tiistai 17. heinäkuuta 2018

Autolomalla Ruotsissa ja Saksassa 30.6. - 13.7.2018 (osa 1/3)


Tänä kesänä lähdimme autolomalle Ruotsiin ja Saksaan. Tutkimme erilaisia matkavaihtoehtoja ja vertailimme laivamatkojen hintoja suoraan Saksaan ja päädyimme kuitenkin lopulta ajamaan mennen tullen Ruotsin läpi. Matkakohteet valitsimme aikaisempien reissujen perustaalla.


Saksa on meille matkakohteena tuttu. Itse olen ensimmäisen kerran vieraillut Saksassa vuonna 1990, kun matkasimme perheeni kanssa autolla Espanjaan Samanlaisella automatkalla Espanjaan olin vaimoni kanssa vuonna 2003.


Finnjetillä kävimme Saksassa kesällä 2005. Finnjet liikennöi tuolloin Pietari - Tallinna - Rostock -reitillä ja kyytiin nousimme Tallinnasta.


Saksa ei tällä matkalla ollut se pääasia, vaan reissussa olimme testaamassa uudistettua laivaa.


Kävimme kuitenkin maissa, mutta käyntimme rajoittautui satama-alueeseen ja siellä oleviin juomamyymälöhin.



Saksan kiertomatkalle lähdimme kesällä 2009 Tallinkin Superfastilla.


Kävimme kiertomatkalla mm. Berliinissä, Bambergissä, Dachaun keskitysleirillä ja Garmisch-Partenkirchenissä, missä vietimme useamman päivän.


Kävimme Saksan korkeimmalla vuorella Zugspitzellä. Matka jatkui Itävallan kautta Neuschwansteinin linnaan, mistä suuntasimme Würzburgiin.


Matka jatkui Wolfsburgin Autostadtin kautta Hampuriin ja sieltä Lyypekkiin ja Travemünden kautta Rostockiin.


Paluumatkalle lähdimme Rostockista Tallinkin Superfastilla.


Keväällä 2010 ja 2011 kävimme lentäen Berliinissä.

Seuraavalle Saksan matkalle suuntasimme Turun kautta kesällä 2010. Ajoimme Ruotsin ja Tanskan kautta Hampuriin ja sieltä matkamme jatkui parin yön jälkeen Lyypekkiin. Auto päätti levitä Lyypekin kadulle kesken iltapäiväruuhkan, kun olimme matkalla hotellille.


Onneksi Lyypekin hotellin vieressä oli Volkswagenin huolto, jossa auto luvattiin korjata parilla sadalla ja puolessa tunnissa. Totuus olikin toisenlainen kun seuraavana aamuna kävimme kysymässä joko auto olisi valmis. Auton tuomio oli "motor is kaput" ja hintaa korjauksella 4000 euroa. Päätimme olla korjaamatta autoa Saksassa ja jätimme sen huollon pihaan odottamaan hinausta Rostockiin, mistä olimme parin päivän päästä lähdössä laivalla kotiin. Sillä välin kävimme sijaisautolla Rügenissä mm. Proran hiekkarannoilla.


Auto hinattiin seuraavana päivänä Rostockin satamaan odottamaan hinausta laivaan ja me vietimme kaikesta huolimatta mukavan päivän Rostockissa odottaen laivaannousua.


Paluumatka sujui Tallinkin Superfastin kyydissä ja auton hinaukset laivaan ja laivasta onnistuivat erinomaisesti miehistön ja sataman toimesta. Auto, jolla oli ajettu 80 0000 kilometriä, korjattiin lopulta Suomessa ja maahantuoja tuli vastaan kuluissa. Tosin se odotti ensin kuukauden huollon pihassa, että joku ehtii sitä tutkia ja toisen kuukauden, että joku ehti sen korjata.


Keväällä 2013 lähdimme Color Linen laivoilla Oslosta Kieliin ja takaisin.


Kesällä 2016, kun kävimme matkailuautolla Legolandissa, teimme laivamatkan Göteborgista Kieliin ja vietimme päivän Saksassa.




Tällä matkalla ensimmäinen etappimme oli Silja Serenadella Helsingistä Tukholmaan. Pohdimme myös Turusta Baltic Princessin lähtöä, mutta Helsingin laiva osoittautui hintavertailussa edullisemmaksi vaihtoehdoksi.




Meillä oli varattu menomatkalle B-luokan hytti, mutta lähtöselvityksestä saimmekin Promenade-hytin. Mikä sen mukavampi aloitus matkalle!







Aurinkokannelle oli rakennettu leikkilaiva, missä lapset viihtyivät oikein hyvin pilvisestä säästä huolimatta.



Myös aurinkokannelle ja Moonlight Promenadelle rakennettu rata oli lapsille mieleinen.





Lähdön jälkeen leikit jatkuivat Summer Centerissä...




...ja Siljalandissa.



Ostoksilla tuli myös käytyä, vaikka matka vasta alussa olikin. Sen verran hyviä löytöjä tuli tehtyä.


Harri Hylje.



Matkan edetessä sääkin muuttui aurinkoisemmaksi.


Kesäkatu.


Hieman iltapalaa Coffee & Co. -kahvilassa.


Atlantiksessa kävimme hieman pelaamassa...



...katsoimme taikurin esitystä...



...ja tietysti discosimme Harri Hylkeen kanssa.




Vielä ennen nukkumaan menoa ehti käydä aurinkokannen leikkilaivassa leikkimässä.




Mocktailit testissä.




Aamu saaristossa alkoi aurinkoisena ja siitä lähtien aurinkoa ja lämpöä riitti koko kahden viikon reissun ajan.



Coffee & Co. -kahvilasta sai kätevästi haetua pienen aamiaisen hyttiin.




Aamiaisen jälkeen suuntasimme aurinkokannelle.







Leikkilaivan luona olikin mukava odotella vastaantulevia laivoja.






Kahdeksan aikoihin oli aika siirtyä keulaan odottelemaan ensimmäistä vastaantulijaa.




Baltic Princesshän sieltä ensimmäisenä saapui....


...ja heti perään Costa Magica.


Tukholman lähestyessä oli aika siirtyä autokannelle.



Kiitos Silja Serenaden miehistölle mukavasta merimatkasta!



Matkamme jatkui kohti Malmöa. Koska Malmössä meillä oli varattu hotelli valmiiksi, niin mitään kiirettä meillä ei ollut. Ensimmäiseksi pysähdyimme vaimoni siskon luona Finspångissa.




Sieltä matka jatkui Brahehusin raunioille, mistä on komeat näköalat Vätternille.




Auton tankkaus ja jätskitauko Mölletoftassa. Matkan varrella olisi ollut parempiakin pysähyspaikkoja, mutta osuttiin sitten jo parhaat päivänsä nähneeseen. Dieselikin oli Ruotsissa sen verran arvokasta, että kovin paljon ei raaskinut tankata.



Vielä ennen hotellia pysähdyimme Lommassa eväsostoksilla Lidlissä ja iltapalalla Mc Donaldsissa.


Hotellille saavuimme kahdeksan aikaan illalla. Olin varannut meille yöpymisen Scandic Segevång -hotellista. Hotellin valintaan vaikutti hinnan lisäksi myös sijainti, koska aamulla olimme jatkamassa matkaa Trelleborgista laivalla kohti Saksaa.


Hotelli on valmistunut jo vuonna 1968 Esso Motor Hotel -nimisenä. Hotellissa olisi ollut vapaassa käytössä uima-altaat sisällä ja ulkona, mutta tällä kertaa emme niitä testanneet.


Hauskat käytävämatot laittoi aikuisetkin kävelemään tien mukaisesti.



Huoneena meillä oli perhehuone, mihin mahduimme hyvin kaikki nukkumaan. Ikäisekseen hotelli oli hyvässä kunnossa ja huoneita oli remontoitu. Palvelu pelasi infossa ja pysäköinti oli ilmaista.


Aamulla matka jatkui aamiaspussin kanssa kohti Trelleborgin satamaa.


Ruotsista Saksaan matkustamista pohdimme pitkää. Ajaisiko Tanskan läpi, menisikö Finnlinesillä Malmöstä Travemündeen, Stenalla Göteborgista Kieliin vai lähtisikö laivalla Trelleborgista. Trelleborg - Sassnitz- reitti vei voiton, koska reittisuunnitelmaamme kuuli käynti Rügenin saarella. Hinnaltansa Stenan Trelleborg - Sassnitz oli laivareiteistä edullisin.




Trelleborgin satama pääsi yllättämään kokonsa puolesta. Olin ajatellut, että lähdemme pienestä satamasta matkaan, mutta lähtöselvitystiskejä oli kymmenkunta ja lähtöselvityksen jälkeen sai ajaa vielä oikealle autokentälle odottamaan lastausta.  Myöhemmin luin netistä, että Trelleborgin satama on Pohjoismaiden suurin ro-ro-satama.


Trelleborgin sataman pinta-ala on 700 000 m² ja laitureiden yhteispituus on 2000 metriä. Päivittäisen liikenteen käytössä on 8 laituria ja niiden lisäksi on vielä 4 muuta laituripaikkaa.


Opasteet oikeaan terminaaliin/autokentälle ja siellä oikealle jonotuskaistalle oli selkeät.



Stena Linen m/s Sassnitz lähti C-terminaalista. m/s Sassnitz on valmistunut vuonna 1989. Laivalla kuljetetaan matkustajien ja rahdin lisäksi myös junavaunuja.


Laivan lastausta odottaessa pääsin ensimmäisen kerran näkemään, kun juna tulee laivasta ulos.










Henkilöautoja lastattiin kyytiin sivuportin kautta 5.kannelle.


Stenan Linen m/s Mecklenburg – Vorpommern (Trelleborg - Rostock).

TT- Linen  m/s Huckleberry Finn (Trelleborg - Rostock).


Stenan Linen m/s Mecklenburg – Vorpommern ja TT- Linen  m/s Huckleberry Finn.



TT-Linen m/s Nils Dacke (Świnoujście - Trelleborg).


Kovin tarkkaa ei aikataulun noudattaminen Trelleborgin satamassa ollut. Vielä puoli tuntia virallisen lähtöajan jälkeen kyytiin ajoi viimeiset autot.


Pääsimme lähtemään kohti Sassnitzia klo 8.15. Merimatka Sassnitziin on pituudeltaan 62 merimailia (114,8 km) ja matka-aika on 3 tuntia ja 45 minuuttia.

TT-Linen m/s Nils Dacke.


TT-Linen m/s Peter Pan (Trelleborg - Travemünde)



Ensisilmäykseltä laiva näytti tylsälle ja vajaa neljän tunnin laivamatka alkoi hieman ahdistaa. Laivalla kaikki yleiset tilat olivat kahdella kannella, hyttejä ei ollut matkustajien varattavissa ollenkaan.


8. kansi oli pääasiassa aurinkokantta.










Laivaan tylsyydestä huolimatta, osa matkasta meni mukavasti aurinkokannella.





7. kannelta löytyi kaikki laivan palvelut.
Info oli avoinna vain laivan lähtöaikaan ja hieman ennen satamaan saapumista. Yllätys oli, että infon työntekijä palveli sujuvasti suomenkielellä.



Keulassa sijaitsi laivan buffet-ravintola ja sen vieressä kahvila. Hintatasoltaan laivan ravintolat olivat hieman kalliimpia kuin esim. Siljan laivat.



Laivan BorderShop -myymälä oli pieni ja Saksan hintatasoon nähden kallis.




Leikkihuone tai oikeastaan leikkunurkka oli rakennettu perän istumasalonkiin ja sieltä löytyi kuvissa näkyvien aktiviteettien lisäksi vielä piirustuspöytä. Ei siis ihan samaa tasoa kuin Suomesta lähtevillä laivoilla.






Sassnitzin näkyessä oli aika siirtyä autokannelle odottelemaan ulospääsyä. Menihän se nelisen tuntia laivalla suhteellisen kivuttomasti, mutta samassa ajassa mitä laivamatkaan meni olisi päässyt Malmöstä ajamalla Hampuriin asti.



Mutta vihdoinkin Saksassa ja Rügenissä, mistä lisää seuraavassa matkakertomuksessa.

- Autolomalla Ruotsissa ja Saksassa 30.6. - 13.7.2018 (osa 2/3)
- Autolomalla Ruotsissa ja Saksassa 30.6. - 13.7.2018 (osa 3/3)

1 kommentti:

  1. Erehdyin matkustamaan Stenalla 2017 alkuvuodesta Gdyniasta Karlskronaan. Ei ole tullut sitä tylsää kokemusta ikävä näillä lähivesillä Siljan, Tallinkin, Vikingin eikä Eckerön kyydissä.

    VastaaPoista