Marraskuussa 2001 Star Cruises ilmoitti Silja Oyj:lle halustaan purkaa entisen m/s Sally Albatrossin vuokrasopimuksen. Siljalla tehtiin päätös asettaa laiva Silja Linen liikenteeseen.
sunnuntai 27. marraskuuta 2022
Sally Line - Albatrossin paluu - m/s Silja Opera
Kuala Lumpurista kohti Suomea laiva lähti 16.1.2002. Kööpenhaminassa tehdyn välipysähdyksen (14.2.2022) matka jatkui kohti Naantalia, minne laiva saapui 16.2.2002.
Ennen liikenteeseen asettamista laiva telakoitiin tarvittavien muutostöiden vuoksi. Laivaan rakennttiin kokoustilat ja tax free, jotka Kaukoidän kasinolaivassa olivat tarpeettomia. Uima-allasosasto katettiin kokonaan, jotta tilalle olisi käyttöä myös talvella. Laivan kaikki kyltitys piti myös uusia, koska kyltit valokatkasijoisa ravintoloiden nimikyltteihin olivat vain englanniksi ja japaniksi. (Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi.)
m/s Silja Operaksi nimetyn laivan risteilyt alkoivat 29.6.2002 Helsingistä Visbyhyn. Visbyhyn lähdettiin Helsingistä maanantaisin, keskiviikkoisin ja lauantaisin ja perjantaisin laiva suuntasi Tallinnaan. Syksyllä laivan oli tarkoitus suunnata keskiviikkoisin ja perjantaisin Pietariin, mutta Venäjän viranomaisten määräämän viisumipakon vuoksi Pietarin risteilyt peruttiin ja alus asetettiin Helsinki – Riika –reitille.
m/s Silja Operan piirustukset. (Klikkaamalla kuvaa se aukeaa uudessa ikkunassa)
"Sympaattinen Silja Opera - ainoastaan aitiopaikkoja!
Silja Operan tasokkaista palveluista, lämpimästä tunnelmasta ja mielenkiintoisista kohteista nauttivat kaikki. Erityismaininnan ansaitsevat Silja Operan tasokkaat hytit, joissa on ihana rentoutua ja nauttia risteilyn muiden huvitusten lomassa. "
11. kannella sijaitsi aurkinkokansi ja helikopterikansi.
10. kannen hissiaula.
Stardust - 10. kansi (150 paikkaa)
"Ilta jatkuu Club Stardust -yökerhossa, jossa tanssitaan uusimpien listahittien sekä vanhojen kestosuosikkien vauhdittamana aamuyön tunneille."
Club Opera - 10. kansi (80 paikkaa)
"Nauti upeista näköaloista ja baarimestareiden loihtimista drinkeistä alkuillan leppoisassa kohtauspaikassa, Club Operassa. Laivan olohuone, joka sopii aikusten viihtymiseen ja seurusteluun."
9. kannen aurinkokansi
9. kannen perässä sijaitsivat Robert´s Coffee sekä kokoushuone K7, mikä sesonki aikaan toimi Rigoletto pizza- ja pastaravintolana (80 paikkaa).
Kokoushuone K7.
Robert´s Coffee - 9. kansi (80 paikkaa)
"Itsepalvelukahvila, missä tarjolla erilaisia kahveja, drinkkejä, voileipiä, patonkeja, take away -eväitä jne."
Riviera aurinkokansi - 9. kansi (550 m²)
"Rivieran allasbaarin antimista nautit ympärivuotisen kesän ainutlaatuisessa miljöössä, tähtien alla porealtaan lämmössä."
"Ainutlaatuinen aurinkokansi. Iso uima-allas, poreallas ja avattava lasikatto. Monipuolista viihdettä ja risteilyohjelmaa koko matkan ajan."
"Nauti ainutlaatuisen aurinkokannen rennosta rantatunnelmasta, musiikista ja allasbaarin antimista. Perheen pienimmät viihtyisivät aurinkokannella, omalla alueellaan vaikka koko risteilyn ajan! Kesällä nautitaan oikeasta auringonpaisteesta, kun uima-altaan yltä avataan suuri lasikatto. Talvella muistellaan kesää kunnon beach partyn merkeissä! Aurinkokannella on järjestettävissä myös erilaisia teemaohjelmia aiheen ja vuodenaikojen mukaan."
Siljaland - 9. kansi
"Silja Operan lasten maailma Silja Land on kesällä perheen pienimpien suosikkipaikka. Silja Landissa mm. pallomeri, lasten leffahetket, piirustuspöydät sekä leluja. Visbyn risteilyiden ajan kesäkuun lopusta elokuun alkuun paikalla leikkitäti, jonka seuraan lapset voi hetkeksi jättää."
Saunat- 9. kansi
Fitness Center - 9. kansi
"Kuntosalilla voit pitää huolta oman kehosi hyvinvoinnista. Laitteiden käyttö omalla vastuulla. Salilla ei ole ohjattua toimintaa. Tiedustele aukioloaikoja varausta tehdessäsi.
Käyttömaksu 2,50 €. Ikäraja 17 v. Ei aikarajoitetta."
La Scala - 8.kansi (330 paikkaa)
"Silja Operan La Scala -ravintolassa pääset nauttimaan perinteisen skandinaavisen voileipäpöydän antimista, jotka on loihdittu tuoreista ja korkealaatuisista raaka-aineista."
"Silja Operalla päivällisen hintaan sisältyy valko- ja punaviini (pöytiintarjoilu) sekä olut, virvoitusjuomat ja kahvi. Lounaan hintaan sisältyy olut ja virvoitusjuomat."
"Silja Operan perinteinen ja raikas meriaamiainen tarjoillaan La Scala -ravintolassa"
Sea Shop - 8. kansi
"Sea Shopista saat hankittua kotiinviemiset vaikka koko suvulle! Myymälästä löydät matkamuistojen lisäksi lahjatavaroita, asusteita, lasten vaatteita CD-levyjä sekä leluja."
"Kokoustilojen paras puoli on muuntautumiskyky. Tiloja voidaan säädellä asiakkaiden erilaisten tarpeiden mukaan. 8. kannella on viisi kokoushuonetta, jotka voidaan tarvittaessa yhdistää kahdeksi suuremmaksi tilaksi, jotka ovat kooltaan 60 m² ja 80 m². "
Lasten leikkipaikka kokousosastolle rakennettuna.
Casino Bar & Casino - 8. kansi
"Ruletti, Black Jack, pokeripelit, yksikätiset, noppapeli... Silja Operan Casino on pelaamisen jännitystä ja voittamisen riemua uhkuva tiivistunnelmainen pelikeidas, jossa croupierit huolehtivat viihtymisestäsi. Samassa yhteydessä on myös Casino Bar, jossa erityisen hyvä viskivalikoima!"
Metropolitan - 8. kansi (450 paikkaa) & Metropolitan Bar - 9. kansi (100 paikkaa)
"Tanssi- ja showravintola Metropolitanissa sinua viihdyttävät kansainväliset tanssiorkesterit sekä baarimestarimme, jotka loihtivat toinen toistaan upeampia drinkkejä, myös erityistoivomustesi mukaan!"
Sviitti 43 m² - 6. kansi (2 kpl)
"Ylelliset sviitit 1-2 hengelle sijaitsevat keulassa kannella 6. Makuuhuoneessa parivuode. Olohuoneessa sohva ja nojatuolit ja iso parveke. TV, Xbox, videot ja jääkaappi. Kylpyhuoneessa amme ja parvekkeella poreallas. Hyttipalvelu ja erikoisaamiainen. Virvokkeita."
Commodore 22 - 36 m² - 7. kansi (8 kpl parvekkeella) / 6. kansi (4 kpl + 2 kpl Conference)
"Kaunis ikkunallinen hytti1-2 hengelle kansilla 6 ja 7. Osassa hyteistä erillinen makuu- ja olohuone sekä oma parveke. Parivuode, sohva, nojatuoleja, TV, Xbox, video ja jääkaappi. Hyttipalvelu ja erikoisaamiainen. Virvokkeita."
Silja-luokka 16 m² - 7. kansi (53 kpl)
"Korkeatasoinen ikkunallinen hytti 1-2 hengelle. . Parisänky ja osassa hyteistä sohva, jonka saa muutettua lisävuoteeksi (120 x 180 cm) yhdelle aikuiselle tai kahdelle lapselle. TV, Xbox ja jääkaappi. Erikoisaamiainen ja virvokkeita."
Seaside Plus 16 m² - 4. kansi ja 6. kansi (94 kpl)
"Korkeatasoinen ikkunallinen hytti 1-3 hengelle. Parivuode, jonka saa erilleen. Hyteissä sohva, josta saa lisävuoteen kahdelle lapselle tai yhdelle aikuiselle. Jääkaappi ja virvokkeita. Hyttejä myös allergikoille."
Seaside 12-14 m² - 3-4. kansi ja 6. kansi (62 kpl)
Turisti Outside 10 -14 m² - 4-6. kansi (71 kpl)
"Miellyttävä ikkunallinen hytti 1-4 hengelle. Hyteistä on rajoitettu näkymä merelle. Hyteissä kaksi alavuodetta, 1–2 vuodetta ylätasossa. Hyttejä myös allergikoille ja liikuntarajoitteisille."
Turisti Inside 11 -12 m² - 3-7. kansi (161 kpl)
"Tilava, ikkunaton hytti 1-4 hengelle. Kaksi vuodetta alatasossa, 1-2 vuodetta ylätasossa. Hyttejä myös allergikoille (2 hengen hyttejä)."
Caruso Terrace Bar - 5. kansi
Caruso à la carte - 5. kansi (240 paikkaa)
"A la carte -ravintola Caruso on Silja Operan pääravintola. Ruokalistan herkullisten kala-, liha- ja kasvisruokavaihtoehtojen joukosta löytyy niin klassikoita kuin trendikkäämpiäkin ruokaelämyksiä. Elämyksen kruunaavat houkuttelevat alku- ja jälkiruoat. Caruso on myös erinomainen juhlapaikka."
"Silja Operan risteilyillä erikoisaamiainen tarjoillaan à la carte -ravintola Carusossa"
Hissiaula.
Info - 5. kansi
Photo Desk - 5. kansi
Silja Tax Free - 5. kansi
"TaxFree Market on täyden valikoiman taxfree-myymälä, josta saat kotiinviemisiksi väkevät alkoholijuomat, viinit, oluet, savukkeet, makeiset ja elintarvikkeet. Itämeren parhaasta viinivalikoimasta valitsemisessa auttaa ammattitaitoinen henkilökunta."
Perfumes - 5. kansi
"Perfumes on laadukkaiden kosmetiikkatuotteiden itsepalvelumyymälä. Kokeile ja testaa, ja käytä hyväksesi koulutettujen myyjien laajaa tuotetuntemusta."
5. kannen ulkokansi.
4. kansi
3. kansi
Maihinnousu onnistui myös 3. kannen kautta,
2. kansi
m/s Silja Opera Helsingissä 29.6.2002.
m/s Silja Opera Visbyssä.
"Opera on saanut yli 1000 asiakaspalautetta ensimmäisten kuukausien aikana. Monet ovat kritisoineet laivan tiloja, esimerkiksi hyttien varustelua, siivousta, vääriä ennakkotietoja tai jonoja sekä vessojen ja ilmastoinnin toimivuutta. Kaikesta tästä huolimatta henkilökunta, joka loppumetreillä on ratkaiseva tekijä, kun puhutaan asiakaspalvelusta, on aina saanut positiivista palautetta asenteesta, palvelualttiudestaan ja ystävällisyydestään." kertoi Silja Life - Silja Linen henkilöstölehti 4/2002.
Silja Linen laivastoa Helsingissä.
Telakointi 20.1.-28.1.2003, jonka jälkeen jatkoi risteilyjä Helsingistä Riikaan keskiviikkoisin ja perjantaisin ja Helsingistä Tallinnaan maanantaisin, tiistaisin ja sunnuntaisin.
Talvella 2003 kova jäätilanne Riianlahdella aiheutti useita myöhästymisiä.
m/s Silja Opera saapumassa Helsinkiin alkuvuodesta 2003.
m/s Silja Opera Riiassa 8.2.2003.
16.2.2003 Riianlahdelle ahtautuneet jäät viivästyttivät aluksen kulkua. Laivan olisi pitänyt tulla Riian-reissultaan takaisin Helsinkiin klo 13.00 mutta saapuikin vasta klo 19.30. Pitkä myöhästyminen merkitsi sitä, että lähtö Tallinnan-risteilylle sunnuntaina klo 16 Helsingistä jouduttiin perumaan. Lähes kaikki Tallinnaan aikoneet asiakkaat ehdittiin tavoittaa.
23.3.2003 erikoisristeily Helsinki – Maarianhamina – Tukholma – Maarianhamina – Helsinki -reitillä.
m/s Silja Opera Helsingissä kevättalvella 2003.
Telakointi Vuosaaressa toukokuussa 2003.
13.5.2003 laiva lähti Helsingistä kohti Tukholmaa.
m/s Silja Opera risteili Tukholmasta Tallinnaan 15. – 27.5.2003 välisenä aikana.
27.5.2003 laiva lähti paluumatkalle Tukholmasta Helsinkiin ja jatkoi liikennöintiä Tallinnaan.
30.5.2003 laiva lähti Helsingistä Pietariin.
31.5. - 10.6.2003 erikoisristeily Pietari – Helsinki – Tukholma – Lyypekki – Baltiysk – Helsinki -reitillä.
10.6.2003 jatkoi liikennöintiä Helsinki – Riika ja Helsinki – Tallinna -reiteillä.
13.6.2003 - 15.6.2003 erikoisristeily Helsingistä Tukholmaan (Tukholman Maraton)
Risteili Helsingistä Tallinnan kautta Visbyyn 16.6.- 8.8.2003 välisenä aikana.
Päivä Visbyssä -risteilylle lähdettiin Helsingistä maanantaisin ja keskiviikkoisin.
2 päivää Visbyssä -risteilylle lähdettiin Helsingistä perjantaisin.
12.8.2003 lähtien Helsingistä Pietariin risteiltiin tiistaisin. Menomatkalla laiva pysähti Tallinnassa.
Helsingistä Riikaan risteiltiin 14.8.-1.9.2003 torstaisin ja sunnuntaisin, 2.9. tiistaina ja 9.9.-31.12.2003 sunnuntaisin.
21 tunnin risteilyjä Tallinnan tehtiin 16.8.-30.8.2003 lauantaisin sekä 4.9.-27.12.2003 torstaisin, perjantaisin ja lauantaisin sekä 7.9. lauantaina.
17.9.2003 m/s Silja Operan vasen kylki osui satamasta merelle johtavalla kapealla väylällä kolmeen rahtialukseen keskiviikkona kello 18.45 Suomen aikaa. Silja Opera vaurioitti rytäkässä kaikki neljä vasemman kyljen pelastusvenettään ja sai kylkeensä naarmuja. Myös rahtialuksiin tuli kylkivaurioita.
