maanantai 17. helmikuuta 2014

Matka uudistuneella m/s Silja Serenadella Tukholmaan 15.2.2014


Varasin joulukuun lopussa risteilyn Silja Serenaden ensimmäiselle matkalle telakoinnin jälkeen. Työkiireiden vuoksi pystyinkin käyttämään matkasta ainoastaan menon ja palasin lentäen kotiin sunnuntaina.


m/s Silja Serenade.


Telakoinnin vuoksi laivaannousu alkoi vasta klo 16.00


Minulla oli Promenade-luokan hytti laivan 10. kannella.


Hyttiin oli vaihdettu uudet turvallisuusopasteet.


Laivalle tultaessa minulla oli sama fiilis kuin 23 vuotta sitten, kun ensimmäistä kertaa Silja Serenadelle saavuin.


Matkan varasin ihan vaan päästäkseni katsomaan uudistuksia ensimmäisten joukossa, joten seuraavaksi näitä uudistuneiden paikkojen kuvia, paikan mukaan ryhmiteltyinä .



Grande Buffet.

Grande Buffet.

Grande Buffet.

Grande Buffet.


Grande Buffet.

Grande Buffet.

Grande Buffet.

Grande Buffet.

Grande Buffet.

Grande Buffet.

Grande Buffet.



Grande Buffet.



Tavoláta Ristorante Italiano.


Tavoláta Ristorante Italiano.

Tavoláta Ristorante Italiano.

Tavoláta Ristorante Italiano.

Tavoláta Ristorante Italiano.

Tavoláta Ristorante Italiano.


Tavoláta Ristorante Italiano.


Erikoisaamiaisella Tavolátassa.


Tax Free Superstore.


Tax Free Superstoren sisäänkäynti 6. kannen keulaosasta.

Tax Free Superstoren sisäänkäynti Promenadelta.


Tax Free Superstore.


Tax Free Superstore.


Tax Free Superstore.



Tax Free Superstore.


Tax Free Superstore.


Tax Free Superstoren sisäänkäynti 6. kannen peräosassa.






Sunflower Oasis -kylpylän sisäänkäynti.


Sunflower Oasis -kylpylän sisäänkäynti.


Sunflower Oasis, yksityissaunan pukuhuone


Sunflower Oasis


Sunflower Oasis.


Sunflower Oasis.



"Kylpylän iso keskiallas on Itämeren suurin poreallas, sen halkaisija on huimat 4,4 metriä. Myös sivualtaat ovat reilunkokoisia, sillä niiden halkaisija on 3,5 metriä. Lapsille on oma allas, jonka ympärillä on lasten iloksi Dodo Rocking Bird -kalusteita. "


Sunflower Oasis.



Sunflower Oasis.


Vielä rakenteilla oleva kansibaari.



Kids & Toys.


Gifts.


Electronics.


Luxury.


Fashion.


Pankkiautomaattikin oli ilmestynyt promenadelle.


Atlantis Palace oli saanut uuden kyltin...


...ja uudet valot portaisiin, myös kalusteet olivat saaneet uuden verhoilun.


Atlantiksen kyltin yläpuolella oli tullut iso näyttö, tuuman isompi kuin Viking Gracella ;)


Hissiaula.


Hissiaulojen uudet kosketusnäytölliset opasteet.


Commodore Lounge.


Commodore Lounge.


Commodore Lounge.


Parvekkeellinen Commodore-hytti 10302, jossa allergikolle sopiva lattiamateriaali.


Parvekkeellinen Commodore-hytti 10302.


Parvekkeellinen Commodore-hytti 10302. Hauska pieni yksityiskohta on se että toisella puolella olevissa parvekehyteissä on vihreät parvekekalusteet.


Commodore-hytti 10304, jossa allergikolle sopiva lattiamateriaali.

Promenade päivällä.



Promenade illalla.



Tiestikö että Silja Line -teksti laivan kyljessä on 51,1 metriä leveä ja 6,8 metriä korkea.


Hylje laivan korsteenissa on 7,3 metriä leveä ja 5,3 metriä korkea.



m/s Silja Serenade Tukholmassa.


Silja Serenaden mainontaa Ruotsissa.



Laivalla vietetyn illan ja päivän jälkeen oli aika suunnata kohti Arlandaa, kun maanataina aamusta piti olla jo työpaikalla.


Ennen Arlaandaan menoa ehdin kuitenkin käydä kuvaamassa laivaa Scandic Hotel Ariandesta.

Cityterminaalista nousin Flygbussarnan kyytiin, joka liikennöi 10 minuutin välein. Meno Arlandaan maksoi ennakkoon netistä ostettuna 105 SEK.


Arlandassa.


Ja lento kotia kohden alkamassa.



Hyljettä hymyilyttää ihan aiheesta, kuten lauantain Helsingin Sanomien kannessa olevassa mainoksessa, josta kyseinen kuva on.

Silja Serenade oli hienosti remontoitu ja aina niin ystävällinen henkilökunta ylpeänä esitteli laivaansa, kaiken kiireen keskellä. Kiitokset koko Serenaden henkilökunnalle mukavasta matkasta, upealla laivalla :)









perjantai 7. helmikuuta 2014

Naantalissa tutustumassa telakoitavana olevaan m/s Silja Serenadeen 5.2.2014


"Jokaisessa päivässä on pieni pala unelmaa" ja keskiviikkona 5.2.2014 toteutui yksi unelmani - päästä vierailemaan laivalla telakoinnin aikana. Lähdin työpaikaltani ajamaan kohti Naantalia puolen päivän aikoihin.


Turun Korjaustelakalla Naantalissa olin perillä hieman ennalta sovittua aikaa.


Jäin odottelemaan telakan portille Tallink Silja Oy:n edustajia ja heidän saavuttua puin suojavarusteet päälleni ja lähdimme kävelemään kohti laivaa.


Laivan pelastusveneet.


Aloitimme telakkakierroksen tutustumalla laivan vedenalaisiin osiin, joten ei muutakuin portaita pitkin alas altaaseen.


Laivassa on kaksi peräsintä, joita pystyy käyttämään toisistaan riippumatta. Yhden peräsinlavan pinta-ala on 22 m².



Matkustajille näkyvien muutostöiden lisäksi laivalla tehdään paljon teknisiä kunnostustöitä. Laivan potkureita ja peräsimiä on kunnostettu ja pohjaa putsattu sekä maalattu. Lattiakaivoja ja viemäriputkistoja on uusittu ja koko laivan ilmastointikanavat on puhdistettttu.








Silja Serenade hieman erilaisesta kuvakulmasta.



Laivan kaksi pääpotkuria ovat valmistettu ruostumattomasta teräksestä. Potkurit ovat halkaisijaltaan 5,1 metriä, tehoa niistä lähtee 2 x 16290 kW ja akselinhalkaisija on 611 mm.


Laivan peräsimet olivat irroitettuna huollon vuoksi.

Hieman alastoman näköinen kylki ilman Silja Line -tekstiä.

Laivan alkuperäisen kotisataman erottaa vielä hyvin kyljestä.


Ruostumattomasta teräksestä valmistettuu perän ohjailupotkuri on halkaisijaltaan 2,4 metriä ja tehoa siitä lähtee 1300 kW. Ohjailupotkureita käytetään pääasiassa satamaan saapuessa.



Laivan rakentajan logo on vielä paikoillaan kyljessä, kun sisaralukselta sen on maalattu piiloon.



Laivan molemilla puolilla on evävakaajat, joita käytetään estämään laivan keinuminen.


Yhden evävakaajaan pinta-ala on 12 m².





Matka jatkui aluksen keulaa kohden...


Keulassa on kaksi ruostumattomasta teräksestä valmistettua ohjailupotkuria halkaisijaltaan 2,8 metriä ja tehoa yhdestä keulapotkurista lähtee 1800 kW.


Laivan keulabulbi on 30 mm paksua terästä. Keulabulbin tarkoituksena on pienetää laivan vastusta vedessä.



Ja seuraavaksi suuntasimme altaasta johtavaa tietä pitkin ylös.







m/s Silja Serenade.



Laivalla työskentelee päivittäin noin 300-400 työmiestä. Eri kansalaisuuksia on parhaimmillaan jopa 20. Hyttejä työmiehillä on käytössä noin 300 kappaletta.



Laivan vedenalaisten osien esittelyn jälkeen oli vuorossa tutustuminen sisätiloihin.



Yksi laivan sisäänkäynneistä, jatkoimme kuitenkin matkaa laivan perää kohden.


Laivan kylkeen oli hahmoteltu jo uusi Silja Line -teksti.


S-kirjain odottamassa maalausta.

Potkurinlapoja.




Sisäänkäynti laivalle tapahtui autokannen kautta.


Autokannen lattiaa uusittiin.


Pääsin tutustumaan laivan konehuoneeseen.





Konehuoneessa oli paljon mielenkiintoista nähtävää.


Silja Serenaden jäävahvistettu keula sisältä päin kuvattuna.


Pääsin myös tutustumaan laivan paloasemaan ja kuulemaan eri paloasemien tehtävistä.



Grande Buffet.


Tax Free Superstore.



Tavoláta Ristorante Italiano.


Promenade.



Kaikiller remontoiduille alueille asennetaan energiatehokkaat ja uudet led-valot. Lisäksi laivalla panostetaan entistä enemmän myös valaistuksen ohjaukseen. Remontin edetessä laivalta on viety ulos 5000 kiloa vanhaa kaapelia ja uutta kaapelia on tuotu sisään yli 50 kilometrin verran. Uusia valaisimia on asennettu yli 1000 kappaletta ja led-valonauhaakin yli kahden kilometrin verran.



Luxory Boutique.


Sunflower Oasis -kylpylän rakentaminen, johon on sisältynyt mittavia terästöitä sekä putkistojen, pumppujen ja filttereiden uusimista ja rakentamista on ollut yksi suurimmista töistä. Pelkästään teräslevyjä on uusittu 140 neliömetrin verran.



Vanha hylje sai väistyä...



ja uusi hylje maalataan tilalle.

Aurinkokannella.




Näkymä aurinkokannelta.



Aurinkokannelta suuntasimme kokousosastolle kahville.



Ja niin oli kierros laivalla ohi ja on aika suunnata kotia kohden.



Suuret kiitokset laivayhtiön projektipäällikölle ja laivan päivämestarille laivan esittelystä sekä tietenkin Tallink Silja Oy:n viestintäosastolle yhden unelmani toteuttamisesta!

Kaikki kuvat telakalta ovat julkaistu Tallink Silja Oy:n luvalla.