tiistai 2. syyskuuta 2014

Lehdistötilaisuus m/s Silja Symphonylla 2.9.2014


Sain kutsun Tallink Silja Oy:n lehdistötilaisuuteen, joka järjestettiin 2.9.2014 m/s Silja Symphonylla. Lehdistötilaisuudessa esiteltiin Silja Symphonylle telakoinnin aikana tehtäviä uudistuksia.

Silja Symphonyn uudistus kulkee alkuvuonna uudistetun sisaralus Silja Serenaden vanavedessä.
Myös Silja Symphonyllä ostosmahdollisuudet monipuolistuvat pinta-alaltaan laajentuvan Tax Free
Superstoren myötä. Jatkossa merillä voi halutessaan shoppailla myös huippulaadukasta
pienelektroniikkaa sekä luksustuotemerkkien kelloja, koruja ja laukkuja.

– Uudistuksilla haluamme vastata entistä paremmin asiakkaidemme toiveisiin ja tarpeisiin.
Lapsille risteily Itämerellä on aivan erityinen elämys ja irtiotto arjesta. Olemme saaneet lapsilta
huiman määrän ideoita, joista osa toteutetaan nyt ja osa toivottavasti myöhemmin. Olemmekin
ylpeitä voidessamme esitellä lapsiperheitä koskevat uudistukset, Tallink Silja Oy:n toimitusjohtaja
Margus Schults kertoo.



Leikkimaailma Silja Land siirtyy kokonaisuudessaan viidennelle kannelle ja sen tilalle Promenadelle rakennetaan sushiravintola.



Erityisesti lapset ja nuoret ovat toivoneet japanilaisia makuja laivan ravintolamaailmaan. Lisäksi Silja Symphonylla vierailevat herkkusuut saavat jatkossa nauttia italialaisesta keittiöstä Ravintola Tavolàtassa.

Viidennen kannen keulaosaan rakennetaan, nykyisen Bellamaren tilalle, uusi Silja Land.

Pinta-alaltaan merkittävästi laajentuva (290 m²) Silja Land on sisustettu lasten mieltymysten mukaan. Työpajoissa syntyneistä ideoista toteutettaviksi valittiin mm. kiipeilyseinä, erityisesti poikien toivoma legonurkkaus sekä jäätelöbaari, jossa voi tuunata itse lempijäätelöannoksensa. 


Myös uudistuva kylpylä rakennetaan vastaamaan paremmin pienten lasten toiveita. Remontin jälkeen pieniä vesipetoja odottaa isompi lastenallas ja vesiliukumäki.

Silja Symphonyn uudistuksesta vastaavat arkkitehti Heikki Mattila sekä sisustusarkkitehti Marjut Nousiainen. Tärkeässä roolissa ovat myös lapset ja nuoret, jotka suunnittelivat unelmaristeilynsä yhteistyössä Aalto-yliopiston kanssa järjestetyissä työpajoissa.

Aaltoa suunnitteluhankkeessa edusti yli-innovaatioaktivisti Anssi Tuulenmäki Mindustrysta. Työpajakokemus lasten kanssayllätti ammattilaiset – ideat ”lasten suusta” olivat paitsi rohkeita myös erittäin pitkälle pohdittuja ja käyttökelpoisia.

– Lasten näkökulmasta risteilylaiva antaa loputtomasti mahdollisuuksia tehdä asioita hauskemmin. Osallistuminen työpajoissa oli erittäin aktiivista, ja lapsilta saatiin hienoja ideoita, Tuulenmäki sanoo.

Muut uudistukset ovatkin pääosin samanlaisia, kun jo helmikuussa uudistuneella Silja Serenadella.
(Kuvat ovat aiemmin uudistetulta Silja Serenadelta)

Bistro Maximen tilalle remontoidaan italialainen ravintola Tavolàta.
(Kuvat ovat aiemmin uudistetulta Silja Serenadelta)

Kuudennelle kannelle rakennetaan 1 500 m² TaxFree Superstore.
(Kuvat ovat aiemmin uudistetulta Silja Serenadelta)

Buffet Symphonysta tulee Grande Buffet.
(Kuvat ovat aiemmin uudistetulta Silja Serenadelta)

