12 vuotiaana astuin ensimmäisen kerran Silja Serenaden promenadelle ja pääsin siinä samalla ensimmäisen kerran matkalle Silja Linen valkealla laivalla. Tänään perjantaina 23.4.2021 tulee tuosta ensimmäisestä matkasta kuluneeksi 30 vuotta. Sattuneesta syystä ei juhlaristeily Silja Serenadella onnistunut, mutta pääsin kuitenkin juhlan kunniaksi vierailemaan Silja Serenadella alkuviikosta. On ehkä sanomattakin selvää, että tämä vierailu toteutettiin yhteistyössä Tallink Silja Oy:n kanssa.
Se tunne kun pääsee pitkän tauon jälkeen astumaan promenadelle on hieno, vaikka tällä kertaa tiedossa oli, että laiva ei laiturista liikkeelle lähde.
Ihan tyhjänä laiva ei ole, vaan siellä työskentelee kerralla noin 12 henkilöä, jotka huolehtivat laivan ylläpidosta.
Kolmekymmentä vuotta sitten tehty matka oli 6. luokan luokkaretki Tukholmaan.
Uusittu hytti oli ilmeeltään raikkaampi ja modernimpi kuin tuo 90-luvun versio. Savupiipun malliset valaisimet olivat hienot 1990-luvulla ja kun ne laivalta uudistuksen myötä poistettiin, sain onneksi sisaralukselta kaksi omaan kotiin valaisemaan.
Vaikka Itämeren suurin poreallas ja muutkin altaat olivat tyhjennetty ja saunat kiinni, oli tunnelma palmujen alla trooppinen keväisen auringon lämmittäessä.
Altaat eivät kuitenkaan ole olleet seitsemää kuukautta tyhillään, vaan ne täytetään säännöllisesti, jotta ne pysyvät toimintakunnossa.
Auringon lämmittäessä olisi myös kylmä juoma kansibaarista maistunut, jos siis laiva olisi liikenteessä ollut.
Laivan vesitankit täytetään noin kerran viikossa. Kylmissä tankeissa vesi säilyy hyvin, mutta järjestelmän puhtaana pitämiseksi vesi on kloorattua nyt kun alus makaa laiturissa. Pari viikkoa ennen liikkeellelähtöä systeemi huuhdellaan ja palataan normaalitilaan, eli vesi muuttuu juomakelpoiseksi.
Ensimmäisestä matkasta Commodore-luokassa on kulunut reilu 15 vuotta. Lasten kanssa matkustessa Commodore-luokka on todettu parhaaksi tavaksi matkustaa. Lapsilla ainoa pettymys hytin suhteen on ollut kerrossänkyjen puuttuminen, mutta sen on korvannut Commodore Loungen herkut.
Makuutuksen aikana on hyttien iso ilmastointiremontti saatu valmiiksi. Muutakin korjattavaa ja uudistetavaa olisi, mutta taloudellisen tilanteen vuoksi niitä ei olla pystytty tekemään.
Aikoinaan hieman kesken jääneet valaistukset oli nyt saatu kokonaan valmiiksi.
Alhaalla Casinossa ei kuulunut myöskään pelikoneista tuttuja ääniä.
Näin korona-aikana matkustaessa ja palveluiden ollessa minimissä sitä kaipaisi jo mm. Tavolàtan italialaisia makuja ja jo pelkästään erikoisaamiaiselle pääseminen olisi luksusta.
Käytännössä kuitenkin päätökset reittien uudelleen avaamisesta Tallink Siljalla tehdään vähintään neljä viikkoa aikaisemmin, eli jos tänään tulisi päätös Serenaden liikenteen aloittamisesta, olisi Tax Freen hyllyt täytetty ja työntekijät kassalla valmiina palvelemaan aikaisintaan toukokuun loppupuolella.
Suomalaiset odottavat kiltisti pääministerin ja hallituksen lupaa matkustamiselle ja se näkyykin laivamatkojen varauksissa kertoo Tallink Siljan viestintäjohtaja Marika Nöjd. Kaikille matkustamisen turvallisuutta epäileville Marika suosittelee risteilyllä käyntiä ennen juhannusta, sillä laivoilla on nyt todella väljää ja matkustajia on laivoilla noin 100-200 / lähtö, kun kyytiin mahtuisi pikkaisen vajaa 3000 matkustajaa. Karanteenivapaiden risteilyiden lisäksi Marika suosittelee myös tutustumaan Ahvenanmaan tarjontaan.
Sea Pubissa on monesti tullut käytyä laivan tehdessä lähtöä ja peräkannelta on mukava ollut seurata laivan lähtöä, köysien irrotessa on irtiotto arjesta alkamassa. Monesti siihen fiilikseen irtiotosta arjesta ei tarvita kuin astuminen promenadelle, mutta köysien irrotessa se muuttuu todelliseksi.
Coffee & Co kahvila on se, missä harvemmin tulee risteilyllä käytyä. Tuossa samassa tilassa on kuitenkin tullut vietettyä useita tunteja silloin kun siinä sijaitsi Siljaland.
Vähän kuin Happy Lobster ei olisi entisellään, jos listalta puuttuisi legendaarinen äyriäisvati. Olispa kiva päästä taas viettämään iltaa äyriäisvadin äärelle.
Laivalla polttoainetta kuluu satamassa sähköntuotantoon ja lämmitykseen. Kulutus verrattuna normaaliin liikenteeseen on noin kuusi kertaa vähemmän
Laivalla työvuoro kestää noin kymmenen tuntia päivässä ja töitä on paljon. Työtehtävät ovat samanlaisia päivästä toiseen mm. siivousta, järjestelmien ylläpitoa ja huoltoa sekä pesu- ja maalaustöitä. Kaikki työvuorossa olevat tekevät lähes kaikkia töitä tarpeen mukaan.
Joko keksit miksi nuo oranssit teipit tuossa Infon edessä on? Ei ne eivät liity turvaväleihin...
Kyseessä on sulkapallokenttä ja Muumi on päässyt tuomariksi. Tyhjää tilaahan promenadella on noin 143 x 8 metrin verran.
Vielä piipahdus Siljalandissa ennen laivasta poistumista...
Siljalandissa tuntui kuin aika olisi vaan pysähtynyt, Legot odottivat rakentajia...
...sekä lelut leikkijöitä.
Varausjärjestelmän mukaan Silja Serenaden ja Silja Symphonyn risteilyt Helsinki - Tukholma -reitillä ovat varattavissa 1.6. alkaen, mutta Tallink Siljalla ei ole tehty vielä lopullisia päätöksiä milloin Silja Serenade tai Silja Symphony palaavat liikenteeseen.
Tallinkin tahtotilana on koronapandemian laantuessa ja matkustamisen vapauduttua, että jokainen laivaston laiva palaisi liikenteeseen omalle reitileen. Se päätös kuitenkin on jo tehty, että Riika - Tukholma -linjaa ei olla avaamassa vuoden 2021 aikana.
Nyt kun Silja Serenadelle ei pääse risteilemään voi poikkeuksellisena vaihtoehtona suositella karanteenivapaita ostosristeilyitä Turusta (23 h tai saaristoristeily) tai Helsingistä Tallinkilla. Laivoilla on hyvin väljää ja turvallista matkustaa tällä hetkellä. Rauhallisuus, saaristomaisemat ja Tax Free -ostokset Turun laivoilla on hyvä syy ottaa pieni irtiotto arjesta. Baltic Princessin 23 tunnin risteilyllä voi lisäksi bongata Silja Serenaden Turussa ja Silja Symphonyn Tukholmassa.
Mutta kun Silja Serenaden tai Silja Symphonyn kyytiin Suomesta pääsee pyrin olemaan mukana ensimmäisellä matkalla oli se sitten Helsingistä Tukholmaan tai joillain ihan uudella reitillä. Se tunne kun taas promenadelle pääsee ja näkee tuttuja kasvoja iloisena työpisteissään saa jo hyvän matkafiiliksen aikaiseksi. Vielä me risteilemme!
Mutta kolmeenkymmeneen vuoteen Siljan valkeilla laivoilla mahtuu paljon muutakin kuin pelkkää Serenadea, mutta muistellaan ensin hieman ensimmäistä matkaa ja sen odottelua.
Tätä läpileikkauskuvaa katseltiin pitkään ja hartaasti kotona ja luokan seinällä ja odoteltiin milloin se luokkaretkipäivä koittaisi.
Muistan vielä promenadella sijaitsevat pikkukaupat, kuten Drugstore, Mini Tax Free, Electric Bazaar, Siljalandin vieressä sijaitsevaa lelukauppaa unohtamatta. Myös Tax Free marketissa riitti ihmettelemistä.
Mustekala promenadella ja hai pallomeressä jäivät myös mieleen.
Atlantis Palacen ovella vastassa ollut Atlantis oli myös vakuuttava. Simpukkavalaisimet ja vedellä täytetyt valoputket ja koko Atlantiksen tunnelma on jäänyt mieleen, samoin kuinka tuli casinon hedelmäpeleissä koitettua onneaan matkakassan lisäämisessä.
Silja Serenaden myötä oma kiinnostus laivoja ja etenkin Siljan laivoja kohtaan alkoi entistä suurempana. Serenaden jälkeen pääsiin testaamaan kesällä Svean ja Wellamon sekä Siljan Hotel Ariadnen Tukholmassa. Silja Serenaden siirtyessä Turkuun, tuli laivalla risteilyä useaan kertaan, mutta myös muut Siljan laivat, kuten Silja Sympohony, Fennia, Finnjet, Silja Festival, Silja Europa ja Wasa Queen tulivat tutuiksi.
Vaikka Helsinki - Tukholma -reitistä muodostui se oma suosikkireitti, niin usein sitä risteiltiin myös Turusta Tukholmaan, Kapellskäriin tai Ahvenanmaalle tai Helsingistä SuperSeaCateilla ja Finnjetillä Tallinnaan sekä Silja Operalla Riikaan, Tallinnaan ja Pietariin.
En tuolloin myöskään olisi uskonut, että Silja Linen 60-vuotisjuhlien kunniaksi pääsen kertomaan videolle meritarinoita ja juhlavideolle, mikä on parasta risteilyllä. Omaksi iloksi laivoilta sisutuselementeiksi pelastetut kalusteet ja valaisimet pääytyivät ensin sunnuntain Hesarin jutun aiheeksi ja sen inspiroimana myös Ilta-Sanomat halusi tehdä oman jutun. Sisustus ruotsinlaivalta oli myös puheen aiheena Suomipopin ja NRJ:n aamuohjelmissa. Virallista haastattelua soiteltiin Ruotsin radiosta ja Ylekin kävi tekemässä suoraa lähetystä meiltä kotoa. Tallinkin täyttäessä 30 vuotta, kävi myös Viron yleisradio ERR tekemässä jutun tv-ohjelmaan samasta aiheesta. Hienoja kokemuksia kaikki, vaikka ensin vähän epäröin riittäkö uskallus videolla esiintymiseen.
Sisaraluksilla on eroja myös ja nyt en tarkoita sitä, että toisessa on vihreä aurinkokansi ja toisessa sinininen tai toisella on erilaiset ravintolat kuin toisella. Vaan lähinnä sitä, että toisella laivalla annokset ovat kauniimmin asteltuja kuin toisella tai Commodore-hyttiin tilattava aamiainen on erilainen. Ne ovat niitä pieniä eroja jotka aina huomaa, kun säännöllisesti Silja Serenadella ja Symphonylla vuorotellen matkustaa.
Nyt olisi jo kiva päästä pitkästä aikaa Symphonyllekin, edellisen kerran siellä olin joulukuussa 2019 maistelemassa joulupöydän antimia. Nyt risteilyvaihtoehtojen ollessa suppeat, on Galaxylla päässyt moikkaamaan muutamaa Silja Symphonylla normaalisti työskentelevää.
Yhteistyötä Silja Linen ja myöhemmin Tallink Siljan kanssa olen saanut tehdä jo parinvuosikymmenen ajan. Eipä sitä ensimmäisellä matkalla uskonut, mitä kaikkea kiinnostus Siljan laivoihin tuo tullessaan. Espoon/Helsingin konttorilla henkilöt ovat vaihtuneet, mutta Turussa työskentelevä kontaktihenkilö arkistoasioissa on pysynyt samana.
Uutiset Siljan myynnistä Tallinkille oli aluksi shokki. Ensimmäisen matkani Tallinkin laivalla olin tehnyt Romantikalla loppuvuodesta 2005. Palvelukulttuuri Tallinkin laivoilla on siitä ottanut ison harppauksen eteenpäin ja Tallink Siljan omistajana on alkukankeuksien jälkeen osoittaunut paremmaksi kuin Sea Containers aikoinaan. Säännöllisesti sitä tulee myös Tallinkin laivoilla matkustettua ja testattua erilaisia reittiyhdistelmiä.
Ruoka on ollut lähellä sydäntä myös ammatin puolesta, jonka vuoksi laivalla on ollut kiva päästä nauttimaan valmiiseen ruokapöytään. Joskus on kiva syödä pitkän kaavan mukaan Bon Vivantissa ja joskus taas nopeasti Mundossa - molemmissa palvelu ja ruoka on ollut aina erinomaista.
Näin juhlan kunniaksi olisi kiva nostaa malja kaikkien Siljalla ja myöhemmin Tallink Siljalla yhteyshenkilöinä toimineiden/toimivien kanssa ja kiittää jokaista erinomaisesta yhteistyöstä!
Onnea ja pitkää ikää Tallink Silja Oy:lle, joka perustettiin 23.4.1883, nimellä Finska Ångfartygs A/B, “halusta elvyttää meidän tyrehtyvää merenkulkuamme”.
Ehdottomasti maljan arvoisia ovat myös Silja Linen laivoilla kolmenkymmenen vuoden aikana kohdatut huipputyypit, ilman teitä ei kiinnostus valkeita laivoja kohtaan olisi kestänyt näin montaa vuotta!
Kesä, meri ja valkeat laivat - tätä odotan kaikista eniten juuri nyt.
Nähdään taas valkeilla laivoilla!
//Sami
Nähdään taas valkeilla laivoilla!
//Sami
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti