nopeudella Savinin matalalle oikaistessaan Porkkalan sisääntuloväylälle palatessan Tallinnasta. Onnettomuuspaikka sijaitsi nk. Sommarön väylällä lähellä Porkkalaa. 

Sally Albatross - Silja Line
Tieto kiiri Merivartiostolle nopeasti, ja laivan evakuoiminen alkoi noin tunnin päästä karilleajosta. Laiva oli saanut pahan repeämän pohjaan. Laiva liukui karin yli ja perä alkoi upota ja laiva kallistua oikealle päin. Noin kolmen tunnin kuluttua oli 1 101 matkustajaa ja 158 henkilön miehistö evakuoitu muihin aluksiin.

Sally Albatross - Silja Line

Myös Onnenyörän lavasteet pelastettiin karille ajaneesta laivasta.


m/s Sally Albatross karilla.


Uutiskooste m/s Sally Albatrossin karilleajosta.

Sally karilla

Haveria seuranneena yönä m/s Sally Albatross hinattiin Porkkalan matalikolle. Laivan perä oli uponnut, ja aluksen pelättiin uppoavan. Tilanne oli aluksen kannalta uhkaava etenkin yöllä, kun se oli kallistunut pahimmillaan 40 astetta sivuttain. Läpi vuorokauden jatkuneella veden pumppauksella alus saatiin kuitenkin riittävään vaateriin.


10.3.1994 saapui viisi hollantilaista sukeltajaa laivan tiivistys- ja nostotöihin ja vasta noin kuukauden päästä karille ajosta, 6.4.1994, päästiin aloittamaan laivan pumppaaminen tyhjäksi. Laivassa oli vettä sisällä kymmeniätuhansia kuutiota. Alusta yritettiin nostaa aluksi suomalaisvoimin. Suomen nosturit eivät kuitenkaan riittäneet, ja m/s Sally Albatrossia nostamaan tilattiin Kotkassa oleva yksi maailman suurimmista nostureista Noble Lifter.

Sally Albatross - Silja Line

22.4.1994 laiva saapui  Vuosaareen korjattavaksi, nosturialus Noble Lifterin avustamana.

Sally Albatross - Silja Line

Sally Albatross - Silja Line

Sally Albatross - Silja Line

Sally Albatross - Silja Line

Sally Albatross - Silja Line

m/s Sally Albatross kuvattuna Vuosaaren telakalla 23.4.1994.

Sally Albatross

24.10.1994 ilmoitettiin laivan rahtaamisesta Norwegian Cruise Linelle. Ennen liikenteen aloittamista laiva hinattiin La Speziaan Italiaan, jossa alusta korjattiin noin 60 miljoonalla dollarilla.

Leeward

Korjattu ja uudistettu laiva luovutettiin Crown Jewel Inc. -yhtiölle 2.10.1995, Leeward -nimisenä.

Leeward

20.10.1995 laiva aloitti risteilyliikenteen Miamista.

Sally Albatross

18.12.1999 Neptun Maritime Oy ilmoitti vuokraavansa aluksen Star Cruises -varustamolle kolmeksi vuodeksi. Maaliskuussa 2000 laiva aloitti risteilyliikenteen Japanin ja Korean välillä, m/s Superstar Taurus -nimisenä.

Sally Albatrossin paluu Itämerelle

26.11.2001 Star Cruises ilmoitti Silja Oyj:lle halustaan purkaa aluksen vuokrasopimuksen ja sen myötä laivan paluumatka Suomeen alkoi 16.1.2002. Laivan paluusta voit lukea lisää myöhemmin ilmestyvästä postauksesta "Albatrossin paluu - m/s Silja Opera".


Sally Linen blogisarjan etusivulle pääset tästä.