maanantai 25. toukokuuta 2020

Siljan Turun laivat / SeaWind Line - m/s Star Wind

Helmikuussa 1999 SeaWind Linen teki sopimuksen saksalaisen roro-lautta m/s Rostockin ostamisesta.


Alus oli rakennettu  1977 Itä-Saksan valtionrautateiden (Deutsche Reichsbahn) junalautaksi Ruotsin liikenteeseen Sassnitzin ja Trelleborgin välille.



Ennen liikenteen aloittamista alus telakoitiin Vuosaaren telakalla Helsingissä ja muutettiin SeaWind Linen liikenteeseen sopivaksi. Aluksella oli kaksi erillistä autokantta joiden lastikapasiteetti on yhteensä 1 000 m.



Artikkeli Silja Linen henkilöstölehti Silja Lifessa.




Alus asetetetiin toukokuussa 1999 m/s Star Wind -nimisenä SeaWind Linen Turku - Tukholma -reitille.


m/s Star Windin kansikartta. (Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi).


Kahvila.


Sisäkuvia m/s Star Windiltä.


Alukselle suunniteltiin telakointia syksylle 1999, jolloin sitä oli tarkoitus uudistaa pidentämällä ja rakentamalla lisää hyttejä. Uudistuksen jälkeen lastikapasiteetti olisi ollut . 1 500 kaistametriä ja matkustajakapasiteetti 300. Pidennystä ei kuitenkaan tehty.




m/s Star Wind ja m/s Sea Wind.




m/s Star Wind.



m/s Star Wind kuvattuna Ruissalossa elokuussa 2002.


m/s Sky Windin aloittaessa liikenteen syksyllä 2002 Turun ja Tukholman välillä, vapautui reitiltä m/s Star Wind ja se asetettiin liikenteeseen Helsinki-Tallinna - reitille.



m/s Star Wind kuljetti sekä rahtia että matkustajia. Yleisiä tiloja kuten kafeteriaa, baari/ravintolaa sekä istumasalonkia uudistettiin ennen reitin vaihtoa.



Koska reittiä liikennöitiin pääasiassa päiväsaikaan on hyttipaikkojen tarve vähäinen ja SeaWind Line pystyi tarjoamaan hintansa arvoisia ylityksiä.







Tuote oli kuten Tukholman linjallakin yksinkertainen ja reilu itsepalvelukonsepti. Aikataulu oli suunniteltu reitti- ja tarvematkustajille sekä lastikuljetuksille. Tämän vuoksi m/s Star Wind teki viikoittain 11 edestakaista matkaa tavoitteenaan helpottaa lisääntyvää henkilöauto- ja lastiliikennettä Baltian maihin.


m/s Star Wind aloitti  ympärivuotisen liikenteen Helsingin ja Tallinnan välillä 17. lokakuuta 2002. Lähtöjä oli 2 – 4 päivittäin. Tallinnassa laiva liikennöi Vanhan Sataman D-terminaaliin ja Helsingissä Eteläsatamaan.


SeaWind Linen lähtöselvitys Helsingin Olympiaterminaalissa.


SeaWind Linen lähtöselvitys Tallinnan D-terminaalissa.


SeaWind Linen Helsinki -Tallinna -reitin aikataulu vuodelta 2002.


SeaWind Linen Helsinki -Tallinna -reitin aikataulu keväältä 2003.





m/s Star Wind Helsingissä maaliskuussa 2003.


m/s Star Wind matkalla Helsinkiin elokuussa 2003.


SeaWind Linen Helsinki -Tallinna -reitin aikataulu syksyltä 2003.


m/s Star Wind Helsingissä syyskuussa 2003.


m/s Star Wind Helsingissä marraskuussa 2003.


m/s Star Wind Tallinnassa marraskuussa 2003.

m/s Star Windin kansikartta. (Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi).






















Kuvia m/s Star Windiltä helmikuulta 2004.





SeaWind Linen mainoksia vuodelta 2004.








m/s StarWind Helsingissä toukokuussa 2004.







m/s StarWind Tallinnassa heinäkuussa 2004.



















15.5.2005 m/s Star Wind liikennöi viimeisen kerran Helsinki - Tallinna -reitillä, jonka jälkeen alus siirtyi Turku - Tukholma -reitille kesän ajaksi.


m/s Star Windin aikataulu vuodelta 2005.



m/s Star Wind Tukholman saaristossa heinäkuussa 2005. Kuvat: Marko Stampehl.



17.8.2005 m/s Star Wind riisuttiin Turussa.


Lokakuussa 2005 alus myytiin Euro Shipping OÜ:lle, joka asetti aluksen m/s Vironia nimisenä, Narva Linen Sillamäe - Kotka -reitille maaliskuussa 2006. Kuva: Matkustajalaivat.com / Jani Nousiainen.


Liikenne lopetettiin lokakuussa 2007. Lokakuusta marraskuuhun alus liikennöi Baltic Scandinavian Linesin Paldiski - Kapellskär-reitillä.



Marraskuussa 2007 alus myytiin Liverina Shipping Co Ltd:lle ja asetettiin m/s Kopernik -nimisenä Unity Linen Ystad - Swinoujscie -reitille huhtikuussa 2008. Alus liikennöi reitillä 27.1.2019 asti. Maaliskuussa alus lähti Swinoujsciesta kohti Pireusta. Huhtikuussa alus sai nimekseen m/s Pern ja heinäkuussa nimeksi vaihtui m/s Smyrna. Kuva: Matkustajalaivat.com / Jani Nousiainen.

http://www.valkeatlaivat.net/blogi/Siljan_Turun_laivat/index.htm
Muista Siljan Turun laivoista pääset lukemaan klikkaamalla tästä.



Muista SeaWind Linen laivoista pääset lukemaan klikkaamalla tästä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti