Vuonna 1965 Oy Siljavarustamon laivastossa aloitti m/s Holmia.
Tammikuussa 1965 Expresslinjen AB aloitti neuvottelut m/s Calmar Nyckelin hankkimisesta Siljavarustamon liikenteeseen. Kuukauden neuvotteluiden jälkeen Oy Siljavarustamo osti aluksen 8,6 miljoonalla Ruotsin kruunulla. Maaliskuussa alusta remontoitiin Finnbodan telakalla, jotta se soveltuisi paremmin Turku - Norrtälje -linjalle.
m/s Holmiaksi nimetty laiva aloitti liikennöimisen Turusta Norrtäljeen 7.5.1965. Aluksi m/s Holmia tuurasi m/s Skandiaa ja m/s Nordiaa telakontien aikana.
m/s Holmian kyytiin mahtui 644 matkustajaa ja 90 henkilöautoa. Hyttejä oli matkustajakäytössä 11 ja niissä oli yhteensä 34 vuodepaikkaa.
20.5.1965 m/s Holmia ajoi karille Maarianhaminan edustalla. Aluksen sähköistetyssä peräsinlaitteessa ollut vika teki sen purjehduskelvottomaksi, jolloin m/s Holmia ajoi karille seitsemän solmun nopeudella. Karille ajoa yritettiin estää laskemalla ankkurit veteen jo useita satoja metrejä ennen törmäystä. Tunti onnettomuuden jälkeen alus pääsi omien koneiden avulla irti karilta. Aluksella oli kyydissä 200 matkustajaa, jotka jatkoivat matkaansa toisella lautalla.
Kesällä kaikki kolme laivaa olivat liikenteessä Turku - Maarianhamina - Norrtälje -reitillä.
(Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi)
Mainontaa vuodelta 1965.
Lokakuussa 1965 aluksen jäävahvistusta parannettiin Wärtsilän telakalla Turussa.
Joulukuun 2. päivä 1965 m/s Holmia aloitti liikennöimisen Naantalista Långnäsin kautta Tukholman Värtanille. Naantalin satama oli vastarakennettu ja sen uskottiin olevan erinomainen lisäsatama Turun ohella. Siljavarustamo ja Naantalin kaupunki solmivat kolmen vuoden sopimuksen, jonka mukaan Siljavarustamo täytyi ylläpitää keskeytymätöntä liikennettä, lukuunottamatta alusten telakoinnista aiheutuvia katkoja. Siljavarustamo sai yksinoikeuden liikennöidä satamasta sopimuskauden ajan.
Meno-paluu Naantalista Tukholmaan maksoi 25 markkaa (nykyrahassa 46,42 euroa), jos paluu tapahtui 15 päivän sisällä.
Henkilöauton kuljetus Naantalista Tukholmaan maksoi keskimäärin 30 markkaa (55,70 €)
m/s Holmian joulupöydän herkkuja pääsi syömään 7,50 markalla (13,93 €).
Helmikuussa 1966 m/s Holmian liikenne keskeytyi jäätilanteen vuoksi. Maaliskuun alussa liikenne taas jatkui. 15.3.1966 alus sain jäistä painaumia kylkiinsä ja liikenne kesketyi telakoinnin ajaksi.
Armeijan kalustoa lastataan m/s Holmiaan Naantalissa 1966.
Oy Siljavarustamo ja Naantalin kaupunki ajautuivat erimielisyksiin sopimuksen sisällöstä ja Oy Siljavarustamo päätti lopettaa liikennöimisen Naantalista syyskuussa 1965. m/s Holmia siirtyi Turku - Norrtälje -reitille m/s Skandian ja m/s Nordian telakointien ajaksi.
m/s Fennian ajaessa karille lokakuussa 1966, lastattiin autot proomusillan avulla m/s Holmiaan. m/s Holmia liikennöi Turusta Norrtäljeen m/s Fennian telakoinnin ajan.
Vuonna 1967 m/s Holmia riisuttiin ja vuokrattiin ensin Rederi AB Göteborg-Frederikshavn -Linjenillle. Vuokrauksen jälkeen m/s Holmia liikennöi huhtikuussa Turusta Tukholmaan, jonka jälkeen se vuokrattiin Kristiansands Dambskipsselskap A/S -varustamolle kesäksi.
1960 -luvun alussa oli Viking Line aloittanut liikennöinnin Paraisten Lillmälöstä Kapellskäriin. Viking Linen liikenne Paraisilta päättyi syyskuussa 1967, kun varustamo siirtyi liikennöimään Oy Siljavarustamon hylkäämästä Naantalista. Samaan aikaan kun Viking Line siirtyi Naantaliin, aloitti Oy Siljavarustamon m/s Holmia aloitti liikennöimisen Kapellskäriin. Samalla alkoi myös hintasota, Siljavarustamo oli halvin viidella markalla (nykyrahassa 8,45 €) Paraisilta, kun Viking Linen matka Naantalista maksoi 6,50 markkaa (10,99 €).
Helmikuussa 1968 liikenne Parainen -Kapellskär -reitillä lopetettiin uuden matkustajaveron vuoksi. Vero nosti matkan hintaa 158 prosentilla. Alus riisuttiin kahden kuukauden ajaksi.
Huhtikuussa 1968 m/s Holmia aloitti liikennöimään Kapellskärin sijasta Norrjäljeen. Kesällä reitillä liikennöi myös m/s Nordia. Paraisilta Norrtäljeen pääsi 15 markalla (23,39 €). Tammikuussa 1969 liikenne keskeytyi talven ajaksi ja jatkui taas 1.4.1969.
Tammikuun ensimmäinen päivä vuonna 1970 merkitsi virstanpylvästä: uusi yhteistyösopimus muutti Siljavarustamon toiminnan. Emoyhtiöt ottivat laivaston ja miehistön. Siljavarustamo muutti nimensä Oy Silja Line Ab:ksi ja keskittyi markkinoimaan ja hoitamaan liikennettä. Laivojen kylkiin maalattiin Silja Line nimi ja uusi hylje-kuvio. Siljavarustamon varsinainen varustamotoiminta päättyi kokonaan vuonna 1973. m/s Holmiaa ei siirretty emoyhtiöille, vaan se jatkoi Siljavarustamon omistuksessa.
Elokuussa 1970 Silja Line lopetti Paraisten liikenteen. Kunta ei halunnut maksaa tullista aiheutuvia kustannuksia, vaan odotti valtion rakentavan oman tulliaseman. Edellisinä vuosina vallinnut hintasota Vikingin kanssa oli myös koetellut Silja Linen Paraisten liikennettä ankarasti. m/s Holmia siirrettiin Turku - Norrtälje -reitille vuoden loppuun saakka.
Vuosina 1967 - 1970 Silja Line kuljetti Paraisilta yhteensä 310 184 matkustajaa, 78 233 henkilöautoa, 10 588 rekka-autoa sekä 1 595 linja-autoa.
Tammikuussa 1971 m/s Holmia myytiin Italiaan, Navigazione Toscana S.p.A:lle, sai alus nimekseen m/s Flaminia Nuova. Vuosina 1974 - 1990 alus liikennöi Toscana Regionale Marittima S.p.A:n omistuksessa, m/s Capo Bianco-nimisenä. Vuonna 1992 alus päätyi Saudi-Arabiaan ja liikennöi siellä useilla eri nimillä. Elokuussa 2011 alus poistettiin rekisteristä, eikä sen olemassaolosta ole tietoa.
Muista Siljan Turun laivoista pääset lukemaan klikkaamalla tästä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti