Tasan 43 vuotta sitten synnyin Keski-Suomen keskussairaalassa ja sen vuoksi ajattelinkin kertoa teille itsestäni lisää ja mistä kiinnostus erityisesti Silja Linen laivoihin alkoi.
Ensimmäiset vuoteni asuin Jyväskylässä, mistä muutimme pääkaupunkiseudulle 1980-luvun loppupuolella.
Ensimäisen laivamatkani tein vasta 11-vuotiaana. Laiva oli Viking Linen Rosella ja reittinä Naantali - Kapellskär. Kapellskäristä matkamme jatkui autolla kohti Espanjaa ja matkalla oli myös ylitykset Helsingborgista Helsingöriin ja Rödbystä Puttgardeniin. Menomatkalla ei vielä mitään erityistä kiinnostusta laivoihin tullut.
Paluumatkalla pääsin Tukholmassa uuden Kalypson kyytiin ja päivävuoron aikana kohti Turkua ehti tutustua laivaan huomattavasti paremmin kuin menomatkan yövuorolla. Olihan Kalypso myös huomattavasti Rosellaa isompi ja modernimpi laiva.
Koska ensimmäiset Suomen ja Ruotsin väliset matkani olivat punaisilla laivoilla, olisi voinut luulla, että kiinnostus laivohin olisi lähtenyt noista laivoista. Maarianhaminassa bongasin satamassa olevan valkoisen laivan, minkä kyljessä luki Silja Line ja korsteenissa oli iloisen näköinen hylje, laiva oli Silja Star.
Näitä kuvia tuli koko syksy ihailtua ja siinä samalla heräsi kiinnostus enemmän laivoja kohtaan.
Vihdoin ja viimein se huhtikuu koitti ja Helsingin museoissa vietetyn "koulupäivän" jälkeen suuntasimme kohti Olympiaterminaalia ja siellä meitä odotti iso valkoinen laiva.
Laivana Silja Serenade teki minuun suuren vaikutuksen ja risteilyn jälkeen alkoivat Siljan vanhat laivat ja historia kiinnostamaan. Aloitin etsimään ja tutkimaan kaikkea mahdollista Siljaan liittyvää kirjallisuutta. Harrastuksesta haasteellisen teki se, ettei Siljasta löytynyt painettua historiikkia tai laivaluetteloa. Suomen kuvitetut laivaluettelot ja Effoan historiikit 80-luvulta olivat ensimmäiset kirjastosta lainaamani Siljaan liittyvät kirjat. Siitä se sitten alkoi.
Europan tuloa odoteltiin myös kovasti ja Viking Linelta oli tilattu Europan esite, mistä löytyi lukuisia havainnekuvia laivasta. Muutama viikko esitteen saapumisen jälkeen, laivan ilmoitettiin siirtyvän Silja Linen liikenteeseen Silja Europa -nimisenä.
Samohin aikoihin kiinnostukseni laivoihin keskittyi ainoastaan Silja Linen liikenteessä oleviin ja olleisiin. Olin myös paria vuotta aiemmin saanut ensimmäisen kameran ja laivojen kuvaamisesta tuli pikkuhiljaa myös yksi osa harrastusta ja digiaikaan siirtyessä sen merkitys vaan kasvoi.
Matkoja laivoilla oli harvakseltaan, mutta Silja Serenaden siirtyessä Turkuun tuli reissuja tehtyä (sen ajan mittapulla) useampia.
1990-luvun puolivälissä oli aika opiskella ammatti ja päädyin opiskelemaan ravintola-alaa ja myöhemmin vielä lisäsin osaamistani elintarvikealalla, kun opiskelin leipuriksi 2000-luvun alussa.
Ravintola-alalla olen työskennellyt yli 20 vuotta, josta suurimman osan työskentelin Fazerilla. Ravintola-alan taustasta johtuen onkin laivalla mukava päästä valmiiseen pöytään maistelemaan ruokia eri ravintoloiden listoilta. Arvostan hyvää ruokaa ja ammattitaitoista asiakaspalvelua.
Perheeseeni kuuluu minun lisäksi vaimoni ja kaksi lasta. Molemmat lapsista ovat päässeet laivalle ensimmäisen kerran kolmen kuukauden ikäisinä. Tässä kuvassa olemme lähdössä joulunviettoon Baltic Princessillä 2016.
Nykyään laivalla tulee käytyä 10-12 kertaa vuodessa, eikä korona ole hidastanut tahtia. Ainoastaan laivojen liikennetauot ja matkustusrajoitukset ovat tehneet matkustamisesta hieman erilaisen. Enää ei välttämättä tule matkoja varattua kovin pitkälle ja reissuun lähdetään nykään paljon nopeammalla aikataululla. Normaalitilanteessa minulla olisi varmaan jo kuusi matkaa varattuna, joista puolet ensi vuoden puolelle. Tällä hetkellä ensi vuodelle ei ole varttuna kuin yksi laivamatka Saksaan ja takaisin, jota on siirelty jo useampaan kertaan koronan vuoksi.
Koska ensimmäinen matkani Siljalla oli Silja Serenadella, liittyy laivaan paljon mukavia muistoja. Aikoinaan oli tärkeää matkustaa juuri Serenadella, mutta nyt matkustan mieluiten molemmilla sisaraluksilla. Kun sisarukset eivät ole enää niin identtisiä on kiva käydä molemmilla ja huomata ne pienet erot monessa asiassa.
Kodin sisustus teemalla "Sisustus Ruotsinlaivalta" on enimmäkseen saatu Silja Symphonylta.
Molemmilla laivoilla olen päässyt kiertämään konehuoneessa, henkilökunnan tiloissa ja tietysti myös vierailemaan komentosillalla. Tästä isot kiitokset molempien laivojen entisille ja nykyisille työntekijöille, jotka ovat viitsineet omaa vapaa-aikaansa/työaikaansa tähän käyttää ja esitellä paikkoja. On myös ollut hieno tutustua moneen siljalaiseen harrastuksen kautta.
Vaikka Silja Serenadella on tullut useaan otteeseen käytyä 30 vuoden aikana, niin kovin montaa kertaa ei sama hytti ole osunut kohdalle. Tähän kuvaan on merkattu kaikki hytit, missä ole Silja Serenadella matkustanut,. Pallojen määrä hytin kohdalla kertoo kuinka monta kertaa olen kyseisessä hytissä matkustanut. (Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi)
Valokuvausharrastuksen myötä kuviani on ollut käytössä Silja Linen markkinoinnissa ja vuonna 2009 ottamani kuva päätyi Eniron Helsingin seudun puhelinluetteloon, Eniron järjestämän kilpailun myötä.
Useasti minulta on myös kysytty, miksi en ole hakeutunut laivalle/Siljalle töihin? Tähän pätee edelleen sama vastaus: "mielummin pidän kiinnostuksen laivohin harrastuksena kuin työnä, sillä jos se olisi työtä, ei se välttämättä olisi enään harrastuksena niin kiinnostava.". Lisäksi kun maissa ei pahemmin tule käytyä ravintoloissa syömässä tai hotelleissa yöpymässä, niin laivalla on helppo yhdistää nämä molemmat ja samalla pääsee irtiotolle arjesta.
Miksi merelle? Merellä ei koskaan ole tylsää. Meillä suomalaisilla on maailman kauneimmat saaristot ja meret ympärillämme. Ja maailman upeimmat valkeat laivat, joilla nauttii lomasta täysin siemauksin!
Osallistu #valkeatlaivat magneettikalenterin arvontaan Valkeat Laivat Facebook-sivulla kommentoimalla tämän päivän joulukalenteri julkaisuun, milloin sinä matkustit ensimmäisen kerran laivalla? Kommentoi viimeistään 10.12.2021 klo 23.59 mennessä ja olet mukana arvonnassa. Facebook ei ole mukana arvonnassa millään tavalla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti