sunnuntai 16. lokakuuta 2022

Sally Line - Siirtyminen EffJohnin omistukseen

Sally Line

Helmikuussa 1987 tehdyn sopimuksen mukaan Rederi Ab Sallyn osake-enemmistö siirtyi Effoan ja Johnson Linen perustamalle Varustamo Oy Effjohnille, josta Effoalla ja Johnson Linelle oli kummallakin 40 %:n osuus, vähemmistöosakkaana oli Suomen Yhdyspankki Oy 20 %:n osuudella. Kaupan yhteydessä kerrottiin Rederi Ab Sallyn jatkavan itsenäisenä ahvenanmaalaisena varustamona.

Commodore Cruise Line

Sally UK - Viking 2

Sallyn sijoitukset Englannin kanaalin liikenteeseen ja Karibian risteilyihin osoittautuivat huomattavan tappiollisiksi ja varustamo ajatutui 1980-luvun puoliväliin tultaessa huomattaviin taloudellisiin vaikeuksiin. Lopulta yhtiö joutuikin pääasiallisen velkojansa Yhdyspankin haltuun.

Rederi Aktiebolaget Sally

Effjohnin hankkiessa osake-ennemmistön Sallysta oli varustamoa saneerattu parin vuoden ajan Yhdyspankin omistuksessa. Tankkereista luovuttiin ja Rederi Ab Sally toimi yksinomaan matkustajavarustamona ja yhtiön toimintaan kuului Vaasanlaivat, Sally Linen Itämeren risteilyt, Sally Uk:n lauttaliikenne Englannin kanaalissa sekä risteilyliikenne Karibialla. Sally oli myös osakkaana Viking Linessa ja sillä oli yksi alus (m/s Viking Sally) Turku - Tukholma linjalla. 

Sally Line

Vuonna 1987 Sally-varustamon liikevaihto oli vuona 940 Mmk ja yhtiön tuloskehitys oli myönteistä edelliseen vuoteen verrattuna, mutta ei vielä saavuttanut tyydyttävää tasoa. Parhaiten Sallyn liikenteistä menestyivät Helsingistä risteilevä Sally Albatross ja Merenkurkussa liikennöivä Vaasanlaivat. Sallyn liikenne Englannin kanaalissa ei saavuttanut tavoitteita. Commodore Cruise Linen risteilyliikenne Karibialla tuotti positiivisen käyttökatteen.

Viking Sally

Syksyllä 1987 Sally-varustamo myi osuutensa Viking Linesta ja vuokrasi m/s Viking Sallyn Rederi AB Slitelle. Tämän jälkeen varustamo hankki  omistukseensa Rederi Allandia AB:n osakkeet. Rederi Allandia AB liikennöi, markkinointinimellä "Ånedin Linjen", Tukholmasta Maarianhaminaan m/s Baltic Star -aluksella. (Alus valmistui vuonna 1953 Rederi AB Svealle s/s Birger Jarl -nimisenä.) 

Kanavaterminaali

Sally Linen käyttämän Kanavaterminaalin uudistus aloitettiin syksyllä 1987. Sally Linella oli matkamyymälät Helsingissä ja Tampereella ja yrityksen palveluksessa oli 36 henkilöä.

Rederi Allandia AB:n liikenne "Ånedin Linjen" siirtyi Sally Linelle vuoden 1988 alusta. 

Vaasanlaivat JetCat Vasabåtarna

Tammikuussa 1988 Sally-varustamon tytäryhtiö Vaasanlaivat ja AW Line perustivat yhteisen yrityksen Merenkurkun katamaraaniliikennettä varten. Katamaraani JetCat aloitti liikennöimisen Vaasan ja Uumajan välillä kesällä 1988.

Vuoden 1988 aikana Effjohin omistus Sally-varustamossa nousi 85 prosenttiin ja Sally-varustamo päätettiin fuusioida Varustamo Oy Effjohniin keväällä 1989.

Sally-varustamo liikevaihto vuonna 1988 oli 1 015 Mmk ja yhtiön tuloskehitys oli myönteinen, mutta yhtiön pääomarakenne oli kuitenkin edelleen heikko. Sally-varustamon liikenneyhtiöistä menestyivät suunniteltua paremmin Helsingistä risteilevä Sally Line, Miamista risteilevä Commodore Cruise Line sekä Englannin kanaalissa liikennöivä Sally Line Ltd., jonka kilpailijoita alkuvuoden lakot häiritsivät. Vaasanlaivojen liikenne oli edelleen voitollinen. 

Sally Mariehamn

Sally-varustamo myi m/s Viking Sallyn Effoalle ja vuokrasi sen takaisin kevääseen 1990 asti. Vaasanlaivojen m/s Wasa Express myytiin Rederi Ab Eckerölle. Lisäksi Maarianhaminassa yhtiön omistuksessa olleet asuinkiinteistöt myytiin.

Vuoden 1988 aikana Sally Albatrossin ja Ånedin Linjenin risteilyillä oli mukana 487 502 matkustajaa

EffJohn - Sally Line

Tammikuussa 1989 Effoa ja Johnson Line ostivat Suomen Yritysrahoitus Oy:ltä m/s Sally Albatrossin yhteinäisesti omistamansa laivanisännöinti yhtiön lukuun. Kauppa oli omistusjärjestely, joka ei vaikuttanut aluksen liikennteeseen tai henkilöstöön.

EffJohn International

Vuoden 1989 alussa Effoa ja Johnson Line perustivat EffJohn International -yhtiön johtamaan ja kehtittämään varustamoiden matkustajaliikennettä. Yhtiö oli rekisteröity Hollannissa ja sillä oli tytäryhtiöt EffJohn International Oy Helsingissä ja EffJohn International AB Tukholmassa. Organisaation toiminta käynnistyi toukokuussa 1989.

EffJohn 1989

EffJohn International

Operatiivista liiketoimintaa harjoitettiin EffJohn Internationalin johdolla viidessä itsenäisessä, tulosvastuullisessa liiketoimintayhtiössä: Silja Line, Vaasanlaivat, Sally Line Maarianhamina, Sally UK ja EJI Cruise Holdings.

EffJohn - Sally Line

Uuden organisaation myötä Sally Line vastasi EffJohnin risteilytoiminnasta Itämerellä ja Euroopassa. Sally Line kuljetti vuonna 1989 yhteensä 487 502 matkustajaa. Sally Albatross kuljetti vuoden 1989 aikana 355 000 matkustajaa, Ånedin Linjen lähes 150 000 matkustajaa ja Europe Cruise Linen m/s Eurosunilla 2 300 matkustajaa. Sally Linen Itämeren risteilyjen tulos oli hyvä, sen sijaan Europe Cruise Linen aloitusvuoden tulos oli tappiollinen.

Sally Albatross tulipalo

Tammikuussa 1990 Sally Albatross tuhoutui tulipalossa Finnbodan telakalla. Vakuutus kattoi aluksen arvon, mutta se kannatava markkina-alue, minkä Sally Line oli aluksellaan luonut menetettiin osittain, koska vuokrattu pienemoi korvasi vain osittain Sally Albatrossin menetyksen.  

Sally Albatross

Heinäkuussa Sally Linelle tilattiin uusi 1400 matkustajan risteilyalusa Rauma Yardsilta. Alus rakennettiin tuhoilta säilyneen konehuoneen ympärille. 

Sally Clipper

Sally Albatrossin palon jälkeen liikennettä harjoitettiin pienemmällä aluksella Sally Clipperillä, jonka omista Rauma-konserni. Kapasiteetin pienentymisen seurauksena matkustajamäärä väheni 76 786:een. Ånedin Linjen risteili Tukholman ja Maarianhaminan välillä ja kesän aikana myös Tukholmasta Tallinnaan ja Riikaan. Baltic Starin matkustajamäärä oli 129 988. 

Europe Cruise Line

Vuonna 1989 aloittanut Europe Cruise Linen talvikauden matkustajamäärä jäi alhaiseksi ja tulos oli tappiollinen. Toiminnan kannattamattomuuden ja Persianlahden sodan vaikutusten vuoksi lopetettiin liikenne toukokuusta 1991 lähtien.

Polar Princess

Maaliskuussa 1990 Polar Princess aloitti liikennöimisen Helsingistä Tallinnaan. Laivayhteyden takana oli Vaasanlaivat, Silja Line, Sally Line ja neuvostoliittolaisena osapuolena Baltic Tours. Laituripaikkaan ja maihinnousuun liittyvien ongelmien vuoksi liikenne keskeytettiin ja laiva palasi takaisin Vaasaan.

Sally Clipper / Sally Caravelle

Vuonna 1991 Sally Linen kapasiteetti kaksinkertaistui helmikuun lopussa, kun liikenteeseen asetettiin vielä toinen Rauma-konsernin omistama risteilyalus Sally Caravelle. 

Sally Ab

24 tunnin risteilyjen lisäksi laivat liikennöivät kesällä Pietariin, Visbyhy sekä Viipuriin ja vuoden aikana Sally Line kuljetti 159 512 matkustajaa. Ånedin Linjenin liikenne siirrettiin Sallylta Svea Management -yhtiölle. Vuonna 1991 Ånedin Linjenin Baltic Star kuljetti vuoden aikana 149 949 matkustajaa.

Sally Albatross 1992

Vuoden 1992 alussa Sally Line harjoitti risteilyliikennettä Helsingistä management-sopimuksella Sally Clipperilla uuden Sally Albatrossin valmistumiseen saakka. 24 tunnin risteilyjen lisäksi uusi Sally Albatrossa risteli kesäkaudella Visbyhyn ja Pietariin. Olympialaisten ajan Sally Albatross oli vuokrattuna hotelli- ja konferenssikäyttöön Barcelonassa. 

Sally Albatross

Osana EffJohn-konsernin tehostamisohjelmaa Sally Albatrossin risteilyt yhdistettiin 1.9.1992 alkaen osaksi Silja Linen tuotevalikoimaa. Yhdistämisellä saavutettiin merkittäviä kustannussäästöjä. Vuoden 1992 aikana Sally Linen risteilyillä oli mukana 340 624 matkustajaa. 

Sally Linen blogisarjan etusivulle pääset tästä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti