keskiviikko 5. kesäkuuta 2019

100 vuotta Helsingistä Tukholmaan - Europa vaihtaa väriä

Rederi AB Slite tilasi aluksen Viking Linen liikenteeseen saksalaiselta Jos. L. Meyerin telakalta lokakuussa 1991.


Aluksen köli laskettiin joulukuussa 1991, josta laivan rakentaminen alkoi. Laivan rungon osia rakennettiin myös Neptun Industrie Rosctock GmbH:n telakalla.

Viking Linen esitteli uuden teatterilaivan monisivuisessa esitteessä, minkä pääset lukemaan tästä.


m/s Europan profiili. (Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi.)





m/s Europan kansikartta. (Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi.)


464 miljoonaa Saksan markkaa maksanut Europa osoittautui valuuttakurssien heilahtelun vuoksi satoja miljoonia kruunuja aiottua kalliimmaksi, eivätkä rahoittajat antaneen hankkeelle lisää varoja. Tästä johtuen telakka aloitti neuvottelut rakenteilla laivan kohtalosta ja Rederi AB Slite ajautui konkurssiin huhtikuussa.






23.1.1993 alus laskettiin vesille punarunkoisena ja samana päivänä se vuokrattiin telakan toimesta, Viking Linen kilpakumppanille, Silja Linelle Helsinki - Tukholma -reitille.


Punainen runko maalattiin valkoiseksi ja laivan sisätiloissa tehtiin pieniä muutostöitä ravintoloiden konsepteissa.




Siljan toimesta keulaan lisättiin yksi ohjailupotkuri ja peräsimen lapoja muokattiin.

Silja Europan tulo Silja Linen liikenteeseen aiheutti liikenneruletin. Silja Europa oli tulossa Helsingin linjalle Silja Serenaden tilalle ja Silja Serenade oli siirtymässä tekemään 24 tunnin risteilyitä Sally Albatrossin tilalle. Silja Serenaden ajateltiin olevan ylivoimainen vaihtoehto kilpailijaan nähden. Siljalla oltiin keskittymässä risteilytuotteen kehittämiseen Sallyn luoman laatujohtajuuden pohjalta. Sally Albatrossin tulevaisuus oli ratkeamassa myöhemmin, Siljalla uskottiin että hienolle risteilyalukselle löytyisi sopiva liikennevaihtoehto. 


Helmikuussa Silja Line ilmoitti ottavansa hoitoonsa Eurowayn matkustajaliikenteen Ruotsin Malmön ja Saksan Lyypekin välillä. Tämä taas pyöräytti liikennerulettia uudelleen. Silja Linen päätti siirtää Silja Festivalin ensin Vaasaan ja sieltä kesän alussa Eurowayn Frans Suellin pariksi, jolloin Silja Serenade siirtyikin Turkuun korvaamaan Silja Festivalin ja Sally Albatross jatkoi 24 tunnin risteilyliikennettä entiseen tapaan. Ennen Silja Serenaden siirtymistä Turkuun täytyi satamassa tehdä hieman muutostöitä.


Helsingin Olympiaterminaalin maihinnoususiltojen vuoksi m/s Silja Europan 7. kannen sisäänkäynti piti rakentaa uudelleen.






Koeajolla m/s Silja Europa oli 25.2.1993.

5.3.1993 Rouva Elke Swieter kastoi aluksen m/s Silja Europaksi. Alus luovutettiin omistajalleen Papenburg Shipping Oy:lle,  joka oli Jos K. Meyer GmbH:n tytäryhtiö. Silja Linen liikenteeseen alus luovutettiin Hampurissa seuraavana päivänä, jolloin se myös esiteltiin lehdistölle.


Helsinkiin m/s Silja Europa saapui 9.3.1993.


13.3.1993 Silja Line järjesti kutsuvieraille esittelyristeilyn Helsingistä Tallinnaan ja seuraavana päivänä alkoi liikenne Helsingin ja Tukholman välillä.



 


m/s Silja Europan sisätilat olivat pääasiassa ruotsalaisen PM Arkitekter -toimiston käsialaa. m/s Silja Europan kansikartat saat suuremmaksi klikkaamalla kuvia.



Korsteenia jouduttiin hieman muokkaamaan, jotta Siljan hylje saatiin siihen kiinnitettyä.


CONFERENCE CENTER (560 kokousvierasta / 1700 m²)
12 & 13. kansi
Arkkitehti: PM Arkitekter (Lars & Christina Andersson)



Ylimmällä kannella sijaistee VIP-kokoushuone nimeltään Kapellskär. Ovaalin mallisen puupöydän ympärille mahtuu 24 kokousvierasta. Puupöydän kerrotaan maksaneen yhtäpaljon kuin purjevene.




Kokousosastolla on 28 kokoushuonetta, auditorioa sekä oma baari (50 paikkaa) kokousvieraille.



70 paikkainen auditorio.




Kokoushuoneet on nimetty majakoiden mukaan ja jokaisen huoneen ulkopuolella on kyseisen majakan kuva.




12. kannen keulassa sijaitseva aurinkokansi.




SAUNA BEACH (50 paikkaa baarissa, 102 saunojaa)
12. kansi
Arkkitehti: PM Arkitekter (Bernt Petersson / Per Dockson)



Saunaosastolla on kuusi saunaa, josta yhdestä (miesten sauna) on näkymät merelle.





Allasalueella on kolme poreallasta, lasten allas liukumäkineen ja yksi isompi allas.


12. kannen perällä sijaitseva aurinkokansi.






11. kannen keulassa sijaitsee kuusi erityylisesti sisustettua sviittiä (43 - 47 m²). Kerrotaan että rouva Myrtsen olisi sisustanut sviitit oman makunsa mukaisesti.



Jokaisessa sviitissä on erillisen makuu- ja olohuoneen lisäksi sauna ja poreallas.




11. kannella sijaitsevat myös Silja-luokan hytit, joita on 84 kappaletta (16 m²). Parivuoteellisissa hyteissä on lisäksi perushyttejä tilavammat wc/kylpyhuoneet.



Seaside-luokan hyttejä (9,1 m²) kansilla 5, 9 ja 10. Osa hyteistä varattu allergikoille ja muutaman voi yhdistää väliovilla.


Lisäksi liikuntaesteisille on kolme ikkunallista hyttiä (12,7 m²) 5. kannella.


Turisti I-luokan hytit (9,1 m²) sekä pienemmät Turisti I-S-luokan hytit (6,8 m²) sijaitsevat kansilla 5, 9, 10 ja 11. Osa hyteistä varattu allergikoille ja muutaman voi yhdistää väliovilla. Turisti II-luokan hytit (8,1 m²) sijaitsevat autokannen alapuolella ja niiden sisustus on pelkistetympi.


Lisäksi liikuntaesteisille on kolme ikkunatonta hyttiä (12,7 m²) 5. kannella.


Komentosilta sijaitsee 10. kannella.



BUFFET EUROPA (672 paikkaa)
8. kansi
Arkkitehti: Rupert Gardner Design

Viking Line oli nimennyt ravintolan Grand Buffetiksi ja Silja nimesi sen muilta laivoilta tuttuun tapaan Buffet + laivan nimi, eli Buffet Europa.





Perinteinen seisovapöytä ja meriaamiainen tarjoillaan täällä.


TAURUS (74 + 50 paikkaa)
8. kansi
Arkkitehti: PM Arkitekter (Karin Weisz)


Alkuperäiseltä konseptiltaan italialainen Ferrari-ravintola muuttui Siljalla pihviravintolaksi ja nimi napattiin viereiseltä ravintolalta.



Sisustus pysyi pääasiassa alkuperäisenä.


BON VIVANT  (50 paikkaa)
8. kansi
Arkkitehti: PM Arkitekter (Karin Weisz)


Alkuperäiseltä konseptiltaan Taurus-niminen pihviravintola muuttui Siljalla gourmet-ravintolaksi.


MAXIM  (186 paikkaa) & DROTTNINGHOLM (42 paikkaa)
8. kansi
Arkkitehti: Gerd Mari Rösjö


Alkuperäiseltä konseptiltaan Fountain a la Carte -ravintola sain Siljalla nimeksi Maxim ja ravintolan sisustus säilyi ennallaan.



Ravintolasta on isot ikkunat merelle ja lasiseinäinen viinikellari.


Maximin vieressä sijatsi 1700-luvun tyyliin sisustettu kabinetti. (Kuva vuodelta 2006)




Keittiö.


8. kannen Arcade. (Arkkitehti: PM Arkitekter / Karin Weisz)


JOE´S PLACE (70 paikkaa)
8. kansi
Arkkitehti: Rupert Gardner Design



Pubi laajalla olutvalikoimalla ja musiikkia trubaduurista karaokeen.


Pubin vieressä sijaitsee Casino, jossa on ruletti, Black Jack ja peliautomaatteja.


OCEAN CLUB  (800 paikkaa)
8. kansi
Arkkitehti: PM Arkitekter (Per Dockson)



Yökerho Itämeren suurimmalla tanssilattialla ja pisimmällä baaritiskillä.



Compass Bar.


Ocean Clubin perällä sijaitsee 160 paikkainen Windjammer Bar (arkkitehti PM Arkitekter / Per Dockson).







Windjammer Barista pääsee 9. kannella sijaitsevaan "Jolly Roger"-parvelle.





Windjammer Barista pääsee myös portaita pitkin 7. kannella sijaitsevaan 100 paikkaiseen Moonlight Bariin.

FOOD MARKET & BANQUET EUROPA (244 + 218 paikkaa)
7. kansi
Arkkitehti: PM Arkitekter (Per Dockson, Willy Roe) & Food Service Design.

Ruokatorimaisesti sisustettu buffet-ravintola, missä myös juomat kuuluivat hintaan. 135 markalla sai syödä ja juodan niin paljon kuin jaksaa.




Keulaosan sai rajattua ryhmiä varten.



SEASIDE CAFÉ (80 paikkaa) alkuperäiseltä nimeltään Café Europa (Kuva vuodelta 2004)
7. kansi
Arkkitehti: PM Arkitekter (Per Dockson, Willy Roe) & Food Service Design.



LOBBY (36 paikkaa)
7-8. kansi
Arkkitehti: PM Arkitekter (Per Dockson)

Aulassa (7. kannella) sijaitsee myös laivan neuvonta.





Näköalahissit kuljettavat matkustajia 7. kannen ja 12. kannen välillä.


MC DONALD´S (90 paikkaa)
7. kansi
Arkkitehti: Mc Donald´s



Maailman ensimmäinen uiva Mc Donald´s.


SILJALAND 
7. kansi
Arkkitehti: PM Arkitekter (Lars & Christina Andersson)




Alkuperäiseltä nimeltään leikkihuone oli Harlekin, mutta Siljalla nimi vaihtu Siljalandiksi.


PERFUME (150 m²)
7. kansi
Arkkitehti: PM Arkitekter (Palle Ilic)


Parfyymeiden ja kosmetiikan itsepalvelumyymälä.





7. kannen sisäänkäynti ja pelastusveneet ja -lautat.


ARCADE SHOPS - PLAZA ARCADE (50 m²) & DRUGSTORE (30 m²)
7. kansi
Arkkitehti: PM Arkitekter (Palle Ilic)


NEON DISCO (50 + 50 paikkaa)
7. kansi
Arkkitehti: PM Arkitekter (Willy Roe)





Discossa pääsee tanssimaan lasilattian ja neonputkien päällä.



TAX FREE MARKET (1000 m²)
7. kansi
Arkkitehti: PM Arkitekter (Palle Ilic)



Maailman suurin laivalla oleva Tax Free Market.


MOULIN ROUGE (564 paikkaa)
6. kansi
Arkkitehti: Peter L. Stephensen.






Teatteri / kokousauditorio isoille ryhmille.


Aluksi teatterissä esitettiin jo laivalla buukattua Oklahoma-musikaalia, mihin liput maksoivat erikseen 160 markkaa / henkilö. Esityksen pituus oli 100 minuuttia.


Moulin Rougen ulkopuolella sijaitsivat laivan puhelinkopit.



Autokannella mahtuu 450 henkilöautoa tai vaihtoehtoisesti kuorma-autoja 900 metriä.


Silja Europan mainos vuodelta 1993.


Silja Linen julkaisema englanninkielinen esite minkä pääset lukemaan tästä, A4-kokoisen suomenkielisen esitteen tästä ja ruotsinkielisen esitteen tästä.


Kuinka monta kassakonetta tai puhelinta laivasta löytyy, niin siitä löytyy lisää infoa "Silja Europa taskukoossa" -esitteestä.


18.5.1993 m/s Silja Europa Myytiin Fährschiff Europa Kb:lle.




Viihdetarjontaa syksyltä 1993. Koko esitteen pääset lukemaan tästä.




m/s Silja Europa oli mukana m/s Estonian pelastustöissä syyskuussa 1994. m/s Silja Europalta johdettiin pelastustöitä tapahtumapaikalla. (Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi.)





Tammikuussa 1995 m/s Silja Europa siirrettiin Turun linjalle ja m/s Silja Serenade palasi Helsinki - Tukholma -linjalle.



6.3.1996 Silja hankki 14,5 prosentin omistusosuuden aluksen omistajayhtiöstä.






Talvikaudet vuosina 2001 - 2007 m/s Silja Europa liikennöi Turku - Långnäs - Kapellskär-linjalla ja kesäkaudet Turku - Ahvenanmaa - Tukholma -linjalla.


8.5.2002 Sea Containers Ltd. hankki 42 prosentin omistusosuuden aluksen omistajayhtiöstä.






27.12.2004 Myytiin Papenburg Shipping Oy:lle. Sea Containers nosti samalla omistusosuuttaan aluksen omistajayhtiöstä 83 prosenttiin. Silja Oy Ab:n osuus aluksesta oli 17 prosenttia.






25.5.2005 Aluksen omistajayhtiö vaihtoi nimekseen Silja Europa Oy. Silja Europa Oy:n (ex. Papenburger Shipping Oy) omistivat Sea Containers Ltd. ja Silja Oy Ab.








10.1.2006 Siirrettiin Helsinki - Tukholma -reitille Silja Serenaden ja Symphonyn telakointien ajaksi 12.2. asti.





14.02.2006 Jatkoi liikennöintiä Turusta Ahvenanmaan kautta Kapellskäriin.



19.7.2006 Silja Oy Ab siirtyi AS Tallink Gruppin omistukseen ja samalla Sea Containersin omistusosuus aluksesta siirtyi AS Tallink Gruppille


18.09.2008 Aluksen omistus siirtyi kyproslaiselle Tallink Autoexpress Ltd:lle (AS Tallink Grupp:in tytäryhtiö), jatkoi liikennöintiä Suomen lipun alla kotipaikkanaan Maarianhamina.



31.10.2010 Siirrettiin Silja Serenaden telakoinnin ajaksi Helsinki - Maarianhamina - Tukholma -reitille 11.11.2010 asti.










Uudet Silja Line -tekstit maalattiin kylkeen alkukesästä 2012.

20.1.2013 Saapui viimeisen kerran Turkuun, josta suuntasi Tallinnaan.







23.1.2013 Asetettiin liikenteeseen Helsinki - Tallinna -reitille Baltic Princessin tilalle. Kotisatamaksi vaihtui Tallinna.







6.8.2014 Viimeinen reittimatka Helsingistä Tallinnaan, jonka jälkeen jäi pois liikenteestä. Seuraavana päivä siirtyi Paljassaaren satamaan, jossa alusta tyhjennettiin. Elokuun 24. päivä alus saapui telakoitavaksi Naantaliin. Tunnelmia viimeiseltä risteilyltä ennen Australiaan lähtöä voit katsoa täältä.





7.9.2014 Lähti Naantalista, Bridgemans -logo kyljessään, kohti Tallinnaa. Tallinnasta matka kohti Australiaa alkoi 12.9.2014 ja määränpäähänsä Barrow Islandille m/s Silja Europa saapui 24.10.2014.








Kotimatka Australiasta alkoi 30.12.2015 ja Tallinnaan m/s Silja Europa saapui 8.2.2016



m/s Silja Europalla oli ohjelmassa keväällä päiväristeilyjä Helsingistä Tallinnaan ja m/s Baltic Queenin tuuraaminen telakoinnin ajan. Ensimmäinen matka Tallinnasta Helsinkiin starttasi 13.3.2016


Päiväristeilyt alkoivat Helsingin Länsisatamasta seuraavana päivänä.





m/s Baltic Queenin telakoinnin jälkeen terminaali Helsingissä vaihtui Olympiaterminaaliksi. Kesän Visby-risteilyt liikennöitiin Länsisatamasta.
   

Päiväristeilyt päättyivät elokuun lopussa ja aluksen kohtalo jäi avoimeksi.




m/s Silja Europan uudistukset tehtiin valmiiksi syksyn aikana Muugan satamassa.




Joulukuusta 2016 lähtien on uudistunut m/s Silja Europa tehnyt 22 tunnin risteilyjä Helsingistä Tallinnaan ja kesäisin erikoisristeilyjä Visbyhyn ja Riikaan.


Blogisarjan etusivulle pääset tästä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti