sunnuntai 13. marraskuuta 2022

Sally Line - Uusi m/s Sally Albatross

Sally Albatross

Palaneen m/s Sally Albatrossin tilalle aloitettiin rakentamaan uutta laivaa syksyllä 1990. Tulipalosta säästyneet koneet ja vedenalaiset osat käytettiin hyödyksi uutta laivaa rakennettaessa.

Sally Albatross - Sally Line

"Form follows function" eli muodon pitää palvellu suunniteltuja toimintoja oli Sally Albatrossin pääarkkitehdin, Lasse Heikkisen, mottona hänen lähtiessään suunnittelemaan uutta risteilyalusta Itämerelle.

Sally Albatross - Sally Line

Varustamon vilkkaan, koko ajan uutta luovan projektitoiminnan ansiosta pystyttiin lyhessä ajassa suunnittelemaan ja rakentamaan menetetyn tilalle uuden aallon risteilyalus, jolle entinen alus antoi vain mittasuhteet. Uuden aluksen siluetti muodostui maaliskuussa 1990 ajatuksesta kävelyllä satamassa "miksi laivat eivät voisi olla enemmän laivan näköisiä".

Sally Albatross - Sally Line

Sally Albatrossin kohdalla muodon piti kertoa asiakkaalle heti ensisilmäyksellä, että kyseessä on risteilijä. Jahti-ajattelu antoi sille sopusuhtaisen ja houkuttelevan ulkomuodon, sulavalinjaisen profiilin ja ylpeän keulan.

Sally Albatross - Sally Line

Sally Albatrossissa kehitettiin ulkomuodon ohella viittä risteilijälle tarkoitettua yksityiskohtaa: aurinkokantta, Show Roomia, hyttejä, ravintoloita ja Expo Deckiä

Sally Albatross - Sally Line

"Laivan lähes 700 neliön aurinkokansi, Riviera, on kokonaan risteilyvieraiden käytössä, sillä tekniikka on siirretty ylimmästä kerroksesta rungon keskiosiin. Tila uima-altaineen, baareineen ja ravintoloineen  luo aidon beach-tunnelman. Se voidaan kesän sateilla ja talven pakkasilla suojata lasikatolla. Myös parvekkeilla varustetut, täyden yksityisyyden takaavat, sauna sijaitsevat aurinkokannennella. Koko laivan kiertää 320 metriä pitkä kävelykansi."

Sally Albatross - Sally Line

"Uusi Sally Albatross on jalostanut suosittua Show Boat -linjaansa edelleen: amerikkalaisesta yökerhosta on rakennettu seurustelupaikka, josta ei suinkaan poistuta shown jälkeen, sillä se toimii viihtyisänä tanssiravintolana. Broadway-tyyppisen näyttämön verho paljastaa panoraamanäkymät laivan keulan yli suoraan merelle."

Sally Albatross - Sally Line

Kaikilla laivan suunnittelijoilla oli päämääränä tehdä Sally Albatrossista maailman kaunein laiva, joka kulttuuriltaan oli selvästi kuitenkin eurooppalainen. Laivan sisustus kunnioitti eri tilojen käyttötarkoitusta ja muodosti harmoonisen kokonaisuuden.

Sally Albatross - Sally Line

Laivan sisustuksesta vastasivat: Aprocos Ky (á la Carte-ravintola ja saunaosasto), Lerber Plan Oy (Day & Night Club ja Tax Free-myymälä), Windell & Riikonen Design (Fastfood restaurant ja ulkoalueet), Yran & Storbraaten (Show Room, Conference ja Casino) sekä Pirjo Kovanen (Buffet-ravintola).

Sally Albatross - Sally Line
Kun uutta laivaa aloitettiin suunnittelemaan päätettiin, että siitä tulee paitsi Itämeren kaunein myös korkeinta turvallisuusastetta vastaava laiva. Uusi Sally Albatross täytti kaikkein ankarimmat turvallisuusmääräykset ja jopa ylitti ne. 

Sally Albatross

Valmistuessaan laiva oli ainoa Itämerellä, jossa savuntunnistusjärjestelmä oli näin pitkälle toteutettu. Automatiikkaa oli käytetty hyväksi savuntunnistus-, palohälytys- ja sprinklerijärjestemässä, johon kaikki tilat oli kytketty.

Sally Albatross - Sally Line

Uusi Sally Albatross suunniteltiin myös ympäristöystävälliseksi laivaksi. Se noudatti kaikkia määräyksia ja toivomuksia ja käytti esim. satama-alueella vähärikkistä polttoainetta ja mitään jätteitä ei laskettu mereen.

Sally Albatross - Sally Line

Sally Eurocruiser -työnimellä rakennettavalle laivalle etsittiin nimeä keväällä 1991. Kaikkien nimiehdotuksien lähettäneiden kesken arvottiin risteilyjä uudella laivalla ja parhaan nimen keksineelle luvattiin kutsu kastajaisiin.

Sally Albatross - Sally Line

25.7.1991 oli kastajaisten ja vesillelaskun vuoro.

Sally Albatross - Sally Line

Sallyn omistavan EffJohn Ab:n toimitusjohtaja Robert G. Ehrnrooth kiitti puheessaan rakentajan erinomaista osaamista ja yhteistyöstä. Hänen mukaansa Rauma Yards oli ainoa rakentaja, jonka voitiin odottaa vastaavan näin suuriin odotuksiin.

Sally Albatross - Sally Line

"Tämä on suuri päivä sekä laivan tilaajalle EffJohnille sekä Rauma Yardsin telakalle" sanoi vuorineuvos Tauno Matomäki juhlapuheessaan. Huolimatta suurista ennakko-odotuksista uusi laiva onnistui yllättämään kaikki mukanaolijat. Rauma Yardsin 309. alus ja samalla sen historian suurin matkustajalaiva oli poikkeuksellisen kaunis ja sulavalinjainen.

Sally Albatross - Sally Line

Laivan kummina toimi Helsingin kaupunginjohtajan puoliso Auli Rahkamo.

Sally Albatross - Sally Line

"Tervetuloa Helsingin rantojen kaunistukseksi. Tulet olemaan kuin koru muiden laivojen joukossa. Seuratkoon sinua onni matkoillasi maailman merillä" sanoi laivan kummi Auli Rahkamo kastaessaan laivan.

Sally Albatross - Sally Line

Sally Albatross - Sally Line

Tämän jälkeen uusi Sally Albatross liukui telakalta Pohjanlahteen.

Sally Albatross - Sally Line

Nimikilpailuun oli osallistunut 25 000 henkilöä ja ylivoimainen enemmisto oli sitä mieltä, että uusi laiva pitäisi nimetä edeltäjänsä mukaan Sally Albatrossiksi.

Sally Albatross - Sally Line

Muistoesine Sally Albatrossin kastajaisista.

Sally Albatross - Sally Line

Laivan rakentaminen jatkui telakan varustelulaiturissa. Hollmingin ja Rauma-Repolan telakkatoiminnot yhdistettiin vuonna 1991 Finnyards Oy:ksi.

Sally Albatross - Sally Line

5. helmikuuta 1992 oli koeajon vuoro.

Sally Albatross - Sally Line
Sally Albatross luovutettiin Finnyardsin telakalta Sally Linelle 23.3.1992.

Sally Albatross - Sally Line

Telakalta laiva lähti esittelyristeilylle Maarianhaminan kautta Helsinkiin.

Sally Albatross
Helsinkiin laiva saapui ensimmäisen kerran 24.3.1992.

Sally Albatross - Sally Line

Helsingistä neitsytristeilylle Tallinnaan lähdettiin 25.3.1992.

Sally Albatross

Muistoesine neitsytristeilyltä.

Sally Albatross - Sally Line

Risteilyliikenne Helsingistä alkoi 26.3.1992.

Sally Albatross - Sally Line
m/s Sally Albatrossin kansikartta. (Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi)

Sally Albatross - Sally Line

Kokousosaston kartta.

Sally Albatross - Sally Line

Sally Albatross tarjosi majoittautumiselle uudet ulottuvuudet. Vieraat pystyivät valitsemaan hyttinsä kymmenenstä kategoriasta. Kaikissa hyteissä oli korkeatasoinen sisustus, wc ja suihku ja televisio. Yli puolet hyteistä oli ikkunallisia.

Sally Albatross - Sally Line

Parempien hyttiluokkien sisustus messinkiheloituksineen ja punapuusisusteineen edustivat huvipursitasoa. Kaikki kiinteät kalusteet oli varustettu peilinkirkkain pinnoin, joka korosti jahtivaikutelmaa.

Sally Albatross - Sally Line

Sally Albatross - Sally Line

Parvekkeellisissa sviiteissä oli kokoustilaa 6-8 hengelle.

Sally Albatross - Sally Line

Sally Albatross - Sally Line

Hyttien koot vaihtelivat 5 neliön yhden hengen sisähytistä aina 36 neliön sviitteihin. Perushyttien koko oli 9-12 neliötä.

Sally Albatross - Sally Line

Yksityskohtia laivalta.

Sally Albatross - Sally Line

Show Room Champangessa oli porrastettu katsomo.

Sally Albatross - Sally Line

Sally Albatross - Sally Line

Sally Albatross - Sally Line

Sally Albatross - Sally Line

Sally Albatross - Sally Line

Danny ja Armi olivat Sally Albatrossin vakioesiintyjiä. 

Sally Albatross - Sally Line

Sally Albatross - Sally Line

Sally Albatross - Sally Line

Sally Albatross - Sally Line

A la Carte Ravintola Royal oli jaettu kolmeen osaan: ranskalaiseen, italaialaiseen ja englantilaiseen.

Sally Albatross - Sally Line

Riviera aurinkokansi. 

Sally Albatross - Sally Line

Sky Bar - Day & Night Club.

Sally Albatross - Sally Line

5. kannen aula.

Sally Albatross - Sally Line

Parfyymit ja kosmetiikka olivat myynnissä palvelutiskillä.

Sally Albatross - Sally Line

Tax Free -myymälä sijaitsi 5. kannella.

Sally Albatross - Sally Line

Sallyn risteilyt lähtivät Helsingistä Kanavaterminaalista.



m/s Sally Albatrossin tv-mainos.

Sally Albatross - Silja Line

Sally Albatross - Sally Line

Kevään 1992 aikataulut 24 tunnin risteilyille.

Sally Albatross - Silja Line

Sally Albatross - Sally Line

Sally Albatross - Sally Line

Kesän 1992 aikataulut Visbyn ja Pietarin risteilyille.

Sally Albatross - Sally Line

Sally Albatross - Sally Line

Sally Albatross - Sally Line

Hyttiopas vuodelta 1992.  (Klikkaamalla kuvia saat ne suuremmaksi)

Sally Albatross - Hannu Vallas

m/s Sally Albatross. Kuva: Hannu Vallas / Museoviraston kuvakokoelma 

Sally Albatross - Hannu Vallas

m/s Sally Albatross. Kuva: Hannu Vallas / Museoviraston kuvakokoelma 

Sally Albatross - Sally Line

m/s Sally Albatross The EffJohn World -lehden kannessa keväällä 1992.

Sally Albatross - Sally Line

m/s Sally Albatross oli vuokrattuna Ruotsin vienninedistämishankkeen Svea 92:n käyttöön, Barcelonan olympialaisiin, 23.7.- 10.8.1992, hotelli- ja kongressilaivaksi. Aluksen vuokratuoton mainittiin olevan 1 000 000 markkaa vuorokaudessa. Tämän vuoksi laiva oli poissa Sally Linen risteilyliikenteestä 16.7.-17.8.1992.

Sally Albatross - Sally Line - SVEA92

Vuonna 1989 julkaistuun Svea ´92 projektiin oli ajateltu vuokrattavaksi Silja Linen m/s Svea, mutta huhtikuussa 1991 laivana kerrottiin olevan Sally Linen uusi Eurocruiser. 

Sally Albatross - Sally Line - SVEA92 
Kohti Barcelonaa laiva lähti 16.7.1992 ja saapui perille 24.7.1992.

Sally Albatross - Sally Line - SVEA92


Sally Albatross - Sally Line - SVEA92

Svea ´92 ohjelma.

Sally Albatross - Sally Line - SVEA92

Barcelonassa m/s Sally Albatross oli kaupungin parhaimmalla laituripaikalla.

Sally Albatross - Sally Line

m/s Sally Albatross Tukholmassa.

Sally Line - Sally Albatross
1.9.1992 Sally Linen toiminta fuusioitiin osaksi Silja Linea. Vaikka aluksen hallinnointi ja markkinointi siirtyi Silja Linelle, jatkoi Sally Albatross omalla tuotenimellään. 

Sally Albatross - Silja Line

EffJohn -konsernin kustannusrakennetta tehostamalla väheni konsernista 60 henkilöä, kun Sallyn liiketoiminta yhdistettiin osaksi Silja Linea. Samaan aikaan puhuttiin myös Silja Linen ja Wasa Linen yhteistöstä ja sen tuomista säästöistä ja tämä fuusioituminen tapahtui tammikuussa 1993.

Sally Albatross - Silja Line

Sally Albatross Silja Linen esitteessä syksyllä 1992.
Sally Albatross - Silja Line

Sally Albatross - Silja Line


Sally Albatross - Silja Line
m/s Sally Albatrossin hyttikartta. (Klikkaamalla kuvia saat ne suuremmaksi)
Sally Albatross - Silja Line

Hyttien pohjapiirrokset ja määrät.

Sally Albatross - Silja Line

Siljalla siirtymisen myötä Albatross-luokka sai nimekseen Silja-luokka ja myöhemmin, muut hyttiluokat nimettiin samaan tyyliin muiden Silja Linen laivojen kanssa,

Sally Albatross - Silja Line

Tax Free -kuvasto syksyltä 1992.

Sally Albatross konjakki

Tax Freessaä oli myynnissä Larsenin konjakkia laivan muotoisessa pullossa.

Sally Albatross - Silja Line

Hintoja ja aikataulut syksyltä 1992.

Sally Albatross - Silja Line

m/s Sally Albatross Helsingissä sykysllä 1992.

Sally Albatross Joulu

Jouluna 1992 m/s Sally Albatross risteili Tallinnaan ja Riikaan. 23.12.1992 laiva lähti Helsingistä Tallinnaan, minne laiva saapui seuraavana päivänä. Tallinnasta matka jatkui Riikaan, missä laiva oli joulupäivän. Tapaninpäivänä oli loppuunmyydyn Allu-risteilyn vuoro Helsingistä 

Sally Albatross - Silja Line
Telakalla laiva oli 11.1-14.1.1993 ja sen jälkeen jatkui risteilyt Tallinnaan.

Sally Albatross - Silja Line

Talvella 1993 Silja suunnitteli korvaavansa m/s Sally Albatrossin m/s Silja Serenadella, kun uusi m/s Silja Europa aloittaisi Helsinki - Tukholma -reitillä.

Sally Albatross - Silja Line

Suunnitelmat muuttuivat ja 24 tunnin risteilyjen sijaan m/s Silja Serenade siirtyi Turku - Tukholma -reitille m/s Silja Festivalin tilalle, joka puolestaan siirtyi ensin Vaasa - Uumaja -reitille ja sieltä alkukesästä Silja Line Eurowayn Malmö – Travemünde -reitille.

