Sivut

lauantai 16. heinäkuuta 2022

Helsingin Olympiaterminaali 70 vuotta

Olympiaterminaali, Meriasema, Olympiapaviljonki

Tasan 70 vuotta sitten avattiin Helsingin Meriasema, sittemmin Olympiaterminaali, juuri ennen Helsingin isännöimiä olympiakisoja. Maaliskuussa 50 vuotta sitten aloitti Silja Line ympärivuotisen autolauttaliikenteen Helsingin Olympiaterminaalista Tukholman Värtahamneniin. Tässä postauksessa käydään läpi Olympiaterminaalin ja Silja Linen autolauttaliikenteen historiaa.

Olympiaterminaali

Eteläsataman matkustajaliikennnetta olympiakisoja varten 1938 aloitetut työt keskeytettiin vuonna 1939. Tuolloin oli kuitenkin varattu jo paikka kolmelle rakennukselle, joista yhteen suunniteltiin matkustajapaviljonki.  Valtuusto hyväksyi toukokuussa 1950 luonnospiirustukset, kaupunginhallitus pääpiirustukset saman vuoden joulukuussa. 
Kuva: Volker von Bonin / Helsingin kaupunginmuseo

Olympiaterminaali

Rakentaminen alkoi helmikuussa 1951, harjassa oltiin vuoden lopulla ja rakennus saatiin väliaikaiseen käyttöön kesäkuussa 1952. Lopullisesti rakennus valmistui seuraavana vuonna. Uutta laituria ryhdyttiin kutsumaan Olympialaituriksi ja sille noussutta rakennusryhmää, Meriasemaa, Olympiapaviljongiksi. 
Kuva: Volker von Bonin / Helsingin kaupunginmuseo

Olympiaterminaali

s/s Aallotar saapui ensimmäisen kerran Helsingin Olympialaituriin 19.6.1952, jolloin vihittiin käyttöön uusi matkustajalaituri paviljonkeineen. Samana päivänä kello 19.00 laiva lähti ensimmäisen kerran Tukholmaan. s/s Aallotar oli ainoa Olympialaivoista, mikä ehti valmistua ennen olympialaisia. Bore III valmistui joulukuussa 1952 ja s/s Birger Jarl kesäkuussa 1953.
Kuva: Volker von Bonin / Helsingin kaupunginmuseo

Olympiaterminaali

Jalankulkijoiden näkymät merelle ja laituritasolle huomioitiin. Tullivaraston ja matkustajapaviljongin väliin rajattiin näköalatasanne, josta saattoi seurata laivojen rantautumista ja satamatyön arkea. Tasanteelta oli ramppia myöten yhteys rakennusta kiertävälle käytävämäiselle näköalareitille, joka nykyään ei ole enää käytössä.
Kuva: Volker von Bonin / Helsingin kaupunginmuseo

Olympiaterminaali

Rakennuksen suunnittelivat arkkitehdit Aarne Hytönen ja Risto-Veikko Luukkonen. Terminaali on pinta-alaltaan  5 296 m²  Olympialaituria ryhtyivät aluksi käyttämään Tukholman linjan laivat. 
Kuva: Heinonen Helge / Helsingin kaupunginmuseo

Olympiaterminaali

Kun Olympiaterminaali valmistui vuonna 1952, sieltä kulki yli 90 000 matkustajaa vuosittain, mutta kuitenkin vain kesä- ja syyssesonkeina. 
Kuva: Tuntematon kuvaaja / Helsingin kaupunginmuseo

Olympiaterminaali

Matkustajapaviljonki suunniteltiin tontille rinnettä hyödyntäen kahteen tasoon. Matkustajat ohjattiin rakennuksen katutasolta ja kulku uudempiin laivoihin tapahtui samassa tasossa olevien matkustajasiltojen kautta. 
Kuva: Tuntematon kuvaaja / Helsingin kaupunginmuseo

Olympiaterminaali

Tavarasataman palvelut sijoitettiin laituritasolle, jonne oli myös raideyhteys.
Kuva: Tuntematon kuvaaja / Helsingin kaupunginmuseo

Olympiaterminaali

Terminaali on varsin kaukonäköisesti suunniteltu, koska pienin muutoksin sen kautta kulkee tällä hetkellä yli 1 500 000 matkustajaa vuodessa. Terminaalin yhteydessä oleviin varastotiloihin on voitu sijoittaa matkustajaliikennettä palvelevia toimisto-, sosiaali- ja huoltotiloja. Terminaalin sisääntuloaukion alla olevat varastotilat toimivat nykyään matkustajaliikenteen pysäköintitilana. Kenttätiloja terminaalin käytössä on Laivasillankadun ja meren välillä noin 2,6 ha. Olympiaterminaalin tavaraliikenteen osittaisessa käytössä on myös Makasiiniterminaali M4.
Kuva: Volker von Bonin / Helsingin kaupunginmuseo

Tullipaviljonki

Terminaalirakennuksen vasemmalle puolelle valmistui Tullipaviljonki valmistui vuonna 1954 ja nykyään sen nimi on Satamatalo ja tiloissa toimii Helsingin Satama Oy:n pääkonttori.
Kuva: Dilén Börje / Helsingin kaupunginmuseo

Olympialaituri

Vuonna 1954 sovittiin pohjoismaiden välisestä passivapaudesta ja samalla luotiin pohja yhteispohjoismaisille työmarkkinoille. Tämä oli perusta uudentyyppiselle matkustaja- ja autoliikenteelle Suomen ja Ruotsin välillä.
Kuva: Simo Rista / Helsingin kaupunginmuseo

Siljavarustamo

Oy Siljavarustamo - Ab Siljarederiet perustettiin 20. toukokuuta 1957 Stockholms Rederi AB Svean, Suomen Höyrylaiva Osakeyhtiön ja Höyrylaiva Osakeyhtiö Boren yhteisvoimin. Kukin varustamo omisti Siljasta kolmasosan. Varustamon ensimmäinen matkustajalaiva s/s Silja oli alunperin Stockholms Rederi AB Svealle vuonna 1915 valmistunut s/s Heimdall. 

s/s Silja

Helsinki - Tukholma -reitillä s/s Silja liikennöi lokakuun alusta jouluun saakka vuosina 1957 - 1960.  Alus liikennöi kummastakin satamasta yhden lähdön viikossa, Tukholmasta keskiviikkoisin ja Helsingistä sunnuntaisin. Liikenteen päätyttyä alus siirrtyi Turkuun talvehtimaan.

Bore III

s/s Bore III lähdössä kohti Tukholmaa vuonna 1960.
Kuva: Volker von Bonin / Helsingin kaupunginmuseo

ss Aallotar

s/s Aallotar Helsingissä vuonna 1965.
Kuva: Volker von Bonin / Helsingin kaupunginmuseo

Svea Jarl

1960-luvulla yhteisliikennevarustamoille valmistui viimeiset matkustajalaivat s/s Bore vuonna 1960, s/s Svea Jarl vuonna 1962 ja m/s Ilmatar vuonna 1964. Alkuvuosina s/s Bore ja s/s Svea Jarl liikennöivät aluvuosina pääsääntöisesti Turusta, mutta vuodesta 1967 lähtien molemmat liikennöivät myös Helsingistä Tukholman Skeppsbronille.

ss Ariande

ss Ariande

ss Ariande

ss Ariande

Suomen Höyrylaiva Osakeyhtiön s/s Ariande liikennöi kesällä 1967 Helsingistä Riikaan ja kesällä 1968 laiva teki pari risteily Helsingistä Visbyhyn ja muuten viimeisen kesän alus liikennöi Turku - Tukholma -reitillä.

Silja Line logo

Vuonna 1970 solmittiin uusi yhteispurjehdussopimus yhteisliikenteessä olevien varustamoiden kesken. Sopimuksen mukaan Siljavarustamon omistamat laivat siirrettiin emovarustamoiden omistukseen, siten että tilauksessa olevat alukset jaettiin "kristillisesti" Boren, SHO:n ja Svean kesken. Siljavarustamo muutti nimensä Oy Silja Line Ab:ksi ja keskittyi markkinoimaan ja hoitamaan liikennettä. Silja Linen vastuulla oli aikataulusuunnittelu, paikkavaraustoiminta, markkinointi, terminaalit, uudisrakennussuunnittelu sekä liikenteen tiedotus ja PR-toiminta.

Silja Line Helsinki

Silja Line Helsinki

Helsinki - Tukholma -reitillä liikennöitiin vielä 1970-luvun vaihteessa vanhoilla Olympialaivoilla. Liikenne Helsinki-Tukholma -linjalla keskeytyi vuosittain loppiaisen aikaan ja  aloitettiin talvitauon jälkeen pääsiäisenä tai jäiden lähdettyä. Vuoteen 1971 asti Helsingin sataman perinteisiin kuului toivottaa ensimmäinen Tukholman-linjan laiva tervetulleeksi.

Aallotar

Silja Line aloitti ympärivuotisen autolauttaliikenteen Olympiaterminaalista Tukholman Värtahamneniin maaliskuussa 1972.

Aallotar

Siljavarustamo oli tilannut alukset Dubigeon-Normandien telakalta Ranskan Nantesista joulukuussa 1969. Laivat päädyttiin tilaamaan Ranskasta, koska telakan toimitusaika oli lyhyempi kuin suomalaisilla telakoilla olisi ollut. Laivojen tilaussopimukset siirtyivät myöhemmin Suomen Höyrylaiva Osakeyhtiölle ja Stockholms Rederi AB Svealle.

Aallotar 1972

m/s Aallotar saapui Helsinkiin 28.2.1972 ja samana päivänä sitä esiteltiin kunniavieraille, matkatoimistoille ja lehdistölle. Neitsytmatkalleen kohti Tukholmaa m/s Aallotar lähti 29.2.1972. Matkassa oli mukana 250 kutsuvierasta.

Silja Line 1972

m/s Aallotar aloitti liikennöimisen Helsingin ja Tukholman välillä 2. maaliskuuta 1972, samalla reitin aikataulu muuttui. Matka nopeutui viisi tuntia 21 solmun nopeutta ajettaessa. Lähtö molemmista satamista oli jatkossa klo 18.00 ja perillä oltiin seuraavana aamuna klo 9.00.

Aallotar

m/s Aallotar merkitsi vallankumousta erityisesti Helsingin liikenteessä ja kiinnostus Tukholmaan matkustamista kohtaan lisääntyi nopeasti.

Svea Regina

Kesäkuussa 1972 saapui reitille myös sisaralus m/s Svea Regina, mikä mahdollisti päivittäiset lähdöt molemmista satamista. 

Olympialaituri

Olympialaituri

Olympialaituri

Olympialaituri

Olympialaituri

Olympialaituri

Matkustajia ja autoja Olympialaiturilla 1970-luvulla,

Bore I

Vuonna 1973 valmistunut m/s Bore I teki muutaman erikoislähdön Helsingistä Tukholmaan.

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

Matkustajia Olympiaterminaalissa 1970-luvulla.

Olympialaituri

m/s Aallotar Olympialaiturissa 1970-luvulla.
Kuva: Kari Hakli / Helsingin kaupunginmuseo

Ilmatar

Pidennetty m/s Ilmatar ja Olympialaituri vuonna 1973.

Aallotar

Siljan autolautoista tuli hyvin suosittuja ja ne todettiin liian pieniksi kysyntään nähden. Tästä johtuen jokainen Siljan osakasvarustamo tilasi jo vuonna 1973 uudet isommat sisaralukset samaiselta telakalta.

