Helmikuussa 1987 tehdyn sopimuksen mukaan Rederi Ab Sallyn osake-enemmistö siirtyi Effoan ja Johnson Linen perustamalle Varustamo Oy Effjohnille, josta Effoalla ja Johnson Linelle oli kummallakin 40 %:n osuus, vähemmistöosakkaana oli Suomen Yhdyspankki Oy 20 %:n osuudella. Kaupan yhteydessä kerrottiin Rederi Ab Sallyn jatkavan itsenäisenä ahvenanmaalaisena varustamona.
Sallyn sijoitukset Englannin kanaalin liikenteeseen ja Karibian risteilyihin osoittautuivat huomattavan tappiollisiksi ja varustamo ajatutui 1980-luvun puoliväliin tultaessa huomattaviin taloudellisiin vaikeuksiin. Lopulta yhtiö joutuikin pääasiallisen velkojansa Yhdyspankin haltuun.
Effjohnin hankkiessa osake-ennemmistön Sallysta oli varustamoa saneerattu parin vuoden ajan Yhdyspankin omistuksessa. Tankkereista luovuttiin ja Rederi Ab Sally toimi yksinomaan matkustajavarustamona ja yhtiön toimintaan kuului Vaasanlaivat, Sally Linen Itämeren risteilyt, Sally Uk:n lauttaliikenne Englannin kanaalissa sekä risteilyliikenne Karibialla. Sally oli myös osakkaana Viking Linessa ja sillä oli yksi alus (m/s Viking Sally) Turku - Tukholma linjalla.
Vuonna 1987 Sally-varustamon liikevaihto oli vuona 940 Mmk ja yhtiön tuloskehitys oli myönteistä edelliseen vuoteen verrattuna, mutta ei vielä saavuttanut tyydyttävää tasoa. Parhaiten Sallyn liikenteistä menestyivät Helsingistä risteilevä Sally Albatross ja Merenkurkussa liikennöivä Vaasanlaivat. Sallyn liikenne Englannin kanaalissa ei saavuttanut tavoitteita. Commodore Cruise Linen risteilyliikenne Karibialla tuotti positiivisen käyttökatteen.
Syksyllä 1987 Sally-varustamo myi osuutensa Viking Linesta ja vuokrasi m/s Viking Sallyn Rederi AB Slitelle. Tämän jälkeen varustamo hankki omistukseensa Rederi Allandia AB:n osakkeet. Rederi Allandia AB liikennöi, markkinointinimellä "Ånedin Linjen", Tukholmasta Maarianhaminaan m/s Baltic Star -aluksella. (Alus valmistui vuonna 1953 Rederi AB Svealle s/s Birger Jarl -nimisenä.)
Sally Linen käyttämän Kanavaterminaalin uudistus aloitettiin syksyllä 1987. Sally Linella oli matkamyymälät Helsingissä ja Tampereella ja yrityksen palveluksessa oli 36 henkilöä.
Rederi Allandia AB:n liikenne "Ånedin Linjen" siirtyi Sally Linelle vuoden 1988 alusta.
Tammikuussa 1988 Sally-varustamon tytäryhtiö Vaasanlaivat ja AW Line perustivat yhteisen yrityksen Merenkurkun katamaraaniliikennettä varten. Katamaraani JetCat aloitti liikennöimisen Vaasan ja Uumajan välillä kesällä 1988.
Vuoden 1988 aikana Effjohin omistus Sally-varustamossa nousi 85 prosenttiin ja Sally-varustamo päätettiin fuusioida Varustamo Oy Effjohniin keväällä 1989.
Sally-varustamo liikevaihto vuonna 1988 oli 1 015 Mmk ja yhtiön tuloskehitys oli myönteinen, mutta yhtiön pääomarakenne oli kuitenkin edelleen heikko. Sally-varustamon liikenneyhtiöistä menestyivät suunniteltua paremmin Helsingistä risteilevä Sally Line, Miamista risteilevä Commodore Cruise Line sekä Englannin kanaalissa liikennöivä Sally Line Ltd., jonka kilpailijoita alkuvuoden lakot häiritsivät. Vaasanlaivojen liikenne oli edelleen voitollinen.
Sally-varustamo myi m/s Viking Sallyn Effoalle ja vuokrasi sen takaisin kevääseen 1990 asti. Vaasanlaivojen m/s Wasa Express myytiin Rederi Ab Eckerölle. Lisäksi Maarianhaminassa yhtiön omistuksessa olleet asuinkiinteistöt myytiin.
Vuoden 1988 aikana Sally Albatrossin ja Ånedin Linjenin risteilyillä oli mukana 487 502 matkustajaa
Tammikuussa 1989 Effoa ja Johnson Line ostivat Suomen Yritysrahoitus Oy:ltä m/s Sally Albatrossin yhteinäisesti omistamansa laivanisännöinti yhtiön lukuun. Kauppa oli omistusjärjestely, joka ei vaikuttanut aluksen liikennteeseen tai henkilöstöön.
Vuoden 1989 alussa Effoa ja Johnson Line perustivat EffJohn International -yhtiön johtamaan ja kehtittämään varustamoiden matkustajaliikennettä. Yhtiö oli rekisteröity Hollannissa ja sillä oli tytäryhtiöt EffJohn International Oy Helsingissä ja EffJohn International AB Tukholmassa. Organisaation toiminta käynnistyi toukokuussa 1989.
Operatiivista liiketoimintaa harjoitettiin EffJohn Internationalin johdolla viidessä itsenäisessä, tulosvastuullisessa liiketoimintayhtiössä: Silja Line, Vaasanlaivat, Sally Line Maarianhamina, Sally UK ja EJI Cruise Holdings.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti