m/s Bore Starista ja aluksen liikennöimisestä Helsinki - Tukholma -reitillä, voit lukea lisää aiemmin ilmestyneestä postauksesta: "100 vuotta Helsingistä Tukholmaan - Kolme uutta lippulaivaa"
Toukokuussa 1976 m/s Bore Star saapui Suomeen ja Silja Linen liikenteeseen. Alus liikennöi viikon Turusta Tukholmaan, ennen siirtymistä Helsinki - Tukholma -reitille.
Talvikauden 1976 - 1977 m/s Bore Star oli jälleen Finnlinesin risteilyliikenteessä ja kesät Silja Linen Helsinki - Tukholma -reitillä.
m/s Svea Coronan siirryttyä Turun linjalle, hoitivat m/s Wellamo ja m/s Bore Star Helsinki - Tukholma -reitin liikenteen.
Kesäkuussa 1979 m/s Bore Star liikennöi hetken aikaa Turku - Maarianhamina - Tukholma -reitillä. Kesäkauden ajan Helsinki - Tukholma -linja hoidettiin kolmella laivalla ja muuten reitti hoidttiin m/s Wellamolla ja m/s Bore Starilla.
Oy Bore Line Ab:n vetäytyi Silja Linen liikenteestä heinäkuussa 1980.
Silja Linen liikenteessä olleet alukset myytiin Effoa - Suomen Höyrylaiva Osakeyhtiölle.
Syyskuussa 1980 m/s Bore Star sai uudeksi nimekseen m/s Silja Star.
Vuonna 1981, Silja Linen uusien Helsingin laivojen valmistumisen jälkeen, m/s Silja Star siirtyi Turku - Tukholma -reitille.
Huhtikuussa 1983 Effoa - Suomen Höyrylaiva Osakeyhtiö ja Johnson Line AB tilasivat uudet alukset Silja Linen Turun linjalle Wärtsilän Helsingin telakalta. Alusten oli määrä olla liikenteessä vuonna 1985.
Hinnasto ajalta 1.6.1983 - 31.5.1984.
Kesäkuussa 1984 Turun linjan aikatauluja muuttuivat.
Talvikaudella Turun laivat viettivät maanantaisin päivän Skeppsbronilla.
Turun linjalla m/s Silja Star liikennöi aina m/s Wellamon valmistumiseen saakka. Alus riisuttiin Turussa 1.1.1986.
m/s Silja Star, m/s Wellamo ja m/s Svea Turussa.
30.1.1986 alus myytiin Sea Containers Ltd:lle, joka asetti aluksen m/s Orient Express -nimisenä liikenteeseen Välimerelle. Välillä alus kävi m/s Club Sea -nimisenä risteilemässä Karibialla.
Lokakuussa 1989 alus rahdattiin Europe Cruise Linelle (EffJohn International B.V.) ja joulukuussa se myytiin bermudalaiselle Eurosun Ltd:lle (EffJohn International B.V. & Fletamentos Maritimos S.A. Alus liikennöi välillä Eurosunin liikenteessä m/s Eurosun -nimisenä ja Venetsia - Istanbul -reitillä, m/s Orient Express-nimisenä.
Toukokuussa 1991 Myytiin singaporelaiselle Orient Line Pte. Ltd:lle (EffJohn International B.V.) (c/o Sembawang Johnson Shipmanagement (Pte) Ltd).
Suomeen takaisin alus päätyi maaliskuussa 1992, kun Myytiin Effdo 3 Oy:lle (c/o Wasa Line Oy Ab), asetetavaksi Oy Wasa Line Ab:n liikenteeseen. Sai nimekseen m/s Wasa Queen. Alusta uudistettiin ennen liikenteeseen asettamista Kotkan telakalla. Toukokuussa 1992 m/s Wasa Queen aloitti liikennöimisen Vaasa - Sundsvall -reitillä.
Tammikuussa 1993 Oy Wasa Line Ab fuusioitiin osaksi Silja Linea ja alus palasi Silja Linen laivastoon.
Liikenne jatkui Merenkurkussa aina vuoteen 1996 asti, minä jälkeen talvikaudet m/s Wasa Queen liikennöi Helsinki - Tallinna -reitillä ja kesät Vaasasta Uumajaan.
Kesäkuusta 1999 vuoden 2000 loppuun asti m/s Wasa Queen liikennöi Vaasasta Uumajaan Vaasanlaivat Oy:n (Oy Silja Line Ab) liikenteessä.
16.7.2001 m/s Wasa Queen saapui Genovaan, Italiaan. Italian valtio oli vuokrannut laivan, G8 maiden huippukokouksen ajaksi, (20.-22.7.) yhteensä kahdeksaksi päiväksi kokouksen palveluhenkilöstön asuntolaivaksi. Aluksen mukana Italiaan lähti n. 35 henkilön miehistö.
26.7.2001 m/s Wasa Queen myytiin ja luovutettiin Genovassa Megastar Capricorn Limited -yhtiölle (Star Cruises). 24.8. alus saapui Port Klangiin, Malesiaan. Jatkoi matkaansa kohti Singaporea, jossa alus telakoitiin. Syyskuussa m/s Wasa Queen ssetettiin Cruise Ferries -yhtiön (Star Cruises) liikenteeseen. Kahden viikon aikana alus teki päivittäin risteilyjä Singaporesta, jonka jälkeen asetettiin tekemään päiväristeilyjä Hong Kongista. Heinäkuusta 2007 lokakuuhun 2008 alus teki 12 tunnin Casino -risteilyjä Port Kelangista.
Huhtikuussa 2009 alus myytiin panamalaiselle Chryses Finance Co-yhtiölle (liikenteenhoitajana Ilion Lines S.A.) ja sai nimekseen m/s Arberia. Heinäkuussa alus asetettiin liikenteeseen Trieste - Durres - Bari -linjalle ja marraskuussa 2010 liikenteenhoitajaksi vaihtui Nel Lines ja asetettiin Nel Linesin liikenteeseen Bari - Durres -linjalle.
29.3.2011 alus myytiin intialaiselle Academy Of Maritime Education and Training yliopistolle. Sai uudeksi nimeksi m/s Amet Majesty. Ennen liikenteen aloittamista alus telakoitiin Sri Lankassa. Elokuussa se asetettiin risteilyliikenteeseen koulutuslaivana Sri Lanka - Anadaman - Phuket - Mumbai - Goa - Lashdweep - Kochi - Malediivit -reitille. Toukokuussa 2013 alus myytiin romutettavaksi Intiaan.
Muista Siljan Turun laivoista pääset lukemaan klikkaamalla tästä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti