keskiviikko 14. marraskuuta 2018

Silja Serenade Special - Rakentaminen jatkuu...

Kun laiva oli esitelty lehdistölle jatkui rakentaminen ja laivan markkinointi aloitettiin kunnolla.



Masa-Yards ja Effoa solmivat torstaina 8.2.1990 950 miljoonan markan arvoisen sopimuksen Wärtsilä Meriteollisuuden Turun telakalla tekeillä olevan aluksen rakentamisesta valmiiksi. Effoan Silja Linen liikenteeseen tilaama laiva luovutetaan sopimuksen mukaan marraskuun puoliväliin mennessä.

Maaliskuun lopulla Silja Line ilmoitti siirtyvänsä vähärikkisen polttoaineen käyttöön kaikissa Suomen ja Ruotsin välillä liikennöivissä matkustaja-aluksissaan. Vähärikkisessä polttoaineessa oli korkeintaan puoli prosenttia rikkiä. Rikin määrä väheni huomattavasti aiemmin käytössä olleseen dieseliin ja raskaaseen polttoöljyyn verrattuna. Muutoksen syyksi Silja Line ilmoitti vilkaan ympäristökeskustelun.



2.4.1990 oli juhlallinen päivä, sillä työnimellä NB1301 tunnettu laiva sai nimen.

Kastan sinut Silja Serenadeksi sanoi näyttelijätär Birgitta Ulfsson ja rikkoi shamppanjapullon valkokankaalle heijastetun Silja Serenaden keulaan. Kastaminen suoritettiin laivan kävelykadulla se oli teknisesti ainutlaatuinen, valkokankaan takana ollut metallilevy mahdollisti pullon rikkoutumisen. Ainutlaatuinen laiva ansaitsee myös ainutlaatuiset kastemenot, sanoi puheessaan Silja Linen toimitusjohtaja Ralf Sandström.

Kaste oli ensimmäinen, joka tapahtui Masa-Yardsilla. Martin Saarikangas kiitti puheessaan Effoan ja Johnson Linen johdolle, jotka riensivät apuun hädän hetkellä Suomen telakkatelollisuuden myllerryksessä. Kiitokset sai myös Yhdyspankki. Kaikki telakalla  olevat tuntevat suurta kiitollisuutta niitä kohtaan, jotka panivat paljon likoon käynnistääkseen jo melkein pysäytetyt rattaat. Nyt me näytämme, että teemme laivoja jatkossakin, Saarikangas korosti.




m/s Silja Serenade kastepäivänä 2.4.1990.
 

19.4.1990 viettettiin laivanrakennusperinteiden mukaisesti onnenkolikkoihin liittyvää seremoniaa eli ns. mastontallajaisia.

Kölinlaskuseremonian yhteydessä laitetettiin kolikoita telakka-altaan pohjalla sijaitsevien pukkien päälle, mutta rakennustöiden edetessä ne on otettiin talteen kölin alta ja seremoniassa, mastontallajaisissa, ne siirrettiin osaksi mastoa.

Tätä pidetään laivanrakennuksessa tärkeänä seremoniallisena tapahtumana ja sen ajatellaan tuottavan onnea.

Kolikoiden käyttämistä rakennusten ja laivojen rakennusvaiheessa on aikoinaan pidetty eräänlaisena uhrauksena tai kiitoksena jumalille onnistuneesta rakennustyöstä ja pyyntönä jumalien suojeluun jatkossakin.


12.5.1990 uutisoitiin lehdissä Effoa - Suomen Höyrylaiva Oy:n ja ruotsalaisen Johnson Line Ab:n yhdistämisestä. Yhdistymisen kerrottiin tapahtuvan Effoan suunnatulla annilla Johnson Linen omistajalle Nordstjernan Ab:lle. Uusi, maailman suurimpiin kuuluva matkustajalaivavarustamo sai nimekseen EffJohn Oy. Juridisesti se oli Effoan toiminnan jatkaja. Effoa ja Johnson Line joutuivat, keskeneräisten laivatilauksein vuoksi, konkurssin tehneen Wärtislä Meriteollisuuden jatkajan Masa-Yardsin omistajaksi. EffJohnin omisti Masa-Yardsista neljänneksen.

Toukokuussa alkoi rekrytointi Silja Serenadelle.
(Klikkaamalla kuvaa saat sen isommaksi.)




Silja Serenaden sisätiloja oli suunnittelemassa kahdeksan eri arkkitehti- ja suunnittelutoimistoa Suomesta ja Ruotsista. Jokainen arkkitehti suunnitteli itsenäisesti omat tilansa, yhteisiä sovittuja linjoja noudattaen. Kun suunniteltavana oli pari-kolmekymmentä erilaista tilaa, voitiin kaikkien tilojen suunnittelu aloittaa samaan aikaan ja jokaisella suunnittelijalla oli aikaa keskittyä täyspainotteisesti omien tilojen suunnitteluun. Silja Serenade suunniteltiin kuin palapeli, mutta pelaajalla oli käytössä kaikki palat yhtä aikaa. Käytävien, aulojen ja muiden yhteistentilojen suunnittelijat kokoavat palaset yhteen. Yhtä yleis- tai perussuunnittelijaa ei tiloilla ollut ja tämä suunnittelufilosofia tuki myös Silja Serenaden uudenlaista tyyliä, mihin yleinen  ja yhtäläinen harmonia ei sopinut.


Silja Serenade 5.6.1990.


Syyskuussa oli ensimmäisten koeajojen vuoro. Silja Serenadea koeajattiin kolme vuorokautta pitkin Itämerta. Koeajossa alkusesta otettiin kaikki irti ja samalla 350 henkilöä testasi laivan laitteet.




Koeajossa laivan laitteet säädettiin ensin  Turun edustalla Airistolla ja sen jälkeen alus lähti kurvailemaan Ahvenanmaan eteläpuolelle aavalla Itämerelle. Siellä koneista otettiin kaikki irti ja testattiin laitteiden toiminta. Laitteiden paneelit roikkuivat auki joka puolella ja työmiehet ruuvailivat, mittailivat ja säätivät laiteistojen sisuskaluja vuorokaudet ympäriinsä.
 
Silja Serenade yllätti koeajolla mukana olleet. Yleensä koematkalla, etenkin kun kyse on täysin uudesta alustyypistä, ilmenee suuriakin vikoja ja puutteita. Silja Serenaden koeamatka sujui tästä säännöstä poiketen täysin suunnitelman mukaisesti.

Helikopterilla toimitettiin yhden pääkoneen tarvitsemia varaosia.


Koeajon ohjelma ja miehistö.
(Klikkaamalla kuvaa saat sen isommaksi.)

Koeajolla tehdyt testit. Toinen koeajo järjestettiin lokakuussa (12.-14.10.)
(Klikkaamalla kuvaa saat sen isommaksi.)


Koeajon jälkeen laivan viimeistelyä jatkettiin telakalla.


Tervetuloa laivalle, joka on mielikuvituksen tuotetta.
(Klikkaamalla kuvaa saat sen isommaksi.)


15.11.1990 Silja Serenade oli valmiina luovutusmatkalle. 



Ennen Silja Serenaden luovutusmatkaa laskettiin sisaralus vesille.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti