Tallink ilmoitti heinäkuussa vuokraavansa Silja Europan majoituslaivaksi Hollantiin 20.8.2022 alkaen seitsemäksi kuukaudeksi, jonka jälkeen sopimusta on mahdollista jatkaa tarvittaessa kolmella kuukaudella. Viimeiselle risteilylle Helsingistä laiva lähti 13.8.2022 ja kun samalle päivämäärälle osui vaimoni ja minun 22. vuosipäivä ja 17. hääpäivä, oli hyvä syy lähteä niitä juhlistamaan kahdestaan laivalle ja samalla sanomaan Silja Europalle heipat - taas kerran. Matka toteutettiin yhteistyössä Tallink Siljan kanssa.
Tällä kertaa reissuun lähdetiin auton kanssa ja osan ostoksista olin tilannut ennakkoon Tallink Pre-Order-palvelusta. Tilausta tehdessäni tiedossani oli jo laivan loppuunmyynti tarjoukset, mutta en viitsinyt laskea sen varaan, että viimeisellä risteilyllä olisi vielä kaikkea saatavilla, mitä laivalta halusin ostaa. Pre-order -tilauksen ylittäessä 500 euroa sai ostoksista alennusta 30 euroa.
Laivaan pääsyä odotellessa oli hyvää aikaa muistella aikaisempia jäähyväismatkoja Silja Europalla.
Kun Silja Europa teki lähtöään Australiaan 2014, olin varma että laiva ei enää näille vesille palaisi. Silloin kävin jättämässä hyvästit Europalle tyttäreni kanssa.
Yllätyshän oli, kun laiva palasi liikenteeseen keväällä 2016. Elokuussa liikenne loppui ja Tallink oli pitkään hyvin salaperäinen laivan kohtalosta. Jäähyväisiä ei kuitenkaan elokuun reissulla vietetty. Telakoinnin jälkeen laiva palasi liikenteeseen joulukuussa 2016.
Koronapandemia pysäytti Silja Europan liikenteen ja laiva toimi kelluvana kauppakeskuksena Tallinnan satamassa useana viikonloppuna. Kesäkuussa 2021 laiva lähti Tallinnasta kohti Cornwallia / Falmouthia, missä alus toimi poliisien majoituslaivana G7-maiden kokouksen ajan. Syksyllä laiva suuntasi Skotlantiin tarjoamaan majoitus- ja ateriapalveluita noin 1500 henkilölle Yhdistyneiden kansakuntien ilmastonmuutoskonferensiin (COP26).
Puoli kuuden aikoihin alkoi autojen lastaaminen autokannelle.
Auto jäi parkkiin 4. kannelle ja viereen jäi reilusti tilaa seuraavana aamuna toimitettavia ostoksia varten.
Hyttimme löytyi 11. kannelta.
Vuonna 2016 uudistut De Luxe -hytit ovat huomattavasti tyylikkäämpiä kuin mitä ne ennen olivat. Hytin ehdoton valtti on iso erkkeri-ikkuna ja sen edessä oleva sohva, mistä voi katsella merimaisemia.
De Luxe -luokan hyteissä on myös jääkaappi virvokkeineen.
22 vuoden aikana olemme yhdessä risteilleet Silja Europalla Turusta Tukholmaan ja Kapellskäriin sekä Helsingistä Tukholmaan, Visbyhyn, Maarianhaminaan, Riikaan ja Tallinnaan. Turun linjalla laivalla tuli tehtyä myös useita reittimatkoja Tukholmaan, Kapellskäriin ja Ahvenanmaalle/lta.
Hääpäivän kunniaksi päätimme syödä pitkän kaavan mukaan ja siihen sopi oikein hyvin Silja 65 Menu.
Alkuruokana oli valkosipulilla maustettuja jättikatkarapuja, avokadoa, kirjolohenmätiä ja cocktailkastiketta.
Pääruokana oli naudan sisäfileetä, paahdettuja perunoita ja vihanneksia, béarnaise- ja madeirakastiketta.
Ja jälkiruoaksi oli tuoreita mansikoita, paahdettua valkosuklaata, limetin kuorta ja kermavaahtoa.
Viimeistä risteilyä Helsingistä kipparoi Andres Iilane.
Viimeisen Visby-risteilyn jälkeen Silja Europan myymälöissä laitettiin myytiin kaikki tuotteet (pl. tupakkatuotteet) vähintään 30 prosentin alennuksella.
Kelloja ja koruja oli myynnissä 50 prosentin alennuksella.
Hyvin oli myymälöissä vielä tavaraa viimeiselle risteilyllekin jäljellä, vaikka toki ihan kaikkea normaalisti valikoimassa olevaa ei välttämättä ollut enää saatavilla.
Tax Free Superstoren puolella oli lonkerot, oluet ja siiderit myyty.
Muillakin juomahyllyillä oli vajausta valikoimasta, mutta siitäkin huolimatta ostoskärryyn löytyi ostettavaa ihan kiitettävästi.
Club One Gold -asiakkaan tervetulojuomat kävimme nauttimassa Cornerissa, missä valikoima ymmärrettävästä syystä oli hieman suppea.
Shoppailun lomassa piti käydä ihailemassa merimaisemia ennen Tallinnaan saapumista.
m/s Regal Star.
Tallinnaan saavuttaessa oli jo huomattavasti pimeämpää kuin heinäkuussa, mutta siitä huolimatta aurinkokannella tarkeni elokuun pimenevistä illoista nauttia.
Starlight yökerhossa bändinä oli Bilejuna.
Moonlight Discossa sitä tunsi itsensä jo vanhaksi ja siellä hetken istuskeltua päätimme siirtyä takaisin ylemmällä kannella sijaistevaan Starlightiin.
Starlightissä ehdimme nähdä osan Showstoppers-ryhmän upeaäänisten laulajien ja taitavien tanssijoiden Simply the Best Showsta.
Bilejuna jatkoi viihdyttämistä shown jälkeen.
Välillä piti käydä haukkaamassa happea...
...sekä yöruokaa.
Bilejunan jälkeen Starlightissa bileet jatkui aamuyön tunneille DJ Jani Avalonin johdolla.
Muutaman nukutun tunnin jälkeen Grill Housen erikoisaamiainen maistui erittäin hyvälle.
Aamiaisen jälkeen Pre-Orderin kautta tehty tilaus odotti auton vierellä.
Hyvin mahtui tilavaan perheautoon ennakkoon tilatut tavarat sekä edellisenä iltana tehdyt aleostokset.
Nauticassa tuli piipahdettua todella pikaisesti...
...jotta pääsi hyttiin hetkeksi vielä huilaamaan.
Kaupoissa hyllyt tyhjenivät tasaiseen tahtiin ja hauska oli katsella Superstoren puolella juomia, mitkä eivät alennuksesta huolimatta ostoskoreihin päätyneet.
Keskusaula ja sen komea portaikko.
"Ravintolakatu"
m/s Isabelle on majoittanut ukrainalaisia pakolaisia huhtikuusta 2022 lähtien ja sopimusta on jatkettu lokakuun 7. päivään asti.
Turun vanhat iltalaivat samassa kuvassa, molemmat syntyessään punaisia. Silja Europa vaan ei koskaan punaisena liikenteeseen päässyt, vaan se maalaattiin heti vesillelaskun jälkeen Silja Linen väreihin. Kohta molemmat laivat ovat samoissa hommissa, Silja Europa vaan suuntaa Hollantiin.
Saunan baarissa on vielä säästynyt jotain vuodelta 1993, vaikka tilaa on vuosien varrella remontoitu.
Samoin kokousosastolla on kokoushuoneet nimetty laivan alkuperäisen reitin varrella sijainneiden majakoiden mukaan. Osa alkuperäisistä kuvista on edelleen kokoustilojen ulkopuolella.
Lounaalla kävimme Grill Housessa.
Lounas tuli nautittua kevyemmin, me molemmat tilasimme alkuun Sweet Mama bataattikeitoa, mikä oli maultaan erinomainen.
"Pääruoaksi" vaimoni tilasi caesarsalaattia jättikatkaravun pyrstöjen kera.
Minä päätin testata tacot kolmella eri täytteellä. Soijamarinoitua lohta ja punakaalia / entrecotea ja mangosalsaa / merileväkaviaaria, pikkelöityä punasipulia ja guacamolea. Parhaimmalta maistui ennakkon epäilemäni merileväkaviaarilla, pikkelöidyllä punasipulilla ja guacamolella täytetty taco.
Ruokailun jälkeen oli hyvää aikaa nauttia aurinkoisesta kelistä kannella ja ottaa pienet päiväunet hytissä.
Ennen satamaan saapumista kävimme vielä kaupoissa katsomassa, jos vielä jotain ostettavaa löytyisi.
Helsingin saapumiskuulutuksen jälkeen olikin aika siirtyä pikkuhiljaa alas autokannelle odottamaan satamaan saapumista. Tällä kertaa ei Silja Europalle hyvästejä jätetty, eiköhän se taas tuon keikan jälkeen palaa tutulle reitilleen.
m/s Megastar.
Kiitos Silja Europalle ja sen henkilökunnalle tästä matkasta - nähdään ensi kesänä! Turvallista matkaa Hollantiin - on se sentään lähempänä kuin Australia. Syyskuussa on mahdollisuus lähteä Baltic Queenilla 22 tunnin risteilylle Helsingistä sekä erikoisristeilylle Maarianhaminaan.
Elokuun alussa Club One kortillani alkoi uusi kausi ja tarvittavat 60 000 pistettä olisi ollut aikaa kerätä ensi vuoden heinäkuun loppuun mennessä. Ihan ei kahdella risteilyllä tarvittava pistemäärä tullut täyteen, joten täytyy ainakin yhdelle risteilylle vielä lähteä kortin tason voimassaoloaikana, jotta saa Gold-tason säilytettyä. Nyt en edes viitsi kommentoida lisätasojen tarpeesta Club One -ohjelmaan...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti