torstai 3. lokakuuta 2019

Siljan Turun laivat - m/s Nordia





Siljavarustamo tilasi m/s Skandian sisaraluksen Wärtsilän Hietalahden telakalta 2.11.1960.


24.10.1961 rouva Elsa Högberg kastoi aluksen m/s Nordiaksi vesillelaskun yhteydessä.


m/s Nordia luovutettiin Oy Siljavarustamolle 3.5.1962. Luovutusristeily järjestettiin kutsuvieraille Helsingin edustalla.



m/s Nordia asetettiin liikenteeseen Turku-Maarianhamina-Norrtälje -reitille 7.5.1962.



m/s Nordialta oli ollennaisilta osilta samankaltainen sisaralus m/s Skandian kanssa.



m/s Nordian näköalasalonki oli varustettu lentokonetuoleilla.



Tupakkasalonki.



Taidetta m/s Nordian ruokasalin seinällä.









Ruokasali.

Lasten leikkihuone.

Lastenhoitohuone.



Lentokoneen istuimia muistuttavat lepotuolit olivat osoittautuneet erikoisen suosituiksi m/s Skandialla ja m/s Nordialla niiden määrää oli lisätty.


Hyttejä m/s Nordialla oli 47 ja niistä löytyi yhteensä 106 vuodepaikkaa.



Myyntipisteitä oli m/s Nordialla järjestetty erilailla sisaralukseen verrattuna.



m/s Nordian kahvilan muotoilua oli paranneltu palvelun nopeuttamiseksi ruuka-aikoina, lisäksi ylemmälle kannelle oli rakennettu toinen itsepalvelukahvila.

Mainontaa vuodelta 1962.


m/s Nordia ja m/s Skandia liikennöivät non-stop liikennettä Turun ja Norrtäljen välillä.


20.1.1963 matkalla Norrtäljestä Maarianhaminaan alus ajoi yöllä 14 - 15 solmun nopeudella maihin, Hertonklubbin karin luona, aivan lähellä väylää. Kaikki 46 matkustajaa ja suurin osa taloushenkilökunnasta kuljetettiin luotsi- ja merivartiostoaluksilla Maarianhaminaan.


Alusta yritettiin irrottaa karilta jäänmurtajien avulla. Kahdeksan vuorokauden jälkeen alus saatiin irti karilta ja hinattiin Maarianhaminaan, missä rekka-autot ajettiin pois aluksesta. Maarianhaminassa alus tutkittiin ennen lähtöä Tukholmaan, Finnbodan telakalle.

Telakalla todettiin huomattavia pohjapelti- kuin sisustusvaurioita. Telakointi kesti noin kaksi kuukautta. Liikenne jatkui jäätilanteen vuoksi poikkeusaikataululla.


Huhtikuussa m/s Nordia jatkoi liikennöintiä normaalin aikataulun mukaisesti.


18.3.1963 m/s Nordia palasi liikenteeseen.

Marraskuussa 1963 m/s Nordia riisuttiin kolmen viikon ajaksi.


Mainontaa vuodelta 1963. (Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi)



1.3.1965 m/s Nordia kävi ensimmäisenä laivana Siljavarustamon uudessa Långnäsin satamassa. Aluksen kyydissä oli terminaalin rakennustarvikkeilla lastattuja kuorma-autoja.


Nopeuden ollessa valttia Siljavarustamo päätti rakentaa Ahvenanmaan liikenteen hoitamiseksi oman lauttasataman, Långnäsiin, kolmisenkymmentä kilometriä Maarianhaminasta itään. Långnäsistä oli ruotsinlaivojen väylälle vain merimailin matka.




Långnäsiin rakennettiin 1965 arkkitehti Bengt Lundstenin suunnittelema ns. uuden ajan matkustajapaviljonki. Sen arkkitehtoninen ratkaisu oli persoonallinen: toisesta päästä kallioon ankkuroitua lasi-teräs-rakennusta kannattivat betonipalkit ja tukivaijerit.


Rakennus oli sijoitettu kohtisuoraan laituria vasten siten, että matkustajat ylätasolle pysähtyneistä busseista pääsivät rakennuksen kautta mahdollisimman lähelle aluksia. Tällä tavoin saatiin myös laivojen satama-aika supistettua minimiin.


Rakennuksen alle jäi katettu tila, jota käytettiin autojen tullaukseen. Varsinaisen paviljongin alla oli lisäksi tullin ja poliisin tarvitsemat aputilat. Paviljongissa oli myös pieni kahvila.



Ensimmäinen vuoron Långnäsiin ajettiin 1.11.1965. Parin tappiollisen vuoden jälkeen matkustajamäärien pudotessa Turku - Tukholma -linjan liikenne Långnäsin kautta päättyi 1967. Norrtälje -linjan lautat lakkasivat käymästä Långnäsissä yövuoroilla 1975. Sen jälkeen Långnäsiä ovat käyttäneet lähinnä saariston yhteysalukset. Myöhemmin Silja Line myi Långnäsin sataman maakunnalle ja vanha matkustajapaviljonki purettiin.

Aikataulu syksyltä 1965.


Vaikean jäätilanteen vuoksi m/s Skandia liikennöi Turusta Tukholmaan 2.2. - 8.2.1966 välisenä aikana, jonka jälkeen Turusta Nynäshamniin 14.2.1966 asti. Tämän jälkeen liikenne Suomen ja Ruotsin välillä keskeytyi maaliskuun alkuun asti.

m/s Nordia Norrtäljessä.


17.10.1966 m/s Nordia ja m/s Holmian ottivat autoja merellä, proomusillan välityksellä, Bogskärin luona karille ajaneesta Fenniasta.


7.10.1967 m/s Nordia ajoi karille, Nötön saaren rannassa Föglön saaristossa, väistäessään lastilaivaa. Autot lastattiin proomun välityksellä m/s Holmiaan.



Liikennöi Parainen - Kapellskär -reitillä 15. - 25.11.1967.


Liikennöi kesällä 1968 Paraisilta Maarianhaminan kautta Norrtäljeen. Kesän jälkeen palasi Turku - Långnäs/Maarianhamina - Norrtälje -reitille.


Liikennöi kesällä 1968 Paraisilta Maarianhaminan kautta Norrtäljeen. Kesän jälkeen palasi Turku - Långnäs/Maarianhamina - Norrtälje -reitille.



m/s Nordian kansikartta 1960-1970 luvun vaihteesta. (Klikkaamalla kuvia saat ne suuremmaksi)


Tammikuun ensimmäinen päivä vuonna 1970 merkitsi virstanpylvästä: uusi yhteistyösopimus muutti Siljavarustamon toiminnan. Emoyhtiöt ottivat laivaston ja miehistön.


Siljavarustamo muutti nimensä Oy Silja Line Ab:ksi ja keskittyi markkinoimaan ja hoitamaan liikennettä. Laivojen kylkiin maalattiin Silja Line nimi ja uusi hylje-kuvio. Siljavarustamon varsinainen varustamotoiminta päättyi kokonaan vuonna 1973.



Mainontaa vuodelta 1970.


Liikennöi kesällä 1970 Paraisilta Maarianhaminan kautta Norrtäljeen. Kesän jälkeen palasi Turku - Långnäs/Maarianhamina - Norrtälje -reitille.

Vuonna 1970 vietettiin Turku - Norrtälje -reitin 10-vuotissynttäreitä.


Kesällä 1971 liikennöitiin Turusta Norrtäljeen kolme kertaa päivässä.


7.4.1972 m/s Nordian omistus siirtyi Oy Silja Line Ab:lle.


1.9.1973 m/s Nordian omistus siirtyi Oy Svea Line Ab:lle. Alus poistettiin liikenteestä joulukuussa 1973 öljypulan vuoksi. Palasi liikenteeseen helmikuussa 1974.


Kesäkauden 1974 jälkeen m/s Nordia riisuttiin Turussa ja asetettiin myyntiin.


Syyskuussa 1974 m/s Nordia myytiin Venezuelaan. Jatkoi liikennettä m/s Isla De Coche -nimisenä maaliskuuhun 1986 asti, jolloin myytiin Kreikkaan. Kreikassa liikennöi m/s Theoskepasti -nimisenä vuoteen 1987 asti. Vuonna 1987 vaurioitui törmäyksessä Rafinan satamassa ja myöhemmin lisää korjauksen aikana, minkä vuoksi päätyi romutettavaksi seuraavana vuonna.


http://www.valkeatlaivat.net/blogi/Siljan_Turun_laivat/index.htm

Muista Siljan Turun laivoista pääset lukemaan klikkaamalla tästä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti