maanantai 25. toukokuuta 2020

Siljan Turun laivat / SeaWind Line - m/s Sea Wind

Vuonna 1988 perustettiin Silja Linen tytäryhtiöksi Oy SeaWind Line Ab ja varustamon ensimmäiseksi laivaksi hankittiin vuonna 1972 rakennettu m/s Saga Wind, joka sai nimekseen m/s Sea Wind.


1987 Silja Linen Searail-projektissa pohdittiin yhdistetyn auto- ja junakannen rakentamista m/s Svealle ja m/s Wellamolle. Kolmella kiskoparilla saatasiin kumpaankin alukseen keskimäärin 400 metriä kapasiteettia, mikä olisi riittävä noin 20 junavaunulle.  Tehtyjen laskelmien mukaan Turun-laivojen kansilla voitaisiin kuljettaa vuosittain jopa 300 000 tonnia tavaraa. Suunnitelman mukaisesti Effoa, Silja Line ja Railship perustivat Searail -yhtiön ja junalauttaliikenteen oli määrä käynnistyä vuoden 1989 ensimmäisellä vuosipuoliskolla.


Suunnitelmat muuttuivat ja Silja Line ja Vaasanlaivat olivat perustamassa joulukuussa 1988 SeaWind Linea. Yhtiöstä tuli kuitenkin kokonaan Silja Linen omistama.


Yhtiö hankki liikennettä varten m/s Saga Wind -aluksen, joka remontoitiin sopivaksi liikennettä varten ja nimettiin m/s Sea Windiksi.


Peruskorjaus ja muutostyöt maksoivat noin 50 miljoonaa markkaa ja sillä summalla päälastikannelle vedettiin noin 500 metriä rautatiekiskoja, perä- ja sivuramppeja muutettiin ja alus sai uuden henkilöautokannen.

Lisäksi yläkansien matkustajatilat rakennetiin uusiksi. Hyttimäärä lisääntyi 50:llä ja entiset hytit saivat uuden ilmeen. Alukselle rakennettiin myös kokonaan uusia tiloja kuten matkustajien vastaanottotiski, baarisalonki, taxfree-myymälä ja lasten leikkihuone.


SeaWind Linen liikenne Turun ja Tukholman välillä alkoi 21.4.1989. Aluksi kuljetettiin vain matkustajia, henkilöautoja ja kumipyörillä rullaavia lastiyksiköitä.


Junalauttaliikennettä varten Turun satama rakensi uuden junalauttapaikan 60 miljoonalla markalla. Samanaikaisesti rakennettiin myös telinvaihtoasema, jonka Searail rakennutti 20 miljoonalla markalla. Värtanin satamassa oli samanaikaisesti satama- ja terminaalityöt käynnissä.


m/s  Sea Windin kyydissä kuljetettiin SeaWind Linen matkustajat, SeaRailin junavaunut ja lisäksi tarjottiin lisäkapasiteettia Siljan lastiliikenteelle.


Mainos huhtikuulta 1989.





Mainos huhtikuulta 1989.


m/s Sea Wind ja m/s Svea Turussa.






Alusta pitäen m/s Sea Windin kyytiin otettiin vain automatkustajat, ilman autoa ei kyytiin päässyt.


Alusta lähtien m/s SeaWindiä mainostettiin reiluna rahtilaivana, mistä ei löytynyt kristallikruunuja, viulunsoittoa eikä muutakaan viihdeohjelmaa ja lisäksi baaritiski oli Itämeren lyhyin.


m/s SeaWindin kansikartta. (Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi)


Komentosilta.


Päällystön hytti.


SeaWind Linen matkojen hintaan kuului aina hytti koko seurueelle. Hyttejä oli ikkunallisia ja ikkunattomia ja ne jaettiin maksamisjärjestyksessä, ikkunalliset ensin. Saunan ystäville löytyi saunat 7. kannelta  Kuvassa neljän hengen hytti 8. kannella.


Nimikyltti.


Päivähuone.


Messi.


Henkilöautokansi.





Tax Free Market 7. kannella. Myymälän yhteydessä oli laivan neuvonta.


Itämeren lyhin baaritiski.


Salonkibaari 7. kannella.




Itsepalveluravintola 6. kannella tarjosi kunnon kotiruokaa ja aamiainen yövuorolla kuului matkan hintaan. Ravintolan yhteydestä löytyi myös leikkihuone lapsille.




Trailerikansi ja ramppi henkilöautokannelle.



Junakansi.



Ramppi junakannelle Turun satamassa.


Konehuone.


Potkuri.




Junalauttaliikenne Turun ja Tukholman välillä käynnistyi 13..6.1989 ja virallisia avajaisia vietettiin 25.8.1989.



m/s Sea Wind.


SeaWind Linen maskottina toimi Kippari Kalle.









m/s Sea Wind.



Ihan yksin ei m/s Sea Wind rahdinkuljetuksesta selvinnyt ja useampana vuonna linjalle aikarahdattiin lisätonnistoa. Aikarahdatuista laivoista voit lukea lisää klikkaamalla tästä.


Aikataulu vuodelta 1991.






m/s Sea Wind Turussa.





Searailin vaunuja.


Vuonna 1992 m/s  Sea Wind liikennöi Silja Linen Turun linjalla, m/s Wellamon ja m/s Svean telakointien ajan.


Siljan Turun linjan aikataulut keväältä 1992.


SeaWind Linen esite vuodelta 1993.





m/s Sea Wind telakalla.



SeaWind Linen esite vuodelta 1994.



SeaWind Linen aikataulu keväältä 1995.

m/s Sea Wind Tukholmassa heinäkuussa 1995. Kuva: Marko Stampehl.


SeaWind Linen aikataulu vuodelta 1996.



m/s Sea Wind ja m/s Gotland.

SeaWind Linen aikataulu kesältä 1997. 







m/s Sea Wind.


SeaWind Linen aikataulu kesältä 1998.




m/s Sea Wind.



Vuonna 1999 oli m/s Sea Wind liikennöinyt kymmenen vuotta SeaWind Linen liikenteessä.


Heinäkuusta 1999 lähtien m/s SeaWind aloitti poikkeamaan Långnäsin satamassa.




m/s Sea Wind lähdössä Långnäsista.





m/s Sea Wind ja m/s Star Wind.


SeaWind Linen aikataulu keväältä 2000.



Mainos vuodelta 2001.





m/s Sea Wind.



SeaWind Linen aikataulu syksyltä 2001.


m/s Sea Wind Tukholmassa alkuvuodesta 2002.



SeaWind Linen aikataulu kesältä 2002.




m/s Sea Wind Turussa syksyllä 2002.



SeaWind Linen aikataulu syksyltä 2002.




m/s Sea Wind ja m/s Star Wind. 




Syksyllä 2002 SeaWind Line sai Turun linjalle m/s Sky Windin ja reitiltä vapautunut m/s Star Wind aloitti liikennöimään SeaWind Linen uudella Helsinki - Tallinna -reitillä.




m/s Sea Wind.





SeaWind Linen Turun linjan aikataulut vuodelta 2003.








Mainoksia vuodelta 2004.



m/s Sea Wind Turussa.


SeaWind Linen tuotteita vuodelta 2004.


Mainos vuodelta 2005.





















m/s Sea Wind kuvattuna vuonna 2005.







m/s Sea Wind kuvattuna vuonna 2006.




 m/s Sea Wind kuvattuna vuonna 2007.



Tammikuussa 2008 SeaWind Line keskittyi ainostaan rahtiliikenteeseen. 





2.12.2008 12 merimailin päässä Maarianhaminasta syttyi tulipalo konehuoneessa klo 2.38, jonka vuoksi aluksesta tuli ohjauskelvoton. Tulipalo saatiin sammutettua klo 3.49. Laivalla oli tapahtumahetkellä 11 matkustajaa ja 28 miehistön jäsentä, jotka evakuoitiin myöhemmin helikopterilla.



m/s Sea Wind heinäkuussa 2009. Kuva: Marko Stampehl.






Tammikuussa 2010 m/s Sea Windin kylkeen maalattiin Tallink-logot .


31.8.2010 SeaWind Line Oy Ab fuusioitiin osaksi Tallink Silja Oy:tä


Huhtikuussa 2012 loppui rautatievaunujen kuljetus m/s Sea Windillä.



Marraskuussa 2013 autokannelle rakennettiin uusi sisäänajoramppi, jonka ansiosta laiva pystyi vastaamaan rekkaliikenteen tarpeisiin entistä paremmin. Samassa yhteydessä poistettiin rautatiekiskot.






Vuonna 2014 oli m/s Sea Windin 25. liikennöinti vuosi Turun ja Tukholman välillä. Joulukuussa Tallink ilmoitti siirtävänsä aluksen Tallinna - Vuosaari -reitille tammikuussa 2015.









m/s Sea Wind kuvattuna Tallinnassa vuonna 2015.









m/s Sea Wind Tallinnassa kesällä 2016. Lokakuussa 2017 alus siirtyi liikennöimään Muugan satamaan.



Tallinkin m/s Sea Windin kyydissä ovat automatkustajat voineet matkustaa 12.6.2019 alkaen Vuosaaren ja Muugan välillä. 



Kävin testaamassa reitin kesällä 2009 ja voit lukea lisää  "Muugasta Vuosaareen Sea Windillä 30.7.2019" -postauksesta. Jos merimatka Viroon rahtilaivalla kiinnostaa pääset matkan varaamaan kätevästi tästä.


Koronavirusepidemian vuoksi m/s Sea Wind liikennöi Muugan sijasta Tallinnan satamaan ajalla 17.3. - 31.8.2020, laivan kyytiin otettiin ainoastaan rahtia.





Pääsiäisen aikaan 2020 m/s Sea Wind oli saanut kylkeen uuden Tallink-tekstin ja keltainen raita oli maalattu piiloon. 


http://www.valkeatlaivat.net/blogi/Siljan_Turun_laivat/index.htm

Muista Siljan Turun laivoista pääset lukemaan klikkaamalla tästä.



Muista SeaWind Linen laivoista pääset lukemaan klikkaamalla tästä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti