maanantai 11. toukokuuta 2020

Siljan Turun laivat - m/s Wellamo

Silja Linellä ei ollut 1980-luvun alkupuolella niin uudenaikaisia laivoja Turun, Maarianhaminan ja Tukholman reitillä kuin kilpailija Viking Linellä. Huhtikuussa 1983 tilattiin kaksi uutta suurlauttaa Wärtsilän Helsingin telakalta, toinen Effoalle ja toinen Johnson Linelle.


Tilauksesta oli kilpaillut mm. myös japanilainen telakka Nippon Kokan. Se jäi kuitenkin toiseksi, koska Suomen valtio päätti osallistua lauttojen luototukseen 72 miljoonan markan korkotuella. Nippon Kokan oli tarjoutunut rakentamaan laivan 100 miljoonaa halvemmalla.  Toisen aluksen tilaushinta oli noin 375 miljoonaa markkaa. Wärtsilä otti laivojen rakentamisesta 100 miljoonan markan tappion.


Johnson Linen tilaaman laivan rakennustyöt alkoivat toukokuussa 1984. Syksyllä 1984 tehtiin päätös uudisrakennusten toimitusjärjestyksen muuttamisesta siten, että  NB 470 tulee olemaan Johnson Linen ja ja NB 471 Effoa alus. Aiemmin tehdyn päätöksen muuttamisen oleellisempana syynä oli, että näin taataan Turun linjan alusten m/s Svea Coronan ja m/s Silja Starin miehistöille mahdollisuus katkeattomaan työskentelyyn miehistöjen siirtyessä suoraan uudisrakennuksiin.


Maaliskuussa 1985 alus laskettiin vesille ja koeajo suoritettiin marraskuussa. Aluksen luovutus oli sovittu alunperin marraskuulle 1985. Eri syistä johtuen luovutuksen siirtämienn tapahtuvaksi vasta tammikuun 1986 alussa oli tilaajalle edullisempi. Luovutuksesta sovittiin tämän mukaisesti ja vuodenvaihteessa alus oli käytännössä valmis luovutettavaksi.




9.1.1986 Maaherra Pirkko Työläjärvi kastoi aluksen Wellamoksi, jonka jälkeen se luovutettiin Effoa - Suomen Höyrylaiva Osakeyhtiölle, Silja Linen liikenteeseen. Kastetilaisuuteen oli kutsuttu 1800 kutsuvierasta ja kovan pakkasen vuoksi se pidettiin laivan autokannella.


Kalevalassa Wellamo oli veden haltiatar ja  Effoa - Suomen Höyrylaiva Osakeyhtiön laivastossa perinteinen nimi. Ennen tätä Wellamoa oli liikenteessä ollut jo kolme edeltäjää.




10.1.1986 m/s Wellamo aloitti liikennöimisen Turku - Maarianhamina - Tukholma -reitillä.




m/s Wellamon läpileikkaus (Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi).


m/s Wellamon kansikartta vuodelta 1986 (Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi).


Sisaralusten sisätilat olivat identtiset, muutamia sisustuksellisia yksityiskohtia lukuunottamatta.





Gourmet -ravintola Culinar.


Leikkihuone PalloBoll.


Voileipäpöytäravintola Delica. Lisää sisäkuvia ja laivan palveluiden esittelyt sisaralus m/s Svean postauksessa.


m/s Svea ja m/s Wellamo kohtaavat merellä.





12.7.1986 alus törmäsi Ahvenanmaan saaristossa yhteen Hackorna -saariryhmän pikkusaarista. Onnettomuuden aiheutti sähkökatkos, joka teki aluksen ohjauskyvyttömäksi. Alus saatiin irti karilta seuraavana päivänä, jonka jälkeen kävi Naantalissa korjattavana ja palasi liikenteeseen 16.7.1986.








m/s Wellamo.
















Talviliikennettä.



m/s Wellamon pienoismalli.


1987 Silja Linen Searail-projektissa pohdittiin yhdistetyn auto- ja junakannen rakentamista m/s Svealle ja m/s Wellamolle. Kolmella kiskoparilla saatasiin kumpaankin alukseen keskimäärin 400 metriä kapasiteettia, mikä olisi riittävä noin 20 junavaunulle.  Tehtyjen laskelmien mukaan Turun-laivojen kansilla voitaisiin kuljetttaa vuosittain jopa 300 000 tonnia tavaraa. Suunnitelman mukaisesti Effoa, Silja Line ja Railship perustivat Searail -yhtiön ja junalauttaliikenteen oli määrä käynnistyä vuoden 1989 ensimmäisellä vuosipuoliskolla. Suunnitelmat muuttuivat ja Silja Line ja Vaasanlaivat perustivat joulukuussa 1988 SeaWind Linen ja yhtiö hankki liikennettä varten m/s Sea Wind -aluksen.



Kesällä 1988 Turun linjalla liikennöi m/s Finnfellow, joka helpotti kesäliikenteen aiheuttamaa painetta autokansilla.






m/s Wellamo liikennöi läpi maailman kenties kauneimman saariston, ikivanhaa väylää Turusta Tukholmaan.


Vuonna 1989 m/s Wellamon linjaluotsi Lasse Sjöström kokosi Turun ja Tukholman välisen reitin kiehtovan historian ja upeat saaristonäkymät kirjaksi. 1989 julkaistun kirjan pohjalta ilmestyi vuonna 2003 laajempi ja päivetty historiikki nimeltään "Ikivanha väylä  Turusta Tukholmaan".


Luksus-luokan hytin päivitetty ilme.



29.4.1990 m/s Wellamo siirtyi Helsinki - Tukholma -reitille, kun m/s Finlandia oli myyty ja m/s Silja Serenaden valmistuminen myöhästyi telakan konkurssin vuoksi. Ennen siirtoa Helsingin linjalle alukseen lisättiin telakalla uusi pubi, 38 hyttiä 4. kannen autokannen tilalle ja Culinar-ravintolan tilalle rakennettiin myymälä.





m/s Wellamo liikennöi Helsingin linjalla aina m/s Silja Serenaden valmistumiseen saakka.



Turun linjalla liikenne jatkui 18.11.1990.




m/s Wellamo uusissa maaleissa vuonna 1991.



Alkutalvesta 1992 Silja uudisti täydellisesti Turun linjalla liikennöivät m/s Svean ja m/s Wellamon, aina nimiä myöten. Alukset olivat matkaveron hiljentämän talven aikana vuorotellen telakalla, jossa niiden kaikki tilat uusittiin. Uusilla värityksillä ja nimillä Silja halusi kertoa uudesta ajasta.


Muutostöiden aikana rakennettiin uusia ravintoloita ja panostettiin viihtyvyyteen sekä monipuoliseen tarjontaan. Hyttiosastot uusitiin ja myymälöitä laajennettiin. Myös alusten paloturvallisuutta parannettiin. Uudistuksen hinta oli noin 100 miljoonaa markkaa.



"Uusi näköalaravintola 9. kannelle. Päivisin mitä parhain paikka ihailla maailman kauneinta saaristoa, iltaisin tunnelmallinen oleskeluravintola tähtitaivaan alla vaikka tanssin pyörteessä."






"Baareja moneen makuun. Sailor´s Pubissa kaikaa karaoke-laulanta suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi ja ilta illan jälkeen todetaan, että tähti on syttynyt."



"Uusitut monipuoliset ravintolat. Maistuisiko tulinen meksikolainen, maukas italialainen, tyylikäs á la carte tai seisova pöytä vailla vertaa..."


 "Itämeren uusin ja sykkivin menomesta. 8. kannelta se alkaa... voiton maku, kasino ja baari... alas 7. kannelle ja Itämeren rennoimpaan ja sykkivimpään tanssipaikkaan."


Ensimmäisenä telakkalla käynty m/s Wellamo palasi liikenteeseen maaliskuun alussa ja sai nimekseen m/s Silja Festival. Alus liikennöi reitillä m/s Sea Windin kanssa aina pääsiäiseen asti, jolloin m/s Svea palasi liikenteeseen m/s Silja Karneval -nimisenä.



m/s Silja Festivalin ja m/s Silja Karnevalin palveluesite ja kansikartta. (Klikkaamalla kuvia saat ne suuremmiksi.)



"Turusta Tukholmaan - Yhtä Juhlaa!"






Buffet Veranda.




Tax Free.



Casa Margharita.


Siljaland.


Fontana Sauna Bar.

Hyttien ilme uudistuksen jälkeen.


Silja Linen henkilöstölehti Mini-info.





"Uudet laivat - uusi meno!", "Itämeren pisin baaritiski" ja "Yhtä Juhlaa - Turusta Tukholmaan", näin mainostettiin uudistuneita laivoja.


Aikataulu kesältä 1992.




m/s Silja Festival aloitti poikkeamaan Maarianhaminassa yövuoroilla tammikuussa 1993.





m/s Silja Europan siirtyessä Silja Linen laivastoon, jouduttiin laivojen reittejä järjestelemään uudelleen. Silja Linen lähtiessä mukaan Eurowayn liikenteeseen siirettiin m/s Silja Serenade Turun linjalle ja m/s Silja Festivalille oli töitä luvassa Eurowayn liikenteessä.












Ennen Eurowayn liikenteen alkamista  m/s Silja Festival siirrettiin 18.3.1993 liikennöimään Vaasa - Uumaja -reitille 23.5.1993 asti.


Vaasa - Uumaja -reitin aikataulu.



m/s Silja Festivalin kuulumisia Vaasasta Silja Linen henkilöstölehti Mini Infossa.


Kesäkuun alusta lähtien alus liikennöi Silja Line Euroway -liikenteessä Malmöstä Travemündeen yhdessä m/s Frans Suellin kanssa. Aluksen kylkeen maalaattiin Silja Line Euroway -teksti.



Euroway-liikenteen aikataulu kesältä 1993.


Euroway-liikenteen syksylle 1993 suunniteltu aikataulu.


Syyskuusta lähtien laivat alkoivat viettämään päivän Kööpenhaminassa.



Eurowayn liikenne lopetettiin kannattamattomana alkuvuodesta 1994.


Eurowayn liikenteen lopettamisen jälkeen m/s Silja Festival siirtyi Vaasan kesäliikenteeseen.


Vaasan kesäliikenteen aikataulut.



Kesän jälkeen m/s Silja Festival siirtyi risteilyliikenteseen keväällä karille ajaneen m/s Sally Albatrossin tilalle.


Artikkeli Silja Festivalin siirtymisestä Tallinnan reitille Silja Linen henkilöstölehti Silja Lifessä. (Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi.)


24 tunnin Tallinnan risteilyjen aikataulut.



Helsinki-Tallinna -reitin aikataulu talvelta 1995.



Autojen kuljetus Helsigistä Tallinnaan aloitettiin helmikuussa 1995.

Alkukesän m/s Silja Festival liikennöi Helsinki-Tallinna reitillä, minkä jälkeen siirtyi Vaasa -Sundsvall -reitille.



Syksyllä 1995 siirryttiin kahteen päivittäiseen lähtöön molemmista satamista.


Silja Life -lehden artikkeli Tallinnan liikenteen uudesta ajasta. (Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi.)


Kesän 1996 aikatauluja Tallinnan -reitillä.


Huhtikuussa 1997 m/s Silja Festival siirtyi Turku - Maarianhamina -Tukholma -reitille ja alus liputettiin Ruotsiin. Silja Life -lehden artikkeli Turun linjalle siirtymisestä. (Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi.)



Silja Life -lehden artikkeli Turun linjalle siirtymisestä.


m/s Silja Festivalin  pienoismalli.


Heinäkuussa 1999 alkoi pysähdykset yövuoroilla Långnäsin satamassa.




Tammikuussa 2001 Silja Festival lähti telakoitavaksi Aker Finnyardsin telakalle, Raumalle. Telakoinnin aikana alukseen asennettiin katalysaattorit (Klikkaamalla kuvia saat ne suuremmaksi)


Lisäksi aluksella tehtiin turvallisuutta parantavia toimenpiteitä (Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi)



m/s Silja Festival matkalla Tukholmaan kesäkuussa 2003.


m/s Silja Festival Turussa heinäkuussa 2003.


Kuvia m/s Silja Festivalilta heinäkuulta 2003.


Buffet Veranda


Trattoria / Captain´s Grill.


m/s Silja Festival Maarianhaminassa.



m/s Silja Festival Turussa toukokuussa 2004.

Infoaula.


Fontana Sauna & Bar.




Dancing Palace.


Panorama Bar.



m/s Silja Festival Maarianhaminassa juhannuksena 2004.




m/s Silja Festival matkalla Tukholmaan huhtikuussa 2005.


m/s Silja Festival saapumassa Turkuun toukokuussa 2005.


m/s Silja Festivalin korsteeni.


Harri Hylje Dancing Palacessa.


Dancing Palace.


Buffet Veranda.


Captain´s Grill.


9. kannen hissiaula.


5. kannen hissiaula.



m/s Silja Festival lokakuussa 2005.


Keväällä 2006 m/s Silja Festival oli vuokrattuna eri tahojen risteilyjä varten mm. Sijoitusristeily, Naisten laiva, Jääkiekon MM-kisat ja Elitloppet.


Risteilyt lähtivät Helsingistä ja alus vieraili useaan otteseen maaliskuussa ja toukokuussa Helsingin Olympiaterminaalissa.




















m/s Silja Festival Helsingissä maaliskuussa 2006.












m/s Silja Festival Helsingissä toukokuussa 2006.



m/s Silja Festival kesäkuussa 2006.


m/s Silja Festival Turussa heinäkuussa 2006.



Sviitti.


Silja-luokan hytti.


Seaside-luokan hytti.


Turisti I-S-luokan hytti


Turisti I-luokan hytti.




Fontana Sauna & Bar.


Portaikko.


Opaste hissiaulassa.


Buffet Veranda.


Dancing Palace.




m/s Silja Festival ja m/s Silja Europa Maarianhaminassa heinäkuussa 2006.


19.7.2006 Silja Oy Ab siirtyi AS Tallink Gruppin omistukseen.




m/s Silja Festival Maarianhaminassa syyskuussa 2006.



Elokuussa 2008 alus siirtyi Tallinkin Riika - Tukholma -reitille.



Vuodenvaihteessa 2008-2009 alus vuokrattiin pietarilaiselle Inflot Worldwide - matkatoimistolle uudenvuodenristeilyä varten reitille Pietari - Helsinki - Tukholma - Tallinna - Pietari.






m/s Silja Festival uudenvuoden risteilyllä Helsingissä tammikuussa 2009.




Uudenvuodenristeilyn perään oli saman matkatoimiston jouluristeily, jolloin m/s Silja Festival vieraili Helsingissä uudelleen.








Tammikuussa 2010 m/s Silja Festival vieraili kahdesti Helsingissä venäläisten uudenvuoden- ja jouluristeilyiden merkeissä.



Tammikuussa 2011 m/s Silja Festival vieraili Helsingissä venäläisen Expo-Tourin vuokraamana.



m/s Silja Festival Riian satamassa helmikuussa 2011.


Sisääntulokansi ja infoaula.



m/s Silja Festivalin miehistöä helmikuussa 2011.


Autokannella oli opasteet vielä suomeksi.


Opaste hytteihin.




A-luokan hytti.




Sailor´s Pub.


Opaste hissiaulassa.




Tallink Market.


Panorama Bar.




Dancing Palace.


Captain´s Grill.


Nimikyltti.


Buffet Veranda.


Korsteenissa Tallinkin logo on korvannut hylkeen.




Panorama Barin uusi sisustus kuvattuna huhtikuussa 2012.


De Luxe-hytti.


Captain´s Grillin venäläinen ravintola huhtikuussa 2012.


Tallink Market.


m/s Silja Festival Tukholmassa toukokuussa 2012.




m/s Silja Festival lähdössä Tukholmasta kesäkuussa 2012.






m/s Silja Festival Helsingissä venäläisen Expo-Tourin rahtaamana tammikuussa 2013.






m/s Silja Festival matkalla Tukholmaan maaliskuussa 2013.


m/s Silja Festival lopetti liikennöimisen Riika - Tukholma -reitillä toukokuussa 2013. Alus telakoitiin ja elokuussa 2013 se vuokrattiin espanjalaiselle yritykselle hotellilaivaksi Cadiziin. Lokakuussa alus lähti Cadizista kohti Tallinnaa ja Tallinnaan saavuttua se riisuttiin Paljassaaren satamassa 18.10.2013.






26.12.2013 m/s Silja Festival siirrettiin Paljassaaresta, hinaajien avustamana, Tallinnan D-terminaalin laituriin.



Pari päivää myöhemmin alus lähti Tallinnasta kohti Pietaria, missä se oli vuokrattu venäläisen Expo-Tour - matkatoimistonuudenvuodenristeilyä varten reitille Pietari - Helsinki - Tukholma - Tallinna - Pietari ja jouluristeilyä varten reitille Pietari - Tallinna - Tukholma - Helsinki - Pietari.


27.1.2014 Tallink-konserni ilmoitti vuokraavansa m/s Silja Festivalin Rio Tinto Alcan Inc. -yritykselle Kanadaan 12 kuukaudeksi. Laiva asetettaisiin Delta Spirit Lodge -nimisenä Kitimatin kaupunkiin väliaikaiseksi majoituslaivaksi. Seuraavana päivänä alus lähti Tallinnasta kohti Las Palmasia.


Matka jatkui Las Palmasista 6.2.2014 Atlantin yli kohti Panamaa. Panaman kanavaan alus saapui 18.2. ja sieltä Vancouveriin 1.3., mistä matka jatkui Kitimatiin.


m/s Silja Festival Kitimatissa. (Klikkaamalla kuvaa näet lisää kuvia)


27.2.2015 tehtiin alustava sopimus laivan myynnistä Bridgemans Services Ltd:lle.


m/s Silja Festival lähti Kitimatista kohti Vancouveria 28.4.2015.



Laivan myynti Bridemans Service Ltd:lle peruuntui ja Tallink myi laivan eteenpäin 4.5.2015 Medinvest SPA:lle (Cosrica Ferries). Alus lähti Vancouverista kohti Panaman kanavaa ja sieltä kohti
Valdo Liguren satamaa Italiassa, minne saapui 1.6.2015


Luovutettiin uudelle omistajalle 10.6.2015 ja sai alus nimekseen m/s Mega Andrea. Ennen liikenteeseen asettamista alus telakoitiin Genovassa.


17.7.2015 m/s Mega Andrea asetettiin liikenteeeseen Livorno -Golfo Arcani -reitille.




m/s Mega Andrea ja m/s Mega Smeralda vuosien jälkeen samalla omistajalla.




m/s Mega Andrea ja takana m/s Moby Dada (entinen Silja Linen m/s Finlandia)




Alus liikennöi edelleen Corsica Ferriesin liikenteessä.

http://www.valkeatlaivat.net/blogi/Siljan_Turun_laivat/index.htm

Muista Siljan Turun laivoista pääset lukemaan klikkaamalla tästä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti