Matka meille oli varattuna Muugasta Vuosaareen klo 18.30 vuorolla.
Molemmat satamat sijaitsevat kaupunkien keskustojen ulkopuolella, joten tällä reitillä matkustaessa välttää keskustan ruuhkat niin lähtiessä kuin saapuessa.
Muugan satamasta lisää infoa löytyy Tallinkin ja Muugan sataman nettisivuilta.
m/s Sea Windillä matkustaessa hinnat ovat aina vakiot. Henkilölippu 10 euroa ja autopaikka (pakollinen) 20 euroa. Hyttipaikan saa 10 euron lisämaksulla ja koko hytin omaan käyttöön 20 eurolla. Lisäksi lisämaksusta tarjolla on aamiasta, lounasta tai päivällistä.
Tallinkin lähtöselvitys Muugassa sijaitsee osoitteessa Maardu tee 56 ja terminaalialueen kartta aukeaa klikkaamalla tästä.
Muugassa ajetaam itsenäisesti opasteiden opastamana laituripaikalla/laituripaikalta. Matkan varrella on yksi portti, missä autojen rekisterinumerot luetaan automaattisesti ja portti aukeaa.
Autot ajetaan laivan vieressä olevalle laiturille odottamaan lastausta.
Ensimmäinen erä henkilöautoilla matkustavia pääsi ajamaan laivaan n. klo 17.10.
Laivassa on kolme lastikantta ja tällä kertaa henkilöautot pysäköitiin rekkojen kanssa 5. kannelle.
7. kannella sijaitsevalle autokannelle voidaan tarvittaessa lastata henkilöautoja. Tällä matkalla se kuitenkin oli tyhjä.
Kaikki laivan yleiset tilat sijaitsevat kansilla 6 ja 7.
8. kansi hytteineen on kokonaan miehistön käytössä.
Meille oli varattuna matkalle hytti. Hyttien numerointi Sea Windilla alkaa numerosta 1 ja meillä oli hytti 31, en muista milloin olisin ollut näin pieninumeroisessa hytissä.
Hytti oli varustelultaan ihan perushytti, mistä löytyi sänkyjen lisäksi wc ja suihku. Eipä tuolla reitillä isompaa hyttia tarvitsekaan, meilläkin se oli vaan ostosten ja tavaroiden säilytystilana.
Kaikki matkustajille myynnissä olevat hytit olivat samanlaisia, ainoastaan matot ja tuolit saattoivat olla erilaisia.
Jo vuonna 1989, kun m/s Sea Wind aloitti SeaWind Linen liikenteessä, laivaa markkinoitiin reiluna rahtilaivana, mistä löytyy kaikki tarpeellinen eikä mitään turhaa. Tämä piti paikaansa vielä 30 vuotta myöhemmin.
m/s Sea Windillä on rahtilaivan leppoisa tunnelma. Siellä ei edelleenkään ole kristallikruunuja, tanssiravintolaa, viulunsoittoa, eikä muutakaan viihdeohjelmaa. Laivalla ei myöskään ole meteliä, eikä jonoja tai kiirettä, koska matkustajamäärä on pienempi kuin Helsingin ja Tallinnan välillä seilaavilla laivoilla. Kuvissa laivan 7. kannen baari, mikä oli suljettuna. Juomia sai ostaa 6. kannen ravintolasta.
Portaikko baarista ravintolaan.
Turun linjalla ravintola toimi kahvilana, mutta nykyään se on buffet.
Mitään ruotsinlaivan buffettia laajoine vegevaihtoehtoineen on turha odottaa. Kylminä vaihtoehtoina tarjolla on kasviksia, leikkeleiltä, katkarapua ja lohta.
Lämpöisinä vaihtoehtoina on lihaa, kalaa ja kanaa sekä keittoa.
Buffet-hinta sisältää juomat (maito, mehu, vesi, kahvi ja tee). Viiniä ja olutta voi ostaa erikseen paikan päällä.
Omaan makuun ruoka oli maukasta ja valikoima riittävä. Parin santaus kerran jälkeen maha oli täynnä ja tilaa oli vielä jälkiruoalle.
Mitään herkkuja notkuvaa jälkiruokapöytää ei täällä ollut, mutta jäätelö toimii aina.
Ja keulapaikoilla sai ihailla Muugan satamaa.
Ravintolasta löytyi reilust asiakaspaikkoja. Astioita ei kukaan käynyt keräämässä pois pöydistä, vaan sitä varten oli erikseen astianpalautusvaunut.
Ravintola oli tällä lähdöllä asti klo 20.00 asti ja periaatteessa siihen asti olisi voinut ruokailla. Ravintolassa oli myynnissä myös juomia, suklaata sekä noutopöydästä olisi voinut kasata itselleen voileivän 2 euron hintaan.
Ravintolan vieressä on pieni leikkihuone lapsia varten.
Info sijaitsee laivan myymälän vieressä ja se on avoinna ainoastaan lähtöön saakka. apua saa tarvittaessa infon vieressä olevalla puhelimella soittamalla.
Myymälä on myös avoinna lähdön ja saapumisen aikoihin.
Myymälässä on pieni valikoima makeisia, kosmetiikkaa, tuoksuja sekä juomia.
Jos et kaipaa laivamatkallesi mitään turhaa, haluat matkustaa kiireettömästi ja hinta ratkaisee, on silloin m/s Sea Wind ylitykseen sopiva vaihtoehto. Mutta jos kaipaat nopeutta ja enemmän palveluita, kannttaa silloin varata matka joko m/s Starille tai m/s Megastarille.
Vuosaaressa kaikki henkilöautot kerätään laiturille jonoksi ja sieltä ajetaan saattueessa pois.
Vuosaaaren satama sijaitsee osoitteessa Seilorinkatu 5. Vuosaaresta lähtiessä autot ohjataan lähemmäksi laivaa 15-20 auton saattueissa. Lisää infoa Vuosaaren satamasta löytyy Tallinkin ja Helsingin Sataman nettisivuilta.
Otetaan tähän loppuun vielä pieni kertaus laivan historiasta SeaWind Linen / Silja Linen ja Tallinkin liikenteessä.
Vuonna 1988 Silja Line perusti SeaWind Linen tytäryhtiökseen ja laivaksi hankittiin vuonna 1972 valmistunut m/s Saga Wind (ex. Svealand). Ennen liikenteen aloittamista laivalle rakennettiin lisää hyttejä sekä rautatiekiskot autokannelle, sillä tarkoituksena olis myös kuljettaa rautatievaunuja.
Laiva liikennöi Turun ja Tukholman Värtanin välillä ja kyytiin pääsi silloinkin vain autolla.
SeaWind Linen maskottina toimi Kippari Kalle. m/s Sea Wind liikennöi Silja Linen Turun linjalla tammi-huhtikuussa 1992, kun m/s Svea ja m/s Wellamo olivat telakalla.
SeaWind Linen esite vuodelta 1993.
SeaWind Linen esite vuodelta 1994.
SeaWind Linen toimisto Turussa.
Heinäkuusta 1999 lähtien m/s SeaWind aloitti poikkeamaan Långnäsin satamassa.
m/s Sea Windin turvaohjeet.
SeaWind Linen toimisto Tukholmassa.
SeaWind Linen laituripaikka Tukholmassa.
Mainoksia vuodelta 2004.
SeaWind Linen tuotteita vuodelta 2004.
Mainos vuodelta 2005.
m/s Sea Wind kuvattuna vuonna 2005.
m/s Sea Wind kuvattuna vuonna 2006.
m/s Sea Wind kuvattuna vuonna 2007.
Tammikuussa 2008 SeaWind Line keskittyi ainostaan rahtiliikenteeseen. 2.12.2008 12 merimailin päässä Maarianhaminasta syttyi tulipalo konehuoneessa klo 2.38, jonka vuoksi aluksesta tuli ohjauskelvoton. Tulipalo saatiin sammutettua klo 3.49. Laivalla oli tapahtumahetkellä 11 matkustajaa ja 28 miehistön jäsentä, jotka evakuoitiin myöhemmin helikopterilla
Tammikuussa 2010 laivan kylkeen maalattiin Tallink-logot ja elokuussa SeaWind Linen toiminta lakkautettiin ja yhtiö fuusioitiin Tallink Silja Oy:öön.
Huhtikuussa 2012 loppui rautatievaunujen kuljetus m/s SeaWindillä.
Marraskuussa 2013 autokannelle rakennettiin uusi sisäänajoramppi, jonka ansiosta laiva pystyi vastaamaan rekkaliikenteen tarpeisiin entistä paremmin. Samassa yhteydessä poistettiin rautatiekiskot.
Vuonna 2014 oli m/s Sea Windin 25. liikennöinti vuosi Turun ja Tukholman välillä. Joulukuussa Tallink ilmoitti siirtävänsä aluksen Tallinna - Vuosaari -reitille tammikuussa 2015.
m/s Sea Wind kuvattuna Tallinnassa vuonna 2015.
m/s Sea Wind Tallinnassa kesällä 2016. Lokakuussa 2017 alus siirtyi liikennöimään Muugan satamaan.
Jos merimatka Viroon rahtilaivalla kiinnostaa pääset matkan varaamaan kätevästi tästä.
Olipa hyvä raportti ja kuvat
VastaaPoistaKiitos