Promenadella avataan uusia myymälöitä: Kids & Toys, Gifts, Electronics, Fashion ja Luxury.
(Kuvat ovat aiemmin uudistetulta Silja Serenadelta)

Yhdeksännen kannen kokoushyttien tilalle rakennetaan kolme uutta Junior Suitea.
(Kuvat ovat aiemmin uudistetulta Silja Serenadelta)

Commodore Lounge ja hytit saavat uuden ilmeen.
(Kuvat ovat aiemmin uudistetulta Silja Serenadelta)

Matkustajille näkyvien muutosten lisäksi laivalla tehdään telakoinnin aikana myös paljon teknisiä kunnostustöitä. Telakoinnin aikana mm. vedenalaiset osat huolletaan. Laiva telakoidaan Naantalissa Turun Korjaustelakalla.

Silja Symphonyn ja Silja Serenaden uudistuksien myötä myös Silja Linen logo muuttuu – jatkossa
Itämeren viihdyttävimmän risteilyelämyksen tunnistaa iloisesti hymyilevästä hylkeestä.

- Olemme kuunnelleet asiakkaitamme, jotka ovat olleet erityisen ihastuneita Suomessa jo alkuvuoden 2014 aikana mainonnassa käytettyyn hymyilevään hylkeeseen. Kun hylje hymyilee, uskomme sen tarttuvan myös suomalaisiin. Miniloma laivalla kun saa sangen monen hymyilemään, sanoo Schults hymyissä suin.

Silja Symphonyn korsteeniin on odotettavissa iloinen hylje telakoinnin yhteydessä.
(Kuvamanipulaatio)

Lehdistötilaisuuden lopuksi pääsimme lounaalle maistelemaan ennakkoon uuden Sushi & Co -ravintolan tarjontaa.



Hyvin maistui sushi näin ensikertalaisellekin., ainostaan syömäpuikkojen kanssa sai hieman harjoitella.


Oikein mukavalle ja mielenkiintoiselle vaikuttavat Symphonynkin tulevat uudistukset. 


Laiva palaa liikenteeseen 16.10.2014 Helsingistä ja onhan ne uudistukset heti päästävä testaamaan :)

perjantai 8. elokuuta 2014

Ilo irti Europalla - viimeisen kerran 5.8.-6.8.2014


Olin suunnittellut, että pidän elokuussa laivattoman kuukauden, mutta Tallinkin ilmoitus vuokrata Silja Europa Australiaan sai mieleni muuttumaan.


Ja kun elokuun alussa oli vielä viikko kesälomaa jäljellä, tein varauksen viimeiselle Helsingistä lähtevälle risteilylle Club One-pisteitä hyödyntäen.


Matkaan lähdin kuusi vuotiaan tyttäreni kanssa ja sopivasti kyseisellä matkalla vietettiin lasten festareita ja Kummit -risteilyä.


Lähtöselvityksen jälkeen jäimme odottelemaan laivaan pääsyä. Terminaalin ollessa täynnä, menimme istuskelemaan Shuttle-laivojen odotustilaan, saman tilan yhteydessä oli näköjään myös sviitissä matkustaville oma alue.


Vielä oli Muumi-logo, Silja Line tekstin kera paikoillaan. Saa nähdä lähteekö Muumi mukaan Australiaan.


Laivaan pääsy sujui nopasti, kun ei ollut enää valokuvaajaa hidastamassa. Reippaasti portaita pitkin ylös 11. kannella hyttiä etsimään.


Ja kätevästi se löytyikin.


DeLuxe hytin jääkaapista löytyi ne perinteiset virvokkeet.


Aiemmin DeLuxe tunnettiin nimellä Silja Class.


Hytin erkkeri-ikkunan luona oli mukava istuskella ja katsella maisemia tai melko uutta televisiota. Monessa hytissä oli kuitenkin vielä alkuperäiset Nokian kuvaputkitelevisiot.


Pitihän se hytin vessakin kuvata.


Hytistä suuntasimme aurinkokannelle...


...jossa tuli muutama kuvakin otettua.


Piipahdimme kansibaarissa virvokkeilla ja katselimme hetken menoa aurinkokannella.


Aurinkokannelta jatkoimme matkaa alas 7. kannelle, jossa oli Kummit ry:n järjestämää toimintaa.


Oli onnenpyörää, arpajaisia ja nallen heittoa... tyttäreni halusi osallistua useamman kerran ja se ei maksajaa (eli minua) haitannut, sillä rahathan menivät hyvään tarkoitukseen ja joka kerta voitti jotain.


Pelien jälkeen lähdimme katsomaan mitkä kivaa SeaShopin tyhjennysmyynnistä löytyisi ja löytyihän sieltä lelua ja legoa puoleen hintaan. Ja hyvä että kävimme heti myymälän avauduttua, sillä muutamassa tunnissa kaupasta oli myyty jo kaikki suosituimmat tuotteet.


Myös Fashion -myymälässä oli tuotteet alkaen -30 prosenttia, suurin osa kuitenkin myytiin puoleen hintaan. Parfymerian tyhjennysmyynnissä kaikki tuotteet myyntiin 30 prosentin alennuksella.


Ostosten jälkeen olikin leikin vuoro Summer Centerissä.


Mukaavaahan täällä oli, kun oli vielä vähän lapsia paikalla. Laivalla oli noin 2800 matkustajaa, joista lapsia oli iso osa.


Kokousosastolla oli jo laitettu tavaraa pakettiin ja osoitteeksi Baltic Queen.


Myös Casino oli suljettuna viimeisellä risteilyllä.


Kaikki juoma-automaatit oli viety jo hissiauloista pois.


Seitsemästä hissistä viisi oli käytössä, joka aiheutti hieman haasteita liikkumisessa. Onneksi ei suuria kantamuksia ollut mukana niin portaita pitkin pääsi nopeasti.


Klo 21 alkaen oli lapsille järjestetty oma discohetki Moonlight Discoon. Tyttäreni oli sitä mieltä, että hän ei tanssi yhtä tanssia pidempään ja halusi kerrosta ylemmäksi Ocean Clubiin katsomaan mitä siellä tapahtui. Sinne sitten jäimme hetkeksi katselemaan ja kuuntelemaan.


Ocean Clubista jatkoimme matkaa ulos 6. kannelle ihailemaan auringonlaskua....


...josta matka jatkui FoodMarketin kautta hyttiin iltapalalle ja ostoksia tutkimaan.


Pian olikin aika käydä nukkumaan.


Matkalla aamiaiselle laivan käytävät näytti ihmeen tilavalle, mutta selvisihän siihen syy aika nopeasti: pelikoneet oli yön aikana viety laivalta pois.


Myös säilytyslokerot oli viety pois.


Hytin hintaan kuului erikoisaamiainen Maxim -ravintolassa.


Aamiaisen ohessa tuli haikealla mielin katseltua tauluja, joita koristivat FÅA-SHO:n vanhat laivat...


...ja samalla todettua, että sitä oltiin viimeisellä aamiaiskattauksella Maximissa näillä vesillä.


Aamiaisen jälkeen menimme vielä ottamaan ilon irti laivan saunaosastolla. Tyttäreni innostui laskemaan vesiliukumäestä useita kertoja ja minä rentouduin porealtassa.


Taitaa olla Silja Symphony ainoa Tallink Siljan liikenteessä olevista laivoista, joissa vielä lapsille vesiliukumäki on ja sekin lähtee telakoinnin aikana pois. Komeat olisi ollut näkymät miesten pukuhuoneesta ja saunasta, jos oltaisiin oltu liikkeellä, nyt sai tyytyä katselemaan laiturissa olevaa Superstaria.


Uinnin jälkeen oli pienen valokuvauskierroksen vuoro. Aloitimme kierroksen Casinosta, jossa näytti tyhjälle.


Joe´s Place Pub.


Joe´s Place Pub.


Corner, yksi hienoista viimeisimmistä uudistuksista.


Taurus ja ns. ravintolakatu.


Infotaulut 8. kannella, jotka loppumatkasta olivat muiden ruutujen kanssa suljettuina.


Taideteokset 8.kannella.


Seaside Café.


FoodMarket.


Banquet Europa.


Muistoja menneiltä ajoilta.


Tällä seinällä oli valokuvat esillä Turun-linjalla.


Pankkiautomaatti, joka oli loppumatkasta viety 5. kannelle odottamaan poisvientiä.


Reittikartta, jossa oli reittilamput vain Suomen ja Ruotsin välillä. Täältä oli myös maihinnousu Turun-linjalla.


Silja Europa-kylttikin tulee paremmin esille ilman pelikoneita.


Hera Salongid -kauneushoitalan käytössä olleet huoneet olivat alunperin kokoushuoneita.

Myös 12. kannella sijainnut videopelihuone oli tyhjennetty.



Ja kierroksen päätteksi kävimme katsomassa vielä Tallinnaa aurinkokannelta.


Summer Centerissä, risteilyllä esiintymässä ollut, Maddaleena teki lapsille ilmapalloista hahmoja.


Lounaalla kävimme Tauruksessa.


Lasten listalta tyttäreni valitsi lohta ja minä tilasin Tauruksen pippuripihvin. Annokset tulivat yllättävä nopeasti ja olivat maukkaita ja täyttäviä, hyvät muistot jäi ruokailun osalta.


Ruokailun jälkeen piipahdimme aurinkokannella nauttimassa jäätelöt jälkiruoaksi.



Teatteri Europassa Lastenklinikoiden Kummit kertoivat yhteistyöstään Tallink Siljan kanssa. Kolmen vuoden aikana Tallink Silja on lajoittanut Kummit ry:lle yli 100 000 euroa.


Kummien jälkeen lavalle saapui Hevisaurus, jota oli teatterin täydeltä lapsia ja aikuisia katsomassa.


Hevisauruksen esiintymisen aikana hytti oli siivottu, hieman erilailla kuin ennen. Vuodevaatteet oli viikattu sängynpäälle ja kaikki liinavaatteet, lasit ja telnineet yms. oli viety pois.


Kaukana horisontissa Helsinki jo häämötti.


Laivan saapuessa Helsinkiin odottelimme hetken kiireisempien matkustajien poistumista ja lähdimme pikkuhiljaa portaita pitkin alas 5. kannelle.


Kävimme vielä ennen kotiinlähtöä katsomassa Silja Europaa Verkkokauppa.comin näköalatasanteelta.


Saamani tiedon mukaan Silja Europan viimeisellä matkalla Helsingistä Tallinnaan oli mukana 243 matkustajaa. Matkan aikana oli laivalla pakattu tavaroita reippaaseen tahtiin. Myymälät olivat olleet avoinna ainoastaan tunnin ajan ja ravintoloista avoinna oli vain FoodMarket.


21 vuotta kestänyt aikakausi Itämerellä päättyi Silja Europan saapuessa illalla Tallinnaan.


Ja vielä tähän loppuun hieman muisteluitani Silja Europasta vuosien varrelta.




Ensimmäisen kerran kävin Silja Europalla, kun siellä järjestettiin maaliskuussa 1993 Avoimet Ovet -tilaisuus. Ensimmäisen risteilyn Silja Europalla tein vasta vuonna 1996.


Parhaimmat muistoni Silja Europasta ovat sen seilatessa Turun-linjalla. Mukavaa matkustamista Silja -luokan hytissä, jossa iso erkkeri-ikkunat sekä hyvin varustelluissa sviiteissä. Myös reittimatkoja tuli tehtyä useampi.

FoodMarket oli yksi suosikkiravintoloistani Turun-linjalla ja myymälöistä löytyi aina jotain kivaa ostettavaa.


Tulihan sitä Silja Europalla pari kertaa risteiltyä myös Helsingistä Tukholmaan. Kummallakin kerralla tuli todettua, että laiva toimi paremmin Turun-linjalla.


Tallinnan liikenteeseen siirtymisen jälkeen laiva ei enää tuntunut samalta kuin ennen, vaikka reilun vuoden aikana sen sisätiloja laitettiinkin kuntoon ja laiva oli siistimmässä kunnossa kuin Turun-linjalla. Ehkä Silja Europa olisi kaivannut kunnon remontin ennen Tallinnan -reitille siirtymistä, eikä vain opastekylttien vaihtoa.


Paljon muistoja olisi kerrottavana reissuista Silja Europan matkoilta.


Kiitos Silja Europalle ja sen miehistöille mukavista matkoista vuosien varrella...


...ja turvallista matkaa maailman toiselle puolelle!