m/s Svea Corona oli yksi vuonna 1975 valmistuneista Silja Linen lippulaivoista, mitkä oli tilattu Helsinki - Tukholma -reitille.
Kaikki kolme Siljan osakasvarustamoa tilasivat kesäkuussa 1973 uudet laivat samalta Dubigeon-Normandien telakalta Ranskasta, mistä m/s Aallotar ja m/s Svea Regina oli tilattu.
Ensimmäisenä kolmikosta valmistui Stockholms Rederi AB:n m/s Svea Corona. Alus oli laskettu vesille 19.7.1974 ja varustamolle se luovutettiin 19.5.1975.
Laivan kokousosasto sijaitsi 7. kannella.
6. kannella sijaitsivat grilliravintola, yökerho ja tanssisalonki.
Laivan muista palveluista ja liikennöimisestä Helsinki - Tukholma -reitillä, voit lukea lisää aiemmin ilmestyneestä postauksesta: "100 vuotta Helsingistä Tukholmaan - Kolme uutta lippulaivaa"
Helsinki - Tukholma -reitillä alus liikennöi aina syksyyn 1977 asti.
Svea Coronan Fan Clubin rintamerkki.
Kesäkauden 1977 jälkeen m/s Svea Corona siirrettiin Turku - Maarianhamina - Tukholma -reitille.
Risteilyiden hintoja syksy-talvi 1977-78 esittestä.
Kesäksi 1978 alus teki paluun Helsinki - Tukholma -reitille.
Syyskuussa m/s Svea Corona palasi Turku - Maarianhamina - Tukholma -reitille.
Joulukuussa tehtiin esisopimus aluksen myynnistä DFDS A/S:lle. Laivaksi vaihtui myöhemmin sisaralus m/s Wellamo.
Kesän 1979 m/s Svea Corona liikennöi Helsinki - Tukholma -reitillä.
Syyskuussa alus palasi Turku - Maarianhamina - Tukholma -reitille.
Touko-kesäkuussa 1980 m/s Svea Corona liikennöi vielä Helsinki -Tukholma -reitillä.
24. marraskuuta 1981 Stockholms Rederi AB Svean yhtiökokous päätti luopua varustamo-toiminnasta.
Yhtiön alukset siirtyivät Johnson Linelle, jolla 1970-luvun puolivälistä oli ollut Svean osake-enemmistö. m/s Svea Corona sai korsteeniin Johnson Linen tunnukset.
Turun laivat saivat pallomeret toukokuussa 1983.
Pikku Kippari -kerho perustettiin 1983 ja Turun laivoilla järjestettiin sunnuntaisin koko perheen kippariristeilyjä. Jo vuonna 1983 on valkoinen hylje ollut toivottamassa pikku kipparit tervetulleeksi laivaan.
Maanantaisin, talvikaudella 1984, Silja Turun laivat viettivät päivän Skeppsbronilla.
m/s Svea Coronan jatkoi liikennöintiä Turku - Tukholma -reitillä vuoteen 1984 asti. Tämän jälkeen Svea Coronasta rakennettiin Oskarshamnin telakalla Sundancer -niminen risteilylaiva, Amerikan länsirannikon liikenteeseen.
Laivaa operoi McDonald Cruises Inc. -yhtiö Sundancer Cruises -nimellä. (Effoa 25%, Johnson Line 25% ja McDonald Enterprises 50 %).
Huhtikuusta kesäkuun loppuun alus ehti risteillä, ennen kuin ajoi karille Vancouverin edustalla. Vahingot todettiin niin suuriksi, että aluksen korjaaminen katsottiin kannattamattomaksi ja alus siirtyi vakuutusyhtiön omistukseen.
Joulukuussa 1984 alus myytiin kreikkalaiselle Cosmos Cruises Maritime Co. -yhtiölle (Epirotiki Lines S.A.), joka kunnosti sen Kreikassa risteilyalukseksi ja aloitti liikennöimisen Välimerellä, m/s Pegasus -nimisenä.
Vuonna 1986 alus oli rahdattuna rahdattunaa V.T.C.:lle Pohjois-Amerikan ja itärannikon risteilyitä varten. Toukokuusta syyskuuhun alus toimi majoituslaivana Vancouverissa.
Vuodesta 1987 alus teki Mustanmeren ja Välimeren risteilyjä, Epirotiki Cruise Linesin liikenteessä. aina kesäkuuhun 1991 asti, jolloin tuhoutui tulipalossa ja upposi osittain Venetsiassa. Rakenteelliset kokonaisvahingot todettiin suuriksi ja alus korjauskelvottamaksi. Syyskuussa 1991 alus nostettiin ja hinattiin Kreikkaan. Riisuttiin odottamaan korjausta tai romuttamista.
Vuonna 1994 alus myytiin Strintzis Lines S.A.:lle joka muutti aluksen rahtilaivaksi ja nimesi sen m/s Ionian Expressiksi.
Marraskuussa aluksella syttyi tulipalo ja alus todettiin kolmannen kerran korjauskelvottomaksi.
Saapui Aliagaan Hurdasan Gemi Söküm Tesislerin romutettavaksi. Koneet myytiin Med Link Linelle, joka asensi ne m/s Agios Andreas -alukseensa.
Muista Siljan Turun laivoista pääset lukemaan klikkaamalla tästä.