Länsiterminaali 2 aikataulunmukainen valmistumisajankohta oli huhtikuussa 2017, mutta terminaali otetaan käyttöön etuajassa. Ensimmäinen lähtö uudesta terminaalista on maanantaina 27.2.2017 m/s Starilla klo 7.30.
Länsiterminaali 2:sta käyttävät Tallinkin laivat m/s Star ja m/s Megastar. Eckerö Line siirtyy sinne vasta kesäkuussa 2017. Tallinkin Silja Europa liikennöi edelleenkin Länsiterminaali 1:stä.
Terminaalin avajaisia vietetään tiistaina 28.2.2017, jolloin on myös yleisölle avoimet ovet klo 14.30 -16.00.
Terminaali 2:en suunnittelun lähtökohtana on ollut matkustajien mahdollisimmansujuva liikkuminen maista laivaan. Uuden terminaalin läpi kulkee tänä vuonna arviolta noin 3,8 miljoonaa matkustajaa.
Raitiovaunut 9 ja 6T saavat uuden pääte- ja lähtöpysäkkinsä terminaalin edustalta (T2) maanantaina 27.2.2017. Raitiovaunut pysähtyvät kuten ennenkin myös Länsiterminaali 1 (T1) edustalla.
Raitiovaunut lähtevät uudelta terminaalilta kahdelta eri lähtölaiturilta: linja 9 käyttää ulompaa raidetta ja lähtölaituria 1, linja 6T sisempää raidetta ja lähtölaituria 2.
Länsisatamaa kehitetään osittain EU:n rahoittamana. Helsingin Satama saa hankkeeseen tukea EU:n TEN-t ja Verkkojen Eurooppa (CEF) -rahoitusohjelmilta. Terminaalikokonaisuuden budjetti oli 45 Meur, koko hankkeen budjetti 90 Meur, toteutuneissa kustannuksissa on säästetty yli 5 %.
Länsiterminaali 2:een on jo aiemmin rakennettu kaksi uutta laituria, jotka palvelevat Helsingin ja Tallinnan välistä nopeaa laivaliikennettä.
Autojen lastausta varten laitureille on asennettu hydraulisesti säädettäviä teräksisiä ajoramppeja.
Autoliikenteen porttijärjestelmässä on varauduttu siihen, että siitä tehdään myöhemmin automaattinen.
Autokentältä löytyy myös tyylikkäät wc-rakennukset.
Tallinkin laituripaikalla on mahdollista lastata autot laivaan kahdessa kerroksessa, jolloin sekä laivaan ajaminen että sen purkaminen sujuvat nopeammin
Tallinkin laituripaikalla on käytössä myös uusi automooring-järjestelmä. Se koostuu kuudesta kahden tarraimen MoorMaster-yksiköstä, jotka imaisevat laivan kyljen laiturin lepuuttajia vasten alipaineistettujen paneelien avulla. Automooring nopeuttaa alusten kiinnittämistä ja irrotusta, jolloin alusten polttoaineenkulutus, ilmanpäästöt ja melu vähenevät.
Kiinnitysjärjestelmän ohjaus hoituu kauko-ohjatusti aluksen komentosillalta tai vaihtoehtoisesti maista käsin. Ohjaus vaatii käyttäjäksi vain yhden henkilön kun taas perinteinen aluksen köysikiinnitys vaatii useamman henkilön yhtäaikaisen työn. Järjestelmän on toimittanut Cavotec Finland Oy.
Terminaalin 1. kerroksen kartta.
Ensimmäisen kerroksen aulasta löytyy mm. kioski ja pankkiautomaatit ja varustamoiden lähtöselvitystiskit.
Tallinkin lähtöselvitys.
Tallinkin lähtöselvitysautomaatit.
Lipuntarkastusportit sijaitsevat jo ensimmäisessä kerroksessa ja terminaalin toinen kerros on varattu vain matkalle lähteville.
Liukuportaat terminaalin toiseen kerrokseen. Myös hissillä pääsee ylös asti.
Terminaalin 2. kerroksen kartta.
Lähtöaulassa on valoisaa ja avaraa.
Terminaalin ravintola- ja kahvilapalvelut löytyvät lähteviä matkustajia palvelevasta lähtöaulasta ja niistä vastaa Panorama Bistro & Bar Helsinki ja Itämeren pisin baaritiski. Tarjolle tulee nopean matkustamisen ideaan sopivasti kevyttä naposteltavaa ja ruokaa sekä laaja juomavalikoima.
Koko lähtöaula on anniskelualuetta ja kesällä on lisäksi käytössä 300 paikkainen terassi.
Wc-tilat löytyvät ravintoloiden yhteydestä ja ensimmäisestä kerroksesta.
Lähtöaulasta on vain muutama kymmenen metriä laivaan.
Terminaalin katossa olevat led-valot säätävät valotehoa automaattisesti tarpeen mukaan.
Terminaalin sivuille on rakennettu uudet matkustajakäytävät. Ne on yhdistetty toisiinsa niin, että laiturit ovat saavutettavissa sekä nykyisestä että uudesta terminaaleista.
Länsisataman noin 14 metrin korkeudessa kulkevat matkustajakäytävät ovat kiinteitä rakenteita, ja maihinnoususillat taas kuin joustavia liitospaloja käytävien ja alusten välillä.
Matkustajakäytävistä matkustajat siirtyvät liikuteltavia maihinnoususiltoja pitkin laivaan ja laivasta maihin. Siltoja voidaan liikuttaa kiskoilla sivusuunnassa, korkeussäätö sujuu hydraulisesti. Maihinnoususillan avulla pystytään sopeutumaan niin merenpinnan vaihteluihin kuin siihen, että eri alusten ovet sijaitsevat eri paikoissa.
Laivasta poistuminen on uuden terminaalin kautta nopeaa ja helppoa.
Leveät käytävät johdattavat matkustajat ensin aulaan...
...mistä ensimmäiseen kerrokseen pääsee kolmella hissillä, portaita tai liukukäytävää pitkin.
Liukukäytävää pitkin siirtyminen ensimmäiseen kerrokseen sujuu nopeasti, ellei "perinteisesti" jollain matkustajalla leviä tuliaisostokset kaljakärrystä.
Vielä ennen ulospääsyä on mahdollista vierailla Tullissa.
Kiitokset Helsingin Satamalle mahdollisuudesta päästä tutustumaan terminaaliin etukäteen!
No mitä mieltä olin uudesta terminaalista... Terminaali oli valoisa ja avara, ensimmäisenä mieleen tuli olinko sittenkin saapunut laivaterminaalin sijasta lentokentälle. Laivaannousu ja sieltä poistuminen tulevat varmasti sujumaan kätevästi. Terminaalin edessä olevat raitiovaunupysäkit ja taksitolppa ovat plussaa. Tykkäsin myös siitä, että lähtevillä matkustajilla on runsaasti tilaa odotella laivaannousun alkamista - kerrankin on hyvä syy olla ajoissa satamassa. Odotan jo kesää terassikelejä,onhan se terassi merinäköalalla päästävä myös testaamaan. Uudella Megastarilla ja Starilla on ensi maanantaista lähtien käytössään Suomen hienoin laivaterminaali.