Suomi on merkittävä meriteollisuusmaa, ja kotimaisella laivanrakentamisella on pitkät perinteet: Suomi nousi jo toisen maailmansodan jälkeen merkittäväksi tekijäksi ja on säilyttänyt asemansa. Tällä hetkellä Suomessa on useita meriteknologian erikoisalojen johtavia yrityksiä, ja laivanrakennuksen saralla Suomen lasketaan olevan neljän johtavan maan joukossa.
Me suomalaiset voimme olla ylpeitä laivanrakennustaidoistamme: olemme ykkösiä risteilijöiden, matkustajalauttojen ja jäänmurtajien rakentamisessa. Monet vuosikymmenten aikana Suomessa rakennetuista laivoista seilaavat edelleen eri puolilla maailmaa.
Oy Siljavarustamon ensimmäinen uudisrakennus rakennettiin Wärtsilän Hietalahden telakalla ja laiva oli samalla ensimmäinen Suomessa rakennettu autolautta. Skandian runkopiirustuksilla rakennettiin yhteenä neljä autolauttaa Siljavarustamolle. Wärtsilä ja sen seuraajat ovatkin rakentaneet suurimman osan Siljavarustamon/Silja Linen liikenteessä kulkeneista/kulkevista laivoista.
Rakennettu: 1961, Wärtsilä-yhtymä Oy - Hietalahden telakka, Helsinki (#369).
Tilaaja: Oy Siljavarustamo - Ab Siljarederiet
Rakennettu: 1962, Wärtsilä-yhtymä Oy, Hietalahden Telakka, Helsinki (#370)
Tilaaja: Oy Siljavarustamo Ab
Rakennettu: 1964, Wärtsilä-yhtymä Oy, Hietalahden Telakka, Helsinki (#375)
Tilaaja: Suomen Höyrylaiva Osakeyhtiö - Finska Ångfartygsaktiebolaget
Rakennettu: 1964, Oy Laivateollisuus Ab, Turku (#233)
Tilaaja: Oy Siljavarustamo Ab
Rakennettu: 1967, Oy Wärtsilä Ab, Hietalahden Telakka, Helsinki (#384)
Tilaaja: Oy Siljavarustamo Ab
m/s Floria
Rakennettu: 1970, Oy Wärtsilä Ab, Helsingin telakka, Helsinki (#391)
Rakennettu: 1970, Oy Wärtsilä Ab, Helsingin telakka, Helsinki (#391)
Tilaaja: Oy Siljavarustamo Ab
Rakennettu: 1972, Uudenkaupungin Telakka Oy, Uusikaupunki (#268)
Tilaaja: Oy Siljavarustamo Ab
Rakennettu: 1973, Oy Wärtsilä Ab, Turun telakka, Turku (#1199)
Tilaaja: Oy Siljavarustamo Ab > Höyrylaiva Osakeyhtiö Bore
Rakennettu: 1977, Oy Wärtsilä Ab, Helsingin telakka, Helsinki (#407)
Tilaaja: Enso-Gutzeit Oy
Rakennettu: 1981, Oy Wärtsilä Ab, Turun telakat, Turku (#1251)
Tilaaja: Effoa - Suomen Höyrylaiva Oy
Rakennettu: 1981, Oy Wärtsilä Ab, Turun telakat, Turku (#1252)
Tilaaja: Stockholms Rederi AB Svea
Rakennettu: 1985, Wärtsilä Meriteollisuus Oy, Helsingin telakka, Helsinki (#470)
Tilaaja: Effoa - Suomen Höyrylaiva Oy > Johnson Line AB
Rakennettu: 1985, Wärtsilä Meriteollisuus Oy, Helsingin telakka, Helsinki (#471)
Tilaaja: Johnson Line AB > Effoa - Suomen Höyrylaiva Oy
Rakennettu: 1990, Masa-Yards Oy, Turku (#1301)
Tilaaja: Effoa – Suomen Höyrylaiva Oy
Rakennettu: 1991, Kvæner Masa-Yards Oy, Turku (#1309)
Tilaaja: Oy Svea Line (Finland) Ab
Rakennettu: 1992, Finnyards Oy, Rauma (#309)
Tilaaja: Oy Sally Line Ab
Tallink tilasi vuosina 2002-2009 yhteensä kuusi uutta laivaa, eli niin sanottua uudisrakennusta, jotka rakennettiin Suomessa. Laivojen arvo oli lähes miljardi euroa. Tallinnan reitille valmistui Meyerin Turun telakalta tammikuussa 2017 m/s Megastar ja ensi vuoden alkupuoliskolla luovutetaan Rauman telakalta Tallinkille m/s MyStar.
Rakennettu: 2002, Aker Finnyards, Rauma (#433)
Tilaaja: AS Tallink Grupp
Rakennettu: 2004, Aker Finnyards, Rauma (#434)
Tilaaja: AS Tallink Grupp
Rakennettu: 2006, Aker Finnyards Oy, Rauma (#435)
Tilaaja: AS Tallink Grupp
Rakennettu: 2007, Aker Yards, Helsinki (#1356)
Tilaaja: AS Tallink Grupp
Rakennettu: 2008, Aker Yards, Helsinki (#1361)
Tilaaja: AS Tallink Grupp
m/s Megastar
Rakennettu: 2017, Meyer Turku Oy, Turku (#1391)
Tilaaja: AS Tallink Grupp
Rakennettu: 2022, Rauma Marine Constructions Oy, Rauma (#6003)
Tilaaja: AS Tallink Grupp
Osallistu #valkeatlaivat magneettikalenterin arvontaan Valkeat Laivat Facebook-sivulla kommentoimalla tämän päivän joulukalenteri julkaisuun, mikä Suomessa rakennetuista Silja Linen tai Tallinkin laivoista on sinun suosikkisi? Kommentoi viimeistään 6.12.2021 klo 23.59 mennessä ja olet mukana arvonnassa. Facebook ei ole mukana arvonnassa millään tavalla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti