Suomenlahden ylityksiä varten meille oli matkat varattuna molempiin suuntiin m/s Megastarille.
Kohti Tallinnaa lähdettiin Helsingistä klo 10.30 lähtevällä vuorolla.
Paikat meille oli varattu Business Loungesta. Siellähän sitä matka suurimmaksi osaksi tuli vietettyä, mitä sitä nyt pois lähtemään noutopöytien ääreltä.
Ainoastaan Traveller Superstoressa kävimme katselemassa etukäteen joululahjaostoksia paluumatkaa varten.
Tallinnassa pääsimme suhajtamaan laivasta ensimmäisten joukossa ulos ja suuntasimme Tallinkin taksilla kohti Lentosatamaa (Lennusadam).
Kumpikaan meistä ei siellä aiemmin ollut vieraillut, joten mielenkiinnolla olimme näyttelyyn menossa tutustumaan.
Museo on rakennettu vesilentokonehalliin, mikä on rakennettu vuosina 1916-1917 osana Pietaria suojelemaan tarkoitettua merilinnoitusketjua. Vuosina 1918-1940 lentokonehalli oli Viron ilmavoimien käytössä ja lentosatamassa säilytettiin ja korjattiin vesilentokoneita.
Rakennus on yksi 1900-luvun huomiotaherättävimmistä insinööriteknisistä rakennuksista. Se on ensimmäisiä suuria rakennuksia, jossa oli ilman tukipylväitä toteutettu teräsbetoninen kupolikatto. Kupolin huipulla betonikerroksen paksuus on vain 8 cm.
Lentosataman omistusta selviteltiin oikeudessa Viron itsenäistymisestä lähtien aina vuoteen 2006 asti, jolloin Viron viranomaiset saivat rakennuksen jälleen haltuunsa. Hangaareista tehdyssä kuntoselvityksessä niiden todettiin olevan lähes romahtamaisillaan. Hangaarialueen kunnostaminen alkoi seuraavana vuonna, mutta se pääsi kunnolla vauhtiin vasta toukokuussa 2010, jolloin itse betonista hangaarirakennusta alettiin kunnostaa. Museo avautui yleisölle 2012.
Museon näyttelyesineet sijaitsevat kolmessa tasossa: ilmassa, meren pinnalla ja sen pohjalla. Museossa esitellään modernilla visuaalisella kielellä vanhan merenkulkumaan Viron historiaa.
Museon päänähtävyys on Viron valtion Englannista tilaama vuonna 1936 valmistunut sukellusvene Lembit, joka on entisöity 1930-luvun asuun.
Lembit laskettiin vesille vuonna 1936 ja se toimitettiin sisaraluksensa kanssa Tallinnaan vuonna 1937. Virolaiset sukellusveneet osallistuivat ainakin kerran elokuussa 1939 yhteisharjoitukseen suomalaisten sukellusveneiden kanssa. Viron muututtua Viron sosialistiseksi neuvostotasavallaksi alus siirtyi alkusyksyllä 1940 Neuvostoliiton laivastolle.
Se palveli toisen maailmansodan loppuun saakka osana Itämeren laivastoa,jossa se pysyi vuoteen 1956. Sen jälkeen Lembit oli Gorkissa koulutus- ja kokeilukäytössä. Vuonna 1979 alus tuotiin Tallinnaan museoitavaksi, ja vuonna 1985 se avattiin yleisölle Piritan satamassa Tallinnassa. Vuonna 2001 alusta remontoitiin. Samana vuonna myrsky rikkoi laiturin, ja Lembit jouduttiin siirtämään toiseen satamaan. Lopulta eri vaiheiden jälkeen vuonna 2004 se siirrettiin Lentosatamaan, jossa se oli avoinna yleisölle.
Lembit on Viron ja koko Baltian ainoa säilynyt ennen toista maailmansotaa rakennettu sota-alus.
Ensimmäisen maailmansodan aikaisen vesitaso Short Type 184 täysikokoinen jäljennös.
Museossa on sukellusvene- ja lentosimulaattorit sekä allas, jossa voi uittaa laivojen pienoismalleja ja katsella mereneläviä.
Perusnäyttelyn lisäksi esillä oli Mayday. Mayday. Mayday. -näyttely, missä esiteltiin Viron meripelastusta ja kerrottiin sen historiasta.
Näytteillä oli myös pelastushelikotperi, pelastuslauttoja ja paljon kaikkea muuta. Näyttely on avoinna 14.1.2018 asti.
Lentosatama oli meidän molempien mielestä mielenkiintoinen käyntikohde ja suosittelemmekin käymään, jos et vielä ole käynyt. Lentosatama on suljettuna helmikuun 2018 uudistusten vuoksi.
¨Kävimme vielä tutustumassa satamalaiturissa olevaan yli sata vuotta vanhaan jäänmurtaja Suur Tõlliin.
Jäänmurtaja Suur Tõll on ollut Suomen lipun alla nimellä Wäinämöinen. Se kaapattiin venäläisiltä Helsingin lähellä vuonna 1918 ja luovutettiin vuonna 1922 Suomesta Tarton rauhansopimuksen perusteella Viroon.
Patarein merilinnoitus kuvattuna Suur Tõllin kannelta.
Jäänmurtajalla on avattu hieno upseerien messi ja kapteenin hytti, miehistön hyttejä, jäänmurtajan historiaa esittelevä näyttely, kone- ja kattilahuone sekä paljon muuta aitoa ja mielenkiintoista.
Näyttely kertoo Suur Tõllin historian niiden lippujen kautta, joiden alla jäänmurtaja aikoinaan purjehti.
Jatkoimme matkaamme kävellen kohti Balti Jaama -toria (Balti Jaama Turg - Asemantori). Torilta löytyy elintarvikkeita, ruokapaikkoja, vaateliikkeitä ja supermarket.
Torilla on myös Tallinkin Outlet-myymälä, missä myydään Tallinkin ja Siljan laivoilta myynnistä poistettuja tuotteita edulliseen hintaan. Outlet-myymälässä oli suunnilleen sama valikoima kuin satamassa olevassa. Torin myymälässä vaan oli paremmat alennukset tuotteista.
Torilla piipahdimme pikaisesti ja siellä pitää paremmalla ajalla käydä tutustumassa uudelleen.
Seuraavaksi kiipesimme ylös Toompean mäelle.
Näkymät Tallinnan vanhaankaupunkiin olivat komeat, pilvisestä säästä huolimatta.
Ylhällä mäellä on paljon matkamuistomyymälöitä.
Tallinnan tuomiokirkko.
Aleksanteri Nevskin katedraali.
Neitsyttorni.
Seuraava vierailukohteemme oli Tallinnan joulumarkkinat.
Joulumarkkinat järjestetään Raatihuoneentorilla ja ne ovat avoinna joka päivä loppiaiseen saakka.
Tunnelmia joulumarkkinoilta.
Ennen satamaan menoa kävimme vielä ostoksilla Viru-keskuksessa...
...ja uudessa Nautica-ostoskeskuksessa.
Satamassa meillä oli hyvää aikaa käydä Sadama Market Outletissa.
Paluumatkalle meille oli varattuna liput Comfort Loungeen...
...sekä ruokailut buffetissa. Syönnin jälkeen kävimme vielä tekemässä joululahjaostokset.
Loppumatka sujuikin mukavasti Comfort Loungen tarjoiluista nauttien.
Kiitokset m/s Megastarin miehistölle merimatkoista! Isä-tytär laatuaika oli onnistunut irtiotto joulukiireiden keskellä. Joulumarkkinoilta mukaan tarttui myös lisää joulufiilistä.
Matkaamme pystyi myös seuraamaan Instagramissa Tallink Suomi -tililtä. Tiestithän, että Valkeat Laivat on myös Instagramissa.