Lähdin mukaan Starin viimeiselle matkalla Tallinnasta Helsinkiin 1.5.2023. Matka toteutettiin yhteistyössä Tallink Siljan kanssa.
Tallink ilmoitti 6.4.2023 vuokranneensa Starin Irlantiin. Sopimus alkaa 5.5.2023, ja sen kesto on 20 kuukautta. Sopimusta on mahdollista jatkaa 2+2 vuodella, ja sopimukseen sisältyy ostomahdollisuus.
Tallinnasta viimeinen vuoro Helsinkiin lähti 14.45.
Viimeisellä matkalla Helsinkiin kyydissä oli 958 matkustajaa ja kapteenina Tõnu Rosenberg.
Matkalle oli varattuna A-luokan hytti.
Ruokailemassa kävin Delight Buffetissa.
Hei, hei Tallinna!
Business Lounge oli suljettuna, kuten se oli koko kevään ollut Starin liikennöidessä uudella Light-konseptilla.
Tallink tilasi aluksen AkerYardsin Helsingin telakalta vuonna 2005. Laiva suunniteltiin Raumalla, jossa hoidettiin myös sen terästuotatanto. Valmiit lohkot kuljetettiin proomuilla Helsingin telakalle, jossa laivan rakennus alkoi toukokuun lopulla 2006. Rungon rakennus kesti 25 viikkoa. Star oli ensimmäinen laiva, joka oli toteutettu niin, että suunnittelu ja kokoonpano oli tehty kokonaan eri telakoilla.
Laiva laskettiin vesille 23.11.2006 ja samalla se sai nimekseen Star ja kummikseen Helsingin kaupunginjohtaja Jussi Pajusen vaimon Jaana Pajusen.
Laivan myymälöissä oli käynnissä tyhjennysmyynti ja hyllyt tyhjenivät kovaa vauhtia.
Hyviä löytöjä tuli tehtyä, vaikka mitään ei alunperin ostoslistalla ollut.
Pubissa riitti väkeä koko matkan ajan.
Snack Time Cafeteria palveli asiakkaita normaalilla tarjonnallaan.
Tallink A la Carte on ollut suljettuna koko kevään.
Samoin Comfort Lounge.
Burger King avattiin Starille alkuvuodesta 2016 ja oli samalla ensimmäinen Itämerellä, Suomen suurin sekä Viron ensimmäinen Burger King -ravintola. Myöhemmin Burger Kingit avattiin myös uusille laivoille Megastarille ja MyStarille ja Tallink pyörittää Baltian maissa sijaitsevia Burger King -ravintoloita.
Tällä kertaa Burger King jäi kokematta ja vaikka tiskillä kerrottiin kuninkaan odottavan seuraavaa kertaa, niin epäilen ettei sellaista enää tule - ainakaan tällä laivalla.
Leikkihuoneessa oli hiljaista laivan lähestyessä Helsinkiä
Helsingistä Star teki vielä yhden vuoron Tallinnaan, minkä jälkeen laivan liikenne Tallinkin laivastossa päättyi reilun 16 vuoden jälkeen.
Tallink tilasi aluksen Aker Finnyardsilta 1.8.2005. 110 miljoonan euron arvoiseen sopimukseen sisältyi optio myös toisesta aluksesta, jota ei kuitenkaan koskaan hyödynnetty ja yhtiö tilasi toisen laivan reitille Italiasta.
Uudella suurella ja nopeakulkuisella aluksella yhtiö halusi parantaa Helsingin ja Tallinnan välisen pikalaivaliikenteen luotettavuutta. Alus pystyi liikennöimään kaikissa sääolosuhteissa kahdessa tunnissa Helsingistä Tallinnaan tai Tallinnasta Helsinkiin. Aiemmin reitillä liikennöivinen pienempien pika-alusten oli jäätävä satamaan, jos sääolosuhteet olivat liian rajut tai meri oli jäässä.
Alun perin Starin piti aloittaa liikenne 5.4.2007, mutta rakentamisessa ilmenneiden ongelmien vuoksi luovutus myöhästyi viikolla.
Star aloitti liikennöimään Helsingin ja Tallinnan välillä 12.4. korvaten reitillä liikennöineen Vana Tallinnin ja Starin myöhästymisen vuoksi reitille väliaikaisesti siirretyn Superfast VIII:n.
Itse tein ensimmäisen matkani Starilla 14.4.2007 ja alla muutama kuva ensimmäiseltä reissultani.
Laivan kansikartta.
9. kannen keulassa sijaitsi 240 paikkainen Sunset Bar.
"Nauti virkistävästä juomasta hyvässä seurassa ja hienoissa maisemissa. Viihtyisän Sunset Barin voi varata myös yksityiskäyttöön. Tilassa on pieni esiintymislava ja sinne saa mikrofonin, valkokankaan ja videotykin."
Myöhemmin Sunset Barin keulaan rakennettiin Comfort Lounge.
Starin auloissa ja portaikoissa on seinillä isot kukkataulut.
9. kannen keskiosassa sijaitsi 410 paikkainen Quick & Easy -ravintola.
"Quick & Easy -ravintolassa tarjoillaan pizzoja, hampurilaisia sekä jäätelöä."
Quick & Easy korvattiin Burger Kingillä alkuvuodesta 2016.
Quick & Easy -ravintolan vieressä sijaitsi lasten leikkihuone Tivoli...
sekä Play Station pelihuone.
Hytit sijaitsivat 9. ja 8. kannen peräosassa.
Neljän hengen ikkunallisia hyttejä oli yhteensä 65 kappaletta.
Neljän hengen ikkunattomia hyttejä oli 64 kappaletta.
8. kannella oli kaksi ikkunallista hyttiä varattu liikuntarajoitteisille.
8.kannella sijaitsevassa Tallink à la Carte -ravintolassa on 96 paikkaa.
"Tasokas ja monipuolinen á la carte-lista tarjoaa makuelämyksiä vaativillekin herkuttelijoille"
8. kannen keskiosassa sijaitsevassa Snack Time Cafeteriassa on 316 paikkaa.
Laivalla käytettiin pelkästään kertakäyttöastioita (pl. Business Lounge) ja vasta vuoden 2019 telakoinnissa laivalla otettiin käyttöön oikeat astiat (pl. Burger King ja Starbucks-kahvila)
"Ravintolan valikoimassa on mm. sämpylöitä, patonkeja, kolmioleipiä, kahvileipiä, juomia ja sekä myös lämpimiä annoksia."
8. kannen keulassa sijainneessa Food Wave -ravintolassa oli 450 paikkaa.
Aluksi ravintola ei toiminut perinteisellä buffet-konseptilla. Shuttle Buffet ja myöhemmin Deligt Buffet -konseptit otettiin käyttöön myöhemmin.
"Ravintola toimii itsepalveluperiaatteella. Valikoimassa on mm. aamiainen, lämpimiä ruoka-annoksia, salaatteja, voileipiä, juomia ja herkullisia jälkiruokia."
7. kannen keulassa sijaitsee Supermarket.
"Supermarketin laajaan valikoimaan kuuluu kaikkea koriste-esineistä huiveihin ja meikkeihin. Saatavilla on tietysti myös makeisia, alkoholijuomia ja savukkeita"
Info 7. kannen keskiosassa.
Perfume Shop oli alunperin ainoa myymälä laivan keskiosassa 7. kannella. Myöhemmin sitä vastapäätä rakennettiin Trend Shop, jota vuosien varrella laajennettiin pariin otteeseen.
"Laivan parfymeria tarjoaa merkkituotteet hajuvesistä ihonhoitoon."
"Seitsemännen kannen sisääntuloaulassa sijaitsee 120 paikkainen Business Lounge, jossa on langattomat internet-yhteydet. First Class -lipun hintaan sisältyy ruoka- ja juomatarjoilu sekä päivän lehdet."
7. kannen sijaitsevassa Pub Seaportissa on 483 paikkaa.
"Pubissa voi nauttia erilaisista juomista pikkusuolaisten kera. Viikonloppulähdöillä musiikillista viihdettää tarjoaa trubaduuri."
7. kannen perässä oli kesäaikaan avoinna kansibaari.
Kaistametrejä autokannella on 2000 metriä.
Tutustu Starin esitteeseen vuodelta 2007 klikkaamalla kuvaa tai tästä.
Koronapandemiaa lukuunottamatta Star on liikennöinyt Helsingin ja Tallinnan välillä. Keväällä 2020 Star kuljetti rahtia Viron Paldiskin ja Saksan Sassnitzin välillä. Reitin tarkoituksena oli varmistaa jatkuva tavaraliikenne Baltian maiden, Pohjoismaiden ja Länsi-Euroopan välillä. Viron elinkeino- ja viestintäministeriö osallistui reitin tukemiseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti