sunnuntai 12. joulukuuta 2021

Joulukalenterin 12. luukku - Ensimmäinen matka Siljalla

Joulukalenterin 12. luukku

Ensimmäisen matkani Silja Linen laivalla tein huhtikuussa 1991. Kyseessä oli espoolaisen ala-asteen 6. luokan luokkaretki. Tässä postauksessa käytetyt kuvat ovat kuvituskuvia, eivätkä ole siis otettu ensimmäiseltä matkaltani Silja Serenadella.


Siljan kuva-arkisto Silja Serenade

Luokkaretkeä varten keräsimme rahaa pitämällä useita myyjäisiä koululla ja niillä hankituilla rahoilla lähdimme Helsingissä vietetyn päivän jälkeen uudella Silja Serenadella kohti Tukholmaa.

Siljan kuva-arkisto Silja Serenade

Ensimmäinen fiilis promenadelle astuessani oli, että vau! Aina välillä se samanlainen fiilis tulee taas, varsinkin jos edellisestä matkasta on päässyt kulumaan jo tovi aikaa.

Siljan kuva-arkisto Silja Serenade

Siljan kuva-arkisto Silja Serenade

Siljan kuva-arkisto Silja Serenade

Reilun vuoden ajan olin selaillut esitteitä ja ihaillut hienosti piirrettyjä havainnekuvia ja mahtavaa oli vihdoin ja viimein nähdä miltä laiva oikeasti näytti. Ja yhtä hienoltahan se näytti kuin havainnekuvissa.

Silja Serenade

Silja Serenade

Siljan kuva-arkisto Silja Serenade

Hytteinä meillä oli Turisti II-luokan hytit, mitkä vielä tuolloin sijaitsivat 5. kannen perässä. Hyttikortit olivat kertakäyttöisiä ja niihin ei ollut painettu hytin numeroa, joten se oli kirjoitettava tussilla kämmeneen. Näin sen oppi muistamaan ja oikea hytti suurelta laivalta lötyi helposti. Ja tuon hytin numerohan oli 5945. 

Siljan kuva-arkisto Silja Serenade

Siljan kuva-arkisto Silja Serenade

Ruokailemassa kävimme Buffet Serenadessa molempiin suuntiin.

Siljan kuva-arkisto Silja Serenade

Siljan kuva-arkisto Silja Serenade

Loppuaika illasta olikin vapaata kiertelyaikaa laivalla ja hytissä oli oltava viimeistään kymmeneltä.

Siljan kuva-arkisto Silja Serenade

Siljan kuva-arkisto Silja Serenade

Erityisesti mieleen jäivät laivan lukuisat myymälät.

Siljan kuva-arkisto Silja Serenade

Siljan kuva-arkisto Silja Serenade

Tax Freestä tuliaisiksi kotiin ostin karkkeja mitä ei maista saanut. 

Siljan kuva-arkisto Silja Serenade

Siljalandin lelukaupasta ostin itselleni ison hylkeen ja Lego-laivan.

Siljan kuva-arkisto  Silja Serenade

Siljan kuva-arkisto  Silja Serenade

Siljalandista mieleen jäi valtava mustekala Promenadella, hai pallomeressä ja peliluola Nintendoineen.

Siljan kuva-arkisto  Silja Serenade

Siljan kuva-arkisto  Silja Serenade

Hieno oli myös kaksikerroksinen disco, missä nuorisopuolella oli kasattu kahdestatoista kuvaputkitelevisiosta yksi iso ruutu. Nykään tuollaisen toteuttaminen olisi paljon helpompaa.

Siljan kuva-arkisto  Silja Serenade

Siljan kuva-arkisto  Silja Serenade

Siljan kuva-arkisto  Silja Serenade

Atlantiksesta mieleen jäivät ovella vastassa oleva patsas, simpukat valaisimissa ja baaritiskien alareunoissa, väriä vaihtavat vesipylväät ja tietysti myös kaiteissa olevat silakat.


Laiva kokonaisuudessaan teki vaikutuksen, se todellakin oli mielikuvituksen tuotetta.

Silja Line

Tukholmassa ohjelmassa oli mm. Vasa-laivaan tutustuminen ja kävelyä vanhassakaupungissa.

Silja Line

Silja Line

Silja Line

Silja Line

Silja Line

Silja Line

Silja Line

Paluumatka meni aikalailla samalla kaavalla kuin menomatka. Muistikuvia ei siitä niin kovasti ole, kun aikaa on jo vierähtänyt yli 30 vuotta. 

Siljan kuva-arkisto Silja Serenade

Jos noita kolmenkymmenen vuoden takaisia konsepteja laivalla miettii, niin tykkäsin siitä että Promenadella oli useita pieniä kauppoja, ravintoloita ja kahviloita. Nykyisen Fashion-myymälän tilallahan oli alunperin kolme erilaista kauppaa.

Silja Serenade ja Symphony

Silja Serenade ja Silja Symphony ovatkin edelleen suosikkilaivojani. Molempia laivoja yhdistävät samat asiat ja se pienen pieni ero muutamissa asioissa tekee molemmista niin erilaiset kokemukseltaan.

Joulukalenterin 12. luukku

Osallistu #valkeatlaivat magneettikalenterin arvontaan Valkeat Laivat Facebook-sivulla kommentoimalla tämän päivän joulukalenteri julkaisuun, kumpi laivoista on sinun suosikkisi Silja Serenade vai Silja Symphony? Kommentoi viimeistään 12.12.2021 klo 23.59 mennessä ja olet mukana arvonnassa. Facebook ei ole mukana arvonnassa millään tavalla. 

lauantai 11. joulukuuta 2021

Joulukalenterin 11. luukku - Ideasta nettisivuiksi

Joulukalenterin 11. luukku

Kuten jo eilisessä postauksessa kerroin miten kiinnostukseni Siljan laivoihin alkoi, niin tänään kerron enemmän miten tästä kaikesta sai alkunsa Valkeat Laivat -nettisivut.

Valkeat Laivat

Keräilin vuosien varrella kaikkea Silja Lineen liittyvää, kuten vanhoja aikatauluja, esitteitä, laivoihin liittyvää kirjallisuutta, vuosikertomuksia, kaikki ilmestyneet Merellä –lehdet, esitteitä, postikortteja, ruokalistoja, risteilyohjelmia, pinssejä, kyniä, tarroja, legolaivoja yms.  

Silja Linen Arkisto

Koska Siljan laivoista ei valmista laivalistaa löytynyt, aloitin kasaamaan sellaista itse. Laivaluettelon kasaamiseen sain apua Silja Oy Ab:ltä. Sieltä sain myös "luvan" perustaa nettisivut liittyen yhtiön laivoihin ja historiaan. Luvan kysyin, koska halusin käyttää sivuillani yhtiön vanhoja kuvia ja myös näiden käyttöön lupa myönnettiin. 

Valkeat Laivat

Alkuvuodesta 2003 avautui monivuotisen työn tulos: www.valkeatlaivat.cjb.net. kaikille laivoista kiinnostuneille. Ilmaiset kotisivu-palvelimet tekivät kotisivujen luomisesta helppoa, ainakin aluksi.  

Valkeat Laivat

Sivut laajenivat nopeasti yli käytössä olevan levytilan ja samoihin aikoihin käyttämäni kotisivutila tuli maksulliseksi. Oli mietittävä mitä sivujen kanssa tekisi. Sivut siirtyivät toiselle ilmaiselle palvelimelle, mutta jatkuvien ongelmien vuoksi oli haettava uusia ratkaisuja. Joulukuussa 2004 sivut muuttivat uudelle palvelimelle, osoitteeseen www.valkeatlaivat.net. 

Valkeat Laivat

Erinäisten syiden vuoksi sivut ovat olleet pari kertaa suljettuna, mutta monien päätösten jälkeen sivut päätyivät takaisin nettiin kaikkien saataville, sivujen päivitystahti vain harveni.

Valkeat Laivat

Sivuston ilme vuonna 2008.

Valkeat Laivat

Facebookin myötä alkoi sosiaalinen media olla kiinnostavampaa kuin perinteiset kotisivut ja bloggaaminen oli kovassa nosteessa. Nettisivujen ollessa tauolla otin askeleen kohti sosiaalista mediaa ja  avasin marraskuussa 2010 Facebookissa Valkeat Laivat -sivun.

Valkeat Laivat

Perinteiset sivut palasivat nettiin toukokuussa 2012.

Merellä @ Valkeat Laivat

Kesällä 2013 aloitin matkakertomusten julkaisemisen blogissa. Instagramissa sivut ovat olleet vuodsta 2014 lähtien.

Valkeat Laivat

Valkeat Laivat sivujen ilme vuonna 2016.

Koko Kesä Siljalla

Sosiaalinen media on mahdollistanut erilaiset yhteistyöprojektit Tallink Siljan kanssa ja olenkin päässyt testaamaan kaupallisessa yhteistyössä mitä ihmeellisiempia reittiyhdistelmiä, testaamaan eri konsepteja, ravintoloita sekä palveluita ja päivittänyt matkakuulumisia Silja Linen ja Tallinkin instagram-tilillä.

Valkeat Laivat

Usean vuoden ajan sivut elivät enemmän sosiaalisen median puolella, sen käytön helppouden vuoksi. Pitkäaikaisena haaveena oli saada pääsivu päivitettyä ajan tasalle ja tämän projektin sain syksyllä 2020 vihdoin ja viimein siihen vaiheeseen, että sivujen päivittämien on helppoa. Lisäksi uudet sivut ovat mobiilikäyttöön soveltuvat.

Valkeat Laivat

Samaan aikaan kun uudet sivut lanseerattiin vaihdettiin koko sivuston nimeksi #VALKEATLAIVAT, mikä pitää sisällänsä perinteiset, mutta uudistetut kotisivut, Facebook- ja Instagram -tilit, Merellä-blogin, YouTube-kanavan sekä verkkokaupan. 

Meritalo Turku

Yhteistyö Tallink Silja Oy:n kanssa on ollut monimuotoista ja pitkäjänteistä aina sisällöntuottamisesta kaupalliseen yhteistyöhön. Yhteistyö alkoi jo Silja Oy Ab:n aikaan ja ilman Espoon sekä Turun konttorin apua, ei sivuista olisi koskaan tullut mitään. Joten kiitokset kuuluu kaikille entisille ja nykyisille yhteyshenkilöille Silja Oy Ab:n / Tallink Silja Oy:n konttoreilla.

Silja Line

Harrastuksen/nettisivujen kautta olen saanut tutustua ja tehdä yhteistyötä myös laivoilla ja terminaalissa työskentelevien/työskennelleiden siljalaisten kanssa ja heistä jokainen ansaitsee myös kiitokset.  

Silja Linen Arkisto

Tallink Silja Oy:n mahdollistamat vierailut Silja Linen arkistossa ovat myös tuoneet sivuille lisää sisältöä ja samalla olen saannut hienoa arkistomateriaalia muutettua digitaaliseen muotoon.

Valkeat Laivat

Vielä näin kolmenkymmenenkin vuoden jälkeen Silja Linen laivat ovat minulle ne millä haluan matkustaa kerta toisensa jälkeen ja lähteä ottamaan irtioton arjesta.

Valkeat Laivat Joulukalenteri

Tiesitkö muuten, että Valkeiden laivojen joulukalenteri on ilmestynyt säännöllisesti vuodesta 2004 lähtien? Ensimmäiset vuodet kalenteri ilmestyi nettisivujen puolella, mistä se siirtyi Facebookiin ja nyt tänä vuonna tänne blogin puolelle. Valkeat Laivat magneettikalentereja on arvottu vuodesta 2019 lähtien. 

Magneettikalenteri Valkeat Laivat

Osallistu #valkeatlaivat magneettikalenterin arvontaan Valkeat Laivat Facebook-sivulla kommentoimalla tämän päivän joulukalenteri julkaisuun, miten tai milloin löysit Valkeat Laivat -sivuston? Kommentoi viimeistään 11.12.2021 klo 23.59 mennessä ja olet mukana arvonnassa. Facebook ei ole mukana arvonnassa millään tavalla. 

perjantai 10. joulukuuta 2021

Joulukalenterin 10. luukku - Blogin takana

Joulukalenterin 10. luukku

Tasan 43 vuotta sitten synnyin Keski-Suomen keskussairaalassa ja sen vuoksi ajattelinkin kertoa teille itsestäni lisää ja mistä kiinnostus erityisesti Silja Linen laivoihin alkoi.

Sami Koski Valkeat Laivat

Ensimmäiset vuoteni asuin Jyväskylässä, mistä muutimme pääkaupunkiseudulle 1980-luvun loppupuolella. 

Sami Koski Valkeat Laivat

Ensimäisen laivamatkani tein vasta 11-vuotiaana. Laiva oli Viking Linen Rosella ja reittinä Naantali - Kapellskär. Kapellskäristä matkamme jatkui autolla kohti Espanjaa ja matkalla oli myös ylitykset Helsingborgista Helsingöriin ja Rödbystä Puttgardeniin. Menomatkalla ei vielä mitään erityistä kiinnostusta laivoihin tullut.

Sami Koski Valkeat Laivat

Paluumatkalla pääsin Tukholmassa uuden Kalypson kyytiin ja päivävuoron aikana kohti Turkua ehti tutustua laivaan huomattavasti paremmin kuin menomatkan yövuorolla. Olihan Kalypso myös huomattavasti Rosellaa isompi ja modernimpi laiva.

Silja Star

Koska ensimmäiset Suomen ja Ruotsin väliset matkani olivat punaisilla laivoilla, olisi voinut luulla, että kiinnostus laivohin olisi lähtenyt noista laivoista. Maarianhaminassa bongasin satamassa olevan valkoisen laivan, minkä kyljessä luki Silja Line ja korsteenissa oli iloisen näköinen hylje, laiva oli Silja Star.

Tukholma

Syksyllä 1990 saimme kuulla koulussa, että 6. luokan luokkaretkellä keväällä 1991 lähtisimme tutustumaan Tukholmaan ja laivana olisi uusi ja ainutlaatuinen Silja Serenade.

Silja Serenade

Luokkamme liitutauluun oli kiinnitetty juliste, missä oli Silja Serenaden läpileikkaus ja toisella puolella oli paljon hienoja havainnekuvia laivasta. 

Silja Serenade

Näitä kuvia tuli koko syksy ihailtua ja siinä samalla heräsi kiinnostus enemmän laivoja kohtaan.

Silja Serenade

Vihdoin ja viimein se huhtikuu koitti ja Helsingin museoissa vietetyn "koulupäivän" jälkeen suuntasimme kohti Olympiaterminaalia ja siellä meitä odotti iso valkoinen laiva.

Promenade

Laivana Silja Serenade teki minuun suuren vaikutuksen ja risteilyn jälkeen alkoivat Siljan vanhat laivat ja historia kiinnostamaan. Aloitin etsimään ja tutkimaan kaikkea mahdollista Siljaan liittyvää kirjallisuutta. Harrastuksesta haasteellisen teki se, ettei Siljasta löytynyt painettua historiikkia tai laivaluetteloa. Suomen kuvitetut laivaluettelot ja Effoan historiikit 80-luvulta olivat ensimmäiset kirjastosta lainaamani Siljaan liittyvät kirjat. Siitä se sitten alkoi.

Europa

Europan tuloa odoteltiin myös kovasti ja Viking Linelta oli tilattu Europan esite, mistä löytyi lukuisia havainnekuvia laivasta. Muutama viikko esitteen saapumisen jälkeen, laivan ilmoitettiin siirtyvän Silja Linen liikenteeseen Silja Europa -nimisenä. 

Silja Europa

Samohin aikoihin kiinnostukseni laivoihin keskittyi ainoastaan Silja Linen liikenteessä oleviin ja olleisiin. Olin myös paria vuotta aiemmin saanut ensimmäisen kameran ja laivojen kuvaamisesta tuli pikkuhiljaa myös yksi osa harrastusta ja digiaikaan siirtyessä sen merkitys vaan kasvoi.

Silja Serenade

Matkoja laivoilla oli harvakseltaan, mutta Silja Serenaden siirtyessä Turkuun tuli reissuja tehtyä (sen ajan mittapulla) useampia. 

Sami Koski

1990-luvun puolivälissä oli aika opiskella ammatti ja päädyin opiskelemaan ravintola-alaa ja myöhemmin vielä lisäsin osaamistani elintarvikealalla, kun opiskelin leipuriksi 2000-luvun alussa.

Fazer vesitorni

Marimekko Herttoniemi

Ravintola-alalla olen työskennellyt yli 20 vuotta, josta suurimman osan työskentelin Fazerilla. Ravintola-alan taustasta johtuen onkin laivalla mukava päästä valmiiseen pöytään maistelemaan ruokia eri ravintoloiden listoilta. Arvostan hyvää ruokaa ja ammattitaitoista asiakaspalvelua.

Baltic Princess jouluristeily

Perheeseeni kuuluu minun lisäksi vaimoni ja kaksi lasta. Molemmat lapsista ovat päässeet laivalle ensimmäisen kerran kolmen kuukauden ikäisinä. Tässä kuvassa olemme lähdössä joulunviettoon Baltic Princessillä 2016.

Silja Europalla

Nykyään laivalla tulee käytyä 10-12 kertaa vuodessa, eikä korona ole hidastanut tahtia. Ainoastaan laivojen liikennetauot ja matkustusrajoitukset ovat tehneet matkustamisesta hieman erilaisen. Enää ei välttämättä tule matkoja varattua kovin pitkälle ja reissuun lähdetään nykään paljon nopeammalla aikataululla. Normaalitilanteessa minulla olisi varmaan jo kuusi matkaa varattuna, joista puolet ensi vuoden puolelle. Tällä hetkellä ensi vuodelle ei ole varttuna kuin yksi laivamatka Saksaan ja takaisin, jota on siirelty jo useampaan kertaan koronan vuoksi.

Silja Symphonylla

Koska ensimmäinen matkani Siljalla oli Silja Serenadella, liittyy laivaan paljon mukavia muistoja. Aikoinaan oli tärkeää matkustaa juuri Serenadella, mutta nyt matkustan mieluiten molemmilla sisaraluksilla. Kun sisarukset eivät ole enää niin identtisiä on kiva käydä molemmilla ja huomata ne pienet erot monessa asiassa. 

Sisustus Ruotsinlaivalta

Kodin sisustus teemalla "Sisustus Ruotsinlaivalta" on enimmäkseen saatu Silja Symphonylta. 

Silja Symphony Visitor

Silja Serenade konehuone

Molemmilla laivoilla olen päässyt kiertämään konehuoneessa, henkilökunnan tiloissa ja tietysti myös vierailemaan komentosillalla. Tästä isot kiitokset molempien laivojen entisille ja nykyisille työntekijöille, jotka ovat viitsineet omaa vapaa-aikaansa/työaikaansa tähän käyttää ja esitellä paikkoja. On myös ollut hieno tutustua moneen siljalaiseen harrastuksen kautta.

Silja Serenade hyttikartta

Vaikka Silja Serenadella on tullut useaan otteeseen käytyä 30 vuoden aikana, niin kovin montaa kertaa ei sama hytti ole osunut kohdalle. Tähän kuvaan on merkattu kaikki hytit, missä ole Silja Serenadella matkustanut,. Pallojen määrä hytin kohdalla kertoo kuinka monta kertaa olen kyseisessä hytissä matkustanut. (Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi)

Eniro puhelinluettelo 2009

Valokuvausharrastuksen myötä kuviani on ollut käytössä Silja Linen markkinoinnissa ja vuonna 2009 ottamani kuva päätyi Eniron Helsingin seudun puhelinluetteloon, Eniron järjestämän kilpailun myötä.

Silja Serenadella

Useasti minulta on myös kysytty, miksi en ole hakeutunut laivalle/Siljalle töihin? Tähän pätee edelleen sama vastaus: "mielummin pidän kiinnostuksen laivohin harrastuksena kuin työnä, sillä jos se olisi työtä, ei se välttämättä olisi enään harrastuksena niin kiinnostava.". Lisäksi kun maissa ei pahemmin tule käytyä ravintoloissa syömässä tai hotelleissa yöpymässä, niin laivalla on helppo yhdistää nämä molemmat ja samalla pääsee irtiotolle arjesta. 

Meri

Miksi merelle? Merellä ei koskaan ole tylsää. Meillä suomalaisilla on maailman kauneimmat saaristot ja meret ympärillämme. Ja maailman upeimmat valkeat laivat, joilla nauttii lomasta täysin siemauksin!

Joulukalenteri

Osallistu #valkeatlaivat magneettikalenterin arvontaan Valkeat Laivat Facebook-sivulla kommentoimalla tämän päivän joulukalenteri julkaisuun, milloin sinä matkustit ensimmäisen kerran laivalla? Kommentoi viimeistään 10.12.2021 klo 23.59 mennessä ja olet mukana arvonnassa. Facebook ei ole mukana arvonnassa millään tavalla.