m/s Sally Clipper oli valmistunut vuonna 1989 Rauma Yardsin telakalta Delfin Cruises -varustamolle. Alkuperäiseltä nimeltään laiva oli m/s Delfin Clipper.
Kuva: Hannu Vallas / Museoviraston kuvakokoelma
Delfin Cruisesin ideana oli tarjota matkustajille yksilöllistä palvelua rauhallisessa ja kiireettömässä ympräristössä. Laiva oli uusi ja korkeatasoinen risteilyalus, minkä kyytiin otettiin vain 300 matkustajaa.
Laivalta löytyi kuitenkin kaikki laivaristeilylle kuuluvat elementit.
Perinteinen voileipäpöytä.
Tanssiravintola ja yökerho
Sauna- ja kokoustilat, talvipuutarha, verovapaa myymälä sekä pallomeri lapsille.
Hyttien varustettaso oli korkea ja hyttiluokkia oli peräti yhdeksän. Kaikissa hyteissä oli wc:n ja suihkun lisäksi televisio ja laivan sisäinen videojärjestelmä, puhelin, jääkaappi, vaatekaapit ja hiustenkuivaaja.
Silloista risteilymaailman huippua edustivat laivan ylimmällä kannella sijainneet edustavat 22 neliön sviitit ulkoparvekkeineen.
Laivan kannet oli nimetty Suomen maakuntien mukaan.
Delfin Cruises risteili Turusta Visbyhyn, Tallinnaan ja Tukholmaan. Ensimmäisen menestyksekkään kesän jälkeen syksy alkoi haasteellisissa merkeissä ja risteilyjen myynti ei sujunut odotusten mukaisesti.
Suunnitelmista poiketen laiva ei suunnannut talveksi lämpimille vesille vaan se vuokrattiin tammikuussa 1990 telakalla palaneen m/s Sally Albatrossin tilalle.
Talvikaudella m/s Sally Clipperillä oli ohjelmassa 24 tunnin risteilyjä.
Sisääntuloaula.
Hyttiluokkia m/s Sally Clipperillä oli seitsemän ja kaikkien hyttien sisustus oli korkeatasoinen.
Ruokaravintoloina Sallylla oli åerinteinen voileipäpöytä ja laatutviineistä tunnettu korkeatasoinen A la Carte.
Tanssiravintola ja yökerho.
Lounge / Piano Bar.
Kokoussalissa oli tilaa yli sadalle hengelle, pieniin palavereihin tai ryhmätöiden tekoon.
Saunaosasto.
Talvipuutarha.
Pallomeri.
Verovapaa myymälä.
Aurinkokannella viihtyi Allu Albatrossikin.
Kesällä laiva suuntasi Leningradiin ja Visbyhyn sekä teki 24 tunnin risteilyjä.
Kuvat: Hannu Vallas / Museoviraston kuvakokoelma
Syksyllä jatkuivat taas 24 tunnin risteilyt. Lisäksi 29.10.1990 alkaen oli risteilymatkustajilla mahdollisuus ohjelmalliseen vierailuun Tallinnassa.
Keväällä 1991 oli taas ohjelmassa 24 tunnin risteilyjä Helsingistä. m/s Sally Caravelle (ex. Delfin Caravelle) aloitti toisena laivana Sally Linen liikenteessä.
Kesällä 24 tunnin risteilyjät tehtiin perjantaisin m/s Sally Clipperillä ja lauantaisin m/s Sally Caravellellä.
m/s Sally Clipper liikennöi Sally Linen laivastossa kevääseeseen 1992 asti, jolloin uusi m/s Sally Albatross luovutettiin varustamolle.
Lokakuussa 2001 laiva myytiin Discoverer Reederei -yhtiölle, joka antoi alukselle nimeksi m/s World Discoverer. Vuonns 2003 laiva taas myytiin ja omistajaksi tuli bahamalainen Delta Steamship. Sykysllä 2004 nimeksi vaihtui m/s World Adventurer ja keväällä 2005 nimenä oli jälleen m/s World Discoverer.