perjantai 18. toukokuuta 2018

Baltic Sea Tour 2018 - osa 2 (Romantikalla Tukholmaan)

Lähdin tyttäreni kanssa torstaina Silja Europalla Helsingistä Tallinnaan. Tallinnasta jatkoimme seuraavana aamuna matkaa bussilla Riikaan, mistä matka jatkui Romantikalla Tukholmaan. Matka toteutettiin yhteystyössä Tallinkin kanssa.

Romantikalle meille oli varattu B-luokan hytti 5. kannelta.

Suuntasimme ensimmäiseksi ylös aurinkokannelle, mutta koska siellä myyntivalikoima oli rajoittunut vain kärrystä myytävään olueen ja musiikki pauhasi kohtuuttoman kovalla, päätimme siirtyä 6. kannen ulkokannelle.

Jäätelöä ja virvokkeita sai kätevästi vieressä olevasta Fast Lanesta.

Hetken huilaustauon jälkeen lähdimme kieretelemään ja katselemaan, mitä laivalla oli muutettu edellisen käyntimme jälkeen.

Romantika on valmistunut vuonna 2002 Aker Finnyardsin telakalta Raumalta ja se oli samalla ensimmäinen Tallinkin uudisrakennus. Romantika oli myös minun ensimmäinen Tallinkin laiva millä matkustin. Romantikan rakennusvaiheet ovat edelleenkin esiteltyinä 6. kannen aulassa, myös suomeksi.

Myös Romantika on saanut Fast Lane -ravintolan, mikä on jo tuttu monelta Tallinkin ja Silja Linen laivalta.

Fast Lanen tilalla oli ennen Fast Food 25 h -ravintola, minkä sisutukseen ja valikoimaan Fast Lane on huomattava parannus.

Fast Lane oli laajennettu entisen Tango Loungen tilalle, joka viimeisinä vuosina taisi toimia Seaside-nimisenä.

Poiketen muiden Fast Lane -ravintoloiden tarjonnasta, Romantikka myytiin ruokaa myös kilohintaan.

Fast Lanen yhteydessä oli myös esiintymislava ja iso Lotte Village, samantyyppinen ratkaisu olisi voinut toimia myös talvella uudistuneella Baltic Princessillä.

Aiemmin 7. kannella sijainnut lasten leikkihuone, Lotte Village, oli saanut runsasti tilaa ja vieressä olevaa esiintymislavaa käytettiin matkan aikana lapsille suunnatuissa ohjelmanumeroissa.

Ihan kaikkialle ei kuitenkaan Fast Lanen mattoja olisi tarvinnut vaihtaa, sillä vieressä oleva Cafe Promenade ei muun sisutuksen osalta sopinut yhteen Fast Lanen vihreäsävytteisten mattojen kanssa.

Vanhan leikkihuoneen tilalle oli siirretty Videogames -huone ja vanha tila 6. kannella infon vieressä oli tyhjänä.

Sea Pub.

Starlight Palace.

Romantika á la Carte, missä nykyään tarjoillaan ainoastaan venäläisiäruokia.

Grill House-ravintola oli alunperin nimeltään Piazza á la Carte.

Myös Romantikalla meillä oli pöytävaraus Grill House -ravintolaan.

Alkuruoaksi valitsin suosikkejani runsaasta alkuruokapöydästä useampaan otteeseen.

Tuuli tilasi alkuruoaksi lasten listalta dippivihannes & nacho -annoksen.

Pääruoaksi me molemmat tilasimme härän ulkofileepihvit.

Alkuruokien ja pihvin jälkeen ei tilaa enää jälkiruoalle ollut. Ruoka oli maistuvaa ja palvelu pelasi erittäin hyvin.

Vaikka olimmekin jo tehneet matkaa merellä toista tuntia, oli kannella edelleen lämmintä.

Myös ostoksilla tuli käytyä laivan myymälöissä.

Aurinkokin laski pikkuhiljaa horisonttiin.

Illan viihdeohjelmat jäi väliin, kun väsymys vei voiton.

Aamulla piti hetken käydä ihailemassa saaristomaisemia, kun normaalisti ei tule tätä Sandhamnin väylää enää kuljettua, sillä Helsingistä lähtevät eivät sitä ole käyttäneet Ahvenanmaalla poikkeamisen jälkeen.

Grill Housen erikoisaamiainen oli runsas ja tarjoilijalta olisi voinut tilata myös paistettuja kananmunia ja erikoiskahveja. Siljan laivoihin ja Silja Europaan verrattuna pettymys oli suuri, kun kahvia ei tuotukaan termarissa pöytään, vaan tarjoilija haki automaatista kupillisen kahvia ja tarjoili sen pöytään. Onneksi automaatti oli vieressä, niin sai itse haettua omaan tahtiin lisää täytettä kuppiin.

Suurin osa loppumatkasta meni mukavasti aurinkokannella istuskellen ja saaristomaisemia ihaillen.

Välillä piti käydä sisällä pelaamassa muutama peli ja tietysti pakkaamassa tavarat valmiiksi hytissä.

Pakaamisen jälkeen olikin hyvin aikaa katsella Värtanille saapumista.

Baltic Queen ja Silja Serenade olivat saapuneet jo aikaisemmin satamaan.

Kiitokset Romantikan miehistölle mukavasta merimatkasta.

Tavarat säilytyslokeroon ja sen jälkeen haimme seuraavan etapin matkaliput lähtöselvitystiskiltä.

76 bussin pysäkillä oli liian paljon ihmisiä odottelemassa bussia, joten päätimme hurauttaa tunnelbanalla keskustaan ja jatkaa matkaa raitiovaunulla Kungsträdgårdenista Djurgårdeniin.

Djurgårdenissa suuntasimme Aquaria-akvaariotaloon.

Aquarian sisäänpääsymaksusta sai alennusta Club One-kortilla. Sisäänpääsylipulla saa vielä 30 prosenttia alennusta saman ketjun muista toimipisteistä, mitä on mm. Gröna Lund ja Kolmårdenin eläinpuisto.

Talo on jaettu useampaan eri teemaan ja ensimmäisenä pääsimme sademetsään.

Mangrove.

Trooppisen valatameren näyttelyssä oli eniten katseltavaa.

Talosta löytyi myös pohjoismainen näyttely, missä pääsi mm. kävelemään viemärissä.

Ennen sammakoiden luokse menoa nautimme jäätelöä aurinkoisella terassilla, merimaisemia katsellen.

Aquarian uusimmassa näyttelyssä on esillä useita erilaisia sammakoita.

Sammakot osasivat hyvin naamioitua ympäristöönsä ja lukuista sammakoista onnistuimme bongaamaan vain muutaman.

Aquariasta jatkoimme matkaa lautalla Skeppsholmenille.

Lauttalaituri on ihan Gröna Lundin huvipuiston vieressä.

Aquaria mereltä päin kuvattuna - kannattaa käydä tutustumassa, jos et vielä ole käynyt.

Matka Skeppsholmenille kesti muutaman minuutin ja lautalle kävi SL:n lippu.

Skeppsholmenilla kävimme tutustumassa Bergrummettiin avattuun lelu- ja sarjakuvamuseoon.

Myös täältä sai sisäänpääsylipusta alennuksen Club One -kortilla. Museossa ei voinut maksaa käteisellä, ainoastaan kortilla.

Museossa riitti paljon nähtävää ja koettavaa.

Leluja oli runsaasti esillä eri aikakausilta ja ne oli mm. valaistuksen avulla saatu komeasti esille.

Opasteet olivat saatavilla myös suomeksi.

Kippari-Kalle.

Disneyn hahmot ja niihin liittyvä oheistuottet olivat päässeet esille ja lokeroista löytyi paljon nostalgisia tuotteita, joita omasta lapsuudesta muistin.

Lucky Luke.

ABBA-nukkejen kanssa pääsi tanssimaan pienessä huoneessa ABBAn musiikin tahtiin discopallon alla.

Näyttelyn lopussa olisi päässyt kylpemään Roope Ankalle tuttuun tyyliin. Hienosti toteutettu museo, jossa oli paljon katseltavaa - suosittelemme!

Kungsträdgårdenin tunnelbana-asemalta suuntasimme kohti T-Centralenin asemaa.

Vielä oli aikaa käydä ostoksilla....

...ja terassilla ennen kuin täytyi lähteä kohti terminaalia.

Seuraavan laivamatkan teimme Baltic Queenilla Tukholmasta Tallinnaan ja siitä voit lukea sitten seuraavasta postauksesta.

Satamassa oli myös Silja Serenade.

Jo aiemmin ilmestyneen ja seuraavan matkakertomuksen pääset lukemaan alla olevista linkeistä:
- Baltic Sea Tour 2018 - osa 1 (Silja Europalla Tallinnaan ja bussilla Riikaan)
- Baltic Sea Tour 2018 - osa 3 (Baltic Queenilla Tallinnaan ja Megastarilla Helsinkiin)