Muutaman vuoden tauon jälkeen pääsin taas toteuttamaan jo perinteeksi muodostuneen Baltic Sea Tourin. Baltic Sea Tour toteutettiin laivamatkojen osalta yhteistyössä Tallink Siljan ja Tallinnan yöpymisen osalta Tallink Hotelsin kanssa.
Viimeisimmän Baltic Sea Tourin tein kesäkuun alussa vuonna 2019. Sen jälkeen oli suunnitelmissa jo seuraavan vuoden matka, mutta koronapandemia sotki suunnitelmia useammaksi vuodeksi. Jo menneen pandemian ja Ukrainassa käytävän sodan vuoksi ei Tallinkin reittivalikoima ole palautunut entisekseen ja varustamo onkin keskittynyt liikennöimään pääreiteillään. Niinpä tämän vuoden Baltic Sea Tour suuntautui Helsingistä Tallinnan kautta Tukholmaan ja sieltä takaisin Helsinkiin. Tallinnassa ja Tukholmassa yövyttiin hotelleissa, jotta matkalla ehtisi myös vierailla kohdekaupungeissa.
Matkalle lähdin kahdestaan poikani Onnin kanssa sunnuntaina 2.7.2023.
Ensimmäisenä etappina oli Megastarin Helsinki - Tallinna -reitin klo 13.30 vuoro.
Vaikka matka kestää vain pari tuntia, sai hytissä säilytetyä matkatavarat ja matkustaa rauhallisesti melko täydellä laivalla.
Kun matkatavarat oli viety hyttiin oli aika suunnata Delight Buffettiin lounaalle.
Buffetin valikoimasta löytyikin ruokia moneen makuun.
Ruokailun jälkeen olikin hyvää aikaa käydä tutustumassa laivan myymälöiden valikoimiin, uutuuksiin sekä kampanjatarjouksiin.
Fazerin uutuus suklaalevy on saatavilla vain laivoilta ja lentokentiltä.
Kolme Fazerin suklaalevyä sai kampanjahintaan 9,90 € ja olihan sitä uutta suklaata testattava.
Parin tunnin laivamatka Megastarilla meni nopeasti ja mukavasti ja perillä Tallinnassa olitinin klo 15.30.
Sää Tallinnassa oli vaihteleva, välillä paistoi aurinko ja hetken päästä vettä tuli taivaalta ihan kunnolla. Hotellille päästiin kuitenkin ennen rankkasateen alkamista.
Tallinnassa yövyttiin Tallink Spa & Conference Hotellissa.
Meille oli varattuna Deluxe-huone, mikä sijaitsi 5. kerroksessa.
Huoneessa oli mukavasti tilaa sekä iso kylpyhuone.
Kostean sään vuoksi parvekkeella ei tullut aikaa vietettyä...
Hotellin Aqua Spassa ei vesi haitannut, sillä se oli altaassa. Kylpylä on hotellivieraiden käytössä rajattomasti aukioloaikojen puitteissa.
Kylpylässä vierähti kevyesti pari tuntia.
Onneksi hotellissa on myös ravintola, eikä sen vuoksi tarvinnut lähteä ruokapaikkaa kauempaa etsimään. Ruokalistalla oli paljon vaihtoehtoja ja lapsille oli Harri Hylkeen oma ruokalista.
Lasten listalta valikoitui kananugetit.
Ja minä päädyin tilaaman monien hvvien vaihtoehtojen joukosta flank steak pihvin, mikä osoittautui erinomaiseksi valinnaksi. Ruoat tulivat keittiöstä nopeasti ja palvelu oli sujuvaa.
Ruokailun jälkeen kävimme vielä iltauinnilla, ennen nukkumaan menoa.
Deluxe-huoneiden ja sviittien hintaan kuuluu erikoisaamiainen. Erikoisaamiainen on samassa tilassa tavallisen aamiaisen kanssa, mutta ravintolasta on varattu oma alue ja katetut pöydät.
Erikoisaamiaisella voi tilata veloituksetta listalla näkyviä tuotteita.
Muuten aamiasella on käytössä samat noutopöydät kuin tavallisella aamiaisella. Aamiaisen jälkeen oli vielä pari tuntia aikaa viettää kylpylässä, ennen huoneen luovutusta. Matkatavarat jäi päivän ajaksi hotelliin säilytykseen.
Sään jatkuessa vaihtelevana oli päivän ohjelma suunniteltava sen mukaisesti. Boltin kyydissä matkamme suuntautui Lentosatamaan (Lennusadam), joka on osa Viron merimuseota (Eesti Meremuuseum).
