maanantai 23. maaliskuuta 2020

Siljan Turun laivat - m/s Bore Star

m/s Bore Star oli kolmas uuden sukupolven ranskattarista. Alus valmistui joulukuussa 1975.


Itämeren liikenteen sijasta m/s Bore Star rahdattiin Finnlines-varustamolle, markkinointinimellä Finnpartner. Asetettiin risteilyliikenteeseen Kanariansaarille sekä Afrikan länsirannikolle.



m/s Bore Starista ja aluksen liikennöimisestä Helsinki - Tukholma -reitillä, voit lukea lisää aiemmin ilmestyneestä postauksesta: "100 vuotta Helsingistä Tukholmaan - Kolme uutta lippulaivaa"


Toukokuussa 1976 m/s Bore Star saapui Suomeen ja Silja Linen liikenteeseen. Alus liikennöi viikon  Turusta Tukholmaan, ennen siirtymistä Helsinki - Tukholma -reitille.




Talvikauden 1976 - 1977 m/s Bore Star oli jälleen Finnlinesin risteilyliikenteessä ja kesät Silja Linen Helsinki - Tukholma -reitillä.


m/s Svea Coronan siirryttyä Turun linjalle, hoitivat m/s Wellamo ja m/s Bore Star Helsinki - Tukholma -reitin liikenteen.


Kesäkuussa 1979 m/s Bore Star liikennöi hetken aikaa Turku - Maarianhamina - Tukholma -reitillä. Kesäkauden ajan Helsinki - Tukholma -linja hoidettiin kolmella laivalla ja muuten reitti hoidttiin m/s Wellamolla ja m/s Bore Starilla.



Oy Bore Line Ab:n vetäytyi Silja Linen liikenteestä heinäkuussa 1980.



Silja Linen liikenteessä olleet alukset myytiin Effoa - Suomen Höyrylaiva Osakeyhtiölle.


Syyskuussa 1980 m/s Bore Star sai uudeksi nimekseen m/s Silja Star.


Vuonna 1981, Silja Linen uusien Helsingin laivojen valmistumisen jälkeen, m/s Silja Star siirtyi Turku - Tukholma -reitille.


Huhtikuussa 1983 Effoa - Suomen Höyrylaiva Osakeyhtiö ja Johnson Line AB tilasivat uudet alukset Silja Linen Turun linjalle Wärtsilän Helsingin telakalta. Alusten oli määrä olla liikenteessä vuonna 1985.


Hinnasto ajalta 1.6.1983 - 31.5.1984.

Kesäkuussa 1984 Turun linjan aikatauluja muuttuivat.


Talvikaudella Turun laivat viettivät maanantaisin päivän Skeppsbronilla.







Turun linjalla m/s Silja Star liikennöi aina m/s Wellamon valmistumiseen saakka. Alus riisuttiin Turussa 1.1.1986.


m/s Silja Star, m/s Wellamo ja m/s Svea Turussa.


30.1.1986 alus myytiin Sea Containers Ltd:lle, joka asetti aluksen m/s Orient Express -nimisenä liikenteeseen Välimerelle. Välillä alus kävi m/s Club Sea -nimisenä risteilemässä Karibialla.



Lokakuussa 1989 alus rahdattiin Europe Cruise Linelle (EffJohn International B.V.) ja joulukuussa se myytiin  bermudalaiselle Eurosun Ltd:lle (EffJohn International B.V. & Fletamentos Maritimos S.A. Alus liikennöi välillä Eurosunin liikenteessä m/s Eurosun -nimisenä ja Venetsia - Istanbul -reitillä, m/s Orient Express-nimisenä.


Toukokuussa 1991 Myytiin singaporelaiselle Orient Line Pte. Ltd:lle (EffJohn International B.V.)  (c/o Sembawang Johnson Shipmanagement (Pte) Ltd).

Sai nimekseen m/s Orient Sun ja aloitti risteilyt Singaporesta.


Suomeen takaisin alus päätyi maaliskuussa 1992, kun  Myytiin Effdo 3 Oy:lle (c/o Wasa Line Oy Ab), asetetavaksi Oy Wasa Line Ab:n liikenteeseen. Sai nimekseen m/s Wasa Queen. Alusta uudistettiin ennen liikenteeseen asettamista Kotkan telakalla. Toukokuussa 1992 m/s Wasa Queen aloitti liikennöimisen Vaasa - Sundsvall -reitillä.


Tammikuussa 1993 Oy Wasa Line Ab fuusioitiin osaksi Silja Linea ja alus palasi Silja Linen laivastoon.


Liikenne jatkui Merenkurkussa aina vuoteen 1996 asti, minä jälkeen talvikaudet m/s Wasa Queen liikennöi Helsinki - Tallinna -reitillä ja kesät Vaasasta Uumajaan.


Kesäkuusta 1999 vuoden 2000 loppuun asti m/s Wasa Queen liikennöi Vaasasta Uumajaan Vaasanlaivat Oy:n (Oy Silja Line Ab) liikenteessä.


16.7.2001 m/s Wasa Queen saapui Genovaan, Italiaan. Italian valtio oli vuokrannut laivan, G8 maiden huippukokouksen ajaksi, (20.-22.7.) yhteensä kahdeksaksi päiväksi kokouksen palveluhenkilöstön asuntolaivaksi. Aluksen mukana Italiaan lähti n. 35 henkilön miehistö.


26.7.2001 m/s Wasa Queen myytiin ja luovutettiin Genovassa Megastar Capricorn Limited -yhtiölle (Star Cruises). 24.8. alus saapui Port Klangiin, Malesiaan. Jatkoi matkaansa kohti Singaporea, jossa alus telakoitiin. Syyskuussa m/s Wasa Queen ssetettiin Cruise Ferries -yhtiön (Star Cruises) liikenteeseen. Kahden viikon aikana alus teki päivittäin risteilyjä Singaporesta, jonka jälkeen asetettiin tekemään päiväristeilyjä Hong Kongista. Heinäkuusta 2007 lokakuuhun 2008 alus teki  12 tunnin Casino -risteilyjä Port Kelangista.


Huhtikuussa 2009 alus myytiin panamalaiselle Chryses Finance Co-yhtiölle (liikenteenhoitajana Ilion Lines S.A.) ja sai nimekseen m/s Arberia. Heinäkuussa alus asetettiin liikenteeseen Trieste - Durres - Bari -linjalle ja marraskuussa 2010 liikenteenhoitajaksi vaihtui Nel Lines ja asetettiin Nel Linesin liikenteeseen Bari - Durres -linjalle.


29.3.2011  alus myytiin intialaiselle Academy Of Maritime Education and Training yliopistolle. Sai uudeksi nimeksi m/s Amet Majesty. Ennen liikenteen aloittamista alus telakoitiin Sri Lankassa. Elokuussa se asetettiin risteilyliikenteeseen koulutuslaivana Sri Lanka - Anadaman - Phuket - Mumbai - Goa - Lashdweep - Kochi - Malediivit -reitille. Toukokuussa 2013 alus myytiin romutettavaksi Intiaan.


http://www.valkeatlaivat.net/blogi/Siljan_Turun_laivat/index.htm
Muista Siljan Turun laivoista pääset lukemaan klikkaamalla tästä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti