Tässä blogisarjassa käydään läpi Siljan Turun laivat ja tässä ensimmäisessä osassa käsitellään Oy Siljavarustamon syntyä ja s/s Siljan liikennettä ja historiaa.
Oy Siljavarustamo - Ab Siljarederiet perustettiin 20. toukokuuta 1957 Stockholms Rederi AB Svean, Suomen Höyrylaiva Osakeyhtiön ja Höyrylaiva Osakeyhtiö Boren yhteisvoimin. Kukin varustamo omisti Siljasta kolmasosan. Siljavarustamon kotipaikaksi tuli Turku ja toiminta alkoi Höyrylaiva Osakeyhtiö Boren tiloissa alivuokralaisena.
Nils Wetterstein toimi Siljavarustamon toimitusjohtajana vuoden 1974
loppuun saakka. Hän myös ehdotti varustamolle nimen. Wettersteinilla oli
ajatuksissaan osittain Ruotsin Siljanjärven seutu, osittain F.E.
Sillanpään romaanin "Nuorena nukkunut (1931)" päähenkilö Silja, joka
"tanssi vain kesän". Nimen valintaan on sanottu vaikuttaneen myös sen
helppo lausuttavuus vieraillakin kielillä.
Yhtiön korsteenimerkki (ja lippu) oli yhdistelmä emoyhtiöiden korsteenimerkeistä.
Uuden varustamon tehtävä oli yksinkertainen: huolehtia automatkustajista ja lastista järkevään hintaan. Mutta Siljavarustamon ensimmäiset alukset eivät olleet parhaimpia. Turku - Maarianhamina - Tukholma-linjalle se sai Svealta vanhan s/s Heimdall -nimisen aluksen matkustajaliikenteeseen ja rahtiliikenteeseen s/s Warjon.
s/s Heimdall oli rakennettu Oskarshamnin telakalla Ruotsissa ja se luovutettiin kesällä 1915 Stockholms Rederi AB Svealle.
s/s Heimdall asetettiin Tukholman ja Lyypekin väliseen liikenteeseen. Myöhemmin alus liikennöi Tukholmasta Helsinkiin ja Turkuun.
Syksyllä 1929 Ajoi karille Tukholman lähistöllä ja upposi. Vain piippu ja mastot jäivät vedenpinnan yläpuolelle. Alus nostettiin ja korjattiin, jonka jälkeen liikenne jatkui Tukholmasta Helsinkiin ja Turkuun.
Toukokuussa 1957 aloitettiin neuvottelut aluksen myymisestä Oy Siljavarustamolle.
Ennen liikenteen aloittamista alus telakoitiin Hammarbyverkenin telakalla Tukholmassa. Laivan sisustus uudistettiin kokonaan, yläkansi katettiin keulaosasta ja sinne rakennettiin pikabaari. Alakannella sijaitsevan suhteellisen pieni ruokasali sisustettiin myös uudelleen. Uudistustyöt maksoivat 3 miljoonaa Ruotsin kruunua.
s/s Siljassa oli 24 I-luokan sekä 84 turistiluokan hyttipaikkaa. Kaikkiaan matkustajia voitiin kyytiin ottaa 450. Autoja lastiruumaan mahtui jopa 47.
s/s Silja asetettiin Tukholman ja Turun väliseen liikenteeseen 19.6.1957. Turkuun alus saapui ensimmäisen kerran 20.6.1957.
Ensimmäisellä vuorolla kyydissä oli 227 matkustajaa, 22 autoa sekä rahtina 53 kappaletavarana.
Melkein kaikki s/s Siljan hyttipaikat oli varattu ennakkoon koko kesäkauden ajaksi.
Uusi laiva esiteltiin Turussa lehdistölle.
Ensimmäisen kesän s/s Silja liikennöi "kakkoslaivana" s/s Wellamon (kuvassa), s/s Reginin ja s/s Bore III:n parina. Muista laivoista poiketen s/s Silja ei poikennut matkalla Maarianhaminan kautta.
Lähtöpäivät Turusta olivat tiistaisin, torstaisin ja lauantaisin ja Tukholmasta maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Matkalippu Turusta Tukholmaan maksoi I-luokassa 5 000 mk (nykyrahassa 133,70 €), Turistiluokassa 3 800 mk (101,60 €) ja kansipaikalla 2 500 mk (66,87 €). Autopaikat oli hinnoiteltu painon mukaan ja 300 kg painavan auton kuljetus maksoi 2500 markkaa.
Ensimmäisenä kesänä s/s Silja kuljetti Turun linjalla 13 023 matkustajaa, 1 154 henkilöautoa ja 405 tonnia lastia.
Kesäkauden jälkeen s/s Silja siirtyi Helsinki - Tukholma -reitille ajalle 2.10. - 23.12.1957, jonka jälkeen alus siirtyi Turkuun talvehtimaan.
s/s Silja Helsingin Sanomissa 18.10.1957.
Kesäkuussa 1958 s/s Silja palasi "kakkoslaivaksi" Turun ja Tukholman välille.
Kesällä 1958 s/s Silja kuljetti Turun linjalla 12 275 matkustajaa, 1 224 henkilöautoa sekä 897 tonnia lastia. 2.10. - 20.12.1958 välisenä aikana s/s Silja liikennöi Helsingistä Tukholmaan, jonka jälkeen alus siirrettiin talvehtimaan Turkuun.
Kesäkuussa 1959 s/s Silja palasi "kakkoslaivaksi" Turun ja Tukholman välille.
s/s Siljan autokapasitettia vahvistamaan rahdattiin Erik Thun AB:ltä talvella valmistunut lastilautta m/s Sunnanhav. m/s Sunnanhav liikennöi Turku - Tukholma -reitillä 10.6.-10.8.1959 välisenä aikana.
Kesällä 1959 s/s Silja kuljetti Turun
linjalla 12 028 matkustajaa, 1 083 henkilöautoa sekä 1 199 tonnia lastia.
4.10. - 20.12.1959 välisenä
aikana s/s Silja liikennöi Helsingistä Tukholmaan, jonka jälkeen alus
siirrettiin talvehtimaan Turkuun.
Kesällä 1959 oli syntynyt uusia, kilpailevia autolauttalinjoja, Ruotsin, Ahvenanmaan ja Suomen välisille reiteille. Joulukuussa 1959 Siljavarustamo tilasi uuden matkustaja-autolautan Wärtsilän Helsingin telakalta, minkä toimitusajaksi sovittiin kesä 1961. Alusta tilattaessa oli tehty myös päätös uuden Turku - Norrtälje -linjan avaamisesta.
Kesällä 1960 s/s Silja avasi yhdessä s/s Reginin kanssa reitin Turusta Ahvenanmaan kautta Norrtäljeen.
Reitillä kuljetettiin kesällä 25 910 matkustajaa ja 2 932 henkilöautoa, joista s/s Silja kuljetti 14 021 matkustajaa ja 1 597 henkilöautoa.
2.10. - 19.12.1960 s/s Silja liikennöi jälleen Helsingistä Tukholmaan, minkä jälkeen alus riisuttiin Turussa.
Kesällä 1961 s/s Silja vuokrattiin Suomen Höyrylaiva Osakeyhtiölle.
SHO liikennöi aluksella kesäkausina 1961-1964 Helsinki - Travemünde -reitillä.
Kesällä 1965 s/s Silja liikennöi myös Tukholma - Maarianhamina -risteilyliikenteessä. Kesällä 1966 vuorossa oli risteilyt Helsingistä Tallinnaan. s/s Silja lähti ensimmäisenä matkustajalaivana yli 20 vuoteen Helsingistä Riikaan toukokuussa 1966. Kesän jälkeen alus riisuttiin Turussa.
Toukokuussa 1967 alus myytiin kokkolalaiselle M. Rauanheimo Oy:lle. Nimettiin s/s Coccolitaksi ja asetettiin Kokkola - Skellefteå -reitille. Myöhemmin myös Kokkola - Härnösand ja Oulu - Luleå -reiteillä.
Kesällä 1970 liikennöi Höyrylaiva Osakeyhtiö Boren rahtaamana Maarianhamina - Tukholma reitillä, "Mariehamnaren" -markkinointinimellä. Syyskuussa alus romutettiin Helsingissä.
Muista Siljan Turun laivoista pääset lukemaan klikkaamalla tästä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti