Rederi AB Slite tilasi aluksen Viking Linen liikenteeseen saksalaiselta Jos. L. Meyerin telakalta lokakuussa 1991.Aluksen köli laskettiin joulukuussa 1991, josta laivan rakentaminen alkoi. Laivan rungon osia rakennettiin myös Neptun Industrie Rosctock GmbH:n telakalla. m/s Europan kansikartta. (Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi.)
464 miljoonaa Saksan markkaa maksanut Europa osoittautui valuuttakurssien heilahtelun vuoksi satoja miljoonia kruunuja aiottua kalliimmaksi, eivätkä rahoittajat antaneen hankkeelle lisää varoja. Tästä johtuen telakka aloitti neuvottelut rakenteilla laivan kohtalosta ja Rederi AB Slite ajautui konkurssiin huhtikuussa.
23.1.1993 alus laskettiin vesille punarunkoisena ja samana päivänä se vuokrattiin telakan toimesta, Viking Linen kilpakumppanille, Silja Linelle Helsinki - Tukholma -reitille.
Punainen runko maalattiin valkoiseksi ja laivan sisätiloissa tehtiin pieniä muutostöitä ravintoloiden konsepteissa.
Siljan toimesta keulaan lisättiin yksi ohjailupotkuri ja peräsimen lapoja muokattiin.
Silja Europan tulo Silja Linen liikenteeseen aiheutti liikenneruletin. Silja Europa oli tulossa Helsingin linjalle Silja Serenaden tilalle ja Silja Serenade oli siirtymässä tekemään 24 tunnin risteilyitä Sally Albatrossin tilalle. Silja Serenaden ajateltiin olevan ylivoimainen vaihtoehto kilpailijaan nähden. Siljalla oltiin keskittymässä risteilytuotteen kehittämiseen Sallyn luoman laatujohtajuuden pohjalta. Sally Albatrossin tulevaisuus oli ratkeamassa myöhemmin, Siljalla uskottiin että hienolle risteilyalukselle löytyisi sopiva liikennevaihtoehto.
Helmikuussa Silja Line ilmoitti ottavansa hoitoonsa Eurowayn matkustajaliikenteen Ruotsin Malmön ja Saksan Lyypekin välillä. Tämä taas pyöräytti liikennerulettia uudelleen. Silja Linen päätti siirtää Silja Festivalin ensin Vaasaan ja sieltä kesän alussa Eurowayn Frans Suellin pariksi, jolloin Silja Serenade siirtyikin Turkuun korvaamaan Silja Festivalin ja Sally Albatross jatkoi 24 tunnin risteilyliikennettä entiseen tapaan. Ennen Silja Serenaden siirtymistä Turkuun täytyi satamassa tehdä hieman muutostöitä.
5.3.1993 Rouva Elke Swieter kastoi aluksen m/s Silja Europaksi. Alus luovutettiin omistajalleen Papenburg Shipping Oy:lle, joka oli Jos K. Meyer GmbH:n tytäryhtiö. Silja Linen liikenteeseen alus luovutettiin Hampurissa seuraavana päivänä, jolloin se myös esiteltiin lehdistölle.
Helsinkiin m/s Silja Europa saapui 9.3.1993.
13.3.1993 Silja Line järjesti kutsuvieraille esittelyristeilyn Helsingistä Tallinnaan ja seuraavana päivänä alkoi liikenne Helsingin ja Tukholman välillä.
m/s Silja Europan palveluista ja liikenteen aloittamisesta Helsinki - Tukholma -reitillä voit lukea lisää aiemmin ilmestyneestä postauksesta "100 vuotta Helsingistä Tukholmaan - Europa vaihtaa väriä".
18.5.1993 m/s Silja Europa Myytiin Fährschiff Europa Kb:lle.
Silja Linen henkilöstölehti Mini Infossa haastateltiin Silja Europan työntekijöitä, muutama kuukausi aloituksen jälkeen.
m/s Silja Europa oli mukana m/s Estonian pelastustöissä syyskuussa 1994. m/s Silja Europalta johdettiin pelastustöitä tapahtumapaikalla. (Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi.)
Tammikuussa 1995 m/s Silja Europa siirrettiin Turun linjalle ja m/s Silja Serenade palasi Helsinki - Tukholma -linjalle.
13.1.1995 m/s Silja Europa ajoi karille Tukholman saaristossa. Alus korjattiin Naantalissa ja se palasi liikenteeseen 19.1.1995.
m/s Fennia ja m/s Silja Europa Turussa 1995.
Esite vuodelta 1995.
Esite vuodelta 1995. (Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi.)
Turku - Tukholma-reitin aikataulu keväältä 1995.
m/s Sea Wind ja m/s Silja Europa Turussa.
Sivuja Siljan Viihdemeri-esitteestä keväältä 1995. (Klikkaamalla kuvia saat ne suuremmaksi.)
Aikataulu keväältä ja kesältä 1995.
m/s Silja Europa ja m/s Silja Scandinavia.
Silja Linen henkilöstölehti Silja Lifessa, Silja Europan miehistö kertoi kuulumisia puolen vuoden liikennöimisen jälkeen. (Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi)
Kesällä 1995 Turun terminaalia laajennettiin Silja Europan liikennettä varten. (Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi)
Sivuja Siljan Viihdemeri-esitteestä keväältä 1995. (Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi.)
Syksyn 1995 aikataulu.
Hyttikuvaukset vuodelta 1995. (Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi.)
Alkuvuodesta 1996 Moulin Rougessa esiintyi Danny.
Sivuja Siljan risteilyesitteestä keväältä vuodelta 1996.
6.3.1996 Silja hankki 14,5 prosentin omistusosuuden aluksen omistajayhtiöstä.
Kesällä 1996 m/s Silja Europan autokannella tehtiin järjestelyitä, joiden ansiosta saatiin 150 metriä lisää tilaa.
Syksyn 1996 aikataulu.
Vuonna 1996 McDonald´s korvattiin Real Europa Burger -ravintolalla.
Aikataulu syksy-talvi 1996-1997.
1.3.1997 Tax-Free-myynti sallittiin Suomen mantereen ja Ahvenanmaan välillä. (Klikkaamalla kuvia saat ne suuremmaksi.)
Aikataulu kesältä ja syksyltä 1997.
Talvikauden aikataulu 1997-1998.
Aikataulu kesältä ja syksyltä 1998.
m/s Silja Europan korsteeni valkoisena. Korsteeni maalatiin myöhemmin siniseksi ja hylje valkoiseksi.
Aikataulu kesältä ja syksyltä 1999.
Kesän 1999 alussa Silja Europan FoodMarketista uudistettiin Café Food Market.
640 paikkaisessa Buffet Europassa ruokaili Turun linjalla jopa 2500 asiakasta päivän aikana.
m/s Silja Europan myymälöitä uudistettiin vuonna 1999. Vanhan Siljalandin tilalle avattiin myymäläkompleksi, jossa yhdistyi kolme myymäläkonseptia Parfumes, Music & Electronics sekä Kid´s.
Sivuja Siljan risteilyesitteestä syksyltä 1999. (Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi.)
Vuoden 1999 loppupuolella ilmoitettiin m/s Silja Europan turvallisuuskaluston uudistamisesta.
Vuonna 1999 m/s Silja Europa teki jouluristeilyn Turusta Riikaan. Ensimmäisen kerran jouluristeily Turusta Riikaan tehtiin jouluna 1997.
Millenium Gaala -risteily järjestettiin vuosituhannen vaihtuessa.
Tammikuussa 2000 m/s Silja Europa kävi telakoitavana Raumalla, jossa alus sai mm. katalysaattorit ja uuden pelastuskaluston. Silja Linen henkilöstölehti Silja Lifessa ilmestyneestä artikellista voit lukea lisää telakoinnista. (Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi.)
Aikataulu kesältä 2000.
Syksy-talvi aikataulut 2000 - 2001.
Maaliskuussa 2001 m/s Silja Europan risteilyaikataulu muuttui ja talvikaudet vuosina 2001 - 2007 m/s Silja Europa liikennöi Turku - Långnäs - Kapellskär-linjalla ja kesäkaudet Turku - Ahvenanmaa - Tukholma -linjalla. (Klikkaamalla kuvia saat ne suuremmaksi.)
Turku - Kapellkär -reitin aikataulu ja risteilyhintoja.
Kesän 2001 aikataulu.
Aikataulu vuodelta 2002.
8.5.2002 Sea Containers Ltd. hankki 42 prosentin omistusosuuden aluksen omistajayhtiöstä.
Syksyllä 2002 aloitettiin myymälöiden uudelleen järjestelyt.
Alkuvuodesta 2003 uudistettiin Buffet Europan tarjoilulinjastot.
Kuvia kesältä 2004.
Buffet Europa.
FoodMarket.
Seaside Café.
8. kannen ravintolakatu.
Taurus.
Maxim á la Carte.
7. kannen Arcade.
SeaShop.
Fashion.
Tax Free.
Conference Center.
27.12.2004 alus myytiin Papenburg Shipping Oy:lle. Sea Containers nosti samalla omistusosuuttaan aluksen omistajayhtiöstä 83 prosenttiin. Silja Oy Ab:n osuus aluksesta oli 17 prosenttia.
25.5.2005 aluksen omistajayhtiö vaihtoi nimekseen Silja Europa Oy. Silja Europa Oy:n (ex. Papenburger Shipping Oy) omistivat Sea Containers Ltd. ja Silja Oy Ab.
Kuvia lokakuulta 2005.
Buffet Europa.
Information.
Turisti I-luokan hytti.
Windjammer Bar.
10.1.2006 Siirrettiin Helsinki - Tukholma -reitille m/s Silja Serenaden ja m/s Silja Symphonyn telakointien ajaksi 12.2. asti.
Kuvia tammikuulta 2006.
Silja-luokan hytti.
Turisti II-luokan hytti.
Joe´s Place Pub.
Perfumes.
m/s Silja Europan tilalla Turku - Kapellskär -reitillä liikennöi m/s Silja Opera.
Turku-Kapellskär -reitin aikataulu m/s Silja Operan liikennöidessä reitillä.
14.02.2006 Jatkoi liikennöintiä Turusta Ahvenanmaan kautta Kapellskäriin.
19.7.2006 Silja Oy Ab siirtyi AS Tallink Gruppin omistukseen ja samalla Sea Containersin omistusosuus aluksesta siirtyi AS Tallink Gruppille.
Kuvia syyskuulta 2006.
Turisti I-S-luokan hytti.
Moonlight Disco.
Taurus.
FoodMarket.
Tax Free.
Thema-ravintola.
Maxim á la Carte.
Drottningholm-kabinetti.
Kapellskär VIP-room.
m/s Silja Europa Maarianhaminassa.
Spice Ice kesällä 2007.
m/s Silja Europa Tukholman saaristossa.
Kuvia helmikuulta 2008.
Owner´s Suite (11206).
Empire Suite (11204).
Italian Suite (11200).
Classic Suite (11102).
18.09.2008 Aluksen omistus siirtyi kyproslaiselle Tallink Autoexpress Ltd:lle (AS Tallink Grupp:in tytäryhtiö), jatkoi liikennöintiä Suomen lipun alla kotipaikkanaan Maarianhamina.
Italian Suite (11200) lokakuussa 2009.
Moulin Rouge lokakuussa 2009.
22.11.2009 matkalla Tukholmasta Turkuun m/s Silja Europa sai häiriön ohjausjärjestelmään. Vika havaittiin Teilin merenselällä Ahvenanmaan saaristossa. Laivalla oli tapahtumahetkellä noin 1 373 matkustajaa ja 286 miehistön jäsentä. Alus ohjattiin karikkoiselta alueelta väljemmille vesille, jossa se kiersi ympyrää lähes vuorokauden ajan. Seuraavana päivänä aluksen luo saapui hinaaja Ukko, joka kiinnittyi perään ja auttoi alusta etenemään kohti Turkua. Hinaajan mukana saapuneet sukeltajat tutkivat aluksen vikaa Airiston merenselällä ja havaitsivat ohjausvian johtuvan peräsinakselin vaurioitumisesta.
26.11.2009 m/s Silja Europan lähti Turusta Riikaan korjaustelakalle ja Tallinkin m/s Baltic Queen Turku - Långnäs - Tukholma -reitille 19.12.2009 asti.
27.11.2009 m/s Silja Europa saapui Riikaan, mutta seuraavana päivänä todettiin, että telakointi Riiassa epäonnistuu, koska sitä ei pystytty nostamaan telakalle. Alus jatkoi matkaansa kohti Gdanskissa sijaitsevaa Remontowan telakaa. Alustavaa korjausaikataulua jatkettiin kuudella päivällä, koska aluksen turvallisuus haluttiin taata vaihtamalla samalla sekä oikean- että vasemmanpuoleinen peräsinakseli. Telakoinnin aikana suoritettiin korjaustöiden lisäksi myös lähitulevaisuuteen suunnitellut normaalit huoltotyöt kuten maalaus-, puhdistus- ja putkityöt. 17.12.2009 alus lähti Puolasta kohti Turkua ja palasi liikenteeseen Turku - Ahvenanmaa - Tukholma -reitille 19.12.2009.
31.10.2010 Siirrettiin Silja Serenaden telakoinnin ajaksi Helsinki - Maarianhamina - Tukholma -reitille 11.11.2010 asti.
m/s Silja Europan liikennöidessä Helsingin linjalla, liikennöi m/s Baltic Queen Turku - Långnäs - Tukholma -reitillä 30.10. - 11.11.2010.
Kuvia lokakuulta 2010.
A-luokan allergiahytti.
B-luokan invahytti.
Siljaland.
Moonlight Disco.
Maxim á la Carte.
m/s Silja Europa Tukholman saaristossa.
Empire Suite (11204) heinäkuussa 2011.
Summer Center heinäkuussa 2011.
Corner heinäkuussa 2011.
m/s Silja Europan pienoismalli.
Keväällä 2012 m/s Silja Europa teki seitsemän päivä Tukholmassa -risteilyä.
Safari Suite (11100).
Mattojen vaihtoa Casinossa.
FoodMarket.
m/s Silja Europa Frihamnenin satamassa.
Teatteri Europa.
Buffet Europa.
Uudet Silja Line -tekstit maalattiin kylkeen alkukesästä 2012.
Marraskuussa Tallink Silja ilmoitti lehdistötiedotteessaan, että m/s Silja Europa ja m/s Baltic Princess vaihtavat reittejään.
20.1.2013 Saapui viimeisen kerran Turkuun, josta suuntasi Tallinnaan.
23.1.2013 asetettiin liikenteeseen Helsinki - Tallinna -reitille m/s Baltic Princessin tilalle. Kotisatamaksi vaihtui Tallinna.
m/s Silja Europan liikennöinnistä Helsinki - Talinna -reitillä voit lukea lisää aiemmin ilmestyneestä postauksesta "100 vuotta Helsingistä Tukholmaan - Europa vaihtaa väriä".
Muista Siljan Turun laivoista pääset lukemaan klikkaamalla tästä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti