Ahvenanmaalainen Rederi Ab Sally oli perustamassa Viking Linea, omisti lukuisia tankkereita, Vaasanlaivojen liikenteen ja harjoitti liikennettä Karibialla ja Englannin kanaalissa. Vuonna 1985 varustamo päätti laajentaa liiketoimintaansa perustamalla Oy Sally Line Ab:n. Tässä blogisarjassa käydään ensin lyhyesti läpi Rederi Ab Sallyn historiaa matkustajaliikenteessä ja sen jälkeen keskitytään vuonna 1985 perustetun Oy Sally Line Ab:n historiaan ja esitellään yhtiön liikenteessä kulkeneet laivat.
Vuonna 1937 Algot Johanssonin perustama Rederi Ab Sally tuli tunnetuiksi Suomen suurimpana tankkerivarustamona ja Viking Linen suurinpana osakkaana. 1970-luvulla ja 1980-luvun alussa Sally kasvoi agressiivisesti autolauttaliikenteessä ja tankkivarustamona. Varustamolla oli Ahvenanmaalla myös oma pesula, telakka ja useita kiinteistöjä.
1980-luvun vaihteessa yhtiön liikevaihto kasvoi, mutta samanaikaisesti korkovelka lisääntyi. Tulosta yritettiin parantaa myymällä kolme tankkeria ja yksi matkusta-autolautta, mutta näistä saatavat tulot eivät riittäneet yli suuresta velkataakasta suoriutumiseen. Siinä missä yhtiön kotimaisest lauttalinjat tuottivat tulosta, ulkomaalaiset uudishankkeet aikaansaivat vakavia ongelmia, jotka kuluttivat käytettävissä olevia resursseja.
Vuonna 1984 yhtiö aloitti uudelleenjärjestelemään tomintaansa. Marraskuussa yhtiö ilmoitti laskenvansa liikkeelle 42 miljoonan markan vaihtovelkakirjalainan. Yhtiön päärahoittaja Suomen Yhdyspankki Oy takasi lainan. Lainan merkintäajan päättyessä olivat vanhat osakkeenomistajat merkinneet 89 velkakirjaa sekä henkilökunta 48. Loput 8 263 velkakirjaa merkitsi pankki.
Rederiaktiebolaget Vikinglinjen perustettiin vuonna 1959 ja Algot Johansson lähti hankkeeseen mukaan merkitsemällä vastaperustetun yhtiön osakkeita. Vuonna 1962 Vikinglinjenin osakkaat ajautuivat kuitenkin riitoihin. Yhtiön varsinaisen perustaja, Gunnar Eklund halusi yhtiön keskittyvän ainoastaan autolauttaliikenteeseen, kun taas Algot Johansson halusi laajentaa Vikinglinjenin toimintaa myös rahtilaivoihin. Riitojen vuoksi Gunnar Eklund jätti Rederiaktiebolaget Vikinglinjenin, joka jäi Rederi Ab Sallyn omistajan Algot Johanssonin haltuun. Vikinglinjenistä lähdettyään Gunnar Eklund perusti 1963 uuden varustamon, Ålandsfärjan Ab:n.
Kolme varustamoa (Vikinglinjen, Slite, Ålandsfärjan) kilpaili 1960-luvun alkuvuosina paitsi keskenään, myös Silja Linea ja sen osakasvarustamoita vastaan. Vuonna 1966 Rederiaktiebolaget Vikinglinjen, Rederi AB Slite ja Ålandsfärjan Ab aloittivat yhteistyön ja perustivat yhtiön, Vikinglinjen Ab:n, markkinoimaan aluksiensa liikennettä. Yhtiö merkittiin kaupparekisteriin 19. elokuuta 1966 ja sen osakepääoma oli 30 000 markkaa, josta kukin osakasvarustamo merkitsi kolmasosan. Samalla kaikki uudessa Vikinglinjen-markkinointiyhtiössä mukana olevat varustamot maalasivat laivansa Sliten mallin mukaisesti punavalkoisiksi ja Rederiaktiebolaget Vikinglinjen muutti nimensä Rederiaktiebolaget Solstadiksi, ja siitä tuli Rederi Ab Sallyn tytäryhtiö, kunnes varustamo lopulta sulautui täysin emoyhtiöönsä.
Vuodesta 1974 lähtien Rederi Ab Sallyn laivat liikennöivät Viking Linen Helsinki - Tukholma -linjalla.
Viimeiset laivat Rederi Ab Sally rakennutti Viking Linen Helsinki - Tukholma linjalle vuonna 1980. Tuolloin valmistuivat Wärtsilän Turun telakalta sisaralukset m/s Viking Saga ja m/s Viking Song. Vuonna 1982 m/s Viking Saga myytiin Suomen Yritysrahoitus Oy:lle, joka vuokrasi aluksen Rederi Ab Sallylle. Viking Linen toiminta kasvoi kolmen varustamon yhteistyöllä, kunnes 1980-luvulla Rederi Ab Sally ajautui huomattaviin taloudellisiin vaikeuksiin.
Rederi Ab Sallyn yksinoikeus Helsinki - Tukholma -reittiin päättyi, kun m/s Viking Song väistyi SF-Linen uudisrakennuksen, m/s Mariellan, tieltä pois toukokuussa 1985. Alus oli jo myyty alkuvuodesta norjalaiselle Fred. Olsen Co. -varustamolle.
Seuraavana vuonna oli m/s Viking Sagan vuoro, kun Rederi AB Sliten m/s Olympia aloitti liikennöimisen. m/s Viking Sagalle kehiteltiin uutta liikennekonseptia ja sitä varten perustettiin Oy Sally Line Ab.
Toukokuussa 1981 Commodore Cruise Line (perustettu 1966) ja yhtiön laiva Bohème (rak. 1968) siirtyi Sallyn omistukseen ja näin Sally oli päässyt osalliseksi USA:n risteilymarkkinoille, Olympian kunnostus ja uudelleenrakentaminen vietiin loppuun suurten kustannusten kera ja se asetettiin Caribe I -nimisenä Commodore Cruise Linen liikenteeseen vuonna 1983.
Sallyn sijoitukset Karibian risteilyihin osoittautuivat huomattavan tappiollisiksi, jotka olivat osasyy varustamon taloudellisiin vaikeuksiin. Commodore Cruise Linen EffJohn myi vuonna 1995 JeMJ Financial Services, Inc-yhtiölle ja uuden yhtiön toimesta liikenne jatkui aina vuoteen 2001 asti.
Vuonna 1981 Rederi AB Sally perusti Sally Line Ltd. liikennöimään autolautoilla Englannin kanaalissa Ramsgaten ja Dunkerquen välillä. Yhtiö hankki myöhemmin omistukseensa myös Ramsgaten sataman. Liikeideoina olivat lautan korkea taso, yksinkertaiset aikataulut, yhtenäiset hinnat ja liikenneyhteyksiltään helppokulkuiset satamat.
Ongelmiin törmättiin jo alkuvaiheessa. Oli mm. vaikeaa löytää kykenevää paikallista palveluhenkilökuntaa. Noin kahden kuukauden liikennöinnin jälkeen The Vikingin moottorit rikkoutuivat ja alus oli korvattava vuokralaivalla.
Myös suojattoman Ramsgaten sataman tuuliongelmat aiheuttivat peruutuksia lähdöille ja liikenne lopetettiin pian sesongin loppumisen jälkeen. Ensimmäisen kauden jälkeen liikevaihto oli kasvussa 32 prosenttia, mutta tilinpäätös näytti tappiollista tulosta. Sally Tours Ltd. matkatoimisto perustettiin myymään pakettimatkoja Englannista ulkomaille.
Sallyn tappiollista liikennettä Englannin kanaalissa jatkettiin aina vuoteen 1997 asti.
Vuonna 1948 perustettiin Vaasassa Varustamo Oy Vaasa-Uumaja (Rederi Ab Vasa-Umeå). Vuonna 1958 Enso-Gutzeitin tytäryhtiö, Merivienti Oy hankki osake-enemmistön Varustamo Oy Vaasa-Uumajasta. Vuonna 1965 yhtiö sai uudeksi nimekseen Oy Vaasa-Uumaja Ab. Enso-Gutzeit osti loput yhtiön osakekannasta vuonna 1979 ja yhtiön nimi vaihtui Vaasanlaivat Oy:ksi
Vuonna 1982 Rederi Ab Sally hankki omistukseensa Vaasanlaivat Oy:n. Kauppa sisälsi Vaasanlaivojen linjat, käyttö- ja markkinointiorganisaatiot sekä varustamon kolme omaa alusta.
Vaasanlaivojen liikenne oli Sallyn liikenteistä tuottavinta ja liikenne jatkui Vaasanlaivat nimellä aina vuoteen 1990 asti, jolloin yhtiön nimeksi vaihdettiin Wasa Line. Osaksi Silja Linea Wasa Line fuusioitiin alkuvuodesta 1993.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti