perjantai 23. huhtikuuta 2021

30 vuotta valkeilla laivoilla - vierailu Silja Serenadella Turussa


12 vuotiaana  astuin ensimmäisen kerran Silja Serenaden promenadelle ja pääsin siinä samalla ensimmäisen kerran matkalle Silja Linen valkealla laivalla. Tänään perjantaina 23.4.2021 tulee tuosta ensimmäisestä matkasta kuluneeksi 30 vuotta. Sattuneesta syystä ei juhlaristeily Silja Serenadella onnistunut, mutta pääsin kuitenkin juhlan kunniaksi vierailemaan Silja Serenadella alkuviikosta. On ehkä sanomattakin selvää, että tämä vierailu toteutettiin yhteistyössä Tallink Silja Oy:n kanssa.




Silja Serenade lopetti liikennöimisen Helsingistä Riikaan syykuussa ja Turussa laiva on ollut makuutettuna jo seitsemän kuukautta.






Koronan vuoksi laivalle ei ole otettu vieraita. Tämäkin vierailun järjestelyt aloitettiin hyvissä ajoin ja vierailu olisi voinut peruuntua, jos koronatilanne olisi ollut huono ja rajoituksia liikkumiselle olisi asetettu. Silja Serenaden kapteeni Juha Rautavirta oli vastassa luotsiportilla. Käsien desifioinnin ja kasvomaskin asettelun jälkeen sitä oltiinkin valmiina kierrokselle.



Vaikka tällä kertaa ei laivaan noustessa astuttu promenadelle, olivat odotukset, fiilikset ja tunnelma samanlainen kuin 30 vuotta sitten. 



Se tunne kun pääsee pitkän tauon jälkeen astumaan promenadelle on hieno, vaikka tällä kertaa tiedossa oli, että laiva ei laiturista liikkeelle lähde. 



Ihan tyhjänä laiva ei ole, vaan siellä työskentelee kerralla noin 12 henkilöä, jotka huolehtivat laivan ylläpidosta.



Kolmekymmentä vuotta sitten tehty matka oli 6. luokan luokkaretki Tukholmaan.


Sama hytti löytyi yhtä helposti kuin ensimmäiselläkin kerralla. Hytti oli saanut uuden ilmeen, poissa oli messinkinen numerokyltti ovesta, pastellisävyt, messinkipöytä, savupiipun malliset valaisimet, taulu (minkä kuviota en edelleenkään ymmärrä, vaikka kotoakin sellainen nykyään jo löytyy) sekä kokolattiamatto. 


Uusittu hytti oli ilmeeltään raikkaampi ja modernimpi kuin tuo 90-luvun versio. Savupiipun malliset valaisimet olivat hienot 1990-luvulla ja kun ne laivalta uudistuksen myötä poistettiin, sain onneksi sisaralukselta kaksi omaan kotiin valaisemaan.


Muistatko vielä nämä avaimet? Silja Serenaden tullessa liikenteeseen, muuttuivat hyttien avaimet kertakäyttöisiksi. Lähtöselvityksen yhteydessä kone teki kortteihin reiät sen mukaisesti miten kyseisein hytin lukko oli ohjelmoitu. Myöhemmin hyttien lukot vaihdettiin ja reikäkortit muuttuivat magneettijuovallisiksi. 




Sunflower Oasis on yksi harvoista paikoista laivoilla, missä nimi on pysynyt samana mittavasta uudistuksesta huolimatta.


Vaikka Itämeren suurin poreallas ja muutkin altaat olivat tyhjennetty ja saunat kiinni, oli tunnelma palmujen alla trooppinen keväisen auringon lämmittäessä.






Altaat eivät kuitenkaan ole olleet seitsemää kuukautta tyhillään, vaan ne täytetään säännöllisesti, jotta ne pysyvät toimintakunnossa.




Auringon lämmittäessä olisi myös kylmä juoma kansibaarista maistunut, jos siis laiva olisi liikenteessä ollut.


Yksi työtehtävistä laivalla on veden juoksutus hyttien suihkuista ja lavuaarien hanoista. Vesi ei saa jäädä seisomaan laivan putkistoon pitkäksi aikaa, joten vettä on laskettava säännöllisesti. Laivalla löytyy tuhansia hanoja, joten vedenlaskussa riittää työtä. Vettä laivalla kuluu nyt noin kymmenen tonnia vuorokaudessa, kun risteilyllä sitä menisi jopa 250 tonnia.


Laivan vesitankit täytetään noin kerran viikossa. Kylmissä tankeissa vesi säilyy hyvin, mutta järjestelmän puhtaana pitämiseksi vesi on kloorattua nyt kun alus makaa laiturissa. Pari viikkoa ennen liikkeellelähtöä systeemi huuhdellaan ja palataan normaalitilaan, eli vesi muuttuu juomakelpoiseksi.




Commodore Loungessa oli syyskuussa peitelty kalusteet lakanoilla. Ikävä on loungen iloista ja ammattitaitoista palvelua.



Ikävä on myös aamuisia saunahetkiä Tukholman saaristossa, vaikka ei niissä Riianlahden maisemissakaan mitään vikaa ollut.


Ensimmäisestä matkasta Commodore-luokassa on kulunut reilu 15 vuotta. Lasten kanssa matkustessa Commodore-luokka on todettu parhaaksi tavaksi matkustaa. Lapsilla ainoa pettymys hytin suhteen on ollut kerrossänkyjen puuttuminen, mutta sen on korvannut Commodore Loungen herkut.


Tyhjä promenade oli surullista katseltavaa. Poissa olivat iloiset risteilymatkustajat ja se puheensorina ja taustamusiikki, mikä promenadelle kuuluu. 


Arvaatko muuten, miksi Infon edessä on promenadella oranssit teippaukset? Vastaus paljastetaan postauksen loppupuolella.


Makuutuksen aikana on hyttien iso ilmastointiremontti saatu valmiiksi. Muutakin korjattavaa ja uudistetavaa olisi, mutta taloudellisen tilanteen vuoksi niitä ei olla pystytty tekemään.



Starlightiin sisälle mennessä ei oikeastaan huomannut, että laiva ei liikenteessä ollut. 




Aikoinaan hieman kesken jääneet valaistukset oli nyt saatu kokonaan valmiiksi.


Sea view Loungesta merimaisemien sijaan näkyi Turun satamaa.


Baaritiskillä ei ruuhkaa ollut, eikä Muumihumpat taustalla soineet.




Alhaalla Casinossa ei kuulunut myöskään pelikoneista tuttuja ääniä.



Näin korona-aikana matkustaessa ja palveluiden ollessa minimissä sitä kaipaisi jo mm. Tavolàtan italialaisia makuja ja jo pelkästään erikoisaamiaiselle pääseminen olisi luksusta.


Laivamatkaan kuuluu ehdottamasti myös Tax Free -ostokset.



Silja Serenaden Tax Free Superstoressa oli hyllyt tyhjennetty ja valoista päällä oli vain osa.




Kapteenin mukaan teknisesti laiva saataisiin tarvittaessa lähtövalmiiksi parissa päivässä. Koneita käytetään säännöllisesti ja laituripaikkaa on Turussa vaihdettu muutaman kerran.


Mutta realistisesti minimiaika laivan palauttamiseen risteilyliikennettä varten on pari viikkoa. Ensin täytyy saada henkilökunta lomautukselta takaisin töihin, tavaratilaukset hoidettua myymälöihin ja ravintolohin. Tyhjien hyllyjen täyttämiseenkin menee jokunen tovi.




Käytännössä kuitenkin päätökset reittien uudelleen avaamisesta Tallink Siljalla tehdään vähintään neljä viikkoa aikaisemmin, eli jos tänään tulisi päätös Serenaden liikenteen aloittamisesta, olisi Tax Freen hyllyt täytetty ja työntekijät kassalla valmiina palvelemaan aikaisintaan toukokuun loppupuolella.


Suomalaiset odottavat kiltisti pääministerin ja hallituksen lupaa matkustamiselle ja se näkyykin laivamatkojen varauksissa kertoo Tallink Siljan viestintäjohtaja Marika Nöjd. Kaikille matkustamisen turvallisuutta epäileville Marika suosittelee risteilyllä käyntiä ennen juhannusta, sillä laivoilla on nyt todella väljää ja matkustajia on laivoilla noin 100-200 / lähtö, kun kyytiin mahtuisi pikkaisen vajaa 3000 matkustajaa. Karanteenivapaiden risteilyiden lisäksi Marika suosittelee myös tutustumaan Ahvenanmaan tarjontaan.


Ihan kaikista koronan tuomista muutoksista ei laivamatkallakaan tulla jatkossa pääsemään. Käsihygieniasta moni onkin oppinut huolehtimaan vuoden aikana ja laivoillekin on rakennettu kiinteitä käsienpesupisteitä ravintoloiden sisäänkäyntien luokse ihan pysyvinä ratkaisuina. Myös käsidesiautomaatteja on sijoiteltu ympäri laivaa. Kasvomaskit ovat osa vastuullista matkustamista niin kauan kunnes niitä vahvasti suositellaan maissa käyttämään.




Buffet-ruokailun osalta tullaan jatkossakin porrastaamaan ruokailuaikoja, jotta suurimmilta ruuhkilta vältytään. Lisäksi liikenteen käynnistyessä laivojen kapasiteettia tullaan rajaamaan, eikä laivaa tulla myymään täyteen.








Silja Serenaden Grande Buffetissa on hyvin tilaa ja useita tarjoilupöytiä. Rauhallisinta on ruokailla buffetin perällä ns. Seaportissa tai myöhäisimmissä kattauksissa. Seaport Brasserie oli aikoinaan oma ravintola Buffetin takana ja sinne kuljettiin promenadelta. Myöhemmin tilassa toimi Seaport Foodmarket & Seaport Fast Food ja oli siellä myös aikoinaan Hesburgerkin.



Sea Pubissa on monesti tullut käytyä laivan tehdessä lähtöä ja peräkannelta on mukava ollut seurata laivan lähtöä, köysien irrotessa on irtiotto arjesta alkamassa. Monesti siihen fiilikseen irtiotosta arjesta ei tarvita kuin astuminen promenadelle, mutta köysien irrotessa se muuttuu todelliseksi.



Coffee & Co kahvila on se, missä harvemmin tulee risteilyllä käytyä. Tuossa samassa tilassa on kuitenkin tullut vietettyä useita tunteja silloin kun siinä sijaitsi Siljaland.


Casa Bonita, Captain´s Grill, El Capitán ja Grill House. Vielä edelleenkin tulee puhuttua El Capitánista. Vaikka Grill Housen dry-aged pihvit ovatkin jo nousseet omiksi suosikeiksi, niin El Capitánin kapteenin miekka -annoksessa on sitä jotain, miksi sen kuuluisi olla listalla edelleen.


Vähän kuin Happy Lobster ei olisi entisellään, jos listalta puuttuisi legendaarinen äyriäisvati. Olispa kiva päästä taas viettämään iltaa äyriäisvadin äärelle.



Marimekko ja Tommy Hilfiger -myymälät avattiin viime kesänä, kun Serenade aloitti liikennöimisen Riikaan. Nyt liikkeet on tyhjennetty ja tuotteet siirretty aikoja sitten jo liikkeellä olevien laivojen myymälöihin.


Laivalla polttoainetta kuluu satamassa sähköntuotantoon ja lämmitykseen. Kulutus verrattuna normaaliin liikenteeseen on noin kuusi kertaa vähemmän


Laivalla työvuoro kestää noin kymmenen tuntia päivässä ja töitä on paljon. Työtehtävät ovat samanlaisia päivästä toiseen mm. siivousta, järjestelmien ylläpitoa ja huoltoa sekä pesu- ja maalaustöitä. Kaikki työvuorossa olevat tekevät lähes kaikkia töitä tarpeen mukaan.





Koko tämä covid-19 aika on tuottanut laivalla paljon erilaisia kokemuksia ja käytäntöjä. Henkilökunta on keskittynyt lähinnä pitämään laivan lähtökunnossa ja itsensä terveenä tänä aikana. Kova halu olisi kaikilla päästä takaisin normaalielämään, kertoo Silja Serenaden kapteeni Juha Rautavirta,





Perinteitä mm. ruoan suhteen pidetään laivalla yllä viikoittain. Laivan täyttäessä 30 vuotta marraskuussa oli laivalla juhlaliputus ja -valaistus ja laivalla töissä olevat juhlistivat Silja Serenadea nauttimalla saman menun kuin aikoinaan neitsytristeilyllä juhlavieraille tarjoiltiin. 



Koska hanavesi oli kloorattu oli promenadelle tuotu käyttövesisäiliö ja vesipulloja.




Fast Lane oli sentään avoinna promenadella. 5. kannen messin ollessa suljettuna oli henkilökunnan messi siirretty promenadelle Fast Lanen tilohin.


Joko keksit miksi nuo oranssit teipit tuossa Infon edessä on? Ei ne eivät liity turvaväleihin...




Kyseessä on sulkapallokenttä ja Muumi on päässyt tuomariksi. Tyhjää tilaahan promenadella on noin 143 x 8 metrin verran.




Vielä piipahdus Siljalandissa ennen laivasta poistumista...




Pallomeri oli pakattuna musteihin säkkeihin. Jää nähtäväksi onko pallomerillä enää tulevaisuutta. Ensimmäiset pallomeret Siljan laivoille tulivat aika tarkalleen 40 vuotta sitten, kun Silja Serenaden edeltäjä Finlandia aloitti liikennöimisen Helsinki - Tukholma -linjalla. 





Siljalandissa tuntui kuin aika olisi vaan pysähtynyt, Legot odottivat rakentajia...


...värityskilpailun voittaja palkintoaan...


...kuvat värittäjiä...


...sekä lelut leikkijöitä.




Autokannen autohyllyt olivat saaneet uuden maalipinnan.


Haikein ja hieman surullisin mielin oli aika poistua laivasta ja kiittää kovasti kapteenia ja Tallink Siljan viestintätiimiä tämän ainutlaatuisen vierailun järjestämisestä. Haikeus ja surullinen mieli ei johtunut vierailusta, vaan siitä että näin hieno laiva seisoo tyhjänpanttina Turun satamassa odottamassa parempia aikoja.


Varausjärjestelmän mukaan Silja Serenaden ja Silja Symphonyn risteilyt Helsinki - Tukholma -reitillä ovat varattavissa 1.6. alkaen, mutta Tallink Siljalla ei ole tehty vielä lopullisia päätöksiä milloin Silja Serenade tai Silja Symphony palaavat liikenteeseen.


Tallinkin tahtotilana on koronapandemian laantuessa ja matkustamisen vapauduttua, että jokainen laivaston laiva palaisi liikenteeseen omalle reitileen. Se päätös kuitenkin on jo tehty, että Riika - Tukholma -linjaa ei olla avaamassa vuoden 2021 aikana. 


Nyt kun Silja Serenadelle ei pääse risteilemään voi poikkeuksellisena vaihtoehtona suositella karanteenivapaita ostosristeilyitä Turusta (23 h tai saaristoristeily) tai Helsingistä Tallinkilla. Laivoilla on hyvin väljää ja turvallista matkustaa tällä hetkellä. Rauhallisuus, saaristomaisemat ja Tax Free -ostokset Turun laivoilla on hyvä syy ottaa pieni irtiotto arjesta. Baltic Princessin 23 tunnin risteilyllä voi lisäksi bongata Silja Serenaden Turussa ja Silja Symphonyn Tukholmassa.


Mutta kun Silja Serenaden tai Silja Symphonyn kyytiin Suomesta pääsee pyrin olemaan mukana ensimmäisellä matkalla oli se sitten Helsingistä Tukholmaan tai joillain ihan uudella reitillä. Se tunne kun taas promenadelle pääsee ja näkee tuttuja kasvoja iloisena työpisteissään saa jo hyvän matkafiiliksen aikaiseksi. Vielä me risteilemme! 


Mutta kolmeenkymmeneen vuoteen Siljan valkeilla laivoilla mahtuu paljon muutakin kuin pelkkää Serenadea, mutta muistellaan ensin hieman ensimmäistä matkaa ja sen odottelua.


Tätä läpileikkauskuvaa katseltiin pitkään ja hartaasti kotona ja luokan seinällä ja odoteltiin milloin se luokkaretkipäivä koittaisi.


Lisäksi tuli tutkittua useita hienosti piirrettyjä havainnekuvia, mitä julisteen kääntöpuolelta löytyi.


Voi sitä ihmettelyn määrää, kun ensimmäistä kertaa promenaden näki.


Hisseissäkin oli komeat näköalat ja numerot helpottamassa hytin löytämisessä.


Ruokailu buffet-ravintolassa oli omanlainen elämys myös. Muistaakseni en ensimmäisillä laivamatkoillani buffetpöytien äärelle päässyt. Näin vuosien jälkeen buffet ei ole enää se ensimmäinen valinta, kun ruokaravintolaa laivalla mietin.


Muistan vielä promenadella sijaitsevat pikkukaupat, kuten Drugstore, Mini Tax Free, Electric Bazaar, Siljalandin vieressä sijaitsevaa lelukauppaa unohtamatta. Myös Tax Free marketissa riitti ihmettelemistä.



Mustekala promenadella ja hai pallomeressä jäivät myös mieleen.


Atlantis Palacen ovella vastassa ollut Atlantis oli myös vakuuttava. Simpukkavalaisimet ja vedellä täytetyt valoputket ja koko Atlantiksen tunnelma on jäänyt mieleen, samoin kuinka tuli casinon hedelmäpeleissä koitettua onneaan matkakassan lisäämisessä.


Disco Caméléoniin olimme vielä liian nuoria, mutta vieressä sijaitevasta nuorten discosta mieleen on jäänyt useasta kuvaputkitelevisiosta kastattu jättitelevisio, nykyään sellainen onnistuisi yhdellä isommalla screenillä ja tilaakin menisi vähemmän.


Tukholmassa vierailimme katsomassa Vasa-laivaa ja ostoksilla keskustassa. Kaupungilla vietetyn päivän jälkeen oli mukavaa olla vaan Sunflower Oasiksen altaissa ja testata useaan kertaan vesiliukumäkeä.



Silja Serenaden myötä oma kiinnostus laivoja ja etenkin Siljan laivoja kohtaan alkoi entistä suurempana. Serenaden jälkeen pääsiin testaamaan kesällä Svean ja Wellamon sekä Siljan Hotel Ariadnen Tukholmassa. Silja Serenaden siirtyessä Turkuun, tuli laivalla risteilyä useaan kertaan, mutta myös muut Siljan laivat, kuten Silja Sympohony, Fennia, Finnjet, Silja Festival, Silja Europa ja Wasa Queen tulivat tutuiksi.



Vaikka Helsinki - Tukholma -reitistä muodostui se oma suosikkireitti, niin usein sitä risteiltiin myös Turusta Tukholmaan, Kapellskäriin tai Ahvenanmaalle tai Helsingistä SuperSeaCateilla ja Finnjetillä Tallinnaan sekä Silja Operalla Riikaan, Tallinnaan ja Pietariin.



Yhdellä häämatkoistamme kävimme ensimmäistä kertaa Silja Serenadella Commodore-luokassa ja sen jälkeen siellä onkin tullut matkustettua säännöllisesti. Molemmat lapset ovat kolmen kuukauden ikäisinä pääseet ensimmäisen kerran laivalle. Tuulilla ensimmäinen laiva oli "Silja" Galaxy kesällä 2008 ja Onnilla Silja Serenade joulukuussa 2015.


Silja Serenadella ja Silja Symphonylla olen saanut vuosien varrella tutustua useaan laivalla työskentelevään. Aluksi oli ehkä hassua kun moni laivalla työskentelevä tunnisti ensimmäisen Silja Life -lehdessä olleen haastattelun jälkeen, toisen haastattelun jälkeen siihen oli jo osannut varautua.


En tuolloin  myöskään olisi uskonut, että Silja Linen 60-vuotisjuhlien kunniaksi pääsen kertomaan videolle meritarinoita ja juhlavideolle, mikä on parasta risteilyllä. Omaksi iloksi laivoilta sisutuselementeiksi pelastetut kalusteet ja valaisimet pääytyivät ensin sunnuntain Hesarin jutun aiheeksi ja sen inspiroimana myös Ilta-Sanomat halusi tehdä oman jutun. Sisustus ruotsinlaivalta oli myös puheen aiheena Suomipopin ja NRJ:n aamuohjelmissa. Virallista haastattelua soiteltiin Ruotsin radiosta ja Ylekin kävi tekemässä suoraa lähetystä meiltä kotoa. Tallinkin täyttäessä 30 vuotta, kävi myös Viron yleisradio ERR tekemässä jutun tv-ohjelmaan samasta aiheesta. Hienoja kokemuksia kaikki, vaikka ensin vähän epäröin riittäkö uskallus videolla esiintymiseen.


Sisaraluksilla on eroja myös ja nyt en tarkoita sitä, että toisessa on vihreä aurinkokansi ja toisessa sinininen tai toisella on erilaiset ravintolat kuin toisella. Vaan lähinnä sitä, että toisella laivalla annokset ovat kauniimmin asteltuja kuin toisella tai Commodore-hyttiin tilattava aamiainen on erilainen. Ne ovat niitä pieniä eroja jotka aina huomaa, kun säännöllisesti Silja Serenadella ja Symphonylla vuorotellen matkustaa. 


Nyt olisi jo kiva päästä pitkästä aikaa Symphonyllekin, edellisen kerran siellä olin joulukuussa 2019 maistelemassa joulupöydän antimia. Nyt risteilyvaihtoehtojen ollessa suppeat, on Galaxylla päässyt moikkaamaan muutamaa Silja Symphonylla normaalisti työskentelevää.



Yhteistyötä Silja Linen ja myöhemmin Tallink Siljan kanssa olen saanut tehdä jo parinvuosikymmenen ajan. Eipä sitä ensimmäisellä matkalla uskonut, mitä kaikkea kiinnostus Siljan laivoihin tuo tullessaan. Espoon/Helsingin konttorilla henkilöt ovat vaihtuneet, mutta Turussa työskentelevä kontaktihenkilö arkistoasioissa on pysynyt samana.


Uutiset Siljan myynnistä Tallinkille oli aluksi shokki. Ensimmäisen matkani Tallinkin laivalla olin tehnyt Romantikalla loppuvuodesta 2005. Palvelukulttuuri Tallinkin laivoilla on siitä ottanut ison harppauksen eteenpäin ja Tallink Siljan omistajana on alkukankeuksien jälkeen osoittaunut paremmaksi kuin Sea Containers aikoinaan. Säännöllisesti sitä tulee myös Tallinkin laivoilla matkustettua ja  testattua erilaisia reittiyhdistelmiä.




Ruoka on ollut lähellä sydäntä myös ammatin puolesta, jonka vuoksi laivalla on ollut kiva päästä nauttimaan valmiiseen ruokapöytään. Joskus on kiva syödä pitkän kaavan mukaan Bon Vivantissa ja joskus taas nopeasti Mundossa - molemmissa palvelu ja ruoka on ollut aina erinomaista.



Silja Serenadessa ja Silja Symphonyssa on se jokin, mikä saa vuosien ajan risteilemään. Välillä toki on mukava kokeilla eri reittejä ja laivoja, mutta minulle ne suosikkilaivat on juurkin Sere ja Symppa.



Näin juhlan kunniaksi olisi kiva nostaa malja kaikkien Siljalla ja myöhemmin Tallink Siljalla yhteyshenkilöinä toimineiden/toimivien kanssa ja kiittää jokaista erinomaisesta yhteistyöstä!


Onnea ja pitkää ikää Tallink Silja Oy:lle, joka perustettiin 23.4.1883, nimellä Finska Ångfartygs A/B,  “halusta elvyttää meidän tyrehtyvää merenkulkuamme”.


Ehdottomasti maljan arvoisia ovat myös Silja Linen laivoilla kolmenkymmenen vuoden aikana kohdatut huipputyypit, ilman teitä ei kiinnostus valkeita laivoja kohtaan olisi kestänyt näin montaa vuotta! 


Kesä, meri ja valkeat laivat  - tätä odotan kaikista eniten juuri nyt.

Nähdään taas valkeilla laivoilla!
//Sami

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti