AS Tallink Grupp ja Rauma Marine Constructions Oy (RMC) allekirjoittivat lokakuussa 2018 aiesopimuksen uuden Shuttle-pikalaivan rakentamisesta Helsinki–Tallinna-reitille. Rakennushankkeen arvo arvioitiin 250 miljoonaa euroa ja laiva rakennetaan Rauman telakalla. Laivan arvioitiin valmistuvan vuoden 2021 loppuun mennessä. Hankkeen työllistävä vaikutus telakalle arvioitiin olevan noin 1 500 henkilötyövuotta. Maaliskuussa 2019 Tallink ja telakka allekirjoittivat sopimuksen laivan rakentamisesta.
6.4.2020 aluksen rakentaminen alkoi perinteisellä metallinleikkausseremonialla.
Kuva: Sammeli Korhonen, RMC
Kölinlasku oli vuorossa 18.9.2020
Kuva: Sammeli Korhonen, RMC
Kuva: Sammeli Korhonen, RMC
Videon laivan rakennustöiden edistymisestä.
12.8.2021 oli aluksen kasteen ja vesillelaskun vuoro. MyStarin juhlallisuuksia vietettiin Raumalla tarkkojen koronaturvatoimien saattelemana.
Kulkua telakalle oli porrastettu ja lisäksi kaikille paikalle tuleville jaettiin jo etukäteen koronaturvallisuusohjeistus. Telakka-alueella saapuessamme saimme jokainen kassin, josta löytyi oma käsidesin ja maskin, jota oli käytettävä juhlallisuuksissa ruokailua lukuun ottamatta
Sää raumalla oli upea ja laiva oli saanut jo logot kylkeensä.
Kontaktien minimoimiseksi kaste- ja vesillelasku tapahtuivat ulkona ja kutsuvieraat oli jaettu useammalle eri alueelle. Meidän seurue ohjattiin alueelle 2. Kypärät päähän ja lähemmäksi laivaa.
Samppanjapullo oli jo odottamassa valmiina.
Rauman Vaskiset viihdytti kutsuvieraita.
MyStar on toistaiseksi suurin Rauman telakalla rakennettavista aluksista. MyStar on seitsemäs ja samalla energiatehokkain alus, joka on rakennettu tai suunniteltu Tallinkille Raumalla.
Kaikki valmiina kastetta varten ja laivan kummi saapuikin juuri tilaisuuden alkessa poliisisaattuessa.
Tallinnan ja Helsingin väliä liikennöi tällä hetkellä Tallinkin lippulaiva Megastar, jonka kummi on presidentti Tarja Halonen. Siksi sopiva ja looginen valinta kummiksi samaa reittiä tulevaisuudessa liikennöivälle MyStarille oli Viron presidentti Kersti Kaljulaid.
Tallink Gruppin toimitusjohtaja Paavo Nõgene kertoo, että valintaan vaikutti merkittävästi Kaljulaidin ansiokas työ ympäristön ja ilmastonmuutoksen hillitsemisen parissa sekä Virossa että kansainvälisesti.
Presidentti Kaljulaid näkee MyStarin osana virolaisen merenkulun tarinaa.
Tilaisuus alkoi telakan toimitusjohtaja Jyrki Heinimaan tervetulotoivotuksella.
Tallinkin uuden aluksen nimeksi valikoitui MyStar kansainvälisen nimikilpailun myötä jo viime vuonna. Nimiehdotuksia laivalle tuli yli 2 800 kappaletta noin 30 maasta eri puolilta maailmaa. Eniten ehdotuksia, voittajanimi MyStar mukaan lukien, tuli Suomesta. Kastetilaisuudessa oli tietysti mukana myös nimikilpailun voittaja Marietta Kähärä. Virallisesti alus sai nimensä vasta kastetilaisuudessa, kuten laivanrakennuksessa on perinteisesti tapana.
Ennen kastetta presidentti Kaljulaid puhui mm. Suomen ja Viron samankaltaisuudesta ja arvostuksestaan Tallinkia kohtaan. Hän kehui Tallinkia yritykseksi, joka tekee, eikä koskaan luovuta. Kaljulaidin mielestä Tallink on myös ollut Virossa koronakriisin aikana aktiivisin puhuja ratkaisujen puolesta.
MyStar kastettiinrikkomalla aluksen kylkeen samppanjapullo, joka ensiyrittämällä rikkoutuessaan on enne valoisasta tulevaisuudesta. Kastamiseen käytettiin Tallinkin perinteen mukaisesti Champagne Nicolas Feuillatte Reservé Brut -samppanjaa.
Laivanrakennuksen historiassa toimenpide on ollut usein riskialtis, sillä alus on saattanut kärsiä vesillelaskun epäonnistuessa pahojakin vaurioita. RMC:n telakalla vesillelasku suoritettii turvallisesti nykyaikaisin menetelmin täyttämällä vedellä allas, jossa MyStaria tällä hetkellä rakennetaan.
Vesillelaskun jälkeen oli aika nostaa malja MyStarille.
Ja tietysti myös telakan ja Tallinkin toimitusjohtajien puheiden vuoro.
Tallink muisti aluksen kummia Birgit Skolimowskin valmistamalla korusetillä. Korut oli valmistettu kierrätysmateriaalista.
Kuva: AS Tallink Group
Kuva: AS Tallink Group
Kastetilaisuus myös kuvattiin suorana lähetyksenä, joten sitä oli mahdollista seurata etänä. Tallenteen kastetilaisuudesta voit katsoa tästä linkistä.
Lounaaksi tarjottiin raumalaista perinneruokaa lapskoussia, mikä maistui paremmalla miltä se näytti.
Ja jälkiruoaksi oli Tyrniherkkua.
Vielä kotimatkalla lähtiessä sai matkaan mukaan lahjakassin.
Kassista löytyi lasi, mihin oli kaiverrettu laivan nimi ja kastepäivä.
Lisäksi sielä löytyi piccolopullo samppanjaa.
Ja kutsu risteilemään MyStarilla vuonna 2022.
Kokoelmiin lähti myös koronapandemiasta muistuttamaan käsidesiä telakan ja Tallinkin logoilla sekä laivan kuvalla.
Kaste- ja vesillelaskutilaisuuden jälkeen MyStarin rakennustyöt jatkuvat aluksen sisätiloissa. Rakennusvaiheen seuraava merkittävä virstanpylväs on aluksen luovutus Tallinkille vuoden 2022 alkupuoliskolla.
Sitä tässä ihmettelen kun näihin pikalaivoihin rakennetaan ihan liian vähän hyttipaikkoja,ne on sillon niin sidottuja tuohon Hel-Tall pikalinjalle ja eikä niitä voi laittaa tuuraamaan mihinkään pitkälle reitille koska niin vähän hyttejä sekä vuoteita. Muutenkin Tallinkin olisi aika myös panostaa Silja Lineen tilaamalla Turunlinjalle vähintään 1 uusi nykyaikainen risteilyalus. Nykyiset Siljan Turkulaiset kelpaavat toki allekirjoittaneelle mutta nyt Viking ja Finnlines ovat saamassa uutta upeaa tonnistoa ja nykyisiä o vaikea mitenkään muokata esim pidentää.
VastaaPoista