maanantai 28. maaliskuuta 2016

Pääsiäisristeilyllä Tallinnassa 25.3.-26.3.2016

Päätimme tänä vuonna lähteä perinteisen mökillä vietetävän pääsiäisen sijasta päiväksi Tallinnaan.

Menomatkan varasin kätevästi joululahjakupongilla nettisivujen kautta (yöpyminen laivalla) Baltic Queenille. Paluumatkan varasin Club One-pisteillä Silja Europalle. Matkan jouduin varaamaan puhelimitse, koska nettivarauksesta ei voinut varata yhtä DeLuxe-hyttiä kahdelle aikuiselle ja kahdelle lapselle. Puhelimella varatessa tämä onnistui, vanhemmalle lapsistamme varattiin kansipaikka ja meille muille hytti.

Auton jätimme Länsiterminaalin viereselle pysäköintialueelle. Aika hyvän hintaista oli pysäköinti, verrattuna Olympiaterminaalin ympäristössä oleviin pysäköintipaikkoihin.

Lähtöselvitys sujui nopeasti ja samalla selvisi, että laivalta täytyi poistua seuraavana aamuna klo 8 - 9.30 välisenä aikana.

Laivaannousu alkoi 17.25 ja yllättävän nopesti pääsimme laivaan.

Hyttimme sijaitsi 5. kannella, mikä oli loistava sijanti kun olimme rattaiden kanssa liikkenteessä.

Tällä kertaa meillä oli varattuna B-luokan hytti. Hytti oli ihan kompakti ja sopi hyvin tuolle yöpymiselle tilojensa puolesta.

Illalliselle menimme 7. kannella sijaitsevaan Russian á la Carte Alexandra -ravintolaan.

Tyttäremme tilasi "perinteisen" nakki-lihapullavartaan ja samalla totesi, että vuosien varrella on aika monta kertaa tämän annoksen syönyt.

Vaimoni tilasi blinin kolmen mädin valikoiman kera.

Minä puolestaan päätin kokeilla pääsiäisen kunniaksi lammasvarrasta.

Ruoat olivat kaikkien mielestä maistuvia ja onnistuneita. Jälkiruokia odotellessa kävin pikkumiehen kanssa katselemassa käytävällä merimaisemia.

Tyttäremme valitsi jälkiruoaksi suklaakakkua.

Vaimoni puolestaan jääkarpaloita, kinuskikastikkeen ja vaniljajäätelön kera.

Minä tilasin Pavlovaa á la Alexandra.

Ruokailun jälkeen lähdimme katselemaan myymälöiden valikoimia.

Ja Fashion Street -myymälästä tuli tehtyä hyviä löytöjä.

Pikkumiehen käydessä yöunille lähdin vielä tyttäreni kanssa kiertelemään.

Manhattan Piano Bar.

Starlight Palacessa istuskelimme tovin ja kuuntelimme bändin soittoa.

Starlight Palace.

Lähdimme vielä katsomaan miltä laivan disco näytti. Discon ollessa tyhjä päätti tyttäreni vetäistä muutamat tanssiaskeleet discovalojen välkkeessä.

Ibiza Disco.

Puolen tunnin discoilun jälkeen lähdimme kohti hyttiä...

Laivan hyttikäytävillä oli meno jo päällä ja monessa hytissä oli kovempi meno kuin hetki aiemmin Ibiza Discossa. Lähinnä huvitti nuo hytissä olevat järjestyssäännöt, koskien alkoholijuomien nauttimista, musiikinkuuntelulaitteiden käyttöä ja hiljaisuutta hyttiosastolla. Aika raikalkasta oli meno läpiyön ainakin meidän hyttikäytävällä. Onneksi aikaisemmista kerroista viisastuneena oli korvatulppia mukana. Jos meno käytävällä tai viereisissä hyteissä olisi kovasti härinnyt olisi hytistä voinut soittaa omalla puhelimella infoon, sillä edellytyksellä että puhelin olisi saanut yhteyden verkkoon. Mitään loogista ajattelutapaa ei varmaan hyttijakoa tehdessä käytetä, kuten esim. lapsiperheet & reittimatkalaiset yöpymisellä omalle käytävälle ja nuorisoryhmät omalle.

No meillä oli herätys aamulla hyvissä ajoin, hieman huonosti nukutun yön jälkeen. Tulipahan taas samalla todettua, että nämä Tallinnaan suuntautuvat 22-tunnin risteilyt ovat vihonviimeisiä lapsiperheille, ainakin loppuviikosta.

Aamiaisella kävimme Buffet Tallink -ravintolassa. Mikään suuri elämys aamiainen ei ollut, mutta mahansa sillä sai täyteen. Tarjoilijat kyllä keräsivät lautasia hyvällä tahdilla pois pöydistä, mutta pöytien pyyhkimiseen asiakkaiden vaihtumisen välillä olisi voinut käyttää myös aikaa. Aika moni, me mukaan lukien, pyyki itse serveteillä edellisten asiakkaiden sotkut pois pöydältä. Linjastojen takana työskentelevä henkilökunta tuntui mielummin pitävän "marttakerhoa" keskenään, asiakaspalvelun sijasta.

Sea Windkin oli Tallinnassa.

Laivasta poistuimme hieman jälkeen yhdeksän.

Star ja Baltic Queen Tallinnassa.

Terminaalissa kävimme pikaisesti Sadama Marketin Outletissa ja lähtöselvitin paluumatkan liput.

Lähdimme ilmaisella bussilla kohti Rocca al Maren kauppakeskusta. Muutama muukin nousi bussin kyytiin D-terminaalin pysäkiltä. Väkeä änkesi vielä täpötäyteen bussiin A-terminaalin pysäkiltä ja osa pysäkillä olevista ei edes mahtunut kyytiin.

Rocca al Maressa on samantyyppiset kaupat sijoitettu lähekkäin, mikä helpottaa ostosten tekoa.

Parin tuntia kauppakeskuksessa vierähti nopeasti.

Rocca al Maresta jatkoimme matkaa samalla ilmaisella bussilla kohti Kristiine keskusta. Tällä kertaa bussissa oli huomattavasti vähemmän matkustajia.

Kristiine keskukselta lähdimme kävellen kohti Lennen tehtaanmyymälää. Lenne on virolainen lastenvaatteiden suunnittelija ja valmistaja.

Matkaa sinne oli noin 1.8 kilometriä.

Mustamäe tee.

Lennen tehtaanmyymälä sijaitsee osoitteessa Mustamäe tee 29.

Lennen myymälästä ei sen suurempia ostoksia mukaan lähtenyt, vaikka hintataso oli edullisempi kuin jälleenmyyjillä.

Lähdimme kävelemään takaisin Kristiine keskukselle. Paluureitin kuljimme omakotitaloalueen kautta.

Konditoria ja autopesula kätevästi samassa rakennuksessa

Matkan varrella oli paljon erilaisia omakotitaloja.

Kristiine keskus.

Ensimmäisenä kävimme nauttimassa pikaisen ja edullisen lounaan kiinalaisessa ravintolassa.

Parin tuntia vierähti täälläkin, minkä jälkeen matkasimme taksilla satamaan.

Satamassa 16.30 lähtevälle Starille menossa olevat matkustajat pääsivät porteista sisään odottelualueelle, mutta Silja Europan reittimatkustajille ne aukesivat vasta klo 15.30. Tämä järjettömän toimintatavan ansiosta Starin matkustajat olivat matkatavaroineen vallaanneet tilan läheltä oviaukkoa ja me Silja Europalle menijät yritimme pujotella Starin matkustajien välistä. Tässä olisi hieman kehittämistä Tallinkin väelle terminaaliin. Miksi Starin ja Silja Europan matkustajat ohjataan edes saman portin kautta laivaan? Yhtä hyvin Silja Europan matkustajat olisivat voineet nousta laivaan Tukholman laivojen portin kautta, ovathan laivat samalla puolella satamaa ja samaa kävelyputkea pitkin pääsee molempiin laivoihin. No aina ei voi ymmärtää tätä tallinnalaista logiikkaa.

Silja Europa.

Kohta perillä...

Laivaannousu Tallinnassa oli 5. kannen kautta.

Hyttimme sijaitsi 11. kannella ja kun olimme ensimmäisten joukossa menossa laivaan pääsimme lyhyellä odottamisella hissin kyytiin rattaiden kanssa.

DeLuxe-hytti  11100.

Jääkaapista löytyi "tutut" virvokkeet.

Hytin vessa.

Pikkumiehen jäädessä ruokailemaan hyttiin, lähdin tyttäreni kanssa kiertämään laivaa.

Fast Lane oli saanut uuden kokolattiamaton, mikä tyylillisesti sopii sisutukseen paremmin kuin se mikä siinä ensimmäisillä matkoilla oli.

Ocean Clubin ovella oli vielä muistoja 90-luvulta.

Windjammer Barin puolelle oli vaihdettu samanlainen kokolattiamatto kuin Ocean Clubin puolelle.

Windjammer Bar.

Myös osa sohvista oli saanut jo uuden verhoilun. Yksi tyylikkäämmistä uudistuksista on tehty mielestäni Ocean Clubiin ja Windjammeriin. Kunhan vielä nuo loputkin kalusteet saavat uuden verhoilun.

Romantika.

Star.

Aurinkokansi.

Hera Salongid.

Suuntasimme tyttäreni kanssa saunaosastolle rentoutumaan.

Kylläpä teki mukavaa lillua ja rentoutua porealtaiden poreissa.

Ruokailemaan menimme Maxim á la Carte -ravintolaan.

Tyttäremme tilasi jälleen kerran nakki-lihapullavartaan.

Vaimoni tilasi härän ulkofileetä gratinoitujen vihannesten kera.

Minä tilasin myös härän ulkofileetä. Ruoat olivat maukkaita ja palvelu nopeaa sekä ystävällistä.

Pikkumiehen hermostuessa jäi hyvältä näyttävän jälkiruokapöydän herkut tällä kertaa testaamatta.

Ruokailun jälkeen ehti vielä tekemään ostoksia laivan myymälöissä.

Tax Free Superstore.

Kids & Toys.

Perfume & Fashion.

Paljon hyviä ostoksia tuli tehtyä ja Club One-pisteitä kertyi ihan kiitettävästi. Baltic Queenin ja Silja Europan vaatemyymälöistä tuntuu löytyvän enemmän vaatteita ostettavaksi, kun Silja Serenaden/Symphonyn vastaavista myymälöistä, vaikka valikoima on suunnilleen sama.

Merellä oli sumuista ja Helsinki läheni ihan huomaamatta.

Pelastusvene 6. kannella.

Ensimmäisiin matkohin verrattuna palvelu laivalla meni jo sujuvammin. Hissien kanssa oli pientä ongelmaa, perän hisseistä vain toinen toimi, keulan hisseistä yksi oli poissa käytöstä ja näköalahisseistä toinen oli jumittunut 11. kannelle.

Myös hyttikorttien toimimattomuus aiheutti ruuhkaa infoon, nopeasti sieltä kuitenkin sai toimivan muovisen kortin.

Kiitokset Baltic Queenin ja Silja Europan miehistölle mukavista merimatkoista!