Palaneen m/s Sally Albatrossin tilalle aloitettiin rakentamaan uutta laivaa syksyllä 1990. Tulipalosta säästyneet koneet ja vedenalaiset osat käytettiin hyödyksi uutta laivaa rakennettaessa.
"Form follows function" eli muodon pitää palvellu suunniteltuja toimintoja oli Sally Albatrossin pääarkkitehdin, Lasse Heikkisen, mottona hänen lähtiessään suunnittelemaan uutta risteilyalusta Itämerelle.
Varustamon vilkkaan, koko ajan uutta luovan projektitoiminnan ansiosta pystyttiin lyhessä ajassa suunnittelemaan ja rakentamaan menetetyn tilalle uuden aallon risteilyalus, jolle entinen alus antoi vain mittasuhteet. Uuden aluksen siluetti muodostui maaliskuussa 1990 ajatuksesta kävelyllä satamassa "miksi laivat eivät voisi olla enemmän laivan näköisiä".
Sally Albatrossin kohdalla muodon piti kertoa asiakkaalle heti ensisilmäyksellä, että kyseessä on risteilijä. Jahti-ajattelu antoi sille sopusuhtaisen ja houkuttelevan ulkomuodon, sulavalinjaisen profiilin ja ylpeän keulan.
Sally Albatrossissa kehitettiin ulkomuodon ohella viittä risteilijälle tarkoitettua yksityiskohtaa: aurinkokantta, Show Roomia, hyttejä, ravintoloita ja Expo Deckiä
"Laivan lähes 700 neliön aurinkokansi, Riviera, on kokonaan risteilyvieraiden käytössä, sillä tekniikka on siirretty ylimmästä kerroksesta rungon keskiosiin. Tila uima-altaineen, baareineen ja ravintoloineen luo aidon beach-tunnelman. Se voidaan kesän sateilla ja talven pakkasilla suojata lasikatolla. Myös parvekkeilla varustetut, täyden yksityisyyden takaavat, sauna sijaitsevat aurinkokannennella. Koko laivan kiertää 320 metriä pitkä kävelykansi."
"Uusi Sally Albatross on jalostanut suosittua Show Boat -linjaansa edelleen: amerikkalaisesta yökerhosta on rakennettu seurustelupaikka, josta ei suinkaan poistuta shown jälkeen, sillä se toimii viihtyisänä tanssiravintolana. Broadway-tyyppisen näyttämön verho paljastaa panoraamanäkymät laivan keulan yli suoraan merelle."
Kaikilla laivan suunnittelijoilla oli päämääränä tehdä Sally Albatrossista maailman kaunein laiva, joka kulttuuriltaan oli selvästi kuitenkin eurooppalainen. Laivan sisustus kunnioitti eri tilojen käyttötarkoitusta ja muodosti harmoonisen kokonaisuuden.
Laivan sisustuksesta vastasivat: Aprocos Ky (á la Carte-ravintola ja saunaosasto), Lerber Plan Oy (Day & Night Club ja Tax Free-myymälä), Windell & Riikonen Design (Fastfood restaurant ja ulkoalueet), Yran & Storbraaten (Show Room, Conference ja Casino) sekä Pirjo Kovanen (Buffet-ravintola).
Kun uutta laivaa aloitettiin suunnittelemaan päätettiin, että siitä tulee paitsi Itämeren kaunein myös korkeinta turvallisuusastetta vastaava laiva. Uusi Sally Albatross täytti kaikkein ankarimmat turvallisuusmääräykset ja jopa ylitti ne.
Valmistuessaan laiva oli ainoa Itämerellä, jossa savuntunnistusjärjestelmä oli näin pitkälle toteutettu. Automatiikkaa oli käytetty hyväksi savuntunnistus-, palohälytys- ja sprinklerijärjestemässä, johon kaikki tilat oli kytketty.
Uusi Sally Albatross suunniteltiin myös ympäristöystävälliseksi laivaksi. Se noudatti kaikkia määräyksia ja toivomuksia ja käytti esim. satama-alueella vähärikkistä polttoainetta ja mitään jätteitä ei laskettu mereen.
Sally Eurocruiser -työnimellä rakennettavalle laivalle etsittiin nimeä keväällä 1991. Kaikkien nimiehdotuksien lähettäneiden kesken arvottiin risteilyjä uudella laivalla ja parhaan nimen keksineelle luvattiin kutsu kastajaisiin.
25.7.1991 oli kastajaisten ja vesillelaskun vuoro.
Sallyn omistavan EffJohn Ab:n toimitusjohtaja Robert G. Ehrnrooth kiitti puheessaan rakentajan erinomaista osaamista ja yhteistyöstä. Hänen mukaansa Rauma Yards oli ainoa rakentaja, jonka voitiin odottaa vastaavan näin suuriin odotuksiin.
"Tämä on suuri päivä sekä laivan tilaajalle EffJohnille sekä Rauma Yardsin telakalle" sanoi vuorineuvos Tauno Matomäki juhlapuheessaan. Huolimatta suurista ennakko-odotuksista uusi laiva onnistui yllättämään kaikki mukanaolijat. Rauma Yardsin 309. alus ja samalla sen historian suurin matkustajalaiva oli poikkeuksellisen kaunis ja sulavalinjainen.
Laivan kummina toimi Helsingin kaupunginjohtajan puoliso Auli Rahkamo.
"Tervetuloa Helsingin rantojen kaunistukseksi. Tulet olemaan kuin koru muiden laivojen joukossa. Seuratkoon sinua onni matkoillasi maailman merillä" sanoi laivan kummi Auli Rahkamo kastaessaan laivan.
Tämän jälkeen uusi Sally Albatross liukui telakalta Pohjanlahteen.
Nimikilpailuun oli osallistunut 25 000 henkilöä ja ylivoimainen enemmisto oli sitä mieltä, että uusi laiva pitäisi nimetä edeltäjänsä mukaan Sally Albatrossiksi.
Muistoesine Sally Albatrossin kastajaisista.
Laivan rakentaminen jatkui telakan varustelulaiturissa. Hollmingin ja Rauma-Repolan telakkatoiminnot yhdistettiin vuonna 1991 Finnyards Oy:ksi.
5. helmikuuta 1992 oli koeajon vuoro.
Sally Albatross luovutettiin Finnyardsin telakalta Sally Linelle 23.3.1992.
Telakalta laiva lähti esittelyristeilylle Maarianhaminan kautta Helsinkiin.
Helsinkiin laiva saapui ensimmäisen kerran 24.3.1992.
Helsingistä neitsytristeilylle Tallinnaan lähdettiin 25.3.1992.
Muistoesine neitsytristeilyltä.
Risteilyliikenne Helsingistä alkoi 26.3.1992.
m/s Sally Albatrossin kansikartta. (Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi)
Kokousosaston kartta.
Sally Albatross tarjosi majoittautumiselle uudet ulottuvuudet. Vieraat pystyivät valitsemaan hyttinsä kymmenenstä kategoriasta. Kaikissa hyteissä oli korkeatasoinen sisustus, wc ja suihku ja televisio. Yli puolet hyteistä oli ikkunallisia.
Parempien hyttiluokkien sisustus messinkiheloituksineen ja punapuusisusteineen edustivat huvipursitasoa. Kaikki kiinteät kalusteet oli varustettu peilinkirkkain pinnoin, joka korosti jahtivaikutelmaa.
Parvekkeellisissa sviiteissä oli kokoustilaa 6-8 hengelle.
Hyttien koot vaihtelivat 5 neliön yhden hengen sisähytistä aina 36 neliön sviitteihin. Perushyttien koko oli 9-12 neliötä.
Yksityskohtia laivalta.
Show Room Champangessa oli porrastettu katsomo.
Danny ja Armi olivat Sally Albatrossin vakioesiintyjiä.
A la Carte Ravintola Royal oli jaettu kolmeen osaan: ranskalaiseen, italaialaiseen ja englantilaiseen.
Riviera aurinkokansi.
Sky Bar - Day & Night Club.
5. kannen aula.
Parfyymit ja kosmetiikka olivat myynnissä palvelutiskillä.
Tax Free -myymälä sijaitsi 5. kannella.
Sallyn risteilyt lähtivät Helsingistä Kanavaterminaalista.
m/s Sally Albatrossin tv-mainos.
Kevään 1992 aikataulut 24 tunnin risteilyille.
Kesän 1992 aikataulut Visbyn ja Pietarin risteilyille.
Hyttiopas vuodelta 1992. (Klikkaamalla kuvia saat ne suuremmaksi)
m/s Sally Albatross. Kuva: Hannu Vallas / Museoviraston kuvakokoelma
m/s Sally Albatross. Kuva: Hannu Vallas / Museoviraston kuvakokoelma
m/s Sally Albatross The EffJohn World -lehden kannessa keväällä 1992.
m/s Sally Albatross oli vuokrattuna Ruotsin vienninedistämishankkeen Svea 92:n käyttöön, Barcelonan olympialaisiin, 23.7.- 10.8.1992, hotelli- ja kongressilaivaksi. Aluksen vuokratuoton mainittiin olevan 1 000 000 markkaa vuorokaudessa. Tämän vuoksi laiva oli poissa Sally Linen risteilyliikenteestä 16.7.-17.8.1992.
Vuonna 1989 julkaistuun Svea ´92 projektiin oli ajateltu vuokrattavaksi Silja Linen m/s Svea, mutta huhtikuussa 1991 laivana kerrottiin olevan Sally Linen uusi Eurocruiser.
Kohti Barcelonaa laiva lähti 16.7.1992 ja saapui perille 24.7.1992.
Svea ´92 ohjelma.
Barcelonassa m/s Sally Albatross oli kaupungin parhaimmalla laituripaikalla.
m/s Sally Albatross Tukholmassa.
1.9.1992 Sally Linen toiminta fuusioitiin osaksi Silja Linea. Vaikka aluksen hallinnointi ja markkinointi siirtyi Silja Linelle, jatkoi Sally Albatross omalla tuotenimellään.
EffJohn -konsernin kustannusrakennetta tehostamalla väheni konsernista 60 henkilöä, kun Sallyn liiketoiminta yhdistettiin osaksi Silja Linea. Samaan aikaan puhuttiin myös Silja Linen ja Wasa Linen yhteistöstä ja sen tuomista säästöistä ja tämä fuusioituminen tapahtui tammikuussa 1993.
Sally Albatross Silja Linen esitteessä syksyllä 1992.
m/s Sally Albatrossin hyttikartta. (Klikkaamalla kuvia saat ne suuremmaksi)
Hyttien pohjapiirrokset ja määrät.
Siljalla siirtymisen myötä Albatross-luokka sai nimekseen Silja-luokka ja myöhemmin, muut hyttiluokat nimettiin samaan tyyliin muiden Silja Linen laivojen kanssa,
Tax Free -kuvasto syksyltä 1992.
Tax Freessaä oli myynnissä Larsenin konjakkia laivan muotoisessa pullossa.
Hintoja ja aikataulut syksyltä 1992.
m/s Sally Albatross Helsingissä sykysllä 1992.
Jouluna 1992 m/s Sally Albatross risteili Tallinnaan ja Riikaan. 23.12.1992 laiva lähti Helsingistä Tallinnaan, minne laiva saapui seuraavana päivänä. Tallinnasta matka jatkui Riikaan, missä laiva oli joulupäivän. Tapaninpäivänä oli loppuunmyydyn Allu-risteilyn vuoro Helsingistä
Telakalla laiva oli 11.1-14.1.1993 ja sen jälkeen jatkui risteilyt Tallinnaan.
Talvella 1993 Silja suunnitteli korvaavansa m/s Sally Albatrossin m/s Silja Serenadella, kun uusi m/s Silja Europa aloittaisi Helsinki - Tukholma -reitillä.
Suunnitelmat muuttuivat ja 24 tunnin risteilyjen sijaan m/s Silja Serenade siirtyi Turku - Tukholma -reitille m/s Silja Festivalin tilalle, joka puolestaan siirtyi ensin Vaasa - Uumaja -reitille ja sieltä alkukesästä Silja Line Eurowayn Malmö – Travemünde -reitille.
Allu Albatrossi jatkoi laivan maskottina ja yhdessä Harri Hylkeen kanssa ne toimivat Pikku Kippari -kerhon isäntinä.
24 tunnin risteilyn hintoja vuodelta keväältä ja syksyltä 1993.
Kesällä 1993 24 tunnin risteilyjä tehtiin vain perjantaisin.
Muina päivinä laiva teki risteilyjä Visbyhyn.
Video m/s Sally Albatrossilta heinäkuiselta Visbyn risteilyltä vuodelta 1993.
m/s Sally Albatrossin tietoja Silja Linen Myyntitieto-kirjasta vuodelta 1993.
Aikataulut ja hinnat Silja Linen Myyntitieto-kirjasta vuodelta 1993.
m/s Sally Albatrossin teemoja ja esiintyjiä Siljan Viihdemeri -esitteestä syksyltä 1993.
Keväälle 1994 laivalle oli suunniteltu pääsiäisristeily Helsingistä Riikaan.
4.3.1994 laiva ajoi, kolmen aikaan, karille 19 solmun nopeudella Savinin matalalle oikaistessaan Porkkalan sisääntuloväylälle palatessan Tallinnasta. Onnettomuuspaikka sijaitsi nk. Sommarön väylällä lähellä Porkkalaa.
Tieto kiiri Merivartiostolle nopeasti, ja laivan evakuoiminen alkoi noin tunnin päästä karilleajosta. Laiva oli saanut pahan repeämän pohjaan. Laiva liukui karin yli ja perä alkoi upota ja laiva kallistua oikealle päin. Noin kolmen tunnin kuluttua oli 1 101 matkustajaa ja 158 henkilön miehistö evakuoitu muihin aluksiin.
Myös Onnenyörän lavasteet pelastettiin karille ajaneesta laivasta.
m/s Sally Albatross karilla.
Uutiskooste m/s Sally Albatrossin karilleajosta.
Haveria seuranneena yönä m/s Sally Albatross hinattiin Porkkalan matalikolle. Laivan perä oli uponnut, ja aluksen pelättiin uppoavan. Tilanne oli aluksen kannalta uhkaava etenkin yöllä, kun se oli kallistunut pahimmillaan 40 astetta sivuttain. Läpi vuorokauden jatkuneella veden pumppauksella alus saatiin kuitenkin riittävään vaateriin.
10.3.1994 saapui viisi hollantilaista sukeltajaa laivan tiivistys- ja nostotöihin ja vasta noin kuukauden päästä karille ajosta, 6.4.1994, päästiin aloittamaan laivan pumppaaminen tyhjäksi. Laivassa oli vettä sisällä kymmeniätuhansia kuutiota. Alusta yritettiin nostaa aluksi suomalaisvoimin. Suomen nosturit eivät kuitenkaan riittäneet, ja m/s Sally Albatrossia nostamaan tilattiin Kotkassa oleva yksi maailman suurimmista nostureista Noble Lifter.
22.4.1994 laiva saapui Vuosaareen korjattavaksi, nosturialus Noble Lifterin avustamana.
m/s Sally Albatross kuvattuna Vuosaaren telakalla 23.4.1994.
24.10.1994 ilmoitettiin laivan rahtaamisesta Norwegian Cruise Linelle. Ennen liikenteen aloittamista laiva hinattiin La Speziaan Italiaan, jossa alusta korjattiin noin 60 miljoonalla dollarilla.
Korjattu ja uudistettu laiva luovutettiin Crown Jewel Inc. -yhtiölle 2.10.1995, Leeward -nimisenä.
20.10.1995 laiva aloitti risteilyliikenteen Miamista.
18.12.1999 Neptun Maritime Oy ilmoitti vuokraavansa aluksen Star Cruises -varustamolle kolmeksi vuodeksi. Maaliskuussa 2000 laiva aloitti risteilyliikenteen Japanin ja Korean välillä, m/s Superstar Taurus -nimisenä.
26.11.2001 Star Cruises ilmoitti Silja Oyj:lle halustaan purkaa aluksen vuokrasopimuksen ja sen myötä laivan paluumatka Suomeen alkoi 16.1.2002. Laivan paluusta voit lukea lisää myöhemmin ilmestyvästä postauksesta "Albatrossin paluu - m/s Silja Opera".
Sally Linen blogisarjan etusivulle pääset tästä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti