torstai 12. marraskuuta 2015

m/s Silja Serenaden kyydissä Raumalle 9.11.-10.11.2015


Sain Tallink Siljalta kutsun ainutlaatuiselle matkalle saattamaan Silja Serenadea RMC:n telakalle Raumalle.

Ohjelman mukaisesti matkalle lähtijöillä oli tapaaminen Olympiaterminaalissa klo 12.30.

Terminaalissa meidät otti vastaan Tallink Silja Oy:n viestintäjohtaja Marika Nöjd, joka jakoi meille hyttikortit ja siirryimme laivalle.

Laivan sisääntulon yhteydessä olevaan info-tauluun oli illan ohjelma päivitetty.

Laivalla saimme vielä vierailijakortit matkan ajaksi.

Kulkureittien kokolattiamatot oli suojattu. 

Myös hissi oli saanut suojauksen.

Hyttinä minulla matkan aikana oli A-luokan hytti 11804.

A-luokan hyttien varustukseen kuuluu myös televisio. Tiesitkö, että laivalla on yhteensä 329 A-luokan hyttiä?

Hytteihin asettautumisen jälkeen kävimme 5. kannella sijaitsevassa messissä välipalalla.

Messin seinältä löytyivät tutut kuvat. Valokuvaamani kuvasarja oli esillä Promenadelta Buffet-ravintolaan johtavan portaikon seinällä syksystä 2007 vuoden 2014 telakointiin saakka.

Laiva lähti Helsingistä kohti Raumaa klo 13.30.







Puoli tuntia lähdön jälkeen alkoi Atlantis Palacessa turvallisuusinfo, minkä kävimme kuuntelemassa.



Turvallisuusinfo.







Atlantis Palace.






Atlantis Palace.







Atlantis Palacen keulabaari.







Atlantis Palacen keulabaari.







Atlantis Palace.







Turvallisuusinfon jälkeen kokoonnuimme Tavolatan tiloihin esittäytymistä, ohjelman läpikäymistä ja keskustelua varten. Mukana matkassa oli toimittajia, laivaharrastajia sekä bloggareita.







Herkullisia katkarapuleipiä syödessämme saimme samalla kuunnella, kun Tallink Silja Oy:n viestintäjohtaja Marika Nöjd sekä laivan intendentti Jouni Pihkakorpi kertoivat telakoinnin kulusta ja mitä kaikkea telakoinnin aikana laivalle tehdään.







Esittyksen jälkeen kävimme autokannella ihastelemassa kyydissä olevia potkurin lapoja.







Potkurin lapoja vaihdetaan tarpeen mukaan ja vaihdon jälkeen ne menevät kunnostettavaksi. Kyydissä olevat potkurin lavat ovat kunnostettuja, minkä vuoksi niiden pinnassa on sininen suojarasva.







Yksi potkurin lapa painaa noin 2900 kiloa. Varmuuden vuoksi kyydissä oli lavat molempiin potkureihin, vaikka sen hetkisen tiedon mukaan tarvetta oli vain toisen potkurin lapojen vaihtamiseen.







Autokannella oli varastoituna myös uuden Fast Lane-ravintolan laitteita.







Myös DeLuxe-hyttien sisusteet olivat järjestelmällisesti kerätty rullakoihin odottamaan asennusta.







Autokannelta nousimme ylös komentosillalle, missä kapteeni Martin Björkell kertoi komentosillan toiminnoista ja laivan reitistä Raumalle.







Komentosillalla.







Kun kapteeni seisoo komentosillalla on vedenpinta 33 metriä silmänkorkeuden alapuolella. Se on sama kuin seisoisi 11 kerroksisen talon katolla ja katsoisi alas maanpinnalle.







Laivan reitti Raumalle kulki Ahvenanmaan länsipuolelta, koska oli taloudellisempaa kiertää Ahvenanmaa, kuin ottaa luotsi saaristoreitille.







Komentosillalla vierailun jälkeen lähdimme yhdessä projektipäällikkö Pasi Väänäsen ja konepäällikkö Jari Simpuran kanssa kiertämään uudistukohteet.





Pelikoneet entisen Siljalandin vierestä siirretään tähän entiseen tupakointitilaan, mikä sijaitsee Atlantis Palacen sisäänkäynnin yläpuolella.







Paf:in nuorille suunnatut pelikoneet löytyvät telakoinnin jälkeen tästä tilasta.







Infotiski rakennetaan uudelleen. Nykyisen tiskin ergonomia on huono ja uuden tiskin myötä se paranee.







Info.





Kahvila-ravintola Mundo uudistuu nimeään myöten ja on jatkossa Fast Lane.








Tarjolla ovat tutut lihapullat ja burgerit, kuin myös upouuden salaattibaarin antimet, jotka kokki loihtii valmiiksi silmiesi edessä!
(Kuva suuntaa antava)





Kokki on paikalla myös öisin, joten Fast Lane -ravintolasta saat myös laadukasta yöruokaa.
(Kuva suuntaa antava)



Mundo Quick & Easy.






Mundo Quick & Easy.





Mundo Quick & Easy.





Mundo Quick & Easy.





Mundo Quick & Easy.





Mundo Quick & Easy.





Mundo Quick & Easy.


Mundo Quick & Easy.





Bon Vivantin kalusteita uudistetaan ja viinibaarin tarjoilualuetta laajennetaan.





Bon Vivant.





Fashion-myymälään seinään avataan toinen sisäänkäynti.






Promenade saa samantyyppisen ilmeen uusine valomainoksineen, kuin Silja Symphonylla.

Happy Lobster saa uuden äyriäistiskin ja ravintolan pintoja sekä kalusteista uusitaan.

Happy Lobster.

Happy Lobster.

Entisen Silja Landin paikalle promenadelle avautuu uudenlainen, Heikki Mattilan suunnittelema Coffee & Co. -kahvila. Kahvilan viereen aukeaa Desigual merkkivaatekauppa. Kahvilasta on suora pääsy myymälään, joten voit hyvin käydä sovittelemassa vaatteita Desigual-myymälässä ja käydä vaikka nauttimassa jotain virkistävää välipalaa ravintolassa ennen lopullista ostospäätöstäsi.

Värikkäistä printti- ja kukkakuvioistaan tunnettu espanjalainen Desigual-vaatemerkki saa oman liikkeensä kaikista maailman merillä seilaavista aluksista ensimmäisenä Silja Serenadelle.

Merillä uniikin myymälän valikoimiin kuuluvat aikuisten vaatteiden ja asusteiden ohella lastenvaatteet sekä Pohjolan markkinoilla harvinaiset kodintekstiilit! Avajaisia juhlitaan 27.11., mutta liike avautuu ensimmäisille matkustajille jo 23.11. laivan palatessa liikenteeseen.
(Kuva suuntaa antava)


Urbaani ja industrial-tyyliin sisustettu Coffee & Co. -kahvila tarjoilee tuoreen laatukahvin ohella mm. virkistäviä juomia sekä suussa sulavia leivonnaisia ja herkullisia leipiä. 79 paikkainen kahvila on avoinna 7-22.
(Kuva suuntaa antava)


Ystävällisen palvelun tilavassa ja tyylikkäässä kahvilassa pistäydyt nopeasti kahvilla ja leivoksella tai nappaat jotakin mukaasi.
(Kuva suuntaa antava)







Pelihuone Siljalandin vieressä.







Siljalandin peliluolan katon purkutyöt.







Siljalandin peliluolan katon purkutyöt.











Siljaland.







Siljaland.







Siljaland.







Siljaland.



Siljaland.


Arkkitehti Heikki Mattilan suunnittelemassa uudessa Silja Landissa on 290 m² tilaa temmeltää; sinne toteutetaan lasten ideoiden pohjalta mm. kiipeilypuu, maalausseinä, leikkitalo ja Lego-työpaja sekä erillinen PlayStation -pelialue, unohtamatta aina suosittua pallomerta! Lisäksi samassa paikassa voi leikin lomassa herkutella Spice Ice -jäätelöbaarin antimilla.





Silja Serenaden Siljalandin suunnittelussa on otettu huomioon Silja Symphonylla todetut pienet epäkohdat. (Kuva Silja Symphonylta).





Silja Serenadelle tulee suurempi Spice Ice jäätelökahvila kuin Silja Symphonylla, hieman pienempi pikkulasten pallomeri, uudet kalusteet kahvilaan, Playstation luolan ilmastointia parannetaan ja joitain materiaalimuutoksia. (Kuva Silja Symphonylta).





Bellamaren purkutyöt aloitettiin 3.11. ja ne olivat edistyneet hyvää vauhtia.





Entinen Bellamare.





Entinen Bellamare.





Entinen Bellamare.


Telakoinnin aikana myös kuudennen kannen kokoustilojen aula saa uuden, raikkaan ilmeen, Marjut Nousiaisen suunnittelemana.


”Tila on suunniteltu muuntumaan helposti erilaisiin tilanteisiin. Sen suunnittelussa pääroolissa on ollut valo ja avaruus, ja katseenvangitsijana merensininen lattia. Muutoin valkoisessa ympäristössä erilaisiin tunnelmiin päästään modernein ja yllättävin valaistusratkaisuin."
(Kuva suuntaa antava)


Kokousaulaan tulee myös uusittu baari, joka toimii tyylikkäänä after work -tilana. Baarin valikoimassa on mm. virvokkeita, kahvia, teetä, laivan viinejä sekä pientä suolaista ja makeaa.
(Kuva suuntaa antava)





Conference Center.





Conference Center.





Conference Center.





Conference Center.





Conference Center.





Myös yleiset wc-tilat uudistetaan.










Kierroksen jälkeen oli jo päivällisen vuoro.






Ruokailuita varten oli rakennettu Buffet-ravintolan peräosaan messi.






Buffetin sisäänkäynnin yhteydessä oli käsienpesupisteet vessoissa ja desifiointipisteet ovien molemmin puolin.





Myös kypärille oli varattu oma pöytä.






Herkkuja oli jos minkälaista tarjolla.


Messin herkkuja.





Piti käydä myös santsaamassa.





Messissä lattiat oli suojattu pahveilla ja sohvat muoveilla. Kokousosaston vanhat tuolit oli tuotu messiin, jotta buffetin normaalissa käytössä olevia tuoleja ei tarvitsisi suojata.







Ruokailun jälkeen DeLuxe-hyttien uudistamisesta vastaavan I.S Mäkinen Oy:n Aleksi Heinonen kertoi meille hyttien remontoinnista.






Katsoimme samalla videon, jossa näytettiin miten yritys toimii hyttien uudistamisessa ja se oli vakuuttavaa. Mainitsemisen arvosta oli myös että yrityksellä on maailman ennätys hyttien tuotannossa (128 hyttiä päivässä). Mainitaan vielä että I.S. Mäkinen on Maailman johtavin hyttiremontoija ja yritys on valmistanut Suomessa valmistettujen risteilijöiden vuodesohvat vuodesta 1997 lähtien.





Silja Serenaden hyttejäon uudistamassa 34 työntekijää ja autokannelle on kerätty valmiiksi 120 materiaaliahäkkiä, kaksi per hytti. Aikataulun mukaan viimeiset hytit ovat valmiita 20.11.






Esityksen jälkeen kävimme katsomassa syyskuussa rakennettua mock-up -hyttiä 11402 (=mallihytti).



Laivan kaikki 60 DeLuxe-hyttiä uusitaan ja niiden tunnelma vaihtuu uusien tekstiilien ja kalusteiden myötä. Myös DeLuxe -hyttien kanssa samalla käytävällä sijaitsevia Family-hyttejä on tarkoitus uudistaa vuoden loppuun mennessä, Tallink Silja tiedottaa niistä lisää 23.11.2015.


Uusi ilme on graafinen, merellinen, jopa yllättävä. Kokolattiamatto vaihdetaan tummaan vinyylilankkuun ja seinille saadaan laivaa varten suunniteltua uniikkia grafiikkaa. Ja koska sisustus on linjakasta ja kevyttä, hytteihin tulee mukavasti myös tilantuntua”, kertoo DeLuxe-hytit suunnitellut sisustusarkkitehti Marjut Nousiainen.





DeLuxe-hyttien perusvarusteluun kuuluu parivuode, flatscreen-televisio ja jääkaappi virvokkeineen, ja hyttivaraukseen sisältyy aina myös monipuolinen erikoisaamiainen.





Jääkaapin virvokkeet.





Mock-up-hytin sanitettitilan lattia oli pinnoitettu testiluonteisesti. Testin perusteella tehdään päätöksiä myös muiden hyttien santiteettitilojen lattioiden pinnoittamisesta.






Samalla näimme miten työt olivat käynnissä viereisissä hyteissä.





DeLuxe-hyteissä menee melkein kaikki vaihtoon. Osa tavaroista myydään hyväntekeväisyysmyyjäisissä Olympiaterminaalissa 22.11. klo 12.00 alkaen. Myynnistä saadut rahat menevät Lastenklinikoiden kummeille.





Kun pohjatyöt on tehty päästään rakentamaan uutta.





Myös Commodore Loungen saunat uusitaan. 










Tämän jälkeen meillä oli vapaata ohjelmaa, jonka käytin mm. valokuvaamiseen ja matkalla mukana olleisiin tutustuen.










Ulkokannelle oli pääsy kielletty kovan tuulen vuoksi.

Promenade.





Promenade.





Promenade.





Promenade.





Moonlight Promenade.





Ulkokansi.





Hissiaula.


Promenaden kattoikkuna.





Päivän risteilyohjelmat oli jaettu loppuun.





Fashion Shop.





Fashion Shop.





Just Barissa päällystettiin DeLuxe-hyttien nojatuoleja.


Atlantis Casinossa oli hiljaista.





Atlantis Casino.





Atlantis Casino.





Atlantis Casino.





Kevyttä iltapalaa oli tarjolla klo 21 alkaen...


... ja erinomaista yöruokaa pari tuntia myöhemmin.





Näiden jälkeen jaksoikin käydä nukkumaan.






Aamulla klo 6.00 luotsi nousi kyytiin ja matka kohti telakkaa jatkui.





Ulkokansi 7. kannella.






Ulkokansi 7. kannella.





Melkein perillä.





Perillä telakka-altaassa.

Telakka-altaassa.









Aamiaista oli messissä tarjolla aamuvarhaisesta lähtien.





Infotaulutkin toivottivat hyvää huomenta.





Aamiaisella oli myös runsaasti valinnanvaraa.






Aamiaisen jälkeen kävimme kuuntelemassa Old Port Pubissa Tallink Siljan urakoitsijoille pidettävää aamuinfoa.





Normaali uloskäynti maihinnousua varten.





Promenade.





Telakka-altaan sulkuportti on jo paikoillaan.





Rauman telakka-alueen kartta.






Lopuksi pääsimme vielä vierailulle konehuoneeseen, missä konepäällikkö Jari Simpura piti meille laajan esittelyn konehuoneen toiminnasta. Kierros aloitettiin tutustumalla yhteen paloasemaan...






...mistä suuntasimme konevalvomoon.





Tiestikö, että laivan neljän pääkoneen yhteisteho on 44 000 hevosvoimaa?






Laivan pysähtymismatka täydessä vauhdissa on 925 metriä, eli 4,5 kertaa laivan pituus.





Kävinne myös tutustumassa eri verstaisiin...





...mitkä sijaitsivat konevalvomon läheisyydessä.





Ympäristöasiat on otettu myös huomioon konehuoneessa ja siellä mm. lajitellaan erilaiset jätemateriaalit omiin astioihin. Silja Serenadella otetaan myös säännöllisesti näytteitä Itämerestä Suomen ympräistökeskuselle.






Laivan sähkögeneraattorit tuottavat 11 000 kW, tällä määrällä pystyisi valaisemaan ja pitämään toiminnassa Porvoon kokoisen kaupungin.





Laivan IMO-numero.


Tiesitkö, että pääkoneiden sylinterit ovat jokainen tilavuudeltaan 96 400 kuutiota?



Jos laiva lähtisi Helsingistä kaikki polttoainetankit täynnä, riittäisi polttoaine 22 solmun nopeudella ajettuna n. 12 000 merimailia eli noin 22 000 kilometriä, mikä vastaa matka ½ maapallon ympäri.







Separaattoreita.


Yksi kolmesta vessojen tankeista.







Yleisten tilojen ilmastointi on tämän laitteen varassa.







Pumppuhuone.






Laivan potkuriakseli on 40 metriä pitkä ja sen halkaisija on 55,4 cm.





Yksi pääkoneista.





Teknisen telakoinnin ohjelma.





Telakoinnin jälkeen myös Harria hymyilyttää.








Hymyilevä hylje valmistetaan teräksestä ja se tulee olemaan 7,65 metriä leveä ja 5,45 metriä korkea.





Aurinkokannella.





Aurinkokannella.





Aurinkokannella.


Aurinkokannella.





Aurinkokannella.





Aurinkokannella.





Aurinkokannella.





Aurinkokannella.





Telakka-altaan sulkuportti.






Ennen laivasta poistumista kävimme vielä lounaalla messissä.


Lounaan jälkeen haimme tavarat hyteistämme...



...ja palautimme avaimet infotiskille.


Vanhan infotiskin purutyöt olivat edistyneet hyvin.


Infotiskin purkujätettä.


Normaalisti maihinnousu on näistä ovista...


...mutta tällä kertaa poistuimme laivasta 3. kannen kautta.



Silja Serenaden tuntuu aina niin suurelle, kun sen viereen pääsee laiturilla.


Myös teksti laivan kyljessä on vakuuttavan kokoinen.



Silja Serenade.


Silja Serenade.


Silja Serenade.


Silja Serenade.

Laiturilla meitä odottikin bussi, minkä kyydissä matkustimme takaisin Helsinkiin.

Kiitokset Tallink Siljalle ainutlaatuisen matkan järjestämisestä ja mahdollisuudesta osallistua mukaan! Kiitokset myös Silja Serenaden mahtavalle miehistölle, joka piti meistä hyvän huolen koko matkan ajan - nähdään taas 23.11.2015!










2 kommenttia: