torstai 15. marraskuuta 2018

Silja Serenade Special - Neitsytmatka

Sisaraluksen vesillelaskun jälkeen oli Silja Serenaden vuoro lähteä esittelyristeilylle.


Ensimmäisen risteilyn Silja Serenade teki 15.11.-16.11.1990 Turusta Tallinnan redin kautta Helsinkiin.


Ensimmäinen matka starttasi klo 10 ja mukana oli 1300 vierasta - matkatoimistoväkeä, Siljan yhteistyökumppaneita ja toistasatapäinen lehtimiesjoukko.




Mukana olevat kerääntyivät Serenaden nähtävyydelle, keskuskatu Promenadelle.


"Siljan laivat ovat aina olleet edelläkävijöitä Itämeren liikenteessä, nyt ne ovat sitä koko maailmassa" kehui puhessaan Silja Linen toimitusjohtaja Ralf Sandström. Puheen jälkeen kohotettiin malja kaikkien aikojen laivalla, jonka veroista ei maailman merillä ole ennen seilannut.

Silja Serenaden erikoisuudesta, Promenadesta, kirjoitettin useissa lehdissä. Teknis-arkkitehtoonisesti ratkaisua pidettiin ainutlaatuisena ja missään matkustajalaivassa ei ole aikaisemmin ollut yhtä suurta avaraa tilaa.



Sandström uskoi haastettelussa, että seuraajia laivalle tulisi olemaan ympäri maailmaa, mutta aikaa siiheen tulisi menemään, ennen kuin vastaava alus saataisiin aikaan jossain muualla. Sandström maintsi myös, että Siljalla ei ole patenttia tai tekijänsuojaa aluksen erikoisratkaisulle. (*

 Esittelyristeilyn menu


Kokousosastolla


Lehdistöä oli runsaasti mukana esittelyristeilyllä. Tässä ollaan haastattelemassa Martin Saarikangasta.

Aluksen kapteenit Göran Eklund ja Kari Larjo sekä Silja Linen toimitusjohtaja Ralf Sandström poseeraamassa Atlantiksen patsaan edessä.



Casa Bonita.



Happy Lobster.


Maxim à la Carte.


Pub Maritim.


Wall Street.



Promenade.



Atlantis Palace.


Seuraavana aamuna kymmeneltä Silja Serenade saapui ensimmäisen kerran kotisatamaansa. Satamassa olleet Viking Linen laivat tervehtivät uutta tulokasta törayttämällä komeat fanfaarit.







Perinteinen lipunvaihtoseremonia suoritettiin marraskuisen koleassa syyssäässä maston juuressa ulkokannella. Laske lippu, fira flaggan, komensi Masa-Yardsin toimitusjohtaja Martin Saarikangas. Nosta lippu, hissa flaggan, sanoi puolestaan toimitusjohtaja Ralf Sandstöm ja niin telakan lippu vaihtui hyljelippuun fanfaarien soidessa. Ralf Sandström luovutti laivan sen päälliköille Göran Eklundille ja Kari Larjolle.


Neitsytristeilylle Silja Serenade lähti komeiden ilotulitusten saattelemana. Tällöin mukana oli 1200 arvovaltaista kutsuvierasta, mukana mm. 5 suomalaista ministeriä, useita kymmeniä eri lehtien päätoimittajia sekä luonnollisesti Silja Serenaden kummi Birgitta Ulfsson.


Neitsytmatkan ohjelma.



Neitsytmatkan menu.


Klikkaamalla kuvaa saat sen isommaksi.


~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
*) Ralf Sandströmin oletukset menivät nappiin ja seuraava promenadella varustettu laiva tilattiin Royal Caribbean -varustamon toimesta vasta vuonna 1998 Kvaener Masa-Yardsin Turun telakalta.
(Klikkaamalla kuvaa saat sen isommaksi.)


Liikennöimisen alus aloitti marraskuussa 1999. Alus oli valmistuessaan maailman suurin risteilyalusa ja se sai myöhemmin neljä sisaralusta, jotka kaikki ovat rakennettu Turun telakalla.Voyager-luokan laivojen Royal Promenade on 120 metriä pitkä ja neljä kantta korkea.


Silja Serenaden ja Silja Symphonyn jälkeen seuraava autolautta, mihin promenade rakennettiin oli Color Linen Color Fantasy. Laiva rakennettiin myös Turun telakalla. 2007 laiva sai sisaraluksen, Color Magicin, joka rakennettiin Rauman telakalla. Color Magic on maailman suurin autolautta.
(Klikkaamalla kuvaa saat sen isommaksi.)


Color Linen laivojen Promenade on 160 metriä pitkä ja kolme kantta korkea. Silja Serenadesta poiketen Color Linen laivojen Promenadet on jaettu eri palo-osastoihin. Kävin risteilemässä molemmilla Color Linen kävelykatu-laivoilla keväällä 2014 ja matkakertomus kuvineen löytyy myös blogista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti