Viime keväänä koronan rantautuessa Suomeen, työpäivät vaihtuivat lomautukseksi. Lomautusprojektina aloitin rakentamaan hieman isompaa laivaa Legoista ja Legon kaltaisista paloista, mitä laivoilla on ollut myynnissä.
Finnjetin ja Siljan vuoden 1975 ranskattarien (Lego 1580-2) malleihin tilasin puuttuvat palat muutamia vuosi sitten Legon Pick a Brick -palvelun kautta. Ohjeet ja tarvittavien palikoiden luettelon olin löytänyt netistä, joten tilauksen tekeminen oli helppoa. Myös puuttuvat tarrat olisi voinut tilata valmiina.
Silvia Reginan ja Finlandian mallit vuodelta 1981 (Lego 1581-1) ja Svean ja Wellamon mallit vuodelta 1985 (Lego 1554-1).
Silja Serenade / Symphony jäi viimeiseksi Legon valmistamaksi Silja Linen laivamalliksi (Lego 1998-1).
Lokakuussa 2013 puolalainen Cobi julkaisi oman mallinsa Silja Serenadesta. Cobi on valmistanut laivoja myös muille varustamoille.
Cobin palikat ovat toiminnoiltaan samanlaisia ja yhteensopivia Legon kanssa. Legon patentti abs-muovista valmistettuihin rakennuspalikoihin ei ole ollut voimassa moneen vuoteen ja markkinoilta löytyykin laaja valikoima Legon kaltaisia palikoita, mitkä ovat yhteensopivia alkuperäisten Lego-palikoiden kanssa.
Koska pienoismallien rakentaminen ei koskaan ole ollut minun juttu, niin ajattelin testata miten mallin rakennus Legoista onnistuu. Monia vuosia olin ajatellut, että olisi kiva rakentaa laiva Legoista jonkin Silja Linen laivan mukaan. Pitkän mietinnän jälkeen päätin kokeilla miten saisi Silja Serenaden / Symphonyn rakennettua Legoista.
Laivan suunnittelu alkoi ihan kuvankäsittelyohjelmalla, Silja Symphonyn piirustukset skannasin ja suhteutin ne Lego-levyn avulla oikeisiin mittasuhteisiin, niin että litteä 1x1 kokoinen palikka vastasi normihytin ikkunaa. Näin sai laskettua mitat muulle laivalle.
Ensin oli aika erotella, omista vanhoista ja lasten laatikkoon hylkäämistä palikoista, siniset ja valkoiset palat erikseen.
Tukholman risteilyiden yhteydessä Mall of Scandinavian Lego-myymälän Pick & Build -seinältä oli tullut jo aiemmin ostettua, edulliseen purkkihintaan, iso kasa erilaisia palikoita.
Pick & Build -seinän valikoima vaihtelee ja palikoita voi osaa pieneen tai isoon purkkiin.
Tanskan Legolandin myymälästä palikoita olisi voinut ostaa kilohinnalla.Suomalaisen Pii Poon kautta voi myös hankkia käytettyjä Lego-palikoita edullisesti.
Oma tilaus ei mennyt ihan putkeen Pii Poon kanssa, muutamat palikat olivat kerätty väärin. Reklamoinnin jälkeen sain kuitenkin oikeat palat postissa parissa päivässä.
Suurin osa palikoista löytyi jo olemassa olevista Legoista.
Ja jotta rakennusprojektin kustannukset eivät olisi lähteneet käsistä, päätin hankkia tarvittavat rakennusmateriaalit AliExpressin kautta.
Useat myyjät myyvät AliExpressin alustalla Legon kanssa yhteensopivia rakennuspalikoita, mutta huomattavasti edullisemmin. Monessa palikassa ei välttämättä edes eroa huomaa alkuperäiseen. Ainoa huono puoli materiaalin tilaamisesta Kiinasta on pitkä toimitusaika.
Laivan rakentaminen alkoi Promenadesta huhtikuussa 2020.
Kun olin tyytyväinen Promenadeen, alkoi hyttien rakentaminen.
Kesä meni risteillessä ja palikoita odotellessa.
Elokuussa rakennustyöt taas jatkuivat.
Rakennustyöt jatkuivat niin kauan kuin sopivia paloja riitti ja syyskuussa oli taas aika tilata lisää palikoita.
Ennen joulua tulostelin jo logo-tarrat valmiiksi. Vielä tuolloin ei ollut logojen koko selvillä, minkä vuoksi niitä tuli tulostettua useammassa eri koossa.
Joulun jälkeen palikat saapuivat ja rakennustyöt jatkuivat.
Tammikuussa valmistui alaosa laivaan. Laivan perästä tuli tehtyä useampi eri versio, ennen kuin olin tyytyväinen lopputulokseen.
Pitihän sitä myös autokansi rakentaa.
Laivan osien yhdistäminen sujui yllättävän helposti ja pienillä vaurioilla.
Tammikuussa oli aika tehdä paljastus tästä projektista ja yllätyin kuinka suuren huomion puolivalmis laiva sai Instagramin ja Facebookin julkaisussa.
Keulan muotoa piti myös hakea useammalla eri koevedoksella. Ihan samalla tavalla ei Legoista tehty keula muotoutunut kuin alkuperäinen, mutta ihan tyytyväinen olin lopputulokseen.
Pari päivää testailin eri vaihtoehtoja, miten keulaportin saisi avautumaan näppärästi sivuille, mutta tältä osin piti luovuttaa ja rakentaa keula umpinaiseksi.
Valot ja paloja saapui pitkin alkuvuotta ja maaliskuun lopulla rakennustyöt pääsi jatkumaan.
Ennen rakennustöiden jatkamista oli asennettava valot promenadella ja hyttien ikkunoiden taakse. Promenaden ja hyttien valot ovat led-nauhaa ja ne toimivat paristoilla.
Paristokotelot on piilotettu helikopterikannen alle.
Kaikki ei mennyt ihan suunnitelman mukaan mm. keula piti purkaa ja rakentaa uusiksi pari kertaa.
Komentosilta tuotti myös omia haasteita, mutta parin rakennuskerran jälkeen sekin alkoi näyttämään hyvälle.
Keulan kanssa samaan aikaan rakentui perään Sunflower Oasis ja New York Club & Lounge.
Perässä sijaitsevat valot ja "jouluvalot" ovat myös samanalaista led-nauhaa kuin laivan sisällä ja niiden paristokotelot on piilotettu savupiippuun.
Aurinkokansi sai vihreän päällysteen sekä kansibaarit ja leikkipaikan.
Moonlight Promenaden ja promenaden kattoikkunat menivät myös uusiksi.
Laiva alkoi olemaan korsteenia vaille valmis.
Pienen mittausvirheen vuoksi rakennustyöt keskeytyivät hetkeksi.
Tarrat kylkeen ja näin Itämeren ensimmäinen loistoristeiljä oli melkein valmis Legolaivana.
Aurinkokannen valaisimet menevät vielä vaihtoon, heti kun ne vaan Kiinasta saapuvat.
Ja tällaiseksi ne sitten vaihdettiin.
Viimeisenä työnä asetin pelastuslautat paikoilleen.
Ihan kaikkia laivaan varattuja ja lajiteltuja paloja en saanut laivaan käytettyä.
Se miksi päädyin tekemään laivasta Silja Serenaden enkä Silja Symphonya, johtuu yksinkertaisesti siitä syystä, että huhtikuun lopulla tuli kuluneeksi 30 vuotta ensimmäisestä matkastani Silja Linen laivalla ja laivahan oli Silja Serenade.
Vaikka tällä hetkellä niin Silja Serenade kuin Silja Symphony ovat omat suosikkilaivani, niin Silja Serenadella on aina oma paikka sydämessäni. Silja Symphonysta puolestaan kotona muistuttavat useat laivalta saadut kyltit, opasteet ja lamput.
Mitä mieltä olet, pitäisikö tämä laiva saada johonkin esille?
LEGO ja LEGO-logo ovat LEGO Groupin tavaramerkkejä ja tekijänoikeuden alaisia. Cobi on COBI SA:n tavaramerkki.
Upea tuli. Kannatais saada näytölle jonnekin että muutkin saa nauttia teostasi.
VastaaPoistaSeren promelle tai olympiaterminaliin ehdottomasti !
VastaaPoistaSiitä tuli todella upea! Valaistus luo ainutlaatuisen tunnelman! Esille ehdottomasti Serelle, niin varaan matkan!👍
VastaaPoistaUpea laiva. En ole ennen sellaista nähnyt.ehdottomasti näytille serenadelle
VastaaPoista