Eteläsatama

Eteläsatama

Eteläsatama

m/s Aallotar (1972) ja m/s Finlandia (1967) Helsingissä 1970-luvun alussa.

Finlandia 1967

Matkustajia poistumassa m/s Finlandialta (1967) Olympialaiturille 1970-luvulla.

Olympialaituri

m/s Aallotar ja m/s Svea Regina liikennöivät Helsinki - Tukholma -linjalla vuoteen 1975 asti, jolloin uudet ranskattaret valmistuivat.

Ranskattaret 1975

Vuonna 1975 liikenteeseen tulevien uusien Helsingin laivojen luvattiin tuoda tullessaan aivan uutta tasoa matkustajaliikenteeseen Suomen ja Ruotsin välille. Niiden kerrottiin olevan suurimmat ja parhaiten varustellut.

Svea Corona

Ensimmäisenä kolmikosta valmistui Stockholms Rederi AB:n m/s Svea Corona. Alus oli laskettu vesille 19.7.1974 ja varustamolle se luovutettiin 19.5.1975. Laiva kastettiin Tukholmassa 23.5.1975 ja seuraavana päivänä vietettyjen "avoimet ovet"-tapahtuman jälkeen laiva asetettiin liikenteeseen m/s Svea Reginan tilalle.

Wellamo

Toisena kolmikosta valmistui Suomen Höyrylaiva Osakeyhtiön m/s Wellamo. Alus oli laskettu vesille  15.9.1974 ja varustamolle se luovutettiin 9.7.1975. Alus saapui Helsinkiin 14.7.1975 ja 17.7.1975 Hilkka Honkajuuri kastoi aluksen, minkä jälkeen se asetettiin liikenteeseen m/s Aallottaren tilalle.

Mainos 1975

Silja Linen mainontaa vuodelta 1975.

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali kuvattuna vuonna 1975.
Kuva: Volker von Bonin / Helsingin kaupunginmuseo

Bore Star

Viimeisenä kolmikosta valmistu Höyrylaiva Osakeyhtiö Boren m/s Bore Star. Alus oli laskettu vesille 30.1.1975 ja varustamolle se luovutettiin kasteen jälkeen 2.12.1975. Silja Linen liikenteeseen m/s Bore Star ei heti päässyt, vaan se rahdattiin Finnlinesin risteilyliikenteeseen talvikaudeksi. Toukokuussa 1976 m/s Bore Star saapui Suomeen ja Silja Linen liikenteeseen. Ensimmäiset vuorot alus liikennöi Turusta Tukholmaan.

Mainos 1976

Kesällä 1976 kaikki kolme sisarusta liikennöivät Helsingin ja Tukholman välillä.

Wellamo Olympiaterminaali

m/s Wellamo Olympialaiturissa vuonna 1976.
Kuva: Volker von Bonin / Museovirasto

Svea Corona

Wellamo

Talvikaudella 1976 Silja Line liikennöi Helsingistä Tukholmaan m/s Svea Coronalla ja m/s Wellamolla ja m/s Bore Star palasi kolmanneksi laivaksi reitille kesällä 1977.

Aikataulu 1978

Talvikaudella 1977 Silja Line liikennöi taas kahdella laivalla ja kesäksi 1978 m/s Bore Star palasi kolmanneksi laivaksi reitille.

Bore Star

Syksyllä 1978 m/s Svea Corona siirtyi Turkuun ja Helsinki - Tukholma -reitillä liikennettä jatkoivat m/s Wellamo ja m/s Bore Star yhdellä päivittäisellä lähdöllä molemmista satamista.

Silja Line 1979

Kesällä 1979 liikenteessä oli taas kaikki kolme ranskatarta.

Finlandia

Kesäkuussa 1979 Effoa - Suomen Höyrylaiva Osakeyhtiö ja Stockholms Rederi AB Svea tilasivat kumpikin uudet laivat Helsingin linjalle. Kyse oli niin sanotusta Futurum -hankkeesta. Boren hallitus päätti yllättäen olla sijoittamatta rohkeaan Futurum -hankkeeseen. Suurimittaisten kansainvälisten neuvottelujen jälkeen Wärtsilän Turun telakka sai tilauksen.

Silja Line Olympiaterminaali

Silja Linen lipunmyynti Olympiaterminaalissa 1970-luvun lopulla.

Silja Line Helsinki

Talvikaudella Helsinki - Tukholma -reitillä liikennöivät jälleen vain m/s Wellamo ja m/s Bore Star. 

Wellamo ja Bore Star

Keväällä 1980 Suomessa oli laaja laivaliikenteen lakko, mitä seurasi myöhemmin vielä myötätuntolakko Ruotsissa, niin  laivaliikenne Suomen ja Ruotsin välillä oli pysähdyksissä kokonaan. Suomessa valinneen lakon aikana ainoastaan Ruotsin lipun alla purjehtiva m/s Svea Corona oli liikenteessä. 
Kuva: Volker von Bonin / Helsingin kaupunginmuseo


Mainos 1980

Effoan m/s Ilmattaren kaukoristeilyt sekä risteilyt Leningradiin ja Tallinnaan lopettiin 1980, minkä vuoksi alus siirrettiin kesäksi liikennöimään joka toinen päivä Helsingistä Tukholmaan.

Helsingin laivat

Turussa rakenteilla olevat uusien laivojen oli määrä tuoda risteilyalusten taso Helsingin ja Tukholman välille.

Finlandia Silja Line

"Koska matkustajillemme itse matka on yhtä tärkeä kuin perille tulo meidän on tarjottava jokaiselle oikea tila viettää aikaansa laivalla. On oltava tilaaniille, joiden mielestä tärkeintä matkassa on syödä hyvin. On oltava tilaa niille, jotka haluavat istua iltaa, tanssia ja seurustella. On olttava ravintolatilaa myös niille, jotka haluavat viihtyä rauhallisessa ympäristössä ilman musiikkia. On oltava tilaa nuorille, jotka haluavat olla yhdessä ja tanssia nuorten oman musiikin tahdissa. On oltava tilaa perheille ja lapsille. On oltava tilaa niille, jotka haluavat istua ja katsella ohilipuvia maisemia. Laivalla on oltava tilaa kaikille. Ja näillä laivoilla sitä on."

Finlandia ja Wellamo

m/s Finlandia aloitti liikennömisen Helsingistä Tukholmaan 1.4.1981.

Silvia Regina

m/s Silvia Regina aloitti liikennöimisen Helsinki - Tukholma -reitillä 12.6.1981, jonka jälkeen laivat lähtivät päivittäin molemmista satamista.

Georg Ots

Olympiaterminaalista liikennöi Silja Linen lisäksi myös muita laivayhtiöitä. Suomen Höyrylaiva Osakeyhtiön omassa liikenteessä liikennöivät laivat liikennöivät Olympiaterminaalista sekä Finnlinesin matkustajalaivat Travemündeen. Puolalainen Polferries aloitti jo vuonna 1973 liikennöimisen Helsingistä Puolaan ja Estonian Shipping Company aloitti liikennöimisen Helsingin Tallinnan välillä m/s Georg Otsilla vuonna 1980. Lisäksi terminaalin laituripaikkoja ovat käyttäneet useat Helsingissä vierailleet risteilyalukset. Kuvassa m/s Silvia Regina ja m/s Georg Ots vuonna 1981.
Kuva: Volker von Bonin / Helsingin kaupunginmuseo

Matkalippu

Satsaus suurempaan ja tyylikkäämpään kalustoon tuotti tulosta: ensimmäisen vuoden aikana Helsingin linjan matkustajamäärä kasvoi 45 prosenttia.

Finlandia

Alkuvuodesta 1982 molemmat Siljan Helsingin laivat kävivät telakalla, missä niihin rakennettiin uusi vesirajasta hoikempi keula.

Silvia Regina

Silvia Regina

m/s Silvia Regina Olympialaiturissa 1980-luvun alussa.

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

Autojen lastausta m/s Finlandiaan 1980-luvulla.

Silvia Regina

Silvia Regina

Silvia Regina

Silvia Regina

Silvia Regina

m/s Silvia Regina Olympialaiturissa 1980-luvun alussa.

Finlandia

Talvella 1985 m/s Finlandia ja m/s Silvia Regina telakoitiin Wärtsilän Helsingin telakalla ja telakoinnin yhteydessä laivat saivat suuremman kokousosaston.

Finlandia

Vuonna 1985 Silja Linella suunniteltiin m/s Finlandian ja m/s Silvia Reginan pidennystä, mutta pidennyksen sijaan Siljan omistajavarustamot päättivät tilata kokonaan uudet laivat vuonna 1987.

Silvia Regina

Syksyllä 1987 Silja aloitti Helsingin laivojen uudistuksen. Vaikka remontti oli varsin perusteellinen, tarkkojen etukäteissuunitelmien vuoksi laivat olivat liikenteessä koko ajan, eikä telakointia tarvittu. Muutostyöt tehtiin tarkoituksenmukaisuussyistä. Kuusi vuotta on laivalla pitkä aika ja kun vielä mietititään miten kovassa kulutuksessa alukset ovat. 

Silja Serenade

Lokakuussa 1987 Silja Linen suomalainen omistajavarustamo Effoa - Suomen Höyrylaiva Oy allekirjoitti Wärtsilä Meriteollisuus Oy:n kanssa sopimuksen Helsingin ja Tukholman väliselle linjalle tulevan matkustaja-aluksen rakentamisesta. Tämän "uuden sukupolven" aluksen toimitus oli määrä tapahtua vuoden 1990 alkupuolella. Tilausvaiheessa ei aluksen suunnittelun yksityiskohtia paljastettu, ainoastaan tärkeimmät mitat. Laivan pituus tulisi olemaan 200 metriä ja leveys 31,5 metriä. Siihen mahtuisi 2500 matkustajaa, jotka kaikki voitaisiin majoittaa laivan 900 hyttiin. Aluksen autokannelle mahtuisi 450 henkilöautoa tai vaihtoehtoisesti 60 rekkaa.  Yhden aluksen tilaushinta oli noin 700 miljoonaa markkaa.   

Finlandia

Esisopimus m/s Finlandian myynnistä DFDS A/S -varustamolle tehtiin marraskuussa 1987. Sopimuksen mukaisesti alus luovutettaaisiin uudelle omistajalle toukokuussa 1990. m/s Silvia Regina myytiin marraskuussa 1988 Stena AB:lle, joka rahtasi aluksen takaisin Johnson Linelle uudisrakennuksen valmistumiseen saakka.

Tallink

Tallinkin historia alkaa vuodesta 1989, jolloin Viro oli vielä neuvostotasavalta. Helsinkiläinen Palkkiyhtymä Oy, Tallinnan kaupunki, Tallinnan satama ja Estonian Shipping Company (Eesti Merelaevandus) perustivat Neuvostoliittolais-suomalaisen yhteisyrityksen nimeltä j/v TALLINK.  Yhtiö aloitti liikenteen 8.1.1990 vuokratulla m/s Tallink -laivalla, joka oli valmistunut Silja Linen liikenteeseen vuonna 1972 m/s Svea Regina -nimisenä. Ensimmäisen vuoden aikana Tallink kuljetti noin 166 000 matkustajaa, joista puolet oli Neuvostoliiton kansalaisia. Tallinkin autolautat liikennöivät Olympiaterminaalista aina vappuun 1995 asti, jolloin Tallinnan autolauttaliikenne siirrettiin Länsisatamaan. Pika-alukset jatkoivat liikennöintiä Makasiiniterminaalista.

Wellamo

Wärtsilän konkurssista aiheutuneen uusiien laivojen myöhästymisen vuoksi Silja Line asetti Turun linjalta m/s Wellamon Helsinki - Tukholma -reitille toukokuusta marraskuuhun 1990.

Silja Serenade

Marraskuussa 1990 Silja Linen uusi m/s Silja Serenade aloitti Helsinki - Tukholma -reitillä. Vuosina 1989 – 1990 terminaalia ja sen lauttapaikkoja oli uudistettu uusia laivoja varten. Uuden maihinnousuputken ansiosta matkustajat pääsivät suoraan 7. kannella sijaitsevalle promenadelle.

Aallotar vs. Silja Serenade

m/s Silja Serenaden ja m/s Aallottaren kokovertailua.

Silja Symphony Promenade

 Sisaralus m/s Silja Symphony aloitti Helsinki - Tukholma -reitillä kesäkuussa 1991.

Silja Europa

Alkuvuodesta ruotsalainen Rederi AB Slite ajautui taloudellisiin vaikeuksiin ja myöhemmin konkurssiin. Telakalla rakenteilla oleva m/s Europa vuokrattiin Silja Linelle m/s Silja Europa -nimisenä.  m/s Silja Europa liikennöi Helsingistä Tukholmaan maaliskuusta 1993 aina tammikuuhun 1995. m/s Silja Europa liikennöidessä Helsingistä liikennöi m/s Silja Serenade Turusta.

Silja Festival

Silja Linen Tallinnan liikenne siirtyi Kanavaterminaalista Olympiaterminaaliin syksyllä 1995. m/s Silja Festival liikennöi Olympiaterminaalista Tallinnaan aina maaliskuun loppuun 1997 saakka.

Wasa Queen

m/s Wasa Queen (ex. Bore Star) asetettiin toiseksi laivaksi Helsinki - Tallinna -reitille talvikausien 1996 -1999 ajaksi. 

Helsinki - Tukholma aikataulu

Kesällä 1999 alkoivat Helsinki - Tukholma -linjan alukset poiketa Maarianhaminassa. Ahvenanmaan erityisaseman ansiosta Tax Free on mahdollista laivojen liikennöidessä Ahvenanmaan kautta.

SuperSeaCat Four

Kesällä 2000 alkoi Tallinnan liikenteessä ja Olympiaterminaalissa uusi aika, kun Silja Linen omistaja Sea Containers asetti nopeakulkuisen yksirunkoisen hsc SuperSeaCat Four -aluksen Helsinki - Tallinna  -reitille. hsc SuperSeaCat Threen aloittaessa liikennöimisen 20.5.2003 siirtyivät alukset käyttämään Makasiiniterminaalia.

Silja Opera

Kesällä 2002 terminaalin yhteyteen rakennettiin ajoluiskat SeaWind Linen aluksen sivuporttia varten  ja Silja Linen liikenteeseen palasi m/s Silja Opera, mikä ennen tunnettiin m/s Sally Albatrossina. m/s Silja Opera teki Olympiaterminaalista risteilyjä Visbyhyn, Riikaan, Tallinnaan ja Pietariin. Viimeisen kerran alus saapui Helsinkiin 9.1.2006, jonka jälkeen se liikennöi vielä hetken Siljan Turun linjalla.

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

Terminaaliin kuuluu kaksi laituripaikkaa, joihin johtaa matkustajasillat. Laituripaikasta EO2 liikennöivät vuoropäivinä Silja Linen m/s Silja Serenade ja m/s Silja Symphony Maarianhaminan kautta Tukholmaan.  Laituripaikkaa EO1 ovat käyttäneet mm. m/s Wasa Queen, m/s Silja Festival, hsc SuperSeaCat Four, m/s Silja Opera sekä Helsingissä vierailevat risteilyalukset. 

Olympiaterminaali

Silja Linen Tukholman laivojen autolähtöselvitys kesllä 2003.

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali vuonna 2003.

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

SeaWind Linen m/s Star Wind liikennöi Helsingistä Tallinnaan syksystä 2002 kevääseen 2005.

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

m/s Silja Opera Olympialaitruissa syksyllä 2003.

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

m/s Star Wind joulukuussa 2003.

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali joulukuussa 2003.

Olympiaterminaali

Tammikuussa 2004 ei vielä lipuntarkastuksen portteja ollut terminaalissa.

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

Lipuntarkastuksen portit asennettiin keväällä 2004.

Olympiaterminaali

Club Silja Gold -asiakkaiden ja Commodoressa/Sviitissä matkustavien lähtöselvitys vuonna 2004.

Olympiaterminaali

Passintarkastuspiste Silja Operan matkustajille vuonna 2004.

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

m/s Star Wind keväällä 2004.

Olympiaterminaali

m/s Silja Symphony Olympialaiturissa keväälllä 2004.

Olympiaterminaali

C-portin kautta pääsi laituripaikalla EO1 olevalle laivalle.

Olympiaterminaali

Makastiiniterminaalista liikennöivien SuperSeaCat -alusten autot lähtöselvitettiin Olympiaterminaalin luona.

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali keväällä 2004.

Olympiaterminaali

Tukholman laivojen autolähtöselvitys elokuussa 2004.

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali elokuussa 2004.

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

Joulusomisteita vuonna 2004.

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

Kuvia kevääältä 2005.

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

Kuvia kesältä 2005.

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

hsc SuperSeaCat One liikennöi kesällä 2005 Makasiin iterminaalista Tallinnaan, mutta vietti yöt Olympiaterminaalin laiturissa.

Olympiaterminaali

Terminaali syksyllä 2005

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

Silja Europa

Talvella 2006 m/s Silja Europa palasi hetkellisesti liikennöimään Olympiaterminaalista, kun m/s Silja Serenade ja m/s Silja Symphony olivat telakalla uudistumassa.

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali talvella 2006.

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

Maalis-toukokuussa 2006 m/s Silja Festival teki useita erikoisristeilyjä Olympiaterminaalista Tallinnaan.

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

Kuvia vuodelta 2006.

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

Olympiaterminaali

Kuvia vuodelta 2007.

Olympiaterminaali 2008

Olympiaterminaali 2008

Venäläinen Inflot Worldwide – matkatoimisto teki vuodenvaihteessa uudenvuodenristeilyn ja venäläisten jouluristeilyn ja alkuvuodesta 2008 Olympiaterminaalissa vieraili tähäntarkoitukseen vuokrattu Tallinkin m/s Regina Baltica.

Olympiaterminaali 2008

Olympiaterminaali 2008

Olympiaterminaali 2008

Olympiaterminaali

Kuvia keväältä 2008.

Olympiaterminaali 2008

Olympiaterminaali 2008

Aikoinaan pöytävarauksia laivan ravintoloihin pysytyi tekemään terminaalissa ennen laivaannousua.

Olympiaterminaali 2008


Olympiaterminaali 2008

Olympiaterminaali 2008

Olympiaterminaali 2008

Olympiaterminaali 2008

Olympiaterminaali 2008

Olympiaterminaali 2008

Olympiaterminaali 2008

Olympiaterminaali 2008

Olympiaterminaali 2008

Olympiaterminaali 2008

Olympiaterminaali 2008

Olympiaterminaali 2008

Olympiaterminaali 2008

Olympiaterminaali 2008

Olympiaterminaali 2008

Olympiaterminaali 2008

Olympiaterminaali 2008

Olympiaterminaali 2008

Olympiaterminaali 2008

Olympiaterminaali 2008

Olympiaterminaali 2008

Olympiaterminaali 2008

Olympiaterminaali 2008

Kuvia kesältä ja syksyltä 2008.

Olympiaterminaali 2009

Olympiaterminaali 2009

Olympiaterminaali 2009

Olympiaterminaali 2009

Olympiaterminaali 2009

Olympiaterminaali 2009

Olympiaterminaali 2009

Olympiaterminaali 2009

Olympiaterminaali 2009

Venäläinen Inflot Worldwide – matkatoimisto teki vuodenvaihteessa uudenvuodenristeilyn ja venäläisten jouluristeilyn ja alkuvuodesta 2009 Olympiaterminaalissa vieraili tähän tarkoitukseen vuokrattu Tallinkin m/s Silja Festival.

Olympiaterminaali 2009

m/s Silja Symphony tammikuusa 2009.

Olympiaterminaali 2009

m/s Silja Serenaden lastaamista keväällä 2009.

Olympiaterminaali 2009

Olympiaterminaali 2009

Olympiaterminaali 2009

Satamatalo keväällä 2009.

Olympiaterminaali 2009

Olympiaterminaali 2009

Olympiaterminaali 2009

Olympiaterminaali 2009

Olympiaterminaali 2009

Kuvia vuodelta 2009.

Olympiaterminaali 2010

Olympiaterminaali 2010

Olympiaterminaali 2010

Olympiaterminaali 2010

Olympiaterminaali 2010

Olympiaterminaali 2010

Kuvia tammikuulta 2010.

Olympiaterminaali 2010

Olympiaterminaali 2010

Olympiaterminaali 2010

Venäläinen Inflot Worldwide – matkatoimisto teki vuodenvaihteessa uudenvuodenristeilyn ja venäläisten jouluristeilyn ja alkuvuodesta 2010 Olympiaterminaalissa vieraili tähän tarkoitukseen vuokrattu Tallinkin m/s Silja Festival.

Olympiaterminaali 2010

Olympiaterminaali 2010

m/s Princess Maria

Olympiaterminaali 2010

St. Peter Linen m/s Princess Maria (ex. Silja Linen m/s Finlandia 1981) liikennöi Olympiaterminaalista Pietariin vuonna 2010.

Olympiaterminaali 2010

Olympiaterminaali 2010

Olympiaterminaali 2010

Olympiaterminaali 2010

Olympiaterminaali 2010

Olympiaterminaali 2010

Kuvia kesältä 2010.

Olympiaterminaali 2010

m/s Princess Maria syksyllä 2010.

Olympiaterminaali 2010

Olympiaterminaali 2010

Olympiaterminaali 2010

Ciao Italia! -teema näkyi myös Olympiaterminaalissa syksyllä 2010.

Silja Europa

Loka-marraskuussa 2010 m/s Silja Serenaden ollessa telakalla oli m/s Silja Europa jälleen tuuramassa Helsinki - Tukholma -reitillä.

Olympiaterminaali 2011

Olympiaterminaali 2011

Olympiaterminaali 2011

Venäläinen Inflot Worldwide – matkatoimisto teki vuodenvaihteessa uudenvuodenristeilyn ja venäläisten jouluristeilyn ja alkuvuodesta 2011 Olympiaterminaalissa vieraili tähän tarkoitukseen vuokrattu Tallinkin m/s Silja Festival. Myös m/s Victoria i oli vuokrattu näitä risteilyjä varten, mutta Olympiaterminaalin EO1 -laituriin laiva oli liian suuri.

Olympiaterminaali 2011

Olympiaterminaali 2011

Olympiaterminaali 2011

Kuvia keväältä 2011.

Olympiaterminaali 2011

Olympiaterminaali 2011

Satamatalo keväällä 2011.

Olympiaterminaali 2011

Olympiaterminaali 2011

Olympiaterminaali 2011

Olympiaterminaali 2011

Olympiaterminaali 2011

Olympiaterminaali 2011

Kuvia vuodelta 2011.

Olympiaterminaali 2012

Olympiaterminaali 2012

Olympiaterminaali 2012

Olympiaterminaali 2012

Olympiaterminaali 2012

Olympiaterminaali 2012

Kuvia keväältä 2012.

Olympiaterminaali 2012

Keväällä 2012 Silja Linen logoa uudistetiin, mutta terminaalissa ja laivoissa vanha logo säilyi vielä parin vuoden ajan.

Olympiaterminaali 2012

Olympiaterminaali 2012

Olympiaterminaali 2012

Olympiaterminaali 2012

Olympiaterminaali 2012

Olympiaterminaali 2012

Olympiaterminaali 2012

Kuvia kesältä 2012.

Olympiaterminaali 2012

Joulukuussa 2012 lähtöselvitystiskien päällä oli vielä vanhat logot.

Olympiaterminaali 2013

Olympiaterminaali 2013

Olympiaterminaali 2013

Olympiaterminaali 2013

Tammikuussa 2013 logot olivat vaihdettu uusiin.

Olympiaterminaali 2013

Olympiaterminaali 2013

Olympiaterminaali 2013

Olympiaterminaali 2013

Olympiaterminaali 2013

Olympiaterminaali 2013

Olympiaterminaali 2013

Kuvia tammi-helmikuulta 2013.

Olympiaterminaali 2013

Olympiaterminaali 2013

Olympiaterminaali 2013

Olympiaterminaali 2013

Olympiaterminaali 2013

Olympiaterminaali 2013

Olympiaterminaali 2013

Olympiaterminaali 2013

Olympiaterminaali 2013

Olympiaterminaali 2013

Kuvia keväältä 2013.

Olympiaterminaali 2013

Kevään 2013 aikana ryhmiä ja kokousmatkailijoita palvellut lähtöselvitystiski purettiin ja odotusaulasta tuli avarampi.

Olympiaterminaali 2013

Olympiaterminaali 2013

Olympiaterminaali 2013

Olympiaterminaali 2013

Olympiaterminaali 2013

Olympiaterminaali 2013

Olympiaterminaali 2013

Olympiaterminaali 2013

Olympiaterminaali 2013

Olympiaterminaali 2013

Olympiaterminaali 2013

Olympiaterminaali 2013

Olympiaterminaali 2013

Olympiaterminaali 2013

Olympiaterminaali 2013

Kuvia kesältä 2013.

Olympiaterminaali 2013

Olympiaterminaali 2013

Olympiaterminaali 2013

Olympiaterminaali 2013

Olympiaterminaali 2013

Olympiaterminaali 2013

Olympiaterminaali 2013

Olympiaterminaali 2013

Olympiaterminaali 2013

Syksyllä 2013 Liv-kanavalta tuli "Lauran matkakuvia Tukholmassa" -sarja ja kuvat olivat esillä Olympiaterminaalissa. Samaan aikaan Siljan Helsingin laivoilla vietetttiin Heja Sverige! -teemaa.

Olympiaterminaali 2014

Olympiaterminaali 2014

Hetken aikaa oli oma lähtöselvitys myös lasten kanssa matkustaville.

Olympiaterminaali 2014

Olympiaterminaali 2014

Olympiaterminaali 2014

Olympiaterminaali 2014

Alkuvuodesta 2014 terminaalin  ulkopuolella olevat Silja Linen valomainokset vaihtuivat uusiin.

Olympiaterminaali 2014

Helmikuussa 2014 m/s Silja Serenade saapui telakoinnin jälkeen Helsinkiin uudistettuna ja uudella kylkitekstillä ja korsteenimerkillä.

Olympiaterminaali 2014

Olympiaterminaali 2014

Olympiaterminaali 2014

Olympiaterminaali 2014

Kuvia kesältä 2014.

Olympiaterminaali 2014

Olympiaterminaali 2014

Olympiaterminaali 2014

Aasiasta tulevia matkustajia varten oli kesällä terminaalissa omat lähtöselvityspisteet.

Olympiaterminaali 2014

Olympiaterminaali 2014

m/s Silja Symphony kesällä 2014.

Olympiaterminaali 2014

m/S Silja Symphony lähdösssä telakalle Naantaliin syyskuussa 201.4

Olympiaterminaali 2014

Olympiaterminaali 2014

Lokakuussa 2015 m/s Silja Symphonyn telakoinnin yhteydessä Silja Linen logon totinen hylje alkoi hymyilemään.

Olympiaterminaali 2014

Kuva joulukuulta 2014.

Olympiaterminaali 2015

Olympiaterminaali 2015

Hymyilevä hylje päivitettiin myös terminaalin valomainoksiin alkuvuodesta 2015

Olympiaterminaali 2015

Olympiaterminaali 2015

Olympiaterminaali 2015

Olympiaterminaali 2015

Olympiaterminaali 2015

Olympiaterminaali 2015

Olympiaterminaali 2015

Kuvi alkuvuodesta 2015.

Olympiaterminaali 2015

Olympiaterminaali 2015

Olympiaterminaali 2015

Olympiaterminaali 2015

Olympiaterminaali 2015

m/s Silja Serenade Olympiaterminaalissa kesällä ja syksyllä2015

Olympiaterminaali 2016

Olympiaterminaali 2016

Olympiaterminaali 2016

Kuvia alkuvuodesta 2016.

Olympiaterminaali 2016

Olympiaterminaali 2016

Lähtöselvitysautomaatit saapuivat Olympiaterminaaliin keväällä 2016.

Tallink Europa

Silja Europa

Olympiaterminaali 2016

Olympiaterminaali 2016

Kesällä 2016 m/s Silja Europa palasi Olympiaterminaaliin, mutta Tallinkin väreissä. Alus teki Olympiaterminaalista päiväristeilyjä Tallinnaan.

Silja Europa

Olympiaterminaali 2016

Muutmaan vuoden tauon jälkeen Olympiaterminaalin kautta pääsi myös autolla Tallinnan.

Olympiaterminaali 2016

Olympiaterminaali 2016

Olympiaterminaali 2016

Olympiaterminaali 2016

Matkustajaputken opasteita kuvattuna vuonna 2016.

Olympiaterminaali 2017

Olympiaterminaali 2017

Olympiaterminaali 2017

Kuiva alkuvodesta 2017.

Olympiaterminaali 2017

Joulutvalot terminaalilla joulukuussa 2017.

Olympiaterminaali 2017

Olympiaterminaali 2017

Lasten oma laivaannousportti joulukuussa 2017.

Olympiaterminaali 2018

Olympiaterminaali 2018

Silja Resort -brändi luotiin vuonna 2018, mutta se kuopattiin reilun vuoden jälkeen. Edelleenkin Silja Resort näkyy mm. laivojen pyyhkeissä ja terminaalien matoissa.

Olympiaterminaali 2019

Olympiaterminaali 2019

Olympiaterminaali 2019

Kuvia vuodelta 2019.

Olympiaterminaali 2020

Olympiaterminaali 2020

Maaliskuussa 2020 liikenne keskeytettiin Covid-19 pandeminan aiheuttaminen matkustusrajoituksien vuoksi.

Olympiaterminaali 2020

Olympiaterminaali 2020

m/s Silja Serenade jäi Olympiaterminaaliin odottamaan liikenteen jatkumista.

Olympiaterminaali 2020

Olympiaterminaali 2020

Olympiaterminaali 2020

Kesällä 2020 Olympiaterminaalista liikennöitiin Tukholman sijasta Riikaan m/s Silja Serenadella.

Romantika Tallink

Romantika Tallink

Heinä-elokuussa myös m/s Romantika saapui Riiasta neljä kertaa Olympiaterminaaliin.

Olympiaterminaali 2020

Olympiaterminaali 2020

Olympiaterminaali 2020

Syksyllä matkustusrajoitusten kiristyessä liikennöinti Olympiaterminaalista keskeytettiin ja m/s Silja Serenade lähti Turkuun odottelemaan parempia aikoja.

Olympiaterminaali 2021

Alkuvodesta 2021 laivaliikenne Olympiaterminaalista oli tauolla koronapandemian aiheuttamien matkustusrajoitusten vuoksi. 

Olympiaterminaali 2021

Keväällä 2021 Olympiaterminaalissa aloitti Bistro O- ravintola.

Olympiaterminaali 2021

Olympiaterminaali 2021

m/s Silja Serenade palasi Helsinkiin kesäkuun alussa.

Olympiaterminaali 2020

Kesäsksi 2021 Helsingin Satama rakensi Olympiaterminaalille uuden maasähköliitännän laivapaikalle EO2. Hanke oli osa Euroopan laajuisen Ten-T verkoston kehittämistä. Hankkeelle saatiin EU:n TwinPort4 investointihankkeelta tukea.

Olympiaterminaali 2021

Olympiaterminaali 2021

Olympiaterminaali 2021

m/s Silja Serenade aloitti liikennöimisen kesäkuun alussa Tallinnan satamaan.

Olympiaterminaali 2021

Olympiaterminaali 2021

Juhannuksesta heinäkuun loppuun laiva teki päivä Maarianhaminassa -risteilyjä.

Olympiaterminaali 2021

Olympiaterminaali 2021

Olympiaterminaali 2021

Liikenne Tukholmaan käynnistyi uudelleen 1.8.2021.

Olympiaterminaali 2021

Olympiaterminaali 2021

Tukholmasta palaajia odotti satamassa terveystarkastukset.

Olympiaterminaali 2021

Olympiaterminaali 2021

m/s Silja Symphony palasi Helsinki - Tukholma -reitille elokuun lopulla.

Olympiaterminaali 2021

m/s Silja Serenaden ollessa liikennöintitauolla 10.1.-25.3.2022, jatkoi Silja Line liikennöintiä Helsingistä Tukholmaan m/s Silja Symphonylla.

Olympiaterminaali 2022

Keväällä 2022 terminaalin matkustuskokemusta parannettiin, kun terminaalin lähtöaulaa ja sen merinäköalaa avarrettiin. 

Olympiaterminaali 2022

Lipuntarkastuksen portit sekä niiden järjestelmät uusittiin vastaamaan jo muissa satamanosissa käytössä olevia. 

Olympiaterminaali 2022

Olympiaterminaali 2022

Olympiaterminaali 2022

Remontti paransi aulan toimivuutta, kun osa palvelutiskeistä sekä vanhat tullin tarkastustilat purettiin ja samalla ravintolatiloja laajennettiin.

Olympiaterminaali 2022

Olympiaterminaali on aikoinaan hyvin kaukonäköisesti suunniteltu, sillä vaikka rakennus on jo 70-vuotias, pystyy se edelleen vastaamaan myös suurien matkustajamäärien tarpeisiin. Terminaali ja lähtöselvitys ovat kehittyneet vuosien varrella, ja nykyään terminaalista löytyvät lähtöselvitysautomaatit tukevat ja sujuivoittavat lähtöselvityksen tekemistä.

Olympiaterminaali 2022

Uudistetusta ja avarammasta terminaaliaulasta matkustajat pääsevät myös ihailemaan Silja Linen upeita lippulaivoja Silja Serenadea ja Silja Symphonya.

Olympiaterminaali 2022

Matkustajasilta on saanut uuden kangasmaton ja vihdoinkin matkalaukkujen vetämisestä aiheutuva melu on vamientunut selvästi. Lisäksi matkustjakäytävä ja maihinnoususillan valaostus on uusittu ja vanhat tammiset puukaiteet on hiottu ja maalattu uudelleen.

Olympiaterminaali 2022

Silja Serenade

Sataman keskittämisohjelman myötä nykyinen Ruotsiin suuntautuva liikenne siirtyy Olympiaterminaalista Katajanokalle vuonna 2030 ja satama suurelta osin vetäytyy Eteläsatamasta.  Siihen asti Olympiaterminaali palvelee Tukholman laivaliikennettä kuten tähänkin saakka.

Olympiaterminaali 70 vuotta

Paljon onnea 70-vuotiaalle Olympiaterminaalille!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti