Kiertoristeily jatkui lauantaina 25.5.2024 m/s Silja Symphonyn kyydissä kohti Helsinkiä. Mutta ennen viimeistä etappia oli aikaa bongailla laivoja Tukholmassa ja nauttia auringosta. Matka toteutettiin yhteistyössä Tallink Silja Linen kanssa.
Ennen Tukhkolmaan saapumista oli kuitenkin reilusti aikaa nauttia erikoisaamiaisesta m/s Baltic Queenin Grill Housessa.
Munakasta olisi voinut tilata pöytään, mutta minulle riitti hyvin noutopöydän antimet.
Grill Housen uusi sisustus tekee ravintolasta modernimman ja rauhallisemman kuin aikasempi sisustus.
Aamiaisen jälkeen suuntasin helikopterikannella nauttimaan saaristomaisemista sekä auringonpaisteesta.
Oxdjupet.
Oxdjupet jäi taakse ja matkaa Tukholmaan oli vielä reilun tunnin verran.
Lindingön kohdalla vastaan tuli SL:n liikenteessä oleva lautta. Linja 80 liikennöi Ropstenista Nybroplanille ja kyytiin pääsee SL:n lipun hinnalla. Sama reitti oli tarkoitus itsellänikin matkustaa, kunhan ensin laiva saapuu Tukholmaan.
m/s Silja Symphony oli saapunut satamaan hieman aikaisemmin.
Maantantaista 3.6.2024 lähtien m/s Baltic Princess liikennöi Kapellskärin sijasta Tukholmaan.
m/s Baltic Queenin käänytessä sai helikopterikannelta paljon kuvia satamassa olevista laivoista.
Lämmintä oli Tukholmassakin ja Ropstenin Shelliltä sai ostettua viilennystä.
Linja 80:n pysäkki on Shellin takana, Lindingön sillan alla.
Ja pian lautta saapuikin ja noin tunnin kestävä matka Nybroplanille alkoi.
Lautan kyydistä sai hyvin kuvattua Värtahamnenissa olevat laivat.
m/s Silja Symphony kuninkaalisten sisarusten välissä.
Frihamnen ja Lindingö/Dalénum olivat seuraavat pysäkit.
Nacka strandin laiturin luona on taideteos "Gud Fader på Himmelsbågen" Rauhanmonumentin oli tarkoitus olla kunnianosoitus Yhdistyneiden Kansakuntien perustamiselle. Kuvanveistäjä Carl Milles hahmotteli jo vuonna 1946, miltä monumentin pitäisi näyttää. Hänen ajatuksensa oli, että siro veistos tulisi sijoittaa YK:n rakennuksen ulkopuolelle Manhattanilla, New Yorkissa. Hanke ei kuitenkaan toteutunut.
Monia vuosia myöhemmin luonnokselle antoi uuden elämän Marshall Fredericks – amerikkalainen Millesin opiskelija ja kuvanveistäjä Detroitista. Hän työskenteli useiden vuosien ajan Millen assistenttina Cranbrook Academy of Artissa. Lopulta taideteos valettiin Herman Bergmanin taidevalimossa Tukholmassa ja Nacka Strand Förvaltning pystytti veistoksen 8. syyskuuta 1995 ja sen vihkivät samana päivänä kuningas Kaarle XVI Kustaa ja kuningatar Silvia.
18 metriä korkean kaaren päälle on veistetty jumala. Kaari edustaa taivaanvartta ja sen juurella seisova enkeli ojentaa tähdet jumalalle, joka vuorostaan asettaa ne taivaanvahvuuteen.
Siro veistos ruiskuttaa vettä tyylikkäässä kaaressa Tukholman sisääntuloaukolle ja siitä on vuosien saatossa tullut Nacka Strandin tunnus.
Lautta pysähtyi seuraavilla pysäkeillä: Blockhusudden – Kvarnholmen (Nacka) – Finnboda (Nacka) – Saltsjöqvarn (Nacka) – Allmänna gränd (Djurgården).
Ja päätepysäkkinä toimi Nybroplan.
Tukholmassa oli aika kierrellä kaupoissa ja käydä syömässä kevyttä lounasta.
Koskaan en ole Tukholman keskustasta kävellyt Värtanille, enkä myöskään Värtanilta keskustaan.
Nyt kun aikaa oli runsaasti ja kelikin oli aurinkoinen, päätin lähteä takaisin satamaan kävellen.
Karlaplanilla sijaistevassa Fältöverstenin ostoskeskuksella oli ensimmäinen välietappi. Jäätelön oston jälkeen matka jatkui.
Gärdetin mäellä oli puolestaan juoma- ja sometauko, sillä aikaa oli vielä laivaan nousun alkamiseen noin tunnin verran.
Satamassa oli näköalaterassi suljettu, joten kuvaaminen siellä jäi hyvin vähäiseksi.
Lähtöselvitys automaatilla ja matkatavarat pois säilytyslokerosta.
Vielä jäi vartti odoteltavaa.
Opasteita, joista kumpikaan ei ohjannut minua oikeaan laivaan.
Laivalle päästyä ensimmäinen pysähdys oli Fast Lanessa. Täällä olikin iloinen vastaanotto ja jokunen tovi vierähti kuulumisia vaihdellessa.
Seuraava pysähdys oli infossa, missä myöskin oli tuttuja tiskin toisella puolella.
Löytyihän se hyttikin lopulta.
Matkalle minulla oli varattuna DeLuxe-lukan hytti.
Täällä oli jääkaapissa myös normaalista poikkeavat virvokkeet. Mutta eipä noissa mitään valittamista ollut.
Ja eihän sitä tällaisella ilmalla viitsinyt hytissä olla.
m/s Baltic Princess tuli kuvattua aurinkokannelta ja 7. kannelta.
Pitihän sitä myös m/s Baltic Queen kuvata.
Pian olikin lähdön aika ja m/s Silja Symphony peruutteli pois laiturista.
Muutaman kuvan vielä sai otettua.
Kannella oli myös tuttuja matkalla mukana ja kuulumisia tuli vaihdettua.
Lähdön jälkeen infossa minua odotti uusi hyttiavain ja edessä oli hytin vaihto.
Eihän siinä edellisessä hytissäkään mitään vikaa ollut, mutta kivahan sitä oli matkustaa pitkästä aikaa Commodore-luokassa m/s Silja Symphonylla.
Täällä jääkaapissa oli ne perusvirvokkeet ja kaksi piccolopulloa laivan uutta samppanjaa.
Loungessa tuli hetki istuskeltua ja siinä samalla juteltua työntekijöiden kanssa.
Grill House vai Happy Lobster - ikuisuuskysymys. Molemmissa oli uudet ruokalistat, mutta tällä kertaa Happy Lobster vei voiton.
Alkuruoaksi katkarapuskagenia, siian mätiä ja maalahden limppua.
Skagenia voisin syödä aina laivalla.
Pääruoaksi tilasin paistettua nieriää, uusia perunoita ja parsaa. Annokseen olisi kuulunut korvasienikastike, mutta "henkisten allergioitteni" vuoksi sain sen tilalle vaihdettu beurre blanc -kastiketta.
Jälkiruoan sijasta tilasin toisen lasillisen viiniä.
Ruoka oli erinomaista, taas kerran ja palvelu puolestaan oli iloista ja ystävällistä.
Ruokailun jälkeen oli aikaa pikaiselle kauppakierrokselle.
Commodoren saunassa on kiva katsella vaihtuvia saaristomaisemia.
Saunomisen jälkeen maisemien katselua oli kiva jatkaa omalla parvekkeella.
Auringonlaskun aikaan oli taas kerran mukava istua ulkokannella.
Hieman iltapalaa Fast Lanesta, ennen shown alkamista.
Tässä paluumatkan showssa lavan täyttivät kansainväliset tähdet.
Mutta olisi sinne mukaan päässyt myös tähtiä Ruotsista....
...ja Suomesta.
Tältä osin Jukka K:n showt laivalla on ohi ja kesällä Helsinki - Tukholma -reitin showsta vastaa Dance FactoryDance Factory.
Aamulla ensimmäisenä ojelmassa oli aamusauna.
Vaikka maisemat ei yhtä kivat olleet kuin illalla, niin kyllä tuota mertakin jaksoin lauteilta katsella.
Aamiaista oli tarjolla Bon Vivant -ravintolassa.
Kahvit (tai tee) tarjoiltiin pöytiin ja lasillinen kuohuvaa olisi myös kuulunut hintaan.
Kylmiä ruokia sai itse hakea noutopöydästä.
Skagen maistuu myös aamulla.
Erilliseltä listalta tilattiin lämpimiä annoksia.
Aika kaavoihin kangistunut olen, sillä kuinkakohan mones kerta on kun tämän englantilaisen aamiaisen tilasin, ilman munakokkelia. Jälkiruokaksi olisi ollut saatavilla amerikkalaista pannukakkua.
Pannukakut jäi tällä kertaa väliin, kun noutopöydästä tuli kasattua ihan sopiva annos.
Porkkalan väylän kautta matka jatkui kohti Helsinkiä.
Ja hytin parvekkeella oli aitiopaikka nauttia kesäisestä sunnuntaiaamusta merellä.
Eikä aikaakaan, kun laiva kääntyi Eteläsataman altaassa.
Kiertoristeilyyn mahtui paljon aurinkoa, paljon laivakuvia, hyvää ruokaa ja mukavia kohtaamisia erityisesti m/s Silja Symphonyn henkilökunnan kanssa. Kiitos matkasta ja nähdään taas!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti