Sivut

sunnuntai 30. lokakuuta 2022

Sally Line - m/s Sally Clipper

Sally Clipper

Helmikuussa 1991 Sally Linen liikenteessä aloitti m/s Sally Clipper.

Delfin Clipper

m/s Sally Clipper oli valmistunut vuonna 1989 Rauma Yardsin telakalta Delfin Cruises -varustamolle. Alkuperäiseltä nimeltään laiva oli m/s Delfin Clipper.
Kuva: Hannu Vallas / Museoviraston kuvakokoelma 

Delfin Cruises - Delfin Clipper - Rauma Yards


Delfin Cruisesin ideana oli tarjota matkustajille yksilöllistä palvelua rauhallisessa ja kiireettömässä ympräristössä. Laiva oli uusi ja korkeatasoinen risteilyalus, minkä kyytiin otettiin vain 300 matkustajaa.

Delfin Cruises - Delfin Clipper - Rauma Yards

Laivalta löytyi kuitenkin kaikki laivaristeilylle kuuluvat elementit.

Delfin Cruises - Delfin Clipper - Rauma Yards

Delfin Cruises - Delfin Clipper - Rauma Yards

Delfin Cruises - Delfin Clipper - Rauma Yards

Perinteinen voileipäpöytä.

Delfin Cruises - Delfin Clipper - Rauma Yards

Delfin Cruises - Delfin Clipper - Rauma Yards

Tanssiravintola ja yökerho

Delfin Cruises - Delfin Clipper - Rauma Yards

Sauna- ja kokoustilat, talvipuutarha, verovapaa myymälä sekä pallomeri lapsille.

Delfin Cruises - Delfin Clipper - Rauma Yards

Hyttien varustettaso oli korkea ja hyttiluokkia oli peräti yhdeksän. Kaikissa hyteissä oli wc:n ja suihkun lisäksi televisio ja laivan sisäinen videojärjestelmä, puhelin, jääkaappi, vaatekaapit ja hiustenkuivaaja. 

Delfin Cruises - Delfin Clipper - Rauma Yards

Silloista risteilymaailman huippua edustivat laivan ylimmällä kannella sijainneet edustavat 22 neliön sviitit ulkoparvekkeineen. 

Delfin Cruises - Delfin Clipper - Rauma Yards

Laivan kannet oli nimetty Suomen maakuntien mukaan.

Delfin Cruises - Delfin Clipper

Delfin Cruises - Delfin Clipper

Delfin Cruises - Delfin Clipper
m/s Delfin Clipperin kansikartta. (Klikkaamalla kuvia saat ne suuremmaksi)

Delfin Cruises - Delfin Clipper

Delfin Cruises risteili Turusta Visbyhyn, Tallinnaan ja Tukholmaan. Ensimmäisen menestyksekkään kesän jälkeen syksy alkoi haasteellisissa merkeissä ja risteilyjen myynti ei sujunut odotusten mukaisesti. 

Delfin Cruises - Delfin Clipper

Suunnitelmista poiketen laiva ei suunnannut talveksi lämpimille vesille vaan se vuokrattiin tammikuussa 1990 telakalla palaneen m/s Sally Albatrossin tilalle.

Sally Line - Sally Clipper

Sally Clipper

Sally Line - Sally Clipper

Talvikaudella m/s Sally Clipperillä oli ohjelmassa 24 tunnin risteilyjä.

Sally Line - Sally Clipper

Sisääntuloaula.

Sally Line - Sally Clipper

Sally Line - Sally Clipper

Sally Line - Sally Clipper

Hyttiluokkia m/s Sally Clipperillä oli seitsemän ja kaikkien hyttien sisustus oli korkeatasoinen.

Sally Line - Sally Clipper

Ruokaravintoloina Sallylla oli åerinteinen voileipäpöytä ja laatutviineistä tunnettu korkeatasoinen A la Carte.

Sally Line - Sally Clipper

Tanssiravintola ja yökerho.

Sally Line - Sally Clipper

 Lounge / Piano Bar.

Sally Line - Sally Clipper

Kokoussalissa oli tilaa yli sadalle hengelle, pieniin palavereihin tai ryhmätöiden tekoon. 

Sally Line - Sally Clipper

Sally Line - Sally Clipper

Sally Line - Sally Clipper

Saunaosasto.

Sally Line - Sally Clipper

Sally Line - Sally Clipper

Talvipuutarha.

Sally Line - Sally Clipper

Pallomeri.

Sally Line - Sally Clipper

Verovapaa myymälä.

Sally Line - Sally Clipper

Sally Line - Sally Clipper

Sally Line - Sally Clipper

Aurinkokannella viihtyi Allu Albatrossikin.

Sally Line - Sally Clipper

Sally Line - Sally Clipper

Kesällä laiva suuntasi Leningradiin ja Visbyhyn sekä teki 24 tunnin risteilyjä.

Sally Clipper - Hannu Vallas / Museoviraston kuvakokoelma

Sally Clipper - Hannu Vallas / Museoviraston kuvakokoelma

m/s Sally Clipper
Kuvat: Hannu Vallas / Museoviraston kuvakokoelma 

Sally Line - Sally ClipperSally Line - Sally Clipper

Syksyllä jatkuivat taas 24 tunnin risteilyt. Lisäksi 29.10.1990 alkaen oli risteilymatkustajilla mahdollisuus ohjelmalliseen vierailuun Tallinnassa.

Sally Line - Sally Clipper

Joulukuussa 1990 Delfin Cruisesin taloudellisten vaikeuksien vuoksi laiva siirtyi Rauma-Repola Marinen omistukseen, joka jatkoi laivan vuokrasopimusta Sally Linen kanssa.

Sally Line - Sally Clipper

Keväällä 1991 oli taas ohjelmassa 24 tunnin risteilyjä Helsingistä. m/s Sally Caravelle (ex. Delfin Caravelle) aloitti toisena laivana Sally Linen liikenteessä.

Sally Line - Sally Clipper

m/s Sally Clipper teki toukokuun loppuun asti 24 tunnin risteilyjä Helsingistä kuutena päivänä viikossa. 

Sally Line - Sally Clipper

Kesällä 24 tunnin risteilyjät tehtiin perjantaisin m/s Sally Clipperillä ja lauantaisin m/s Sally Caravellellä.

Sally Line - Sally Clipper

m/s Sally Clipperin risteilymatkustajilla oli myös mahdollisuus poikeata muutamaksi tunniksi Tallinnaan. Alkuviikon risteilyvierailla oli mahdollisuus nauttia korkeatasoisesta varietee-ohjelmasta ja loppuviikon lähdöille oli järjestetty kaupunkikiertoajelu

Sally Line - Sally Clipper

Allu Albatrossi isännöi lapsiperheiden hiihtolomaristeilyillä.

Sally Line - Sally Clipper

Leningradin risteilyt olivat ohjelmassa myös kesällä 1991.

Sally Line - Sally Clipper

Sally Line - Sally Clipper

Sally Line - Sally Clipper

Viisumivapaiden Leningradin risteilyjen hintaan kuului kolmen tunnin kaupunkikiertoajelu. Lisämaksusta tarjolla oli myös kaksi erilaista seitsemän tunnin ohjelmaa, missä toisessa pääsi tutustuman Eremitaasiin, Iisakin kirkkoon sekä tanssivarietee-esitykseen. Toisessa ohjelmasa pääsi näkemään Pietari-Paavalin linnoituksen, Pietarhovin ja tanssivarietee-esityksen.

Sally Line - Sally Clipper Toisena kesäkohteena oli Visby. Visbyyn risteilivät kesällä 1991 m/s Sally Clipper ja m/s Sally Caravelle.

Sally Line - Sally Clipper

Sally Line - Sally Clipper

Sally Line - Sally Clipper

Visbyssä oli tarjolla risteilymatkustajille eriliaisa retkiä/kiertoajeluita lisämaksusta mm. kaupunkikiertoajelu, Lummelundan tippukiviluolat, Länsirannikon kierros, Kneippby & Peppi Pitkätossun talo.

Sally Line - Sally Clipper

m/s Sally Clipper liikennöi Sally Linen laivastossa kevääseeseen 1992 asti, jolloin uusi m/s Sally Albatross luovutettiin varustamolle.

Baltic Clipper - EffJohn

Kesällä 1992 laiva rahdattiin Baltic Link Ab:lle (EffJohn) ja asettettiin m/s Baltic Clipper -nimisenä Norrköping - Riika -reitille 24.6.1992. Liikenne jatkui 16.10.1992 asti. Joulukuussa laiva rahdattiin bahamalaiselle Ocean Trade Chartering -yhtiölle ja laiva sai nimekseen m/s Delfin Star.

Delfin Clipper

Vuonna 1996 laiva siirtyi Phoenix Maritime Shipping Co - yhtiön omistukseen ja vuonna 1997 laivaa uudistettiin Etelä-Koreassa ja nimeksi vaihtui m/s Dream 21.


Lokakuussa 2001 laiva myytiin Discoverer Reederei -yhtiölle, joka antoi alukselle nimeksi m/s World Discoverer. Vuonns 2003 laiva taas myytiin ja omistajaksi tuli bahamalainen Delta Steamship. Sykysllä 2004 nimeksi vaihtui m/s World Adventurer ja keväällä 2005 nimenä oli jälleen m/s World Discoverer.

Silversea Cruises

Lokakuusta 2007 lähiten laiva on ollut Silversea Discoverer Shipping - yhtiön omistuksessa. Vuonna 2008 laiva sai nimekseen m/s Prince Albert II ja toukokuusta 2011 lähtien se on kulkenut nimellä m/s Silver Exporer. Kuva: Silversea Cruises.

m/s Silver Exporer

m/s Silver Exporerin kansikartta.  (Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi)



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti