perjantai 16. marraskuuta 2018

Silja Serenade Special - Tiesitkö tämän?



Valmistuessaan Silja Serenade oli ainutlaatuinen laiva ja ainutlaatuisesta laivasta julkaistiin myös kaikenlaista nippelitietoa. Kaikki tiedot ovat vuodelta 1990, joten muutokset ovat mahdollisia.


Saaristoissa on muutaman solmun nopeusrajoituksia, mutta avomerellä laivan marssivauhti on n. 22 solmua eli n. 40 km tunnissa ja huippunopeus 23 solmua eli n. 41,5 km tunnissa.


Laivan runko on rakennettu teräslevyistä, joiden yhteispinta-ala on 80 000 m². Se vastaa n. 18 Senaatintoria.


Laivassa on n. 1200 suihkua. Ariadne hotellissa on 300 suihkua.


Laivassa on 18 200 m² kokolattiamattoa, niillä pystyisi kattamaan Senaatintorin kahteen kertaan.


Noin 9 miljoonaa kilowattituntia käytettiin lavian rakennusaikana. Tämä vastaa sitä energiamäärää, minkä 450 suomalaista taloutta käyttää keskimäärin vuoden aikana.


Laivan sähkögeneraattorit tuottavat 11 000 kW. Tämä energiamäärä riittäisi valaisemaan ja pitämään toiminnassa esim. Porvoon kaupungin.


Runsaat 750 km kaapelia tai sähköjohtoa on vedetty laivaan. Tämä vastaa 1 875 urheilukentän kierrosta tai matkaa Helsingistä Kemiin.


Laivan makeavesitankkeihin mahtuu 1 612 m³  vettä. Tämä määrä riittäisi 9 000 kylpykertaan kotiammeessa.


Laivan ravintoloihin mahtuu samanaikaisesti 2450 vierasta.


Laivassa on 62 kassakonetta.


Laivan korkeus kölin pohjasta savupiipun huippuun on 59 metriä. Helsingin Olympiastardionin torni on 72 metriä korkea.


Kun kapteeni seisoo komentosillalla, on vedenpinta 33 metriä silmänkorkeuden alapuolella. Se on kuin seisoisi 11-kerroksisen talon katolla ja katsoisi alas maan pinnalle.



Laivan pääkoneiden teho on yhteensä 44 000 hevosvoimaa. Se vastaan noin 440 Saab-henkilöauton voimaa.


Laivan maalaamiseen kului 175 000 litraa maalia. tämä vastaa 8750 kahdenkymmenen litran pyttyä ja sillä voisi maalata esim. 5 000 uutta omakotitaloa.


Laivan tutkien kantosäde on 20 - 25 merimailia, mikä vastaa 34 - 46 kilometrin matkaa eli suunnilleen matkaa Helsingistä Järvenpäähän.


Laivan pääkoneiden sylinterit ovat kukin tilavuudeltaan 96 400 cm³. Mopedin sylinteritilavuus on 50 cm³.


Laivan potkuriakselin pituus on 40 m.


Laivan paino vastaa 21 500 henkilöauton painoa. Näistä autoista muodostuisi 90 km pitkä jono.


Laivassa on 21 000 valopistettä. Jos jokaisen lampun polttoikä on 3000 tuntia, palaa lappu loppuun joka 8 minuutti.

Laivassa on 1 500 puhelinta. Jokaisessa hytissä (Budget-luokkaa lukuunottamatta) on luottokorttipuhelin.


Laivan savupiipussa olevan Silja-hylkeen korkeus on 5,5 m.


Silja Line -nimen kirjaimet kyljissä ovat 7 m korkeita.


Jos laiva lähtisi Helsingistä kaikki polttoainetankit täynnä, riittäisi polttoaine 22 solmun nopeudella ajettuna n 12 000 merimailia eli n. 22 000 kilometriä, mikä vastaa mataa ½ maapallon ympäri


Laivan pysähtymismatka täydestä vauhdista on 925 metriä eli noin 4,5 kertaa laivan pituus.


Laivassa on 6 kpl 150 hengen pelastusveneitä.


Laivan valmistumiseen mennessä on tehty 2 200 miestyövuotta, eli yksi mies olisi suunnitellut laivan, ostanut materiaalit ja rakentanut laivan 2 200 vuodessa.


Laiva maksoi n. 45 markkaa/kilo.


Virvoitusjuoma-, olut- ja alkoholiletkustojen yhteispituus on n 3,5 km Kun yhden letkuston sisällä on keskimäärin 8 letkua, on plekästään olutletkujen kokonaispituus n 9,6 km. Viemäriin menee n. 430 l eli n. 54 korillista olutta, kun letkut puhdistetaan.


Laivassa on 6 kpl 1000 litran olutsäiliöitä ja n. 40 kpl oluthanoja.


Henkilökunnan työvaatteita tarvitaan runsaat 8 000 kpl.


Lakanakangasta piti kutoa laivaa varten 122,5 km.


Laivalla toimitetiin 25 500 kg (8,5 kontillista) porsliinia.

torstai 15. marraskuuta 2018

Silja Serenade Special - Neitsytmatka

Sisaraluksen vesillelaskun jälkeen oli Silja Serenaden vuoro lähteä esittelyristeilylle.


Ensimmäisen risteilyn Silja Serenade teki 15.11.-16.11.1990 Turusta Tallinnan redin kautta Helsinkiin.


Ensimmäinen matka starttasi klo 10 ja mukana oli 1300 vierasta - matkatoimistoväkeä, Siljan yhteistyökumppaneita ja toistasatapäinen lehtimiesjoukko.




Mukana olevat kerääntyivät Serenaden nähtävyydelle, keskuskatu Promenadelle.


"Siljan laivat ovat aina olleet edelläkävijöitä Itämeren liikenteessä, nyt ne ovat sitä koko maailmassa" kehui puhessaan Silja Linen toimitusjohtaja Ralf Sandström. Puheen jälkeen kohotettiin malja kaikkien aikojen laivalla, jonka veroista ei maailman merillä ole ennen seilannut.

Silja Serenaden erikoisuudesta, Promenadesta, kirjoitettin useissa lehdissä. Teknis-arkkitehtoonisesti ratkaisua pidettiin ainutlaatuisena ja missään matkustajalaivassa ei ole aikaisemmin ollut yhtä suurta avaraa tilaa.



Sandström uskoi haastettelussa, että seuraajia laivalle tulisi olemaan ympäri maailmaa, mutta aikaa siiheen tulisi menemään, ennen kuin vastaava alus saataisiin aikaan jossain muualla. Sandström maintsi myös, että Siljalla ei ole patenttia tai tekijänsuojaa aluksen erikoisratkaisulle. (*

 Esittelyristeilyn menu


Kokousosastolla


Lehdistöä oli runsaasti mukana esittelyristeilyllä. Tässä ollaan haastattelemassa Martin Saarikangasta.

Aluksen kapteenit Göran Eklund ja Kari Larjo sekä Silja Linen toimitusjohtaja Ralf Sandström poseeraamassa Atlantiksen patsaan edessä.



Casa Bonita.



Happy Lobster.


Maxim à la Carte.


Pub Maritim.


Wall Street.



Promenade.



Atlantis Palace.


Seuraavana aamuna kymmeneltä Silja Serenade saapui ensimmäisen kerran kotisatamaansa. Satamassa olleet Viking Linen laivat tervehtivät uutta tulokasta törayttämällä komeat fanfaarit.







Perinteinen lipunvaihtoseremonia suoritettiin marraskuisen koleassa syyssäässä maston juuressa ulkokannella. Laske lippu, fira flaggan, komensi Masa-Yardsin toimitusjohtaja Martin Saarikangas. Nosta lippu, hissa flaggan, sanoi puolestaan toimitusjohtaja Ralf Sandstöm ja niin telakan lippu vaihtui hyljelippuun fanfaarien soidessa. Ralf Sandström luovutti laivan sen päälliköille Göran Eklundille ja Kari Larjolle.


Neitsytristeilylle Silja Serenade lähti komeiden ilotulitusten saattelemana. Tällöin mukana oli 1200 arvovaltaista kutsuvierasta, mukana mm. 5 suomalaista ministeriä, useita kymmeniä eri lehtien päätoimittajia sekä luonnollisesti Silja Serenaden kummi Birgitta Ulfsson.


Neitsytmatkan ohjelma.



Neitsytmatkan menu.


Klikkaamalla kuvaa saat sen isommaksi.


~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
*) Ralf Sandströmin oletukset menivät nappiin ja seuraava promenadella varustettu laiva tilattiin Royal Caribbean -varustamon toimesta vasta vuonna 1998 Kvaener Masa-Yardsin Turun telakalta.
(Klikkaamalla kuvaa saat sen isommaksi.)


Liikennöimisen alus aloitti marraskuussa 1999. Alus oli valmistuessaan maailman suurin risteilyalusa ja se sai myöhemmin neljä sisaralusta, jotka kaikki ovat rakennettu Turun telakalla.Voyager-luokan laivojen Royal Promenade on 120 metriä pitkä ja neljä kantta korkea.


Silja Serenaden ja Silja Symphonyn jälkeen seuraava autolautta, mihin promenade rakennettiin oli Color Linen Color Fantasy. Laiva rakennettiin myös Turun telakalla. 2007 laiva sai sisaraluksen, Color Magicin, joka rakennettiin Rauman telakalla. Color Magic on maailman suurin autolautta.
(Klikkaamalla kuvaa saat sen isommaksi.)


Color Linen laivojen Promenade on 160 metriä pitkä ja kolme kantta korkea. Silja Serenadesta poiketen Color Linen laivojen Promenadet on jaettu eri palo-osastoihin. Kävin risteilemässä molemmilla Color Linen kävelykatu-laivoilla keväällä 2014 ja matkakertomus kuvineen löytyy myös blogista.