"Jokaisessa päivässä on pieni pala unelmaa" ja keskiviikkona 5.2.2014 toteutui yksi unelmani - päästä vierailemaan laivalla telakoinnin aikana. Lähdin työpaikaltani ajamaan kohti Naantalia puolen päivän aikoihin.
Turun Korjaustelakalla Naantalissa olin perillä hieman ennalta sovittua aikaa.
Jäin odottelemaan telakan portille Tallink Silja Oy:n edustajia ja heidän saavuttua puin suojavarusteet päälleni ja lähdimme kävelemään kohti laivaa.
Laivan pelastusveneet.
Aloitimme telakkakierroksen tutustumalla laivan vedenalaisiin osiin, joten ei muutakuin portaita pitkin alas altaaseen.
Laivassa on kaksi peräsintä, joita pystyy käyttämään toisistaan riippumatta. Yhden peräsinlavan pinta-ala on 22 m².
Matkustajille näkyvien muutostöiden lisäksi laivalla tehdään paljon teknisiä kunnostustöitä. Laivan potkureita ja peräsimiä on kunnostettu ja pohjaa putsattu sekä maalattu. Lattiakaivoja ja viemäriputkistoja on uusittu ja koko laivan ilmastointikanavat on puhdistettttu.
Silja Serenade hieman erilaisesta kuvakulmasta.
Laivan kaksi pääpotkuria ovat valmistettu ruostumattomasta teräksestä. Potkurit ovat halkaisijaltaan 5,1 metriä, tehoa niistä lähtee 2 x 16290 kW ja akselinhalkaisija on 611 mm.
Laivan peräsimet olivat irroitettuna huollon vuoksi.
Hieman alastoman näköinen kylki ilman Silja Line -tekstiä.
Laivan alkuperäisen kotisataman erottaa vielä hyvin kyljestä.
Ruostumattomasta teräksestä valmistettuu perän ohjailupotkuri on halkaisijaltaan 2,4 metriä ja tehoa siitä lähtee 1300 kW. Ohjailupotkureita käytetään pääasiassa satamaan saapuessa.
Laivan rakentajan logo on vielä paikoillaan kyljessä, kun sisaralukselta sen on maalattu piiloon.
Laivan molemilla puolilla on evävakaajat, joita käytetään estämään laivan keinuminen.
Yhden evävakaajaan pinta-ala on 12 m².
Matka jatkui aluksen keulaa kohden...
Keulassa on kaksi ruostumattomasta teräksestä valmistettua ohjailupotkuria halkaisijaltaan 2,8 metriä ja tehoa yhdestä keulapotkurista lähtee 1800 kW.
Laivan keulabulbi on 30 mm paksua terästä. Keulabulbin tarkoituksena on pienetää laivan vastusta vedessä.
Ja seuraavaksi suuntasimme altaasta johtavaa tietä pitkin ylös.
m/s Silja Serenade.
Laivalla työskentelee päivittäin noin 300-400 työmiestä. Eri kansalaisuuksia on parhaimmillaan jopa 20. Hyttejä työmiehillä on käytössä noin 300 kappaletta.
Laivan vedenalaisten osien esittelyn jälkeen oli vuorossa tutustuminen sisätiloihin.
Yksi laivan sisäänkäynneistä, jatkoimme kuitenkin matkaa laivan perää kohden.
Laivan kylkeen oli hahmoteltu jo uusi Silja Line -teksti.
S-kirjain odottamassa maalausta.
Potkurinlapoja.
Sisäänkäynti laivalle tapahtui autokannen kautta.
Autokannen lattiaa uusittiin.
Pääsin tutustumaan laivan konehuoneeseen.
Konehuoneessa oli paljon mielenkiintoista nähtävää.
Silja Serenaden jäävahvistettu keula sisältä päin kuvattuna.
Pääsin myös tutustumaan laivan paloasemaan ja kuulemaan eri paloasemien tehtävistä.
Grande Buffet.
Tavoláta Ristorante Italiano.
Promenade.
Kaikiller remontoiduille alueille asennetaan energiatehokkaat ja uudet led-valot. Lisäksi laivalla panostetaan entistä enemmän myös valaistuksen ohjaukseen. Remontin edetessä laivalta on viety ulos 5000 kiloa vanhaa kaapelia ja uutta kaapelia on tuotu sisään yli 50 kilometrin verran. Uusia valaisimia on asennettu yli 1000 kappaletta ja led-valonauhaakin yli kahden kilometrin verran.
Luxory Boutique.
Sunflower Oasis -kylpylän rakentaminen, johon on sisältynyt mittavia terästöitä sekä putkistojen, pumppujen ja filttereiden uusimista ja rakentamista on ollut yksi suurimmista töistä. Pelkästään teräslevyjä on uusittu 140 neliömetrin verran.
Vanha hylje sai väistyä...
ja uusi hylje maalataan tilalle.
Aurinkokannella.
Näkymä aurinkokannelta.
Aurinkokannelta suuntasimme kokousosastolle kahville.
Ja niin oli kierros laivalla ohi ja on aika suunnata kotia kohden.
Suuret kiitokset laivayhtiön projektipäällikölle ja laivan päivämestarille laivan esittelystä sekä tietenkin Tallink Silja Oy:n viestintäosastolle yhden unelmani toteuttamisesta!
Kaikki kuvat telakalta ovat julkaistu Tallink Silja Oy:n luvalla.