Pääsylipun hinnasta saa Club One -kortilla 10 prosenttia alennusta ja alle 9 vuotiaat pääsevät museoon ilmaiseksi.
Lentosataman vesitasohallissa sijaitsee vuonna 1937 Englannissa Vickers-Armstrongin telakalla rakennettu Lembit-sukellusvene, vesitaso Short 184, Maasilinn-laivan hylky (joka on vanhin Viron aluevesiltä löydetty hylky) sekä paljon aitoja näyttelyesineitä kuten purjelaivoja, veneitä ja merimiinoja.
Vuonna 1937 valmistunut, Viron merivoimien ylpeys, sukellusvene Lembit on toiminut musolaivana vuodesta 1985 lähtien ja se on vuodesta 2012 ollut Lentosataman päänähtävyys.
Valmistuessaaan Lembit oli tekniikaltaan Itämeren modernein sukellusvene, aikansa sukellusveneiden huippuluokkaa. Alus palveli toisen maailmansodan loppuun asti ja se oli osa Neuvostoliiton Itämeren laivastoa aina vuoteen 1956 saakka. Sisaralus Kalev puolestaan katosi Suomenlahdella jo toisen maailmansodan aikana vuonna 1941, eikä sen hylkyä ole löytynyt.
Lembit on yksi harvoista ehjänä säilyneistä sukellusveneistä maailmansotaa edeltävältä ajalta sekä koko Baltian ainoa säilynyt sota-alus, joka on rakennettu ennen toista maailmansotaa.
Lentosatamassa on paljon nähtävää ja siellä saa pari-kolme tuntia helposti kulumaan.
Pääsylipun hintaan sisältyy myös vierailut museo aluksiin ja yksi niistä on höyryjäänmurtaja Suur Tõll.
Suur Tõll on Viron vanhin ja arvokkain museolaiva ja se on yksi kolmesta Itämeren alueella säilyneestä 1900-luvun alun höyryjäänmurtajasta. Alus rakennettiin vuonna 1914 Saksassa, Vulcan Werke AG:n telakalla ( nykyään Puola, Szczecin).
Laivalla pääsee kiertämään ja katsomaan erilaisia tiloja aina konehuoneesta upseeerien messiin.
Toinen ulkona olevista museolaivoista, missä kävimme oli rannikkovartiolaiva Valvas, joka on ollut museolaivana vuodsta 2014.
Sateen väistyttyä ja ennen seuraavan laivan lähtöä meillä oli hyvää aikaa piipahtaa keskustassa.
Pientä välipalaa Burger Kingissä.
Viron Burger Kingit ovat Tallinkin operoimia ja vaikka ostot niissä ei kerrytä Club One -pisteitä, niin kannattaa korttia kuitenkin näytää ja napata samalla 5 prosentin alennus.
Matkamme jatkui hotellilta noudettujen matkatavaroiden kanssa terminaalille.
Muutaman minuutin odottelun jälkeen alkoi laivaannousu Baltic Queenille, minkä kyydissä jatkoimme kohti Tukholmaa.
Matkalle meille oli varattu A-luokan hytti 8. kannelta.
Baltic Queenilla pääsee myös helikopterikannelle.
Matka kohti Tukholmaa alkoi vesisateessa ja sateenkaaren lisäksi taivaalla näkyi muutamia salamia.
Baltic Queenin erikoisuutena on slaavilainen ravintola Aleksandra, jota ei muilta Tallinkin tai Siljan laivoilta löydy.
Ravintolan listalta löytyy perinteisiä sekä innovatiivisia annoksia ja tietysti lapsille oma lista.
Päätin pysyä perinteisessä ja tilasin Kievin kanaa.
Lasten lista oli vaihtunut ja tällä kertaa Onni päätyi testaamaan kanavarrasta.
Ruokailun jälkeen lähdettiin testaamaan saunaosastoa. Baltic Queenilla ja sisaraluksilla on kunnon uima-allas 2. kannella, kun muilla Tallink Siljan laivoilla ne ovat lähinnä vain porealtaita. Eniten ehkä kaipaan Silja Europan saunaosastoa tai Silja Serenaden / Symphonyn vanhaa Sunflower Oasista, missä oli porealtaiden lisäksi myös muita altaita.
Pitkän päivän jälkeen ilta jatkui leppoisasti ja nukkumaan mentiin hyvissä ajoin.
Aamulla Tukholman saaristossa oli mukavan aurinkoinen keli.
Auringosta ei kauan kannella nautittu, sillä Grill Housen erikoisaamiainen veti enemmän puoleensa.
Erikoisaamiaisella olisi halutessaan voinut tilata erilaisia munakkaita.
Meille kuitenkin riitti noutopöytien tarjonta.
Pian laiva saapuikin jo Värtanille ja helikopterikannelta oli kiva seurata satamaan saapumista.
Silja Symphony oli saapunut Helsingistä jo hieman aikaisemmin ja tuli sieltä kannelta bongattua myös tuttuja.
Molemmilta laivoilta oli saapunut satamaan paljon matkustajia ja esimerkiksi terminaalin edessä oleva 76 bussin pysäkillä oli väkeä reilun kahden bussilastin verran. Yleensä olemme terminaalilta kävelleet Gärdetin tunnelbana-asemalle, mihin suurin osa laivamatkustajista suuntaa ja väenpaljous asemalla on sen mukainen.
Toinen terminaalin "lähellä" sijaitseva tunnelbana-asema on Ropsten, minne on terminaalita noin 1,2 kilometrin kävelymatka. Ropstenin aseman läheisyydstä pääsee myös SL:n lautalla (Pendelbåt 80 & 80 X) Nybroplanille. Terminaalita Gärdetin tunnelbana-asemalle kävelymatkaa olisi ollut noin 1 kilometri.
Ropstenin asemalla ruuhkaa ei ollut ja istumapaikan sai valita ihan rauhassa.
Gärdetin pysäkillä juna tulikin sitten ihan täyteen.
T-Centralen asemalla vaihdettiin vihreän linjan tunnelbanaan
Kohteena meillä oli Odenplanin asema, minlä läheisyydessä seuraavaksi yöksi varattu hotelli sijaitsi.
Aseman ja hotellin välissä oli Kustaa Vaasan kirkko.
Päädyin kuitenkin Odenplanin Ibis Styles -hotelliin, mistä n. 100 eurolla sai Superior-huoneen.Tarjolla olisi ollut myös edullisempiakin huoneita. Ibis-hotellit on tulleet aiemmin tutuksi Saksassa matkustaessa ja ovat osa kansainvälistä Accor-hotelliketjua, mihin kuuluu myös esim. Tallinnan Swissôtel.
Hotellille saavuttaessa huone ei ollut vielä vapaana, joten jätimme matkatavarat hotelliin säilöön ja suuntasimme takaisin keskustaan.
Päivä kohteeksi oli suunnitellut Vasa-museon, minne pääsi kätevästi raitiovaunulla.
Sisääpääsy museoon aikuiselta oli 190 SEK ja alle 18-vuotiailta ilmainen.
Edellisen kerran olin vieraillut museossa 32 vuotta sitten, joten oli jo korkea aika käydä uudelleen.
Vasa on maailman parhaiten säilynyt 1600-luvulta peräisin oleva laiva, ja se on esillä erityisesti sitä varten rakennetussa museossa Tukholmassa. Vasa on ainutkertainen taideaarre, ja se koostuu 98-prosenttisesti alkuperäisosista ja sadoista puisista veistoksista.
Laivaan ja sen yksityiskohtiin pystyi tutustumaan omalla kännykällä.
Valtava laiva ja paljon nähtävää myös muissa museon Vasan historiasta kertovissa näyttelyissä.
Djurgårdenista matka jatkui lautalla (pendelbåt 82) Slussenille.
Hieman kiertelyä vanhassa kaupungissa ja keskustan Gallerian ostoskeskuksessa.
Hammarbyn Adidas Outletiin pääsee keskustasta matkusamalla tunnelbanan vihreällä linjalla Gullmarsplanin asemalle ja siellä vaihtamalla pikaraitiotienvaunun (tvärbanan) kyytiin ja jää pois Luman pysäkillä.
Adidas Outletissa tuli taas tehtyä hyviä löytöjä edulliseen hintaan, varsinkin kun Ruotsin kruunun arvo on ennätysalhainen.
Museossa ja kaupoissa vieteyn päivän jälkeen oli aika suunnata takaisin hotellille.
Hotellirakennus on suojeltu, joten jokainen huone ja kerros on uniikki. Käytävillä ja huoneissa oli mm. vanhoja kakluuneja (kaakeliuuni). Osa huoneista sijaitsi kellarikerroksesessa ja osan huoneiden suihkuhuone saattoi sijaita erillään huoneesta.
Meidän huone sijaitsi 3. kerroksessa ja parisängyn lisäksi siellä oli tilava kylpyhuone, sohva, tv ja jääkaappi.
Ikkunasta oli näkymät sisäpihalle.
Hetken huilaamisen jälkeen taas jatkettiin matkaan. Odenplanin asemalta pääsee myös paikallisjunan (pendeltåg) kyytiin ja Odenplanilta seuraava asema on Solna, missä myös Mall of Scandinavia sijaitsee.
Ostoskeskus sijaitsee muutaman minuutin kävelymatkan päässä asemasta.
Sieltä löytyy vielä muutama liike, mitä ei Suomesta löydy, vaikka koronapandemian myötä sieltä moni kauppa lopetti toimintansa.
Me käytiin ostoksilla mm. Lekiassa, Icassa, Hemköpissä, Legolla ja Footlockerilla ja kierretiin muutama muukin kauppa.
Odenplanin MAXista käytiin vielä ostamassa iltapalaa mukaan hotelliin.
Tukholman Ibiksen aamiainen oli todella runsas ja monipuolinen, jos vertaa Ibiksen aamupaloihin Saksassa.
Hauskoja yksityiskohtia aamiaisravintolan ulkopuolella.
Aamiaisen jälkeen oli hyvää aikaa kierrellä hotellin lähistöllä.
Aseman ympärillä on paljon erilaisia ravintoloiita ja muutama kauppakin sieltä löytyy.
Huoneen luovutuksen jälkeen jätimme matkatavarat säilöön hotellille ja suuntasimme kohti keskustaa.
Tunnelbana toi kätevästi Högtorgetin asemalle, mistä matka jatkui Drottninggatania pitkin kohti vanhaakaupunkia.
Vanhastakaupungista matkaa jatkettin kävellen vielä Slussenin tunnelbana-asemalle ja sieltä hotellille hakemaan matkatavaroita.
Kello alkoi olemaan jo sen verran, että oli aika aloittaa matka kohti satamaa.
Lähtöselvityksen jälkeen laivaannousu oli alkanut ja pääsimme siirtymään laivaan.
Onhan se aina omanlainen fiilis, kun pääsee Silja Serenaden / Symphonyn promenadelle.
Meille oli varattuna promenade-luokan hytti 10. kannella
Onnin yksi toiveista oli tällä matkalla päästä Summer Centeriin ja sinne heti ovien avauduttua suunnattiin.
Välillä käyvimme myös Siljalandissa, mutta Summer Centerissä oli huomattavasti väljempää.
Ruokailemasa kävimme Grill Housessa.
Lasten listalta testiin pääsi "laivan pihvi" eli naudan minuuttipihvi.
Vaikka listalta olisi jotain uuttakin löytynyt, niin dry-aged pihvi vei voiton tälläkin kertaa.
Jälkiruoka jäätelöt nautittiin Siljalandissa, minkä jälkeen oli taas Summer Centerin vuoro.
Laivalla iltapala voi olla erilainen kuin kotona.
Kesä, meri ja valkoinen laiva - aina hyvä yhdistelmä!
Laivan lähestyessä Ahvenanmaata oli aika lähteä hyttiin ja nukkumaan.
Sea Pubista oli varattu tilaa Buffetin aamiaiselle, mutta Coffee & Co. -kahvilasta sai aamiaista ilan jonotusta sekä terassilla oli hyvin väljää.
Vielä ehti leikkimään ulkokannelle.
"Turistina" muiden joukossa katsomassa, kun laiva ajaa Kustaanmiekasta.
Viimeisen puolen tunnin aikana Summer Centerissä oli hyvin tilaa leikkiä...
...ja pitihän se aika käyttää hyödyksi.
Suurimman ruuhkan jälkeen lähdimme vasta hytistä kohti terminaalia ja ulospääsy sujui huomattavasti sujuvammin. Kolme laivamatkaa, kaksi hotelliyötä ja kaksi kaupunkipäivää myöhemmin oli tämänkertainen Baltic Sea Tour päättynyt. Saapi nähdä onko ensi vuonna Tallikilla liikenteessä enemmän laivoja. Riika-Tukholma -reitin paluuta odotan myös, mutta vähän epäilen että saan odottaa sitä aika kauan.
Onnin mielestä viisi parasta asiaa reissulla oli:
1. Aqua Spa vesikeskus, Tallink Spa & Conference Hotel.
2. Ostokset Tukholmassa.
3. Laivan pihvi, lasten ruokalistalta Grill Housessa.
4. Summer Center, Silja Serenadella.
5. Lennusadam / Lentosatama.
Baltic Sea Tourin videoina pääset katsomaan Instagramissa sekä TikTokissa. Oman Itämeren kiertoristeilyn varaat kätevästi Tallink Siljan myyntipalvelun kautta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti