keskiviikko 14. marraskuuta 2018

Silja Serenade Special - Rakentaminen jatkuu...

Kun laiva oli esitelty lehdistölle jatkui rakentaminen ja laivan markkinointi aloitettiin kunnolla.



Masa-Yards ja Effoa solmivat torstaina 8.2.1990 950 miljoonan markan arvoisen sopimuksen Wärtsilä Meriteollisuuden Turun telakalla tekeillä olevan aluksen rakentamisesta valmiiksi. Effoan Silja Linen liikenteeseen tilaama laiva luovutetaan sopimuksen mukaan marraskuun puoliväliin mennessä.

Maaliskuun lopulla Silja Line ilmoitti siirtyvänsä vähärikkisen polttoaineen käyttöön kaikissa Suomen ja Ruotsin välillä liikennöivissä matkustaja-aluksissaan. Vähärikkisessä polttoaineessa oli korkeintaan puoli prosenttia rikkiä. Rikin määrä väheni huomattavasti aiemmin käytössä olleseen dieseliin ja raskaaseen polttoöljyyn verrattuna. Muutoksen syyksi Silja Line ilmoitti vilkaan ympäristökeskustelun.



2.4.1990 oli juhlallinen päivä, sillä työnimellä NB1301 tunnettu laiva sai nimen.

Kastan sinut Silja Serenadeksi sanoi näyttelijätär Birgitta Ulfsson ja rikkoi shamppanjapullon valkokankaalle heijastetun Silja Serenaden keulaan. Kastaminen suoritettiin laivan kävelykadulla se oli teknisesti ainutlaatuinen, valkokankaan takana ollut metallilevy mahdollisti pullon rikkoutumisen. Ainutlaatuinen laiva ansaitsee myös ainutlaatuiset kastemenot, sanoi puheessaan Silja Linen toimitusjohtaja Ralf Sandström.

Kaste oli ensimmäinen, joka tapahtui Masa-Yardsilla. Martin Saarikangas kiitti puheessaan Effoan ja Johnson Linen johdolle, jotka riensivät apuun hädän hetkellä Suomen telakkatelollisuuden myllerryksessä. Kiitokset sai myös Yhdyspankki. Kaikki telakalla  olevat tuntevat suurta kiitollisuutta niitä kohtaan, jotka panivat paljon likoon käynnistääkseen jo melkein pysäytetyt rattaat. Nyt me näytämme, että teemme laivoja jatkossakin, Saarikangas korosti.




m/s Silja Serenade kastepäivänä 2.4.1990.
 

19.4.1990 viettettiin laivanrakennusperinteiden mukaisesti onnenkolikkoihin liittyvää seremoniaa eli ns. mastontallajaisia.

Kölinlaskuseremonian yhteydessä laitetettiin kolikoita telakka-altaan pohjalla sijaitsevien pukkien päälle, mutta rakennustöiden edetessä ne on otettiin talteen kölin alta ja seremoniassa, mastontallajaisissa, ne siirrettiin osaksi mastoa.

Tätä pidetään laivanrakennuksessa tärkeänä seremoniallisena tapahtumana ja sen ajatellaan tuottavan onnea.

Kolikoiden käyttämistä rakennusten ja laivojen rakennusvaiheessa on aikoinaan pidetty eräänlaisena uhrauksena tai kiitoksena jumalille onnistuneesta rakennustyöstä ja pyyntönä jumalien suojeluun jatkossakin.


12.5.1990 uutisoitiin lehdissä Effoa - Suomen Höyrylaiva Oy:n ja ruotsalaisen Johnson Line Ab:n yhdistämisestä. Yhdistymisen kerrottiin tapahtuvan Effoan suunnatulla annilla Johnson Linen omistajalle Nordstjernan Ab:lle. Uusi, maailman suurimpiin kuuluva matkustajalaivavarustamo sai nimekseen EffJohn Oy. Juridisesti se oli Effoan toiminnan jatkaja. Effoa ja Johnson Line joutuivat, keskeneräisten laivatilauksein vuoksi, konkurssin tehneen Wärtislä Meriteollisuuden jatkajan Masa-Yardsin omistajaksi. EffJohnin omisti Masa-Yardsista neljänneksen.

Toukokuussa alkoi rekrytointi Silja Serenadelle.
(Klikkaamalla kuvaa saat sen isommaksi.)




Silja Serenaden sisätiloja oli suunnittelemassa kahdeksan eri arkkitehti- ja suunnittelutoimistoa Suomesta ja Ruotsista. Jokainen arkkitehti suunnitteli itsenäisesti omat tilansa, yhteisiä sovittuja linjoja noudattaen. Kun suunniteltavana oli pari-kolmekymmentä erilaista tilaa, voitiin kaikkien tilojen suunnittelu aloittaa samaan aikaan ja jokaisella suunnittelijalla oli aikaa keskittyä täyspainotteisesti omien tilojen suunnitteluun. Silja Serenade suunniteltiin kuin palapeli, mutta pelaajalla oli käytössä kaikki palat yhtä aikaa. Käytävien, aulojen ja muiden yhteistentilojen suunnittelijat kokoavat palaset yhteen. Yhtä yleis- tai perussuunnittelijaa ei tiloilla ollut ja tämä suunnittelufilosofia tuki myös Silja Serenaden uudenlaista tyyliä, mihin yleinen  ja yhtäläinen harmonia ei sopinut.


Silja Serenade 5.6.1990.


Syyskuussa oli ensimmäisten koeajojen vuoro. Silja Serenadea koeajattiin kolme vuorokautta pitkin Itämerta. Koeajossa alkusesta otettiin kaikki irti ja samalla 350 henkilöä testasi laivan laitteet.




Koeajossa laivan laitteet säädettiin ensin  Turun edustalla Airistolla ja sen jälkeen alus lähti kurvailemaan Ahvenanmaan eteläpuolelle aavalla Itämerelle. Siellä koneista otettiin kaikki irti ja testattiin laitteiden toiminta. Laitteiden paneelit roikkuivat auki joka puolella ja työmiehet ruuvailivat, mittailivat ja säätivät laiteistojen sisuskaluja vuorokaudet ympäriinsä.
 
Silja Serenade yllätti koeajolla mukana olleet. Yleensä koematkalla, etenkin kun kyse on täysin uudesta alustyypistä, ilmenee suuriakin vikoja ja puutteita. Silja Serenaden koeamatka sujui tästä säännöstä poiketen täysin suunnitelman mukaisesti.

Helikopterilla toimitettiin yhden pääkoneen tarvitsemia varaosia.


Koeajon ohjelma ja miehistö.
(Klikkaamalla kuvaa saat sen isommaksi.)

Koeajolla tehdyt testit. Toinen koeajo järjestettiin lokakuussa (12.-14.10.)
(Klikkaamalla kuvaa saat sen isommaksi.)


Koeajon jälkeen laivan viimeistelyä jatkettiin telakalla.


Tervetuloa laivalle, joka on mielikuvituksen tuotetta.
(Klikkaamalla kuvaa saat sen isommaksi.)


15.11.1990 Silja Serenade oli valmiina luovutusmatkalle. 



Ennen Silja Serenaden luovutusmatkaa laskettiin sisaralus vesille.

tiistai 13. marraskuuta 2018

Silja Serenade Special - Ennakkonäytös

Tarkoin varjeltu salaisuus paljastettiin viimeinkin lehdistölle ja matkatoimistojen johtajille 22.1.1990 Masa-Yardsin telakalla Pernossa.



"Laivan kuin unelma. Tervetuloa laivalle, joka on mielikuvituksen tuotetta!"


"Uuden risteilykauden ensi-ilta on syksyllä 1990. Ensi syksynä Silja Line aloittaa liikenteen ensimmäisellä 1990-luvun risteilyaluksellaan."


"Samalla saa muotonsa yksilöllistä matkustajaa varten luotu elämysmaailmamme The Wonderful World of Silja." 


"Voit suunnitella jokaisen merellisen matkasi sisällääm täysin erilaiseksi riippuen siitä, missä tarkoituksessa olet liikkeellä, mikä on seurueesi koko ja mitkä muita yksilöllisiä toiveita Sinulla on."



"Laiva kuin unelma. Tervetuloa alukseen, joka on mielikuvituksen tuotetta!"
(Klikkaamalla kuvaa saat sen isommaksi.)

"Uuden laivan seitsemännellä kannella, eli sisääntulokannella sijaitsee Silja Promenade. Se on 140 metriä pitkä, kahdeksan metriä leveä ja viiden kerroksen korkuinen, teakilla päällystetty kävely- ja ostoskatu. Lasisen katon peittämä Silja Promenade on laivan tapahtumakeskus. Promenaden varrelle keskittyneet ravintolat, liikkeet ja lasten leikkitilat muodostavat tilakokonaisuuden, joka luo laivalla viihtymiselle aivan uudet mahdollisuudet."


"Ennennäkemätöntä Silja uusilla laivoilla on12. kannelle rakennettu trooppisten kasvien, vesiliukumäkien, vastavirtojen ja porealtaiden muodostama paratiisi, Sunflower Oasis. Sunflower Oasis on koko perheen virkistys- ja kylpyläkeidas, jonka 30-asteisten altaiden yhteydessä on muun muassa höyry- ja tavallinen sauna, hieroja, hiussalonki sekä baari."



"Huippumodernit kokoustilat ovat muunneltavissa kaikenkokoisille ryhmille ja moniin eri käyttötarkoituksiin, myös ball-room -käyttöön. Häiriöttömään kokousympäristöön on kiinnittetty erityistä huomiota ja työn jälkeen rentoudut erilillisessä kokousvieraille varatuissa sauna- ja virkistystiloissa."




"Saunaperinteet Skandinaaviassa ovat pitkät ja siksi olemme kiinnittäneet tähän aiheeseen erityistä huomiota. Caracalla Bathin klassinen, roomalainen tunnelma tarjoaa kokousvieraille aivan uudenlaisen kylpyläelämyksen."



"Lähes 40 metriä merenpinnan yläpuolella avautuu näkymä, jota et unohda. Ylimmällä kannella sijaitsevasta cocktail- ja maisemaravintolasta, Stardustista, näet kaikkialle; 360 astetta kaunista merellistä panoraamaa. Nautit yökerhotunnelmasta, kuuntelet elävää musiikkia - ja huomaat, että tähdet todellakin ovat hiukan lähempänä..."

"Laivan keulassa, Promenaden päässä, sijaitsee kahden kerroksen kokoinen Atlantis Palace. Ensin saavut Las Vegas-henkiseen , kymmenien peliautomaattin Atlantis Casinoon. Sen jälkeen laskeudut portaita laivan tanssi- ja viihdekeskukseen. Tämä amfimainen Show Lounge nousevine ja laskevine estradeineen on muunneltavissa jopa 700-henkisten ryhmien kokous- ja juhlatilaksi. Atlantis Dining on puolestaan tanssi- ja viihdekeskuksen ravintola.''

"Todelliseen tanssin huumaan pääset kaksikerroksisessa Caméléonissa. Se on disco, jossa on muun muassa huikeat, musiikin ja valojen tahtiin sykkivät vesitykit. Lasiseinän takana, samassa discossa saavat myös nuoremmat tanssin ystävät vipinää puntteihinsa. 


"6. kannella sijaitsevassa Buffet-ravintolassanautit tutun voileipäpöydän antimista. Samalla kannella sijaitsevat myös illallisravintola Maxim á la Carte ja Seaport Brasserie, josta pikaruoan ystävät löytävät varmasti mieleiset annokset"


"Promenaden monista ravintoloista yksi on gourmet-tasoinen Le Tâste-Vin. Sen viinibaarissa voi maistaa laivalla myytäviä viinejä ennen ostamista."

 "Promenaden erikoisuuksista on syytä mainita esimerkiksi kalaravintola Happy Lobster. Sen yhteydessä sijaitsee Osteribaari, jonka tiskiltä voi valostaa tuoreita merenherkkuja - esimerkiksi juuri ostereita - heti nautittavaksi. Happy Lobsterin vieressä sijaitsevassa espanjalaisessa pihviravintola Casa Bonitassa herkuttelevat suurien ja tulisesti maustettujen pihvien ystävät. Ilmeeltään säännöllisen väliajoin uusiutuva Wall Street on aikaansa seuraavien ihmisten ruokapaikka, jossa voit vaikkapa tarkastaa päivän pörssikurssit ateriointisi lomassa " 

"Laivan perässä sijaitsevassa wienilästyyppisessa Seaside Cafèssa on tarjolla laivan oman konditorian leivoksia kahvin tai teen kera. Vieressä sijaitsevassa Seaside Barissa nautit myös merinäköaloista valtavan maisemaikkunan tuntumassa.

"Uudella laivalla lasten leikkitilat ja aktiviteeti on suunniteltu mielikuvituksella ja jaettu ikäluokkien tarpeet huomioiden jännittäviin eri kokonaisuuksiin. Tilaa on monta kertaa enemmän kuin aikaisemmin ja enemmän kuin millään muulla laivalla. Keinuja, kiipeilytelineitä, liukumäkiä, piirrettyjä filmejä, merirosvolaiva sekä videoluola. Leikkihuoneen vieressä sijaitsee Skipper´s Toy Shop, joka on monen lapsen toivekauppa. Electric Bazaarista taas löydät viihde-elektroniikaa ostokset kaikenikäisille."

"Promenaden varrella sijaitsee Impulse Shop, josta löydät pienimuotoisen marketin laajan tavarasortimentin ja tuliaisostokset. Impulse Shopin vastapäätä sijaitsevasta nuorekkaasta asusteliikeestä puolestaan löydät monipuolisen valikoiman vapaa-ajan merkkivaateita koko perheelle. Asusteliikkeen vierestä löytyy Pub Maritim, pysähdyspaikka Promenadella."

"Viinejä ja erikoistuotteita myyvä Grand Cru on tuttujen merkkien lisäksi varustettu harvinaisuuksilla. Ennen kuin teet valintasi, voit maistaa omia suosikkejasi ekskluusiivisen gourmet-ravintolan viinibaarissa. Aivan Grand Crun vierssä sijaitsee kiireisen ostajan erikoisliike Late Night Shop, josta löytyvät Tax Free-myymälän suosituimmat tuotteet.

" Shop Noblesse edustaa asusteillaan hienostunutta ja yksilöllisyyttä. Shop Noblessen lasivitriineistä valitset YSL:n, Diorin tai vaikkapa Balenciagan merkkituotteita itsellesi tai lahjaksi."


"6. kannen  350 neliömetrin suuruinen Tax Free Market on monipuolisten valikoimien itsepalvelumyymälä. Tax Free Marketin vastapäätä Parfymerie Cleopatra tarjoaa, maailman pisimmän, 30-metrisen tiskinsä takaa valikoituja maailmanluokan tuoksuja ja huippuluokan kosmetiikkaa."


"Hyttinäköala Promenadelle. Laivan ainutlaatuinen rakenne tarjoaa tutun meripanoraaman rinnalle huikean vaihtoehdon; kiinnostavan erkkerinäköalan laivaa halkovalle, tuhansien kohtauspaikkojen Promenadelle. Aluksen noin 950 hytistä 80 % eli 750 on ikkunallisia ja odotuksia vastaamaan on suunniteltu uusia erilaisia hyttityyppejä. Esimerkkinä omassa osastossaan baareineen ja saunoineen sijaitseva Commodore Class."


Helmikuun alussa alkoi uuden laivan mainonta sanomalehdissä ja kyseinen mainos ilmestyi Helsingin Sanomissa 3.2.1990.  
(Klikkaamalla kuvaa saat sen isommaksi.)