perjantai 30. heinäkuuta 2021

Galaxylla Maarianhaminaan ja Silja Serenadella Helsinkiin 27.7.-28.7.2021

Silja Galaxy

Baltic Princessin risteilyn ja Borella yöpymisen jälkeen #kokokesäsiljalla -kiertue jatkui Galaxyn kyydissä Turusta Maarianhaminaan. Maarianhaminasta matka jatkui Silja Serenadella Helsinkiin. Laivamatkat toteutettiin yhteistyössä Tallink Silja Oy:n kanssa.

Borelta ei kauan Siljan terminaalille kävele ja lähtöselvityksen jälkeen olikin reilusti aikaa odotella laivan lastaamisen alkamista.

Galaxy Turku - Maarianhamina

Halit Harrille ja hyttiä etsimään.

Hytti löytyi 8. kannen keulasta.

Myös Galaxylla oli lapsille järjestetty ohjelmaa.

Galaxy Turku - Maarianhamina

Siljalandissa Onnia kiinnosta eniten pleikkari.

Summer Center oli vähän vaisu ilmestys, joten siellä kävimme vaan kääntymässä.

Ensimmäisen kattauksen aamiaista nautimme Borella, joten Galaxylla ei Grill Houseen tarvinnut ihan heti ensimmäiseen rysikseen mukaan mennä.

Grill Housen aamiaistarjonnasta löytyi molempien makuun sopivat vaihtoehdot.

Galaxy Turku - Maarianhamina

Moonlight Barissa päästiin osallistumaan tietokilpailuun. Kysymykset onneksi liittyi Galaxyyn, joten vastaaminen oli helpompaa kuin edellisenä päivänä Baltic Princessillä, missä kysymykset oli enemmän yleistietoa.

Tiesitkö muuten, että Galaxyn kylkiin on maalattu 13 pingviiniä? Tähän liittyi yksi tietokilpailun kysymys, mutta ei paljasteta vastauksia enempää. Kymmenestä kysymyksesta osasimme vastata yhdeksään oikein.

Ja sillä tuloksella pääsikin palkintosijoille.

Ennen seuraavaa ohjelmanumeroa oli hyvää aikaa käydä kaupoissa ostoksilla.

Starlightissa oli hiljaista.

Mutta Moonlight Barissa päästiin pelaamaan karkkibingoa. Tällä kertaa ei voittoa tullut.

Baltic Princessin näkyessä horisontissa oli Maarianhamina jo aika lähellä.

Silja Galaxy

Kävimme hakemassa matkatavarat hytistä ja siirryimme odottelemaan maihinnousun alkamista alemmalle ulkokannelle.

Ruuhkaa Maarianhaminassa.

Maarianhaminan satama

Kuulutuksen kajahtaessa soimaan, oli aika poistua laivasta terminaaliin, lähtöselvittää seuraavan etapin liput, jättää matkatavarat säilytyslokeroon ja suunnata kaupungille.

Maarianhamina

Maarianhamina on tullut aika tutuksi tämän kesän aikana, joten mitään ihmeellistä ohjelmaa emme muutamaksi tunniksi kehtitelleet.

Aika keskustassa meni lähinnä kaupoissa kierrellessä ja jäätelöä syödessä, taisi olla kaikista kuumin päivä, mikä meidän reissulla Maarianhaminassa koskaan on ollut.

Paluumatkalla laivalla piipahdimme Maarianhaminan kirkon sisällä ja ulkoa hieman tavanomainen kirkko kätki sisälleen monta hienoa yksityiskohtaa.

Maarianhamina

Kierros Pommernin ympäri vielä ennen terminaalille suuntaamista.

Silja Line Maarianhamina

Laivaannousu reittimatkustajille alkoi 16.30, joten hetken saimme odotella terminaalissa.

Myös Silja Serenade on tullut tutuksi tänä kesänä.

Silja Serenade

Mutta silti aina on se tietty fiilis, kun näköalahissillä nousee ylemmille kansille.

10. kannella sijaitsi hyttimme tällä etapilla.

Buffetiin meillä oli pöytävaraus vasta klo 19.15 kattaukseen, niin aikaa oli reilusti huilata ja istuskella kannella.

Silja Serenade

Tällä kertaa lelukaupassa poikettiin poikkeuksellisesti ennen ruokailua, kun yleensä sinne mennään vasta, kun on syöty reippaasti.

Pienistä asioista saa välillä ison ilon irti. Tällä kertaa iloa riitti Gifts -myymälästä ostetusta Ahvenanmaan lipusta.

Ruokailun lähestyessä alkoi nälkäkin jo yllättämään, mutta niin se oli ilmeisesti yllättänyt monen muunkin samassa kattauksessa olevan, sillä ensimmäiset kymmenen minuuttia noutopöytien ympärillä oli sellaista hulinaa, että maailmanloppu olisi tulossa tai että ei oltaisi koskaan ruokaa nähty.

Pienellä odottelulla sieltä pääsi kuitenkin ihan rauhassa valitsee mieluiset ruokalajit lautaselleen. Aika samalle näytti molempien eväät kuin Baltic Princessillä edellisenä päivänä.

Silja Serenade

Jälkkäripöytä oli Onnin suosikki.

Ruokailun jälkeen käytiin Tax Freessä ostoksilla.

Samalla piti päästä haistelemaan tuoksuja. Mersun tuoksu oli kuulemma paras.

Silja Serenade

Loppuilta meni aika leppoisasti, hieman matkaväsymystä oli ilmassa molemmilla. Ennen hyttiin siirtymistä maistui Onnille vielä jäätelö kahvilassa.

Auringonlaskiessa horisonttiin oli hyvä aika käydä nukkumaan.

Aamulla tuli herättyä käytäviltä kuuluvaan kuulutukseen saapumisesta Tallinnan.

Silja Serenade

Aamupalan aika buffetissa meni ohi heräillessä, mutta onneksi kahvilasta sai kupongilla ostettua aamiaista hyttiin mukaan. Ei varmaan tarvitse arvata kumpi on minun ja kumpi Onnin aamupala.

Sunfloweriin suuntasimme saunomaan ja kylpemään heti kylpylän avattua ovensa. Siellä menkin mukavasti puolitoista tuntia.

Siljalandissa ja Summer Centerissä kävimme pyörähtämässä, mutta eihän siellä kauan viihdytty kun molemmat oli täynnä ja kaikki pleikkaitkin oli "epäkunnossa".

Silja Serenade

Loppumatka meni mukavasti hytissä pötkötellen ja Disney Junioria katsellessa.

Helsinkiin saapumistakaan ei viitsitty kannella käydä katsomassa, kun sää oli sateinen. Näkihän sen hytistäkin.

Oikeita reittejä pitkin (5. kannen perästä) laivasta ulospääsy sujui nopeasti ja ilman jonotuksia. Näin oli tämän kesän osalta viimeinen matka Maariahaminaan ohi ja seuraavaksi sitä suunnataankin pitkän tauon jälkeen Tukholmaan!

Silja Serenade

Koronapandemian aiheuttamien matkusrajoitusten vuoksi on Silja Serenadea siirretty eri reiteille ja makuutettu Turussa. Viime kesän paras yhdistelmä oli Silja Serenade ja Riika. Riika on ollut aina yksi suosikeistani Tallink Siljan kohteista ja olihan se ensimmäisellä matkalla mukana oltava. Syyskuun risteilyni Riikaan peruin, kun Silja Serenade vaihdettiin Baltic Queeniin, ei se olisi ollut yhtään sama juttu.

Risteilykesä 2021 & #kokokesäsiljalla starttasi mukavasti Silja Serenaden ensimmäisellä yön yli risteilyillä, näitä risteilyitä ehdin kesäkuussa tekemään viisi. Risteily oli sopiva pieneen irtiottoon ja risteilyn aikana ehti nauttia hyvästä ruoasta sekä viihteestä ja tekemään ostoksia myymälöissä. Yön yli risteilyiden matkustajprofiili poikkesi aika paljon siitä, mitä se Silja Serenadella on yleensä ollut. Silja Europalla risteillessä tämä olisi ollut ihan normaalia.

Silja Serenaden siirtyessä Helsinki - Maarianhamina -reitille, oli pakko päästä ensimmäiselle risteilylle mukaan. Suunnitelmissa oli tehdä myös reittimatkat Ahvenanmaalle Silja Serenadella, mutta suunnitelmat muuttuivat ja reittimatkojen sijaan lähdimme risteilylle. Maarianhaminassa ehdin risteilyllä käymään kolmesti ja yhden kerran palata Maarianhaminasta -reittimatkalla.

Maarianhamina kohteena oli nopeammin läpi käyty kuin viime kesän Riika, minne jäi vielä paljon nähtävää seuraaville kerroille. Ahvenanmaalla toki olisi ollut nähtävää ja koettavaa, mutta silloin olisi saarella pitänyt tulla reittimatkalla oman auton kanssa.

Siljalla Tukholmaan

Tukholma kohteena on ollut risteilyvalikoimassa jo niin kauan, että sitä on pitänyt itsestäänselvyytenä, kunnes maailmanlaajuinen pandemia levisi ja sen myötä laitettiin rajat kiinni ja liikenne tauolle. Minä olen käynyt viimeksi Tukholmassa jouluna 2019, maaliskuulle 2020 suunniteltu matka peruuntui laivaliikenteen pysähdyttyä. Mutta onneksi pikkuhiljaa laivat palaavat omille reiteilleen.

Silja Serenade palaa omalle reitilleen 1.8.2021. Kun viime kesästä lähtien olen ollut mukana Silja Serenaden ensimmäisillä matkoilla uusiin kohteisiin, niin onhan se myös mukana oltava, kun laiva palaa omalle reitilleen 16 kuukauden tauon jälkeen. Jos olet matkassa mukana, niin ehkä nähdään laivalla!