tiistai 8. heinäkuuta 2014

Tallinnassa laivoja kuvaamassa 5.7.-6.7.2014

Lähdin neljän muun laivaharrastajan kanssa lauantaina 5.7.2014 m/s Silja Europalla Helsingistä Tallinnaan. Olimme menossa vierailemaan sunnuntaina Tallinnan satamaan saapuvaan m/s Gann -alukseen, joka on entinen Hurtigrutenin laiva ja toimii nykyään norjalaisena koululaivana.

m/s Silja Europa kuvattuna Verkkokauppa.comin näköalatasanteelta.


St. Peter Linen m/s Princess Maria, joka on alunperin Silja Linen m/s Finlandia.


Hyttinä meillä oli B-luokan hytti 9723, jonka sijainti ei ollut kovin hyvä. Oikeastaan hytti sijaitsi aivan Ocean Clubin yläpuolella ja kaikki musiikki yökerhosta kuului selvästi hyttiin.

Hytti oli muuten ihan hyvä ja sinne oli vaihdettu uusi kokolattiamatto sekä vuodesohva oli saanut pirteän verhoilun.


Hyttiin asettautumisen jälkeen suuntasimme kannelle. m/s Princess Maria oli samaan aikaan lähdössä kohti Pietaria.


m/s Princess Maria.


m/s Princess Maria.


Ennen lähtöämme m/s Star oli saapunut Tallinnasta omalle laituripaikalleen.


m/s Star.


Aurinkokannella oli paljon väkeä nauttimassa komeasta säästä....


...ja virvokkeista, joita myytiin mm. suoraan ostoskärryistä. Mitenköhän kilpailijan ostoskärryt olivat Silja Europalle päätyneet?


Piipahdimme Ocean Clubin takana olevassa Windjammer Barissa.


Ocean Clubin tanssilattialla oli vielä hiljaista.


Keulaportaikkoon oli asennettu kaksi kaksi isoa näyttöä.


Ruokailemaan menimme Buffet-ravintolan toiseen kattaukseen.


Saimme pöydän sisäänkäynnin läheisyydestä.


Pitkään aikaan en Tallinnan-linjalla ole buffetissa käynyt ja täytyy todeta, että ruoka on parantunut edellisen käyntini jälkeen.


Näköalahissit.


Myös Perfumes-myymälän sisäänkäynnin molemmille puolille oli asennettu isot näytöt.


m/s Braemar. Laiva valmistui EffJohn Interntionalin omistamalle Crown Cruise Linelle Crown Dynasty -nimisenä vuonna 1993. EffJohn oli 1990-luvun alussa Silja Linen omistajavarustamo.

Lisää m/s Braemarista voi lukea esim. Matkustajalaivat.com -sivulta.



m/s Star saapumassa.



m/s Star saapumassa.



m/s Star saapumassa.


m/s Star.

m/s Starin saapumisen jälkeen menimme Windjammer Bariin odottamaan seuraavaa saapuvaa laivaa.


m/s Viking XPRS saapumassa.


m/s Viking XPRS saapumassa.


m/s Star.


Aurinkokansi iltavalaistuksessa.


Korsteenit iltavalaistuksessa.


Laivojen kuvaamisen jälkeen olikin aika käydä nukkumaan, kun seuraavana päivästä oli tulossa pitkä.


Ocean Clubissa esiintyneen bändin soittoa hytissä kuunnellun ja huonosti nukutun yön jälkeen maistui kahvi aurinkokannella.


Aurinkokansi.


m/s Crystal Symphony on Crystal Cruisesin risteilylaiva, joka on valmistunut vuonna 1995 Kvaerner Masa-Yardsin Turun telakalta. Laivasta voit lukea lisää esim. Matkustajalaivat.com -sivulta.


m/s Gann saapumassa.


m/s Gann saapumassa.


m/s Crystal Symphony ja m/s Gann.


Balloon Tallinn olisi ollut kiva kokeilla, mutta nousu korkeuksiin olisi maksanut 25 euroa, joka mielestäni oli hieman liikaa.


Silja Europan nimikyltti entisen sisäänkäynnin kohdalla.


Arcade.


Arcade.




Näköalahissit.


m/s Superstar saapumassa.


m/s Superstar saapumassa.



m/s Superstar saapumassa.


m/s Victoria I saapumassa. m/s Silja Europa on poikkeuksellisesti Tukholman laivojen laiturissa, kun samana päivänä Tallinnaan on saapumassa St. Peter Linen m/s SPL Princess Anastasia. St. Peter Linen laiva ei mahtuisi B-terminaalin laituriin, jos Silja Europa olisi omalla laituripaikallaan.


m/s Victoria I saapumassa.


m/s Victoria I:n laituripaikka jäi Silja Europan taakse. Laituripaikalla on myös Superfastin vanha Hangosta tuotu ramppi.


Victorian saapumisen jälkeen olikin aika poistua Silja Europan kyydistä.


m/s Silja Europa.


m/s Silja Europa.


m/s Silja Europa.


Satamasta suuntasimme läheiselle rannalle...


...kuvaamaan satamaan saapuvaa St. Peter Linen m/s SPL Princess Anastasiaa. Laiva on entinen Viking Linen m/s Olympia, joka valmistui vuonna 1986. Laivasta voit lukea lisää esim. Matkustajalaivat.com -sivulta.


Laivan kuvaamisen jälkeen lähdimme kävelemään kohti risteilyalusten laituria


Risteilyalusten laituri sijaistee A-terminaalin takana. Vierailu m/s Gannille oli järjestetty etukäteen ja passeja portilla esittämällä pääsimme sisään satama-alueelle.

Risteilyvieraita varten satamaan oli rakennettu pieniä matkamuistomyymälöitä ja ravintola. Outoa oli nähdä Tallinnassa tällaisiakin myymälöitä. Helsingistä tai Tukholmasta saapuvien laivojen terminaalien läheisyydessä on suurimmaksi osaksi alkoholimyymälää toisensa perään.


m/s Star saapumassa Tallinnaan.


m/s Crystal Symphony.


m/s Norwegian Star on Norwegian Cruise Linen risteilylaiva, joka on valmistunut vuonna 2001. Laivasta voit lukea lisää esim. Matkustajalaivat.com -sivulta.


m/s Crystal Symphony.


m/s Crystal Symphony ja m/s Gann.

Vierailu m/s Gannilla alkoi ilmoittautumalla laivalla ja samalla saimme vierailijakortit kaulaamme. Laivalla me saimme opastetun kierroksen, joka alkoi komentosiltaan tutustumisella.


Komentosilta F-kannella.


Komentosillalta jatkoimme matkaa E-kannelle.


Seuraavanina tutustumiskohteina oli Salong Nordkapp E-kannella.


Pääsimme myös käymään keulakannella.


Telakan valmistekyltti keulakannella.


m/s Silja Europa kuvattuna m/s Gannin keulakannelta.

m/s Silja Europa kuvattuna m/s Gannin keulakannelta.


Kantta alempana (D-kansi) sijaitsi Restaurant Finnmarken.


Ravintolaa vastapäätä oli toinen ravintola nimeltään Sandnes.


Laivan kirjasto sijaitsi Sandnes-ravintolan takana ja ihan laivan perässä samalla kannella oli luokkahuone, joka Hurtigrutenin liikenteessä oli ollut yökerhona.


Toisella puolella sijaistevan luokan vieressä oli myös pieni kauppa, jossa myytiin mm. matkamuistoja ja makeisia. Täältä kierroksemme jatkui alas B-kannelle, jossa sijaitsi entinen autokansi.


Autokannen ramppi, autohissi ja kuntosali.


Entiseltä autokannelta suuntasimme A-kannella sijaitsevaan konehuoneeseen.


Konehuoneesta nousimme laivan ylimmälle kannelle (G-kansi), jossa sijaitsi Panorama Salong.


Kävimme vielä kierroksen pääteeksi E- ja F-kannen perässä olevalla aurinkokannella.


m/s Star kuvattuna m/s Gannin aurinkokannelta.


m/s Star kuvattuna m/s Gannin aurinkokannelta.


Mielenkiintoinen vierailu m/s Gannilla oli päättymässä ja oli aika kiittää esittelijää ja poistua laivasta.


Lisää laivasta voit lukea kships-blogista.


Lisää kuvia vierailusta löytyy myös Simona´s Fleet-blogista.


m/s Crystal Symphony ja m/S Norwegian Star.


m/s Norwegian Star ja m/s Crystal Symphony


Seuraavaksi suuntasimme lounaalle Norde Centrumiin, matkalla tuli kuvattua sisaralukset m/s Mariella ja m/s SPL Princess Anastasia.


Lounaan jälkeen lähdimme kävelemään kohti Linnahallia. Linnahall on vuonna 1980 valmistunut kulttuuri- ja urheilukeskus, joka nykyään on lähes käyttämättömänä. Linnahall kätkee sisäänsä mm. jäähallin ja 4200 paikkaisen konserttisalin, joita ei ole käytetty vuoden 2009 jälkeen. Rakennus on liitetty suojeltavien rakennuskohteiden listaan.


Tallinkin pääkonttori Linnhallin vieressä.


Linnahallin ja risteilylaitureiden välissä oli tivoli.


Linnahallin korkeimmalta kohdalta oli hyvä kuvata lähteviä ja saapuvia laivoja. Osa matkaseurueestamme oli valinnut paluun Helsinkiin m/s Superstarin klo 16.30 lähevälle vuorolle.


m/s Superstar matkalla kohti Helsinkiä.


Linda Linen m/s Merilin Linnahallin satamassa.


m/s Merilin.



m/s Crystal Symphony.


m/s Crystal Symphony.


m/s Norwegian Star.


m/s Norwegian Star.


m/s Viking XPRS.


m/s Viking XPRS ja m/s Gann.


m/s Victoria I.


m/s Victoria I.



m/s Victoria I.


m/s Finlandia ja m/s Victoria I.


m/s Victoria I.


m/s Victoria I ja m/s Star.


m/s Finlandia.


m/s Star.



m/s Starin ja m/s Finlandian kuvaamisen jälkeen olikin aika suunnata kohti Linda Linen terminaalia.


Linda Linen terminaali sijaitsee Linnhallin rakennuksessa. Terminaalin läheisyydessä on myös helikopterikenttä, jota mm. Copter Line aikoinaan käytti.


m/s Karolinin kyydissä matka Helsinkiin sujui nopeasti , vaikka itse laivalla ei mitään erityistä ollutkaan.


Makasiiniterminaaliin saavuttiin aikataulun mukaisesti klo 21.40. En sitten vuoden 2006, kun SuperSeaCatit poistuivat Siljan liikenteestä, ole Makasiiniterminaaliin laivalla saapunut.

Kiitos kaikille matkassa mukana olleille mukavasta seurasta ja erityisesti matkanjärjestäjälle vierailun järjestämisestä m/s Gannille!