Seuraavana päivänä laiva saapui Helsinkiin yhdentoista jälkeen eli reilun tunnin aikataulustaan myöhässä. Laiva lähti iltapäivällä Tallinaan aikataulun mukaisesti kello 16.00. Silja Line joutui rajoittamaan matkustajamäärän tuhanteen, jotta pelastuskapasiteetti varmasti riittäisi.
12.11.2003 m/s Silja Opera kolaroi Pietarin satamassa liki samassa paikassa kuin kaksi kuukautta aiemmin. Alus törmäsi tällä kertaa laiturissa seisseeseen jäänmurtajaan satama-alueelta ulos johtavalla kanavalla. Törmäyksessä aluksiin ei tullut suurempia vaurioita, eikä kukaan loukkaantunut. Aluksen neljä pelastusvenettä vaurioitui. Turma viivästytti muutamalla tunnilla aluksen lähtöä paluumatkalle Helsinkiin. Laivalla oli 449 matkustajaa ja 149 miehistön jäsentä. Seuraavana päivänä laiva saapui aikataulun mukaisesti Helsinkiin klo 10.00. Vaurioituneet vasemman puolen pelastusveneet poistettiin aluksesta, ja oikealta puolelta siirrettiin kaksi pelastusvenettä vasemmalle puolelle.
18.11.2003 aloitti käyttämään Pietarin sataman suurten risteilyalusten laituria ja terminaalia 7.1.2004 asti, jolloin alus ei enää ajanut Morskoy-kanavaa pitkin.
24.12.2003 Jouluristeily Helsingistä Pietariin.
Ajalla 1.1.-30.4.2004 laiva teki 21 tunnin risteilyjä Helsingistä Tallinnaan torstaisin, perjantaisin ja lauantaisin.
Päivä Riiassa -risteilyille lähdettiin Helsingistä tiistaisin ja sunnuntaisin.
Toukokuun alusta m/s Silja Operalla pääsi päiväksi tai kahdeksi Pietariin.
Päivä Pietarissa -risteilyille lähdettiin lauantaisin ja maanantaisin.
2 päivää Pietarissa -risteilyjen lähtöpäivät Helsingistä oli keskiviikkoisin.
Kesän 2004 aikataulu.
7.8. - 27.9.2004 Helsingistä Pietariin risteiltiin lauantaisin ja maanantaisin.
2 päivää Pietarissa -risteilyjen lähtöpäivät Helsingistä oli keskiviikkoisin elo-syyskuussa.
Pietari-opas vuodelta 2004. (Klikkaamalla kuvia saat ne suuremmaksi.)
Retket Pietarissa sunnuntaina 12.9.2004.
Risteilyohjelma syksyltä 2004.
Teki kaksi koeristeilyä 28.9. ja 30.9. Tukholmasta Maarianhaminaan.
Ajalla 1.10.2004 - 9.1.2005 laiva teki päivä Tallinnassa -risteilyjä Tukholmasta tiistaisin, perjantaisin ja sunnuntaisin.
m/s Silja Opera Tukholmassa tammikuussa 2005.
Ajalla 4.2.-5.4.2005 laiva teki päivittäin risteilyjä Helsingistä Tallinnan.
Risteilyt alkoivat Helsingistä klo 18.30. ja Tallinnaan laiva saapui klo 22.00.
Takaisin Helsinkiin lähdettiin klo 12.00 ja perillä oltiin klo 15.30.
m/s Silja Opera saapumassa Helsinkiin talvella 2005.
Risteilyt Helsingistä Pietariin jatkuivat ajalla 6.4.-28.9.2005.
Helsingistä lähtöpäivät olivat lauantaisin ja maanantaisin. (ei heinäkuussa)
Muutamana keskiviikkona oli mahdollisuus lähteä kaksi päivää Pietarissa -risteilylle.
27.5.-30.5.2005 Elitloppet-risteily Helsingistä Maarianhaminan kautta Tukholmaan.
Kesäkuussa 2005 m/s Silja Opera sai komentosillan yläpuolelle sinistä maalia.
18.6.-8.8.2005 välisenä aikana risteiltiin Helsingistä Visbyhyn (paluumatkalla Maarianhaminan kautta) maanantaisin ja lauantaisin. ja neljänä keskiviikkona ja sunnuntaina oli mahdollisuus lähteä kaksi päivää Visbyssä -risteilylle.
m/s Silja Opera kuvattuna Suomenlinnasta kesäkuussa 2005.
Ajalla 3.9. - 15.9.2005 Suomen Matkatoimisto Oy vuokrasi aluksen risteilylle Helsingistä Kööpenhaminan, Kielin kanavan ja Cherbourgin kautta Lontooseen ja takaisin.
Lontoon-risteilyn aikataulut.
6.9.2005 Silja Line suunnitteli palkkaavaansa alukselle halpatyövoimaa.
Ajalla 15.9. - 24.9.2005 Helsingistä Pietariin lähdettiin maanantaisin, keskiviikkoisin, torstaisin ja lauantaisin.
Ajalla 6.10 - 8.10.2005 laiva teki risteilyjä Tukholmasta Maarianhaminaan. 10.9.2005 laiva testaamassa Kapellskärin satamaa.
Syksllä jatkui risteilyt Helsingistä Tallinnaan maanantaisin 26.9. ja 3.10. sekä perjantaina 30.9. Ajalla 12.10.-30.12.2005 risteilyt Helsingistä Tallinnan lähtivät tiistaista lauantaihin.
Piearin risteilylle lähdettiin sunnuntaisin ajalla 16.10.2005-6.1.2006.
m/s Silja Opera Helsingissä viimeisen kerran 9.1.2006. Samana iltana laiva lähti Helsingistä kohti Turkua.
m/s Silja Opera liikennöi Turku – Kapellskär -reitillä, Silja Europan tilalla 10.1.-13.2.2006. m/s Silja Europa puolestaa oli liikennöimässä Helsnki - Tukholma -reitillä m/s Silja Serenaden ja m/s Silja Symphonyn telakointien ajan.
16.2.2006 laiva riisuttiin Frihamnenin satamassa Tukholmassa.
21.5.2006 laiva lähti Tukholmasta Englantiin Tilburyyn, jonne saapui 25.5.2006. Aluksen kyljistä ja korsteenista oli maalattu Silja Linen logot pois. 14.7.2006 laiva myytiin Sea Containers Opera Ltd. -yhtiölle. Laivan nimeksi tuli Opera ja kotisatamaksi Nassau.
10.5.2007 laiva myytiin Opera Aquisition LLC:lle (Louis Cruise Lines). Heinäkuussa 2007 laiva asetettiin risteilyliikenteeseen Välimerellä m/s Cristal -nimisenä. Maaliskuussa 2011 laiva sai uudeksi nimekseen m/s Louis Cristal. Joulukuussa 2012 laiva rekisteröitiin Cristal Trading Opco LLC -yhtiölle.
Kuva: Louis Cruises
Joulukuussa 2013 laiva rahdattiin Cuba Cruisen risteilyliikenteeseen reitille Havanna – Holguin – Santiago De Cuba – Monteco Bay – Cienfuegos & Trinidad – Punta Frances on the Isle of Youth – Havanna. Risteilykausi Kuubassa oli 16.12.2013-31.3.2014 välisenä aikana.
Kuvat: Cuba Cruise
Huhtikuussa 2015 laiva sai nimekseen m/s Celestyal Crystal. Kesäkuussa laiva törmäsi Turkin rannikolla Gallipolin edustalla öljytankkerin kanssa ja kärsi pahoja vaurioita.
Kuva: Celestyal Cruises
Lokakuussa laivaan rakennettiin lisää parvekehyttejä.
Kuva: Celestyal Cruises
Kannelle 7 rakennettiin 17 uutta parveketta ja 6. kannelle 26 parveketta. Kaikki 43 uutta parvekehyttiä kuuluvat Balcony Junior Suite -hyttiluokkaan. Lisäksi laivalla on 8 Balcony Suitea (ent. Commodore) ja 2 Grand Suitea (keulasviitit).
Kuva: Celestyal Cruises
Joulukuussa laiva suuntasi taas risteilyliiketeeseen Kuubaan. Cuba Cruisen kausi 2015-2016 kesti 18.12.2015-28.3.22016.
Kuva: Celestyal Cruises
m/s Celestyal Crystalin esittelyvideo.
Syyskuussa 2022 laivalla oli tulipalo Rodoksen satamassa. Palo syttyi aurinkokannelta ja levisi nopeasti siellä olleisiin aurinkotuolehin, tulipalo saatiin sammutettu miehistön toimesta noin 10 minuutissa. Tarkastuksen jälkeen alus sai jatkaa matkaansa seuraavaan satamaan. Kukaan ei loukkaantunut tulipalossa.
Kuva: Celestyal Cruises
sunnuntai 20. marraskuuta 2022
Sally Line - Sally Line osaksi Siljaa
Matkailumarkkinoiden seurattua äärimmäisen heikkoa yleistä taloudellista kehitystä EffJohn-konsernissa aloitettiin laaja saneerausohjelma tavoitteena leikata vuosittaisia kustannuksia 300 miljoonalla markalla. Tavoitteen saavuttamisesksi tiivistettiin organisaatiorankennetta ja vähenettiin henkilökuntaa ja siirrtyttiin entistä joustavampaan työvoiman käyttöön. Tämän seurauksena Sally Line fuusioitiin osaksi Silja Linea 1.9.1992. Yhdistämisellä saavutettiin merkittäviä kustannussäästöjä ja sen myötä 60 henkilön työt loppuivat.
Fuusiosta huolimatta Sally Albatross jatkoi Siljan hallinnoimana ja markkinoima omana tuotteena, eikä laivaan vaihdettu Silja Linen tunnuksia kylkeen tai korsteeniin. Kuva: Hannu Vallas / Museoviraston kuvakokoelma
Vuonna 1992 Sally Line harjoitti risteilyliikennettä alkuvuodesta m/s Sally Clipperillä ja maaliskuun lopulla liikenteessä aloitti uusi m/s Sally Albatross. Vuoden 1992 aikana Sally Linen risteilyillä oli mukana 340 624 matkustajaa. Kuva: Hannu Vallas / Museoviraston kuvakokoelma
Silja Europan tulo Silja Linen liikenteeseen aiheutti liikenneruletin. Silja Europa oli tulossa Helsingin linjalle Silja Serenaden tilalle ja Silja Serenade oli siirtymässä tekemään 24 tunnin risteilyitä Sally Albatrossin tilalle.
Silja Serenaden ajateltiin olevan ylivoimainen vaihtoehto kilpailijaan nähden. Siljalla oltiin keskittymässä risteilytuotteen kehittämiseen Sallyn luoman laatujohtajuuden pohjalta. Sally Albatrossin tulevaisuus oli ratkeamassa myöhemmin, Siljalla uskottiin että hienolle risteilyalukselle löytyisi sopiva liikennevaihtoehto. Kuva: Hannu Vallas / Museoviraston kuvakokoelma
Helmikuussa Silja Line ilmoitti ottavansa hoitoonsa Eurowayn matkustajaliikenteen Ruotsin Malmön ja Saksan Lyypekin välillä. Tämä taas pyöräytti liikennerulettia uudelleen. Silja Linen päätti siirtää Silja Festivalin ensin Vaasaan ja sieltä kesän alussa Eurowayn Frans Suellin pariksi, jolloin Silja Serenade siirtyikin Turkuun korvaamaan Silja Festivalin ja Sally Albatross jatkoi 24 tunnin risteilyliikennettä entiseen tapaan.
Risteilyliikenne m/s Sally Albatrrossilla Helsingistä Tallinnaan ja keskäkuukausina myös Visbyhyn lisääntyi voimakkaasti ja saavutti 37 % markkinaosuuden (vuonna 1992 24%). Oman liikenteen lisäksi alus teki joukon charter-risteilyjä. Vuoden 1993 aikana Sally Linen risteilyillä oli mukana 598 670 matkustajaa. Kuva: Hannu Vallas / Museoviraston kuvakokoelma
Alkuvuonna 1994 julkaistusta tonniston sijoittelusuunnitelmassa m/s Silja Festival päätettiin asettaa Helsingin risteilyliikenteeseen syksy-, talvi, ja kevätkausiksi ja siirtää m/s Sally Albatross pois Silja Linen liikenteestä kesän 1994 jälkeen.
Maaliskuussa tapahtuneen karilleajon vuoksi lyhytristeilyt Helsingistä keskeytyivät syksyyn 1994 saakka.
Kesän jälkeen m/s Silja Festival siirtyi risteilyliikenteseen Helsingin ja Tallinnan välille.
Risteilyliikenteen 24 tunnin säännön poistuminen vuoden 1995 alussa, antoi mahdollisuuden muuttaa aikatauluja käytännöllisemmäksi ja samoiksi joka päivä. Saman aikaan laivalla aloitettiin kuljettamaan myös rahtia.
Syksyllä 1995 siirryttiin kahteen päivittäiseen lähtöön molemmista satamista. Näin liikennettä kehitettiin askelittain puhtaasta risteilyliikenteestä matkustaja- ja lastinkuljetuslinjaksi.
Silja Life -lehden artikkeli Tallinnan liikenteen uudesta ajasta. (Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi.)
Vuonna 1995 Silja Linen Helsinki - Tallinna -reitin matkustajamäärä oli 885 624 matkustajaa ja Silja Linen markkinaosuus reitillä oli 20 % (vuonna 1994 12 %).
Silja Linen reiteistä Tallinnan liikenne kasvoi eniten ja Silja Line vakiinnutti asemansa tässä liikenteessä. Vuonna 1996 m/s Silja Festival liikennöi linjalla koko vuoden ja m/s Wasa Queen talvi-, kevät-, ja syyskausina.
Tax Free-myyntiä koskevan ns. 20 tunnin säännön tuleminen uudstaan voimaan heikensi kuitenkin Silja Linen kannattavuutta kilpailutilanteessa, joka oli epäedullinen suomalaisvarustamoille. Vuonna 1996 Silja Linen kuljetti Helsinki - Tallinna -reitillä 1 337 527 matkustajaa ja markkinaosuus reitillä nousi 28 %.
Vuonna 1997 Helsinki - Tallinna -reitillä liikennöi koko vuoden ajan m/s Wasa Queen, kun m/s Silja Festival siirtyi Turun linjalle huhtikuussa. Lokakuusta lähtien kapasitetti lisääntyi GTS Finnjetin siirryttyä talvikauden ajaksi Helsinki - Muuga -reitille. Reitin kasvavan matkustajaliikenteen kokonaismarkkinat ylittivät viiden miljoonan matkustajan rajan. Silja Linen matkustajamäärä reitillä oli 1 046 560 matkustajaa, vähennystä edelliseen vuoteen oli 22 prosenttia huippukauteen ajoittuneen kapasitettin vähennyksen vuoksi. Silja Linen markkinaosuus laski 20 prosenttiin. Liikenteen kannattavuutta heikensi korkea kustannustaso verrattuna virolaisvarustamoihin.
Vuoden 1998 aikana Silja Line liikennöi Helsinki - Tallinna -reitillä koko vuoden ajan m/s Wasa Queenilla ja tammikuusta kesäkuun alkuun ja syyskuun puolivälistä vuoden loppuun GTS Finnjetillä Helsinki - Muuga -reitillä. Silja Linen matkustajamäärä Helsinki - Tallinna/Muuga -reitillä kasvoi vuoden aikana 17 prosenttia eli 1 223 842 matkustajaan ja yhtiön markkinaosuus 21 prosenttiin. Reitin kokonaismatkustajamäärät kasvoivat edelleen voimakkaasti ja kohosivat vuoden aikana lhes 5,8 miljoonaan matkustajaan. Virolaisten varustamoiden yhteenlaskettu markkinaosuus oli yli 50 prosenttia.
Vuonna 1999 m/s Wasa Queen liikennöi Helsinki - Tallinna -linjalla syyskuun puoliväliin saakka, jolloin se siirtyi Merenkurkun liikenteeseen. GTS Finnjet liikennöi Helsinki - Tallinna -reitillä tammikuusta kesäkuun puoliväliin ja syyskuun puolivälistä vuoden loppuun. Vuoden aikana Silja Linen matkustajamärä reitillä väheni 5 prosenttia eli 1 158 592 matkustajaan. Kapasiteetin vähentymisen vuoksi yhtiön markkinaosuus oli 19 prosenttia. Suomen ja Viron välisen laivaliikenteen kokonaismarkkinat kohosi vuoden aikana yli 6 miljoonaan matkustajaan ja virolaisvarustamoiden yhteinen markkinaosuus oli yli 50 prosenttia.
Vuonna 2000 liikenne Helsingin ja Tallinnan välillä muuttui radikaalisti, kun Silja Linen uusi pääomistaja SeaContainers Ltd. asetti reitille huhtikuussa nopeakulkuisen hsc SuperSeaCat Four -aluksen, alus liikennöi Italian lipun alla ja Silja Line hoiti aluksen markkinoinnin. GTS Finnjet liikennöi Helsinki - Tallinna -reitillä tuttuun tapaan tammikuusta kesäkuuhun ja syyskuusta vuoden loppuun. Kesällä laiva poikkesi Tallinnassa Helsinki -Rostock -reitillä liikennöidessään. Vaikka kapasiteetti oli ensimmäisen vuosineljänneksen aikana pienempi kuin edellisenä vuonna, Silja Linen matkustajamäärät (ml. SuperSeaCat Four) nousivat samalle tasolla kuin edellisvuonna eli 1 167 122 matkustajaan, josta SuperSeaCat -liikenteen osuus oli 536 475 matkustajaa.
Vuonna 2001 GTS Finnjet liikennöi Helsingin ja Tallinnan välillä tammikuusta toukokuuhun sekä syyskuusta joulukuuhun. Kesällä laiva poikkesi Tallinnassa Helsinki -Rostock -reitillä liikennöidessään. Huhtikuun alusta vuoden loppuun reitillä liikennöi hsc SuperSeaCat Four tehden 3-4 edestakaista matkaa vuorokaudessa. Marras-joulukuussa jouduttiin peruuttamaan yhteensä 90 lähtöä kovan tuulen vuoksi. Sää- ja jääolosuhteiden vuoksi SuperSeaCat-liikenne jouduttiin lopettamaan suunniteltua aikaisemmin. Silja Linen matkustajamäärät Helsinki - Tallinna reitillä yltivät edellisvuoden tasolle 1 162510 matkustajaan, josta SuperSeaCat -liikenteen osuus oli 546 245 matkustajaa. Silja Linen makrrinaosuus linjalla oli 20 prosenttia ja SuperSeaCatin markkinaosuus ns. fast ferry -liikenteessä 34 prosenttia.
Vuonna 2002 GTS Finnjet liikennöi Helsingin ja Tallinnan välillä tammikuusta toukokuuhun sekä syyskuusta joulukuuhun. Kesällä laiva poikkesi Tallinnassa Helsinki -Rostock -reitillä liikennöidessään. Huhtikuun alusta joulukuun loppuun linjalla liikennöi myös nopeakulkuinen hsc SuperSeaCat Four tehden 3-4 edestakaista matkaa vuorokaudessa. Silja Linen kokonaismarkkinaosuus linjalla oli 19 prosenttia ja SuperSeaCat -liikenteen osuus nopeakulkuisten laivojen liikenteestä 30 prosenttia. Kokonaismatkustajamäärä oli 1 144 932, josta SuperSeaCatin osuus oli 516 657 matkustajaa.
Kesäkuun lopussa Silja Linen liikenteessä aloitti m/s Silja Opera (ex. Sally Albatross) tehden risteilyjä kahdesti viikossa Helsingistä Visbyhyn ja lyhytristeilyjä Tallinnaan. Tarkoituksena oli aloittaa syksyllä risteilyt Pietariin, mutta Venäjän äkillisesti muuttuneiden viisumimääräysten vuoksi määränpääksi vaihtui Riika, jonne alus teki kaksi risteilyä viikossa ja muina päivinä lyhytristeilyjä Tallinnaan. m/s Silja Operan risteilyliikenteen matkustajamäärä oli yhteensä 172 629 matkustajaa.
Tallinnan liikenteen suosio jatkui myös vuonna 2003 ja kesäsesongin ulkopuolella GTS Finnjet teki risteilyjä Helsingistä Tallinnaan ja kesäisin laiva pysähtyi Tallinna Helsinki - Rostock -reitillä liikennöidessään. Nopeakulkuinen hsc SuperSeaCat Fourin lisäksi linjalla aloitti hsc SuperSeaCat Three ja samalla Silja nousi markkinajohtajaksi pika-alusliikenteessä. Vuoden aikana Silja Linen markkinaosuus reitillä nousi 24 prosenttiin ja matkustajia kuljetettiin yhteenä 1 346 480.
m/s Silja Opera risteili vuoden aikana Riikaan, Visbhyn, Tallinnaan ja Pietariin kuljettaen vuoden aikana 329 631 matkustajaa.
Pietari oli vuonna 2004 vahvan panostuksen kohteena. m/s Silja Opera teko touko-syyskuussa risteilyjä Helsingistä Pietariin sekä Visbyhyn. GTS Finnjet lopetti huhtikuussa liikennöimisen Helsinki - Tallinna -reitillä ja siirtyi kesän alussa Pietari - Tallinna -Rostock -reitille.
Aktiivinen matkojen tarjonta kasvatti vuonna 2004 laivamatkustusta Helsingin ja Tallinnan välillä seitsenän prosenttia ja nopeiden laivojen matkustus (SuperSeaCat Four ja Three) kasvoi jopa 32 prosenttia ja nie kasvattivat markkinaosuuttaan reitillä 38 prosenttiin. Vuoden aikana Viro ja Tallinna lähtivät mielenkiinnossa kasvuun myös Ruotsin markkinoilla. Kohde nousi kiinnostuksessa yhä lähemmäksi perinteisiä laivamatkustuksen kohteita.
m/s Silja Opera operoi syksyn 2004 Tukholmasta Tallinnaan positiivisin tuloksin. Silja Linen Helsinki - Tallinna -reitin kokonaismatkustajamäärä oli vuoden aikana 1 203 004 matkustajaa ja m/s Silja Operan risteilyillä 261 909 matkustajaa.
Vuonna 2005 SuperSeaCat -liikenteessä Helsingistä Tallinnan liikennöivät huhtikuusta lähtien hsc SuperSeaCat Four ja hsc SuperSeaCat Three. Kesällä kapasiteettia lisättiin vielä hsc SuperSeaCat One -aluksella. Vuoden aikana SuperSeaCat -alukset kuljettivat 920 788 matkustajaa.
m/s Silja Opera puolestaan teki risteilyjä Helsingistä Tallinnaan, Pietariin ja Visbyhyn kuljettaen vuoden aikana 363 034 matkustajaa.
Marraskuussa 2005 Silja Line oli asetettu myyntiin. Vuoden 2006 alussa m/s Silja Opera liikennöi Turusta Kapellskäriin, kun m/s Silja Europa oli tuuraamassa Helsinki - Tukholma -reitillä liikennöiviä m/s Silja Serenadea ja m/s Silja Symphonya niiden ollessa telakalla. m/s Silja Opera lopetti liikennöimisen Silja Line laivastossa helmikuussa 2006 ja laiva jäi odottamaan Tukholmaan kohtaloaan.
Kesäkuussa 2006 Tallink osti Silja Linen. Kilpailuviranomaisten hyväksyttyä Silja Oy Ab:n osakekannan myynnin Tallink Grupp AS:lle Sea Containers Ltd ja Tallink allekirjoittivat kaupan lopullisesti vahvistavat asiakirjat 19.7.2006. Kaupan ulkopuolelle jäivät m/s Silja Opera, GTS Finnjet ja SuperSeaCat-liikenne.
Helsingin ja Tallinnan välillä liikennöivät hsc SuperSeaCat Four ja hsc SuperSeaCat Three liikennöivät Silja Linen logoilla 20. heinäkuuta saakka. Silja Line jatkoi SuperSeaCat -matkojen myyntiä lokakuun loppuun saakka. SuperSeaCat -liikennettä jatkoi Sea Containers Finland Oy, joka vaihtoi vuonna 2008 nimensä Superseacat Oy:ksi. Superseacat Oy asetettiin konkurssiin lokakuussa 2008.
Silja Linen liikenne keskittyi Suomi - Ruotsi -reiteille, Tallinkin hoitaessa muut yhtiön liikennöimät reitit.
Vaikka Sally Linen liikenne loppui jo vuonna 1992, säilyi Sally Ab konsernin omistuksessa. Nykyään maarianhaminalainen Sally Ab on Tallink Silja Oy:n tytäryhtiö
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)