Sally Albatross - Silja Line

Allu Albatrossi jatkoi laivan maskottina ja yhdessä Harri Hylkeen kanssa ne toimivat Pikku Kippari -kerhon isäntinä.

Sally Albatross - Silja Line

Sally Albatross - Silja Line

24 tunnin risteilyn hintoja vuodelta keväältä ja syksyltä 1993.

Sally Albatross - Silja Line

Sally Albatross - Silja Line

Kesällä 1993 24 tunnin risteilyjä tehtiin vain perjantaisin.

Sally Albatross - Silja Line

Sally Albatross - Silja Line

Muina päivinä laiva teki risteilyjä Visbyhyn.


Video m/s Sally Albatrossilta heinäkuiselta Visbyn risteilyltä vuodelta 1993.

Sally Albatross - Silja Line

Merellä-lehdessä 2/93 oli juttua m/s Sally Albatrossilta. (Klikkaamalla kuva saat sen suuremmaksi)

Sally Albatross - Silja Line

Sally Albatross - Silja Line


Sally Albatross - Silja Line

m/s Sally Albatrossin tietoja Silja Linen Myyntitieto-kirjasta vuodelta 1993.

Sally Albatross - Silja Line

Aikataulut ja hinnat Silja Linen Myyntitieto-kirjasta vuodelta 1993.

Sally Albatross - Silja Line


Silja Viihdemeri
Silja Viihdemeri

Sally Albatross - Silja Line

m/s Sally Albatrossin teemoja ja esiintyjiä Siljan Viihdemeri -esitteestä syksyltä 1993.

Sally Albatross - Silja Line

Sally Albatross - Silja Line
Keväälle 1994 laivalle oli suunniteltu pääsiäisristeily Helsingistä Riikaan.

Sally Albatross - Silja Line

4.3.1994 laiva ajoi, kolmen aikaan, karille 19 solmun nopeudella Savinin matalalle oikaistessaan Porkkalan sisääntuloväylälle palatessan Tallinnasta. Onnettomuuspaikka sijaitsi nk. Sommarön väylällä lähellä Porkkalaa. 

Sally Albatross - Silja Line
Tieto kiiri Merivartiostolle nopeasti, ja laivan evakuoiminen alkoi noin tunnin päästä karilleajosta. Laiva oli saanut pahan repeämän pohjaan. Laiva liukui karin yli ja perä alkoi upota ja laiva kallistua oikealle päin. Noin kolmen tunnin kuluttua oli 1 101 matkustajaa ja 158 henkilön miehistö evakuoitu muihin aluksiin.

Sally Albatross - Silja Line

Myös Onnenyörän lavasteet pelastettiin karille ajaneesta laivasta.


m/s Sally Albatross karilla.


Uutiskooste m/s Sally Albatrossin karilleajosta.

Sally karilla

Haveria seuranneena yönä m/s Sally Albatross hinattiin Porkkalan matalikolle. Laivan perä oli uponnut, ja aluksen pelättiin uppoavan. Tilanne oli aluksen kannalta uhkaava etenkin yöllä, kun se oli kallistunut pahimmillaan 40 astetta sivuttain. Läpi vuorokauden jatkuneella veden pumppauksella alus saatiin kuitenkin riittävään vaateriin.


10.3.1994 saapui viisi hollantilaista sukeltajaa laivan tiivistys- ja nostotöihin ja vasta noin kuukauden päästä karille ajosta, 6.4.1994, päästiin aloittamaan laivan pumppaaminen tyhjäksi. Laivassa oli vettä sisällä kymmeniätuhansia kuutiota. Alusta yritettiin nostaa aluksi suomalaisvoimin. Suomen nosturit eivät kuitenkaan riittäneet, ja m/s Sally Albatrossia nostamaan tilattiin Kotkassa oleva yksi maailman suurimmista nostureista Noble Lifter.

Sally Albatross - Silja Line

22.4.1994 laiva saapui  Vuosaareen korjattavaksi, nosturialus Noble Lifterin avustamana.

Sally Albatross - Silja Line

Sally Albatross - Silja Line

Sally Albatross - Silja Line

Sally Albatross - Silja Line

Sally Albatross - Silja Line

m/s Sally Albatross kuvattuna Vuosaaren telakalla 23.4.1994.

Sally Albatross

24.10.1994 ilmoitettiin laivan rahtaamisesta Norwegian Cruise Linelle. Ennen liikenteen aloittamista laiva hinattiin La Speziaan Italiaan, jossa alusta korjattiin noin 60 miljoonalla dollarilla.

Leeward

Korjattu ja uudistettu laiva luovutettiin Crown Jewel Inc. -yhtiölle 2.10.1995, Leeward -nimisenä.

Leeward

20.10.1995 laiva aloitti risteilyliikenteen Miamista.

Sally Albatross

18.12.1999 Neptun Maritime Oy ilmoitti vuokraavansa aluksen Star Cruises -varustamolle kolmeksi vuodeksi. Maaliskuussa 2000 laiva aloitti risteilyliikenteen Japanin ja Korean välillä, m/s Superstar Taurus -nimisenä.

Sally Albatrossin paluu Itämerelle

26.11.2001 Star Cruises ilmoitti Silja Oyj:lle halustaan purkaa aluksen vuokrasopimuksen ja sen myötä laivan paluumatka Suomeen alkoi 16.1.2002. Laivan paluusta voit lukea lisää myöhemmin ilmestyvästä postauksesta "Albatrossin paluu - m/s Silja Opera".


Sally Linen blogisarjan etusivulle pääset tästä.

sunnuntai 6. marraskuuta 2022

Sally Line - m/s Sally Caravelle

Sally Line - Sally Caravelle

Vuonna 1991 Sally Linen kapasiteetti kaksinkertaistui helmikuun lopussa, kun liikenteeseen asetettiin vielä toinen Rauma-konsernin omistama risteilyalus Sally Caravelle. 

Delfin Cruises - Delfin Caravelle

Laiva valmistui alunperin Delfin Cruisesin liikenteeseeen keväällä 1990.

Delfin Cruises - Delfin Caravelle

m/s Delfin Caravelle korvasi Sally Linelle vuokratun m/s Delfin Clipperin.

Delfin Cruises - Delfin Caravelle

m/s Delfin Caravelle oli paranneltu versio varustamon ensimmäisestä laivasta.

Delfin Cruises - Delfin Caravelle

Idea oli kuitenkin pysynyt samana ja laivalta löytyi kuitenkin kaikki laivaristeilylle kuuluvat elementit. ja korkeatasoiset hytit.

Delfin Cruises - Delfin Caravelle

Delfin Cruises - Delfin Caravelle

Kesällä 1990 risteilykohteita oli Gotlanti, Öölanti ja syksyllä Tukholma ja Tallinna ja lisäksi laiva teki 24 tunnin risteilyjä.

Delfin Cruises - Delfin Caravelle

m/s Delfin Caravellen kansikartta (Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi).

Delfin Cruises - Delfin Caravelle

Hyttejä laivassa oli 178 ja hienoimmat niistä sijaitsivat ylimmällä kannella.

Delfin Cruises - Delfin Caravelle

m/s Delfin Caravellen sisustusratkaisut poikkesivat m/s Delfin Clipperistä.

Delfin Cruises - Delfin Caravelle

Sviittejä laivassa oli kahdeksan, joissa kaikissa oma parveke ja porallas. Sviittiosastolla matkustajista huolehti oma "emäntä". 

Delfin Cruises - Delfin Caravelle

Ylimmälle kannelle rakennettussa talvipuutarha Parrotissa oli tuulahdus tropiikista ja siellä tarjoiltiin annoksia avogrillistä.

Delfin Cruises - Delfin Caravelle

Delfin Cruises - Delfin Caravelle

Senator Club

Delfin Cruises - Delfin Caravelle

Wigwam tanssiravintola.

Delfin Cruises - Delfin Caravelle

Delfin Cruises - Delfin Caravelle

Saunaosastolla oli kaksi saunaa, saunabaari ja poreallas.

Delfin Cruises - Delfin Caravelle

Peräkannen aurinkoterassilla pystyi ottamaan aurinkoa ja nauttimaan merestä myös saunomisen lomassa.

Delfin Cruises - Delfin Caravelle

Kokousosastolla oli tarjolla korkeatasoisia kokouspalveluita ja alkaen 165 000 markalla olisi saanut vuokrattua koko laivan omaan käyttöön.

Delfin Cruises - Delfin Caravelle

Delfin Cruises - Delfin Caravelle

Laivan pääravintola Rosegardeniin mahtui kaikki matkustajat yhtä aikaa ruokailemaan.

Delfin Cruises - Delfin Caravelle

Delfin Cruises mainosti kiireettömioä risteilyjä, ilman ruuhkia ja jonoja.


Delfin Caravellen esittelyvideo.

Delfin Cruises

Delfin Cruisesin muki.

Delfin Cruises - Delfin Caravelle

Delfin Cruises - Delfin Caravelle
Kesän 1990 aikataulu.

Delfin Cruises - Delfin Caravelle

m/s Delfin Caravelle. Kuva: Hannu Vallas / Museoviraston kuvakokoelma 


Delfin Cruises - Delfin Caravelle

Delfin Cruises - Delfin Caravelle

Delfin Cruises - Delfin Caravelle

Syksyn 1990 risteilyjen aikataulut.

Delfin Cruises - Delfin Caravelle

Joulukuussa 1990 Delfin Cruisesin taloudellisten vaikeuksien vuoksi laiva siirtyi Rauma-Repola Marinen omistukseen
Sally Line - Sally Caravelle
Helmikuun lopussa 1991 laiva vuokrattiin Sally Linelle.

Sally Line - Sally Caravelle

Sally Linen liikenteessä laiva sai nimekseen m/s Sally Caravelle.

Sally Line - Sally Caravelle


Sally Line - Sally Caravelle

m/s Sally Caravelle teki toukokuun loppuun asti 24 tunnin risteilyjä Helsingistä viitenä päivänä viikossa.

Sally Line - Sally Caravelle
Kesällä 24 tunnin risteilyjä oli ohjelmassa perjantaisin ja lauantaisin.

Sally Line - Sally Caravelle

Visbyhyn suunnattiin Helsingistä tiistaisin, torstaisin ja lauantaisin.

Sally Line - Sally Caravelle

Sally Line - Sally Caravelle

Kolmena kesäsunnuntaina laiva teki risteilyjä Helsingistä Viipuriin.

Sally Line - Sally Caravelle

Lokakuussa 1991 m/s Sally Caravelle myytiin Odessa Cruise German Shipmanagement -yhtiölle, joka vuokrasi laivan Transocean Tours-yhtiölle m/s Columbus Caravelle nimisenä.

Casino

Vuonna 1994 laiva palasi Helsinkiin, missä se riisuttiin. Uuden omistajan taloudellisten vaikeuksien vuoksi laiva palautui Rauma Oy:n omistukseen. Vuonna 1996 laiva päätyi kasinolaivaksi Hong Kongiin (markkinointinimillä "Captain Omar" & "Hongkong Dragon Star") ja vuonna 2002 samoihin hommiin Singaporeen ja Shanghaihin.

Turama Deck Plan

Vuonna 2003 aloitettiin laivaa remontoimaan Kreikassa jahdiksi. Heinäkuussa 2004 laiva sai nimekseen m/s Turama ja vuodesta 2015 laiva on siirtyi Saudiarabialaiseen omistukseen. (Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi)





Sally Linen blogisarjan etusivulle pääset tästä.